Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 1497 ggr
AmandaF
0

Vilken pälsfärg på valparna?

Om man blandar en vit hund och en brun hund,blir det då en fläckig hund?

Prizma_o_Kristall
0

Det beror helt på vilka färger som finns i just den hundens stam… Men skulle tro att det främst blir bruna valpar.

Kramar//Carro

AmandaF
0

Okej,tack så mycket för svaren!

AnneN
0

Beror helt på vilken färg som är den dominanta men det kan mkt väl bli valpar som är bara bruna, bara vita eller vit/bruna

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

thilda-
0

Brun är väl Dominanta? och vita är igentligen "ingen färg" eftersom de innehåller väl inge pigment om jag fattar de rätt????? rätta mig om jag har fel :D

AnneN
0

Vanliga vita har väl pigment? Är det inte bara albinos som saknar pigmen?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lill-jarven
0

Jag kan tillägga att om man t.ex. parar en brun vorsteh med en vit husky kan det bli svarta el svart/vita valpar också.. beror helt på vilka gener som är dominanta. Det är nästintill omöjligt att veta exakt vilken/vilka färger som valparna kommer att få om man parar hundar av olika färg. (Det kan iofs bli gula flattevalpar om man parar två svarta också.. så det är inte ens säkert ens om man parar två hundar av samma färg) Jättesvårt det där

Dobben
0

nej, det beror ju på vilka anlag dom bär på x) som att två människor med bruna ögon kan få barn med blåa ögon, bara dom bär på det blåa anlaget ^^

men det där om dom blir fläckiga har jag faktiskt oxå tänkt på :p alltså att dom ärver lite färg från mamman, och lite från pappan - i fläckar. Men jag antar att dom bara ärver ett anlag, lr nåt O.o då måste dom kankse ärva fläckarna då…