Aggressiv mot en speciell hund
Hej!
Jag har en tollare hane på 2 år. Och han hatar min granes leonberger som okså är en hane på 2 år. En gång så hoppade Leonbergern in på våran tomt och då blev min hund helt galen och flög på leonbergern så att jag fick ta bort min hund från leonbergen.
Och om vi möter dem på en promenad nu, så blir min hund rasende. Men vi kan möta vilken annan hund som helst och han knappt bryr sig. Utan det är bara leonbergen han blir så aggressiv när vi mötern.
var för reagerar han så på den hunden??
Vår schäferblandning som gick bort i juni var likadan mot grannens hund, men den var likadan mot honom också. De tålde inte varandra, och grannens matte är väldigt gammal så hon orkar inte hålla honom. Så har blivit en del blodiga slagsmål mellan just dom 2. Andra hundar hade han ingenting emot, men var just dom två som inte tålde varann. Vet faktiskt inte varför det blir så.
Vissa hundar är inte så tydliga i sitt kroppsspråk som gör att de är svårt för andra hundar att läsa av den hunden. Dessutom kan vissa hundar utstråla en viss sorts energi som andra hundar kan reagera på. Ibland är det svårt att förstå och se sånt för oss, medans hundarna känner av det jätteväl. Det var en hund på vår hundkurs som reagerade jättestarkt på en Schnauzer. Schnauzern kunde vara en 100-200m bort men ändå så kände den andra hunden av och reagerade jättestarkt. Även andra hundar reagerade på Schnauzern när ägaren gick förbi med hunden. Antagligen var det något med Schnauzerns energi eller kroppsspråk som gjorde att hundarna reagerade.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Syrrans Pudel bryr sig ALDRIG mot andra hundar, förutom en hund. Ingen aning varför det blir så, personkemi? Missförstånd?
Hon har träffat hundar som gnyr, gör utfall, ignorerar, lekfulla men bryr sig aldrig förutom när hon ser just den hunden. :s