Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 3618 ggr
swapp
0

Är det en bra metod för kloklippning?

Igår var vi med vår valp till veterinären och vaccinerade honom. Passade då på att få hans klor klippta också för att se hur man gör och få tips, eftersom att jag tycker det är svårt att klippa svarta klor och inte vet riktigt hur mycket man ska ta. Men hon använde en metod jag inte riktigt gillar. Hon tog tag i hans två vänsterben och la honom på sidan (han slog i huvet i bordet på vägen ner Rynkar på näsan).. Sen skulle jag stå och hålla ner dom två benen hårt mot bordet medans hon klippte klorna. Han sprattlade och det såg så obehagligt ut. Kändes inte alls bra att hålla så hårt i honom så att han inte skulle komma loss. Märkte sen på vägen hem att hon hade klippt lite för mycket på tre klor så det var rött och blödde lite… Ingen stor sak egentligen men jag tyckte så synd om honom då. Vår lilla mops.. :'(
Vad tycker ni, är den här metoden bra eller dålig? Själv tycker jag att kloklippning ska vara så behagligt och positivt för hunden som det går. Jag har klippt hans klor litegrann två gånger, och den ena gången stod han upp på ett bord och mamma höll i en bitpinne som han gillar, så han stod och tuggade på den och jag kunde ta i hans tassar och klippa klorna, och det fungerade bra. Ska nog köra på den metoden i framtiden. Förresten, är det någon som vet om man kan se eller känna när man närmar sig pulpan när man klipper svarta klor?

★

thilda-
0

man ska klippa så det kommer en liten droppe blod

[RMSLiners]
2

Det lät inte som en acceptabel metod.

Passivitetsträning under kloklippning är nyckeln. Jag brukar låta min lägga sig, sen sätter jag en hand på hennes mage och per automatik lägger hon sig då på sidan sen är det bara att klippa. I början, när hon var valp, sprattla hon och då höll jag kvar min hand på hennes sida i ett stadigt men ändå lätt grepp och släppte inte förrän hon blev lugn och då fick hon också beröm. Baktassarna är hon sjukt kittlig på så där kan jag inte göra mycket åt om hon rycker till i tassen. Hon kan väll sprattla ibland fortfarande men jag börjar inte klippa förrän hon är lugn och innan kloklippning vill hon gärna slicka och nosa på saxen först så det får hon göra.Glad

Jag brukar klippa klorna på en Flatcoated Retriever, svarta klor så klart. Då använder jag mig av en skarp liten lampa och lyser under klon, då ser jag vart jag ska klippa. Den hunden somnar under kloklippning.Tungan ute

swapp
2

#1 Gör inte det ont?

★

Satum
0

Det lär inte riktigt okej.

I början så la ja mina hundar i knät (två chinese cresteds, alltså småhundar) och så fick de ligga där på rygg. Men jag har sedan märkt att de aldrig riktigt har vant sej att ligga på rygg, för de kunde aldrig riktigt slappna av helt, det kändes stelt.

Så nu får de lägga sig i nästan valfri position (som tur är blir det oftast på ena sidan) och så klipper jag klorna på t.ex båda högerbenen och vänder sedan hunden :) Det går mycket bättre, även om de alltid ska envisas i början och inte vilja bli klippta men efter ett par klor så är de tysta och lugna och ger med sig :)

Sen får de alltid belöning i slutet när alla klor är klippta och klara!

[Tess86]
3

#3 Jo det gör ont och är verkligen ingenting att rekommendera. Det är vanligtvis inte farligt om man råkar klippa lite i pulpan men man ska se det som en lärdom och försöka göra bättre nästa gång. Förutom att det gör ont och man kan få en hund som blir rädd för att klippa klorna så är det också en ganska stor infektionsrisk när pulpan är öppen.

Gå på din magkänsla. Jag tycker inte heller att veterinärens metod var vidare bra. Det finns hundar som börjar bråka vid kloklippning bara för att, för att de har lärt sig att man kommer undan då, och de hundarna kan man ju inte släppa loss. Då kommer de alltid börja bråka så fort det är något de inte vill. Men en sån hund kan man fortfarande lägga ner försiktigt och ta det långsamt och lugnt med, om än bestämt. Då kan man också, samtidigt som man är bestämd och inte släpper hunden, göra det till en mysig stund där hunden t.ex. får en godis för varje klippt klo. Med tiden kan man då troligtvis byta ut fasthållandet till bara belöningar.

Men jag tycker inte att man, som veterinären, ska ta för givet att hunden kommer att bråka emot. Om det räcker med distraktioner, som det har gjort för er, är ju det mycket bättre. Sen finns ju risken att er valp, när han blir unghund, kommer på att det är roligare att smita iväg, och då kanske ni måste vara bestämda. Men då har ni i alla fall redan en hund som vet att det inte är farligt att klippa klorna.

