Familjen oense om avlivning..
Hur gör man då två ägare till hund är oense om avlivning?
Den ene anser att hundens livskvalitet inte längre är bra, att hunden får det bättre om denne får somna in. Den andre är helt emot tanken trots bra argument.
Den ene vill ju inte gärna gå och avliva hunden mot den andres vilja, men denne är helt bestämd på den punkten, det är det rätta.
Vad hade ni gjort?
Kanske tagit hunden till olika veterinärer och låtit dom göra ett utlåtande. Säga vad dom tycker, lider hunden eller har den fortfarande ett värdigt liv..
Svårt att skriva mer än så, då man inte vet vad som är fel.
Mvh Jenna

Svår situation. Men jag hade nog tagit med mig hund och den andra personen till en veterinär för att försöka få den andra att förstå att hunden led och att det är egoistiskt att låta en hund lida så.
Jag hade nog ringt veterinären i fråga och förvarnat denne om ev diskussion skulle uppstå. För många veterinärer vill inte säga att en hund bör avlivas. Men ibland kan man i alla fall få dom att tala om hur risig en hund faktiskt är och att den inte mår bra!
Veterinär behövs inte, då båda personerna är väl medvetna om problemen som finns. Det handlar bara om att den ene är egoistisk som inte vill förlora hunden.
Tror inte ens personen hade gått med till veterinär, för denne är som den är.
JObbigt.
Oj … vilken jobbig sits. Ja, …. vad gör man då? Det är ju så trist när hunden blir lidande för att ägarna inte är överrens. Skulle hunden stå på mig, skulle jag avliva den, trots att den andre inte vill. Står hunden på den andre, så .. ja … kan inte göra så mycket mer än att prata och försöka förklara, övertala, vädja, be och böna osv.
#4 Ja, hunden står på den andre, det är det som gör det hela så svårt.
Men ja, det får bli att fortsätta lägga fram det på ett sakligt sätt.
Det ända jag kan komma på är väl att ta in en tredje oberoende part (med kunskap om hund då givetvis). Tex en veterinär. Trots att ni vet vad som är felet på hunden kanske det blir mer verkligt om någon profesionell berättar hur det ligger till med lidandet för hunden.

Vad skulle hända om hunden helt enkelt togs till vet och avlivades? Är ägaren och den andra ett par? Skulle ägaren anmäla eller vad tror du denne skulle göra? Hade det varit i mitt hus men hunden stod på min man hade jag åkt och avlivat den. Sen hade jag tagit smällen med RENT samvete.
#7 Jag trodde att vet. alltid kollade om hunden står på den som kommer och vill avliva hunden.
#7 Vem som helst kan väl inte ta hunden till veterinär och avliva någon annans hund?
Dessa två är gifta. Vet faktiskt inte vad som skulle hända om så blir fallet. Kanske äktenskapet tar slut. Osäker.
Men jag förstår också att den som inte står som ägare tvekar. Hunden är inte akut sjuk. Men den mår inte bra. Och jag förstår att den andra inte riktigt förstår hur livskvaiteten har förändrats eftersom denne inte är hemma så mycket.
Det får nog gå lite tid till att få personen att inse att vi vet bäst. Att personen måste se förbi sina egna känslor och bara tänka på hunden.
Att gå till veterinär är inte ett alternativ då personen nu sagt att denne inte kommer följa med.

#8,9 Jag har aldrig varit med om att veterinären kollat upp om man står som ägare till det djur man ska avliva. Har ändå avlivat några stycken genom åren och har även åkt in med andras djur som själva inte orkat göra det.
Ett sätt är att be en utomstående prata och tala om hur läget verkligen är - det kan få den mest envise att inse fakta.
#10 Det låter helt och håller rent olagligt att man kan åka in med ett djur utan att vara ägare och avliva det. Det betyder ju att vem som helst kan plocka upp ett djur åka in och avliva.
Är detta lagligt så borde det ändras! Självklart kan det finnas speciella tillfällen, men då ska veterinären ha pratat och träffat ägaren samt ha alla papper tillhands.
#12 - det är inte direkt billigt att avliva, så vem som helst åker knappast in och avlibat någon annans djur.
Jag har aldrig visat legitimation, men då vet dom även oftast vem jag är efter många år där.
#13 Det finns folk till allt! Att det inte händer ofta är en sak, men att det KAN hända en annan.
Och som i det här fallet. Det betyder ju att personen som inte står som ägare kan avliva någon annans djur om den känner för det, och det är verkligen INTE rätt!

