Svensktillverkade foder
Vilka bra svensktillverkade torrfoder finns det? Bra kötthalt och inte för mycket skit.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Standardt!
Ris som enda kolhydratkälla, inte alls många konstigheter i.
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Jag tror alla färskfoder förutom Vom og Hundemat (norskt) är svenska med svenska råvaror.
Av svenska torrfoder är det bara Magnussons som har 100 % svenska råvaror. Alla andra foder har helt eller delvis importerade råvaror; lammköttmjöl och viltköttmjöl från andra sidan jordklotet (Nya ZeeLand) som i Standart. De flesta med kycklingköttmjöl som Doggy importerar från Tyskland. Det är bara den färska kycklingen i fodret som är svensk och det är inte mycket. Alla foder med ris har förstås importerat eftersom det inte odlas i Sverige.
I Alggluttens är alla råvaror utom algerna svenska.
Om du vill ha hög procent kött ska du välja färskfodret Vom og Hundemat som är norskt. Av de svenska torrfodren tycker jag Magnussons Meat & Biscuit är bäst.
Är ute efter ett torrfoder och har starka funderingar på Magnussons. Är det stor skillnad på M&B och Den naturliga hundmaten?
Jag hade viljat börja med färskfoder men har ingen plats, och det blir bökigt då vi åker bort en del.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Magnussons har inga konstgjorde konserveringsmedel, de använder rosmarinolja. Mig veterligen framställs inte rosmarinolja i Sverige.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Magnussons har alltid funkat helt okej på mina hundar! Äldsta var tidigare dels väldigt kinkig och vägrade många torrfoder och har dessutom känslig mage och kräktes av många andra sorter… Vi hann prova oss igenom hela marknaden för torrfoder (ink alla svindyra allergifoder) innan vi provade Magnusson. och det var det första foder hunden både gillade och tålde ;-)
Tyvärr var det lite knepigt att få tag på här, så i somras provade jag doggy proffesional istället, har haft stora fördomar mot dom men vann en gigantisk säck så bestämde mig för att ge det en chans….
Och hundarna har aldrig varit så pigga och friska som nu :-)
Men magnussons är helt klart också ett väldigt bra foder för att vara ett torrfoder!
Jag ger Magnusson och är väldigt nöjd.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Meat and biscuit kan tilläggas.
Har hört mycket bra om Magnusson, och det verkar vara lätt att få tag i. Har sett att det finns på dem större ICA-butikerna
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#8 Ja det är lätt att få tag i. Och annars finns ju Foderbilen/animail.
Jag fodrar delvis med Magnussons. Enligt min uppfattning borde du välja M&B ifall du ska välja något av dem.
Jag tror att det finns att köpa på nästan alla Maxi och tror även att Coop Forum har det.
Annars har jag fått uppfattningen att Standardt är ett bra foder. Svensktillverkat men få svenska ingredienser tyvärr.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
#10 Innehåller dem andra av Magnussons foder mer spannmål/mindre kött? Varför är M&B bäst?
Bara nyfiken, hatar foderdjungeln….
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Har just varit i din sits. Jag förstår precis hur du känner
Det är ett elände att hitta rätt speciellt när alla säger olika!
Jag gillar att det används färskt kött och färska ägg. Sen så innehåller färska råvaror mycket vatten så det kanske inte är så mycket bättre än köttmjöl i alla fall.
M&B sägs innehålla 44% färskt kött, svårt att säga hur mycket det innehåller i torkat tillstånd. Men tanken är ju god
Bara lite allmänt så vill jag ha ett foder med kort lista av ingredienser och som inte innehåller massa saker som jag inte har någon aning om vad det egentligen är.
Helt ärligt så vet jag inte om M&B är bäst men jag gillar det bättre. Kött kommer som första ingrediens på listan av ingredienser bland annat.
Usch vad jag svamlar nu känner jag.. Men mina tankar var väldigt röriga när jag försökte bestämma mig vilket foder som skulle ges här hemma.
Sen sa min syster; är det ett okej foder? Och fungerar hundarna bra på det?
Så jag behöll Magnussons (och Klass)…
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
#11 Originalfodren innehåller bearbetat animaliskt protein medan M&B innehåller färskt nöt- och fläskkött.
#4 Det är ingen rosmarinolja i Magnussons M&B, däremot är det rapsolja vilket mycket väl kan komma ifrån Sverige.
Har som sagt funderat på Magnussons, just för att jag vill ha ett närproducerat foder, men som fortfarande är bra. M&B måste väl då även vara mest smakrikt? Eftersom det är färska köttprodukter det innehåller.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
magnussons är bra foder :)
#14 Det är finns många kräsna vovvar som älskar M&B för att det är ugnsbakat = smaskigt.
Jag har börjat ge min hund Magnussons och han älskar det!
Fin i magen blir han också.
Står i valet och kvalet. Mina har ätit Hill's den senaste tiden, och det har funkat jättebra fram tills nu då magarna blir lösare och lösare. Ska prova Eukanuba då mamma vann en stor säck, men vill som sagt ha svensktillverkade foder.
Egentligen vill jag ge färskfoder, men då lär jag köpa en till frys och vart jag ska ställa den är ju en gåta.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Min vovve får Magnusson och det funkar suveränt :)
Båda mina får också Magnussons M&B. De älskar den, även den mer kräsna av dem. Korvarna blir fasta och fina också. :)
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Jag har bara hört bra om Magnussons. Mina får Euknuba nu och schäfern har bara påverkats positivt av att vi bytte till deras foder. tibben har ätit Eukanuba sen jag fick hem henne för snart två år sen å hon gillar fortfarande sin mat :)
MVH
Sofie
Mjä… det jag tycker är synd med Magnusson är att de har spannmål (sorter med gluten) i sina foder. Grahamsmjöl (vete) och kornmjöl. Onödiga glutenspannmål och onödiga kolhydrater. Ris hade varit bättre att använda som *klister* för att få ihop foderkulorna. Eller glutenfria spannmål (finns sådana).