[Besan]
0

Nej det är verkligen ingen bra metod.

Jag har när min var mindre klippt flera ggr i veckan, typ 1-2 klor åt gången just för att vänja honom, alltså inte stressat någonting. Det har varit en mysig stund liksom , med massa gos och godis när man är duktig. Viktigt är också att inte göra det till alltför stor grej och skulle man råka klippa i pulpan så är det viktigt att man inte visar hunden om man blir orolig/stressad. Min har också svarta klor men jag känner bara när fdet är dags att sluta klippa, svårt att förklara :/ Dessutom växer hans lite inåt så jag klipper flera ggr i veckan men väldigt lite åt gången

thilda-
0

#3 beror på hur mycket man tar innan man slutar..

och man ska ju så klart inte ta av halva pulpan som jag förhoppnings vis alla förstår ;) men jag bruka klippa så precis man ser att man är väldigt väldigt nära, typ bara nån millimeter innan det kan börja blö.. det är lagomt i mina ögon

[Tess86]
15

#7 Fast innan sa du ju att det ska komma en droppe blod, och då har man ju redan klippt i pulpan, öppnat upp till blodomloppet för bakterier att komma in och skadat nerver i klon.

thilda-
0

ganska svårt att förklara över datorn :-)

[RMSLiners]
0

#9 Det är skillnad mellan "en liten droppe blod" och "några millimeter innan det börjar blö". En droppe blod så blöder ju hunden redan och klipper du några millimeter innan pulpan så stämmer inte det du skrev i #1. Själv lämnar jag en bred bit klo kvar framför pulpan men inte så att klorna är för långa. Gör så eftersom hon sliter klorna när hon gräver osv och då vill jag vara säker på att hon inte spräcker upp pulpan.

LostMySelf
5

#9: Vad snackar du om? Vadå klippa tills det kommer en droppe blod? Klipp en bit utanför pulpan för det räcker, håller man igång med klippnignen typ var tredje vecka så rör sig pulpan inåt och blir kortare, och då blir klon kort till slut också. Så snälla sluta ge sånna dumma råd.

Randigatassar
3

#11 Var tredje vecka :O Hur sakta växer din hunds klor!? Ja måste klippa minst en gång i veckan för att hålla min dams klor i schack!

Sigriiid
3

Nej, veterinärens metod bäddar ju för att få problem med kloklippningen, det lät ju inte ett dugg trevligt för hunden. Försök få det till en mysig stund så blir det roligare för både dig och hunden. Jag lägger min tjej på rygg i mitt knä och så myser vi lite. Sen så klipper jag en tass åt gången och hon får en godis efter varje. Vi myser lite mellan varje tass och äter godis så hon tycker om när kloklipparen kommer fram :-) Hennes klor växer som bara den så jag klipper 1-2 gånger i veckan.

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Satum
0

#11 Oj var tredje vecka? LYX! Här får jag klippa 2ggr/veckan för att hålla de i bra längd…

pehu
1

Jag har gjort som #2 och tränat mycket passivitetsträning som jag sedan överfört till kloklippningen! När han var valp lade jag honom ner på sidan och klappade honom på magen tills han var märkbart avslappnad, då fick han ett varsågod. Detta gjordes några gånger per dag. Sedan när han visste vad som gällde tog jag fram klotången och klippte någon/några klor vartefter vi hade en mysstund igen. Efter vare klo fick han en godis. Gav honom varsågod när han vad avslappnad. Sen fortsatte jag med resten av klorna senare på dagen eller nästa dag. Nu kan jag klippa alla klor under en "session" och han till och med sover under tiden ibland! Det gäller att hela tiden vara lugn och stadig på handen, då överför man denna säkerhet till hunden som känner att den kan lita på dig! Darrar man det minsta eller börjar känna sig orolig märker hunden detta med och blir sprattlig! Jag slutar klippa när klon ändrar färg i "mitten" och börjar bli mjukare.

Lycka till!

LostMySelf
0

Jag klarar mig på tre veckor men iom att jag bor i stan så gör asfalten mycket, den sliter ner klorna jättebra. Men varannan var tredje vecka skulle jag säga iaf :)

thilda-
0

Smaken är som baken, den är delad..

jag gör då så och det passar oss bra.

mopsen12
1

Jag har också mops och vet vilket h****** det är att klippa mopsklor. Vi har prövat allt, ha med klosaxen när vi gosar, klippa när hon halvt sover, mysa och klippa men inget har funkat. Detta resulterade ju så klart i jättelånga klor så det jag gjorde för några dagar sedan var att jag tog en lång promenad med henne för att trötta ut. Sedan lyfte jag upp henne i mitt knä när hon somnat när vi kom hem. Sedan så höll jag rätt bestämt men lugnt i henne i ett grepp som hon inte kunde ta sig ur och lyckades på så och sätt klippa alla klor. Efter varje tass fick hon en godis intryckt i munnen! Skrattande Så lär jag göra nästa gång också och arbeta för att hon inte ska vara så rädd när klosaxen kommer fram.

