ickevallande aussie
Att skaffa en australian shepherd av utställnings variant. Känns det okej när man planerar att aktivera den med lydnad, agility, rallylydnad och utställning? alltså inte vallning alls?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Fast är det verkligen så vanligt att Aussies avlas för vallning? Min uppfattning är att det snarare står mellan bruks och show, men det kan ju vara fel…
Inrikta dig på hundar som är meriterade i det du intresserar dig av oavsett om det är show eller valllinjer.
≧◔◡◔≦
Min Loke är en "bruksavlad" aussie och vi vallar inte alls. Så länge den får jobba mycket med något (eller olika saker) så är aussien generellt nöjd. 
//Lina
inte mig det handlar om utan en vän till mig! men när vi pratade om detta så blev jag själv mer och mer sugen. aussien ligger på top 10 på snyggaste hundarna jag vet men har alltid fått för mig att vallning är ett krav på den rasen så har den varit ett "big no no" eftersom jag själv är väldigt väldigt ointresserad av det.
Aussies behöver inte valla för att må bra, det anser iallafall inte jag. Det är som övriga säger, mer "show" och "bruks"-varianter.
Det är ju verkligen inte som en BC tex.
Dock har ju rasen en del problem med stress och rädslor tyvärr.
Visst finns det individer och linjer av aussie som "behöver" valla, men dom kan och bör man ju låta bli om man som förare inte är intresserad av vallning. Dock tycker jag att aussien bör sysselsättas med meningsfullt arbete typ spår, sök eller tjänstehundsarbete då det är en bruksras.
Vill man ha en fin hund att lattja lydnad/agility med och ställa ut ser jag hellre att man skaffar en miniature american shepherd, under förutsättning att de i framtiden går att regga i SKK.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Jag har inte fått intrycket av att varken utställnings- eller bruksavlade australian shepherds behöver vallning som aktivering.
#5 fast agility, lydnad och Rlydnad är väl meningsfullt? utställning är ju ingen träning precis men det andra borde räcka gott och väl då?
#7 Det beror på vem du frågar och visst kan du säkert få köpa en aussie utifrån de kriterierna. Men faktum kvarstår att aussien är en bruksras och agility, lydnad och rallylydnad visar inte på några bruksegenskaper som jag tycker att man bör kunna utvärdera.
#8 Menar du att det inte skulle räcka, eller att det är viktigt för hunden att den får tävla i något som SBK utsett tills bruksgren? Låter konstigt.
#9 Räcka och räcka, hunden kommer säkert vara glad och leva ett bra liv MEN varför köpa en bruks- och vallhund när man varken vill syssla med bruks eller vallning? Har absolut inte sagt att man måste tävla sin hund men aktivering i spår, sök och dylikt är en helt annan typ av aktiviering än ex lydnad och agility och ja jag tycker det är viktigt att kunna utvärdera en brukshunds bruksegenskaper.
#10, varför vill man ha en vakthund när man inte har hunden till vakt? varför har man en Greyhound om man inte vill tävla i lourcoursing (stavning?) varför välja en Tax om man inte vill jaga? varför välja en lagotto om man inte vill använda den till tryffelhund?
Kanske för att man gillar rasen, jag vet inte! men det är säkert det som ligger bakom =)
Vad kör du med din aussie? (antar att du har det) =)
Jag skulle mycket väl kunna köra bruks om jag skaffade en aussie, men största frågan här var om man kan ha en nöjd och tillgodosedd aussie utan att valla. 
#11 Fast jag tycker faktiskt att om hundens utseende är den främsta anledning till varför man vill skaffa rasen så är man inne på lite fel spår. För mig är det egenskaperna som avgör och då måste man förstås också ta hänsyn till vad hunden är avlad för. Och ja, varför köpa ex en utpräglad vakthund eller jakthund om man inte vill ha jakt- eller vaktegenskaper? En mycket bra fråga.
Det finns olika linjer och "typer" av aussie och det finns absolut någon som passar för det du vill syssla med. Men själv skulle jag önska att rasen inte var så uppdelad som den är.
Jag tränar främst lydnad och spår, har hittat vallningskurs och träningsställe nu också så vallningen kommer snart högt upp i prioriteringen. Vi har tränat mycket räddning (där sök ingår) men nu blir det kanske bevakning istället, jag har inte riktigt bestämt mig än. Funderar på agilitykurs till hösten men jag vet inte om det hinns med.
Och som sagt, du kan absolut skaffa en aussie utan att valla.
Vill man ha en riktigt bra brukshund och satsa på brukset är det sällan man skaffar en aussie pga den ojämna mentaliteten med rädslor och osäkerhet och vill man ha en "riktig" vallhund skaffar man sig en BC. Aussie är mer vanlig i agility än i någon annan sport.
Medarbetare på brukshundraser.
Jag tror inte det ska vara något problem att ha en aussie som inte vallar! Min aussie vallar inte, vi håller mest på med spår och agility, och det har inte varit något problem. Så länge hunden inte är understimulerad spelar det ingen roll om den vallar, sådan är iaf min uppfattning. :)
Ytterst få kennlar avlar på vallanlag hos Aussien, iaf i Sverige. Mentaliteten spretar, spec hos utställningsvarianten.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag undrar varifrån du fått intrycket att Aussien måste valla? :) Har aldrig hört det. Det raser som sägs bör få valla är kelpie och bc.
Sen anser vissa att aussien är mer krävande än border collies, men inte för att de inte får valla utan bland annat för att bc:n kan ha lättare att faktiskt slappna av ibland ;). Aussien har också en mer ojämn mentalitet. Utställningsaussies är inte så bra brukshundar om man har höga tävlingsambitioner och de har också en sämre mentalitet än brukisarna överlag. Brukshundarna kan ibland vara lite skapra, men är annars vassa på i princip all hundsport.
(obs, allt ovan är sådant jag läst på vovve.net)