Aktivera sin valp mer
Jag har en valp på 9 veckor hemma.. jag skulle verkligen vilja träna henne mer, alltså hjärnträna som lek. Kruxet är att hon inte riktigt kan lyssna så bra än.. att försöka få henne att sitta är inte prio nr ett än eftersom hon är just 9 veckor och väldigt busig och sådär..att få hennes uppmärksamhet är väldigt svårt.
Jag brukar träna henne på sitt namn och det går hyffsat bra :). i 80% av fallen kommer hon och kollar på mig. Så brukar ha lite nötfärs i början samt ge beröm för att avsluta med beröm när nötfärsen är slut. Ute får hon springa lite löst och nosa och sådär.. inne kastar jag lite leksaker och hon älskar att hämta den… men vad mer kan jag aktivera henne med? :)
Att berömma med godis är verkligen svårt för hon fokuserar bara på godiset till slut, haha.
Tips någon? :)
En valp är nästan aldrig underaktiverad, däremot är många valpar faktiskt överaktiverade. Nu var det inte vad du frågade om men jag villbara poängtera det innan jag fortsätter skriva.. För det är VIKTIGT att inte stressa den lille för mycket! Det skapar bara problem i framtiden. Så se till att hålla all aktivering på en låg och frivillig nivå med mycket vila.
Med det sagt. Om jag hade en nioveckorsvalp skulle jag kanske testat någon/några av dessa saker:
- Kontaktövningar i massor. Ropa inte valpens namn innan den kommer till dig utan när den redan är på väg (för en bättre och säkrare inkallning och namnförståelse) Stå helt stilla utomhus och vänta tills hunden tittar på dig, då blir det lekstund!
- Klicka in hunden. Lär den att klickern är något positivt. Klicka när den äter sin mat eller innan belöning. Klicka in olika belöningar!
- Lär den att ge dig ögonkontakt innan den får mat.
- Targetövningar. Nostarget eller tasstarget. Klicka när den nuddar targeten.
- Hanteringsövningar. Målet är att "okända" personer ska kunna öppna känna igenom kroppen, öppna valpens mun och kolla tänder etc, men man börjar givetvis med att du och dina nära ska kunna det ^^
- Olika aktiveringsleksaker. Kongar och andra små spel. Godis i PET-flaska eller toarulle?
Det är vad jag hade fokuserat på. Lär man hunden klickermetoden så kan man shejpa fram beteenden i hundens takt. Och kontaktövningar är prio ett, då kommer träningen gå mycket snabbare sen eftersom din hund lär sig att du är skitrolig.
Stressa inte - och lycka till :)
#1 stressar henne aldrig och när hon sover så får hon sova tills hon vaknar och hon ligger ofta i mitt knä och vilar :). Sover hela nätterna osv…
Men ska absolut prova detta ovan! Tack tack
Kan tipsa om en artikel jag precis publicerat på chihuahua:
Lek & Aktivering del 1
Hälsningar Vemsan
som ovanstående säger så kan man inte underaktivera sin valp på nio veckor, men kontaktövningar är alltid toppen, det började jag med när jag fick hem min valp och då var hon åtta veckor, och det är saker man kan göra i allmänhet, låt valpen titta på dig innan hon får äta och säg varsågod ( vilket också lär in varsågod), när du ska gå ut invänta ögonkontakt vid dörr innan hon går ut och beröm o säg varsågod.. Att lära hunden att sitta tycker jag absolut att du kan göra om du vill, beröm så fort hunden sitter så du uppmuntrar beteendet sen när du gjort det så benämner du saken unden gör och när hon sitter säger du sitt och ger godis. Min hund kunde sitta vid 9 veckors ålder, så inget som är omöjligt :D
# Jag har börjar säga hennes namn inför matdags och hon kollar faktiskt på mig :). Ibland hinner jag inte ens säga nåt… jag ställer inte ned maten och då kollar hon på mig och då säger jag ''varsågod'' och ställer ner. Idag lärde jag henne ''sitt'' … det roliga var att när hon tappade fokus så gick hon till sin filt och satte sig och jag sa ''sitt'' och berömde med rösten, klappningar och lite godis (använder kokt köttfärs hittills som hon älskar).. sen upprepade jag och varje gång hon ville förstå så gick hon till filten, och satte sig.. haha! :D
#5 Ett tips är faktiskt att inte säga hennes namn, det du ska lära hunden är att hon ska ta kontakt med dig och inte du med henne så bara invänta ögonkontakten och beröm i maaaaasssooor, kan du även göra med godis, lägg godis på golvet med handen över och invänta ögonkontakt och sen ta bort handen och beröm i massor ( går även att göra med leksak). Detta är något du kommer ha nytta av dig promenader och om du ska ha henne lös att hunden söker din kontakt istället för att du söker hennes :D
Hahaha, ja det var ju ett sätt att göra det på, de är för roliga de där små.
#6 Alla tips är nödvändiga! :) Det är min första valp så ibland är man inte klipsk i huvudet, haha. Tack så mycket! Ska jag tänka på absolut :)
Roligt att kunna hjälpa till :)