Beckibus
3

Gud va roligt med mopsfolk! Skrattande Har 3 st hemma. :) Underbart! Kyss

Jág har också ett h****** med kloklippning bara en av dom som står still, en  av dom tror att den dödar henne, och en rycker liite. Men träning, träning, och åter träning. Eller vänta nu glömde jag en sak, TRÄNING!

Jag lärde min ena (ryckis) att ligga bekvämt och avslappnat i mitt knä och mysa, och de efter huvudarbete. Sen klipper jag lite,massa massa beröm. Det kan ta timmar men det ska vara mysigt tycker jag!

Lycka till i framtiden, det kommer gå bra! Bara han fattar att den inte är farlig! SkrattandeFlört

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Belimas
0

När det gäller kloklippning av svarta klor så är det viktigt att man bara tar en liten bit i taget, som tunna skivor. Sedan klipper man tills man ser att det börjar bli en ljus prick mitt i klon om man tittar på den rakt framifrån så att säga, då slutar man för då är pulpan nära och klipper man mer riskerar man att klippa i den.

Klipp absolut inte så att det börjar blöda, då har man klippt för långt, och är du osäker på själva klippbiten så kan du ju i så fall fila ner klorna i stället. Det tar lite längre tid och kanske måste göras oftare men risken att göra illa hunden är minimal.

[Doglovers]
2

TS Det lät lite i tuffaste taget. Jag har lite svårt själv med att klippa svarta klor. Om man klipper en gång i veckan behöver man bara toppa lite om man ens behöver det. När du sitter och myser med din hund passar du på att plocka lite med alla klorna så det blir en vana för honom. Sen när du klipper så ta det lugnt och ta en klo i taget och sedan en godis.

Har man en riktigt skarp klotång gör det mindre ont om du skulle klippa i pulpan. Men det ska man ju givetvis försöka undvika.

Jag har börjat använda Dogmans Klosax. Mycket bra att använda och den smäller inte lika mycket. Många hundar reagerar på ljudet.

http://www.dogman.se/klosax.html

[TheMiko]
0

Här mutas det med godis.. typ en frolic per klo. Våran 6 månaders valp tror man dör av att klippa klor och har både morrat och försökt markera när vi provat utan godis. Så nu matar den ena med godis och den andra klipper.

Måste prova det där med en lampa då han har svarta klor runt om. Skrattande

vallhund
0

Mopsar är hundar, missat det?

Svarta klor är inte svåra att klippa, man vänder tassen upp o ner så an ser var pulpan är.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Doglovers]
0

Man får heller inte glömma att även hundar är kittliga. Så undvik att dra för mycket på håren mellan trampdynorna när ni klipper.

[theotoft]
0

Ett tips jag fick lära mig är att klippa lite i taget och när det börjar bli "mjöligt" i klon så är man nära pulpan.. Alternativt lysa med en stark ficklampa så ser man lättare vart pulpan är. :)

[Zlarviig]
0

Det är nog ingen bra metod… När min hund var valp så gjorde uppfödaren så när hon klippte klorna, bara för det så är hon livrädd för kloklippning, fortfarand (hon är 2.5 nu). Jag brukar lägga henne i knät och hålla hårt i tassen så att hon inte kan dra åt sig den. Sen klappar jag henne på tassen med kloklipparen lite innan jag klipper lite i taget, så snabbt som möjligt och pratar lugnande med henne och berömmer henne efter varje klo. Efter en tass märker hon att det inte är farligt och slappnar avmer. Sen får hon godis när hon är klar. Nu har hon blivit bättre vid kloklippning. Den metoden som ni använder tror jag är väldigt bra. Att ni distraherar honome med en pinne eller något som han tycker om. Då får han en positiv inställning till kloklippning. Att jag måste hålla i Mixa tycker jag inte om, men jag är tvungen, förut skrek hon så fort hon såg klo saxen, så jag måste hålla i henne annars går det inte. Men passa på medans du kan att låta honom få en positiv upplevelse av det.

swapp
0

#23 Vad menar du?

#26 Ja jag är rädd för att han också kommer vara rädd för kloklippning nu i framtiden, efter det här… Så himla trist. Men jag ska verkligen försöka så att det inte blir så.

★