Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 553 ggr
moa
0

Hur normal är min hund?

Idag har vi besök och besökarna har med sig deras lilla valp på typ 16-18 veckor, en liten svensk dansk. Det gick jätte bra när dom hälsade och valpis var inte så rädd utan ganska tuff och framåt mot Nelly. Så gick vi in och ut på verandan. Valpis ville få igång Nelly till lek och började skälla. Jag trodde Nelly skulle dö. Hon blev livrädd för valpis och nu håller hon sig långt ifrån henne och blänger misstänksamt på henne samt blir nervös och flåsig. Valpen skällde alltså bara och försökte få igång till lek. Nelly är själv 8 år och väger 35 kg så hon är ju betydligt större och borde ha övertaget.

Så, varför reagerade Nelly som hon gjorde?
Hon är ganska mesig i vanliga fall men det här tog priset.

Nu måste jag upp och skälla på mormor och alla för dom står och ömkar Nelly för hur synd det är om henne

AnneN
0

Nelly kanske inte gillar då valpen skäller pga höga ljud som kan göra ont i öronen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

moa
0

Kanske.. Nu har dom i alla fall bråkat lite vilket resulterat i att valpen är rädd för Nelly så nu är alla arga på Nelly. Jippe vilken trevlig midsommar detta blev.

AnneN
0

Ni kanske borde ta och hålla isär hundarna så dom inte får chans att bråka mer. Dom kan ju turas om att vara med er

_**/Mvh Anne

moa
0

Alltså bråka och bråka. Jag tycker att det är ganska okej för en vuxen tik på 8 år att ryta till på en valp? Nu ligger dom på var sitt håll i rummet och det går bra. Nelly behövde på nått sätt komma över en tröskel eller något för nu sover hon till och med i samma rum som valpen.

AnneN
0

Oki kanske bara var tvungen att sätta den på plats och visa vem det är som bestämmer

_**/Mvh Anne

lill-jarven
0

Min unghund tycker att valpar är läskiga och håller sig helst undan från dom. Den äldre tiken ryter till om en valp kommer för nära, jag tror att hon tycker att valpar visar för lite respekt.

Att en äldre tik säger åt en valp är ju bara bra (så länge det inte är överdrivet hårt) då lär sig valpen att man inte bara kan springa fram hur som helst. Inte så snällt att sen bli sur på den äldre.. hundar är oftast himla bra på det där med uppfostran.

Bra att det löste sig iaf :)

gejsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ha, ha känner igen det där. När vi hade vår schäfer i livet och vår blandrastik fick valparna så var schäfern Ida livrädd. Hon vågade inte komma ner och äta. Utan låg i min säng och vågade inte ens ligga på golvet. Hon som bara låg i sin Biabädd annars. Hon var livrädd när valparna började att röra på sig.

Kanske att hon var rädd för tiken. Att hon ville visa att hon inte skulle göra dom något illa. För tiken var den som bestämde över Ida. Det tog säkert 1-2 månader innan hon vågade sig ner och ligga på nedre våningen. Men efter det så blev hon kompis med Ludde så mycket att dom alltid låg i samma bädd.