Potatispressmassa…… vad är det? Stärkelse?
44 % färskt kött…. visst kött är (förhoppningsvis) färskt innan det torkas och mals till köttmjöl för att kunna göra foderkulor…. men hur mycket är den rätta vikten/procenten när det färska köttet torkats och malts?
Kött innehåller någonstans runt 70 % vätska.. så i torkat och malt tillstånd blir det nog en annan mängd..
Därav tycker jag det är bättre med torrfoder där det är köttmjölets procent som anges - inte det färska köttet. Fodertillverkare får nämligen ange köttvikt i färskt tillstånd… trots att det sedan i torkat och malt tillstånd dvs köttmjöl blir en annan vikt.
Men helt klart bra tänk med svenskt kött.
Lena A
#22 Rätta mig om jag har fel, du verkar mer insatt i Magnussons än jag, men Magnussons torkar väl inte sina råvaror i huvud taget? De ugnsbakar väl varorna från färskt tillstånd? Själva hävdar de i alla fall att de inte har extruderat foder.
Ingen aning om hur de gör med råvaror (köttet), blandar ingredienser och sedan ugnsbakar.
Hur ser torrfoderkulorna ut? Är de som köttbullar? (Du ser ju, i vart fall hemlagade köttbullar, att den har kött m.m. i sig) eller är kulorna mer pulverliknande? Alltså om du har sönder en foderkula - hur ser innehållet ut?
Grovt eller pulverform?
Som sagt ingen aning, min gissning är att de på något sätt måste bearbeta köttet för att kunna blanda ihop det med övriga ingredienser och sedan ugnsbaka det. Finmalt utan torkning, pressat utan torkning… eller ja inte vet jag.
Hur får de annars ihop det till någon form av torrfoderkulor?
Skriv och fråga vettja 
Hur som haver…min fundering var mer över att färskt kött innehåller en hel del vätska så det krymper rejält när det sedan tillagas (torkas, ugnsbakas, steks, kokas…) .
Lena A
# 13
Fick reda på via ett annat forum att dom bytt, tidigare var det rosmarinolja.
# 13
Fick reda på via ett annat forum att dom bytt, tidigare var det rosmarinolja.
#24 Hm.. de är ju helt torra och blir till smul om man krossar dem och man ser inte att olika delar av kulorna innehåller olika saker, hela kulan har samma färg och struktur. Men jag skulle gissa att de är gjorda ungefär som köttbullar, fast mycket mycket mer finmalt och nermosat. De måste ju mala eller pressa köttet i alla fall för att få ihop dem, men med resten av ingredienserna borde det gå att få ihop en smet som håller i kulor.
Du tänkte att kötthalten av färskt kött borde vara högre för att vara tillräcklig, när vattnet har försvunnit? Jag har faktiskt inte så bra koll på hur mycket kött det borde vara men proteinvärdet på fodret är väl ganska bra..? Vår hund äter Magnussons M&B Work och då är det 28% protein och 18% fett. Vet inte om det är lagom eller inte men vår hund bygger i alla fall muskler på det.
#25 De kanske bytte just för att de vill ha det helsvenskt.
# 28
De såldes som helsvenskt långt innan det ändrades.
# 28
De såldes som helsvenskt långt innan det ändrades.
Vad menas egentligen med svensktillverkat ?!
Att fodret blandas i Sverige eller at det är gjort på svenska råvaror - det är oerhört stor skillnad. För mig är inte ett foder tillverkat i Sverige av utländska råvaror ett svenskt foder…
Det finns svensktillverkade foder som inte innehåller en endaste svensk råvara och så finns det helsvenska foder som innehåller enbart svenska råvaror och så foder däremellen som tillverkas i Dverioge men som innehåller både svenska och utländska råvaror.
Så frågan är vad man vill ha. Som Svenskt torrfoder håller jag ett slag för Magnussons Meat & Bisquit. Övrigt finns flertalet bra svenska färskfoder av svenska djur och svenskt spannmål. Dock finns några färskfoder som innehåller ris och ris odlas inte i Sverige.
Allting är relativt och man bör fundera på vad man vill ha och vad man menar med svenska foder…
Svensktillverkat med svenska råvaror menar jag.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Finns väl ett till foder som heter Best in show som oxå ska vara svenskt foder… men vet inte vad den innehåller då jag inte brukar det :)
#33 Best in Show har tiken ätit förut. Funkade bra på henne, men hittade aldrig köttinnehållet på det.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Fy så jag stavade förresten - missade kolla texten
#34 ok :)
Hej, hittade hit av en slump då jag själv irrar runt i foder djungeln just nu *suck* funderar på att köra 50/50 färskfoder - torrfoder men helst svensktillverkat av svenska råvaror och utan spannmål, ägg, mjölk - då jag är super allergisk och vill kuna föda min hund utan att blir sjuk själv!
Kikat på lite olika alternativ som jag fått tips om i andra trådar och forum men hittar inget som jag dels kan få tag på eller som har rätt innehåll, alltid är det nått av spannmål eller ägg i dom…vill helst inte ha kolhydrater som ris heller…
Funderar lite varför ingen tänkt på att göra torrfoder på kött, grönsaker och tex. hirs eller bovete, går ju även med quinoa om man skall ha nått som inte är spannmål…
Jag funderar nu på att BARF:a men vet ej om jag har utrymme och tid för det *hm* Är det någon har som kanske har nått tips?