Fast kommer man in med ett friskt djur för avlivning reagerar dom nog! Men jag tror det är svårt att kolla alla som ska avliva ett djur. Ex katter som ofta inte ens är märkta. Tror inte det skulle fungera med en lag där ägaren måste godkänna eller kontrolleras innan avlivning.
#15 Borde vara lag på att märka alla djur också.
Jag tror att det hade fungerat, speciellt på hundar.
Snacka om att jag är förvånad, trodde ju faktiskt att det redan var så.

Skulle veterinären vägra avliva djur som inte ägs av den som kommer in med djuret vågar jag inte ens tänka på vilka fruktansvärda öden vissa djur skulle hamna i till slut.
Nu syftar jag självklart inte på djur som ligger för döden, då blir det självklart ett annat läge. Men vid sådana här tillfällen.

Jag tänker inte bara på djur som är halvdöda när dom kommer in. Tror i vilket fall som helst inte att det skulle fungera i praktiken att kolla upp ägaren. Om ägaren inte vill följa med hur gör man då? Skriver en lapp, det kan ju vem som helst göra? Skriver på intyg? Fungerar inte om man har långt till veterinären och man själv inte vill åka samt om man kanske får en tid snabbt efter att man ringt. Nja, jag tror inte det skulle gå helt enkelt. Har heller aldrig någonsin hört talas om någon (myndig) som fått sitt djur avlivat mot sin vilja så jag tror inte att det är något stort problem.
#19 Nu anser jag ju att man som ägare SKA följa med till veterinären. Om man inte KAN, så får man ha ordnat en typ av fullmakt innan, då båda varit hos veterinären.
Jag tror som sagt att det skulle gå och anser att det är helt fel som det är nu.

#20 Det är väldigt många som inte orkar åka och avliva sina djur själv och det tycker jag man måste ha lite förståelse för. Jag var och avlivade en kompis katt för ett tag sen och hon hade dragit på det in i det längsta för att hon inte klarade av att göra det själv. Jag erbjöd mig och hon bokade tid samma dag. Hade inte jag åkt in med den hade katten nog självdött tillslut. Det är tråkigt att folk inte kan göra det själva, men man kan inte tvinga dom till det!
Menar du att folk skulle åka till veterinären för att skriva på en fullmakt för att sen komma in och avliva? Det blir krångligt och jag är ganska säker på att fler skulle dra på det ännu längre om man var tvungen till det.
Funderar även på hur du tänkt att alla djur skulle registreras. Det är i dag lag på att alla hundar ska registreras, men fortfarande är det många som inte gör det. Alla dessa bonnkatter och "gratis" djur som byter hem ofta och som skänks bort osv, som inte skulle registreras, skulle dom inte få avlivas då? Hur ska veterinären göra om det kommer in djur som inte är märkta där ägaren inte går att spåra? Tatueringar som bleknat osv.
#21 Ja, fullmakt. Men det kan man ju ordna redan då man skaffar hunden, så det inte behöver göras i sista stund. Framförhållning kallas det.
Och jo, jag anser att man som ägare har ett ansvar att följa med sitt djur då det ska avilvas för djurets skull! HAr man skaffat ett djur ska man ta hand om det till sista stund, även om det är hemskt att behöva ta farväl!
Omärka djur kan man så klart inte göra så mycket åt. Man önskar bara att alla som skaffar djur kunde ta sitt ansvar.
Men de som ÄR märkta ska inte någon annan kunna avliva utan fullmakt.

Jag kan inte hålla med. Jag har avlivat 5 egna hundar var av en klarade jag inte av att åka in med själv. Det gick inte, jag var totalt knäckt och hade enbart stressat upp hunden helt i onödan. Givetvis skickar man inte hunden med någon den inte känner! Hunden/djuret ska få somna in tryggt och lugnt och då är det inte alltid bäst att ha husse eller matte med. Jag tycker att man ska tänka på djuret i första hand! En hysterisk ägare gör slutet för djuret mer stressigt än det behöver vara.
Ska man vara långsökt så kan ju en fullmakt bli stulen av den som tar hunden till veterinären. Bor man ihop med den som äger hunden på pappret vet man nog vart den fullmakten ligger. Bara att ta med sig.
Jag ser fortfarande inte problemet då jag aldrig någonsin hört talas om att folk fått sina djur avlivade mot sin vilja.
#23 Vi får väl vara överens om att vi har oliak åsikter.
Det är ju väl att man inte hör om att sådant sker.

#24 Ja i dagsläget kanske vi ska vara tacksama över att det kostar en slant att avliva. Hade det varit slaktpriser som på stora djur hade nog problemen uppstått tids nog för att folk ser sin chans att tjäna lite pengar :-/