Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1144 ggr
[Tess86]
0

Täcke för höst/vinter

Jag har börjat kika lite efter ett täcke till vår lilltjej. Hon har en blandning mellan schäferpäls och kanske lite spets, men inte sådär fluffig och tjock som spetspäls utan bara så att den är mjukare än schäferpäls.

Jag vet inte än om hon kommer att frysa i höst/vinter eller inte. Hon har ju ganska korta ben och hon är ganska smal. Eller hon är normalsmal men hon har inte sådär mycket löst skinn och fluffig päls som Skade har så kanske att hon kommer frysa om det regnar mycket eller är minusgrader.

Oavsett så vill jag köpa ett täcke till henne, om inte annat så till efter träning, för att inte kyla ner musklerna för fort. Det kan också vara bra att ha på henne om vi är ute och grejar på tomten i vinter. Hon ska inte bo ute men jag vill att hon ska kunna vara ute och vara stillsam också utan att frysa.

Täcket måste skydda mot vinterkyla men också mot väta. Det behöver inte vara supertjockt, ingen overall eller så. Och det måste passa en avlång hund, hon har kroppsformen som hos är västgötaspets men utan fluffet. Några tips? Pris spelar inte så stor roll.

rebz
0

Hurttas nya täcke har ju kommit ut nu och av vad jag läst verkar det vara jättebra.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Tess86]
0

Vad är skillnaden från deras gamla modeller?

russin
0

Jag skulle nog välja deras vanliga gamla modell till en västgötaspetsGlad dels har ju hunden faktiskt en del päls och så är det nog så knöligt att försöka sätta på en kortbening ett täcke där man måste trä in frambenenSkrikandes

Mina kortbeningar räcker det gott och väl med Hurttas vanliga och dom har ju mindre päls än västgöten.

russin
0

Sorry - såg nu att det även finns en modell med vanlig hederlig "knäppning"Förvånad men frågan är om en sådna blir för varm på en hund med en del päls ? Fast snyggt täckeGlad

http://www.hurttacollection.com/sv/outdoors-sv/produkter/varmeplagg/ultimate-varmejacka/

Det var denna jag tänkte på först:

http://www.hurttacollection.com/sv/outdoors-sv/produkter/varmeplagg/frost-jacka/

[Tess86]
0

Ja, det var snyggt. Frågan är ju då som du säger vad som är lagom varmt? Vår stortjej har ett fodrat täcke trots att hon är en jämthund med massor med päls, men det har hon antingen när hon har varit och tränat på löpband på vintern och är blöt eller när hon har legat ute i snön när det varit 20 minus. Och då har hon inte haft det för att hon fryser utan för att musklerna i höfterna inte ska bli för kalla.

Men lilltjejen kanske kommer att behöva något redan i höst om det regnar och då får det ju inte vara för varmt. Jag har inte märkt att hon fryser ännu men jag har märkt att hon inte alls gillar regn.

russin
0

Mina har Hurttas regntäcklen och dom fungerar bra och gör att dom inte fryser i kallt regn. Vintertid om det är kallare än 5-10 minus (beror lite på väder) blir det Hurttas vanliga vintertäcke/värmetäcke.

[Zipzee]
0

Jag har ett Hansbo fleecetäcke strl 40 till salu om det kan vara intressant? Fleece står ju emot lite väta, men kanske inga störtskurar under längre tid :)

[Tess86]
0

#6 Det låter ju rätt smart :)

#7 Jag kan mäta henne imorgon men jag tror att hennes rygg är längre än 40 cm.

thilda-
0

hurttas tycker jag är väldigt bra :-)