Hund eller katt först?
Vissa säger att man ska skaffa hunden först, andra katten och några säger samtidigt. För att det ska fungera bäst mellan dem.
Men hur har ni gjort? Har ni haft hunden eller katten först (eller skaffade ni dem samtidigt) och hur gick det?
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag tror inte att det har så stor betydelse i de flesta fall, för det mesta går det bra att vänja hund och katt med varandra. Men jag skulle nog säga hellre hund först om jag ska välja.
Vi skaffade hund först, men det var inget medvetet val utan bara blev så. Min hund var van med katter och det var inga problem. Katterna (har tre stycken) har alla tre vant sig med hunden ganska snabbt och det har inte varit några andra problem än att de hållit avstånd i början.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

först katterna sedan hunden..
:-)
//L
Jag skulle säga först katten och sen hunden.
När vi skaffade första katten hade vi bara en hund(som inte finns längre) och han var snällheten själv så det gick bra, dom fyra hundar som kom efter den katten har alla gått bra med honom(förutom en som numer inte går ihop med någon).
Andra katten skaffade vi då vi redan hade tre hundar, det gick inte smärtfritt. Jag tränade den ena hunden att gå ihop med katten, hon lyssnar bra på vad man säger och det tog ett tag men det gick. Dom kan vara ensamna tillsammans. Andra hunden har nyligen börjat gå bra ihop med katten, och då är det 2,5 år sedan vi skaffade katten. Hon har fått se honom varje dag sen han kom och nosa på honom. Men dom kan inte vara ensammen tillsammans och man måste ha koll på dom hela tiden. Unghunden som kom hit för 1,5 år sedan har gått bra med båda katterna, för han har ju fått lära sig redan från valp, precis som dom andra har med den första katten.
Men det beror ju lite på vad man har för ras och hur hunden är.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
vi skaffade 2 katter först. När dom blev vuxna blev ju dom utekatter. Vi såg dom inte hemma så mycket längre. sedan skaffade vi en liten valp. Katterna var mistänksamma i början men accepterade sedan tanken att leva med hunden rästen av livet.
dock bör jag varna dig att inte katten blir avensjuk utan att ge den lika mycket kärlek som hunden är viktigt. Alla indevider behöver ju kärlk för att må bra
Vi skaffade hund först och katt sen..
Jag föredrar det, för nu när vi skaffat en valp till, och har katt då, så jagar valpen katten (på lek, men det är en foxterrier så de har ju också jaktinstinkten..), och våra katter är ganska.. Snobbiga (som de flesta katterna..). Plus vår otroligt lekfulla valp tyckte att hon och Zed (en av katterna) skulle leka, så hon skulle nafsa på katten, och fick då in huvudet och halva ansiktet i munnen och Zed blev ju förskräckt..
När vi skaffade katterna och hade en hund redan, så var katterna nyfikna på hunden, och hunden nyfiken på katten.. Visst, hunden (som också är en foxterrier) jagade ju katterna, men hon har som tur var aldrig lärt sej att hon "ska" döda det hon jagar, så precis som med kaniner så jagar vår hund katterna på lek, så när katterna stannar så stannar hon. Det tog ett tag innan kisarna fattade att hon lekte, så nu kan de ha hur kul smo helst tillsammans..
Så kort och gott, jag föredrar då att skaffa hund först, sedan katt, för det känns som "mindre jobb".
*fortsättning (glömde skriva lite.. hihi!)
Katterna var inte heller vana vid hundar när vi köpte dem, och valpen är inte heller van vid katter.
Men om du ska skaffa valp och kattungar, så spelar det nog inte så stor roll.. När de är små är de väldigt öppensinnade och nyfikna.
Men jag personligen säger ändå hund först!!
Först katt och sedan hund. Men är bättre om det inte är så lång tid emellan. Så dem liksom växer upp ihop. Det gjorde vi hemma och vilken bra relation dem fick. Denna katten gillade inte några andra hundar mer än just denna. Även efter denna hunden dött och vi skaffat ny.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
vi hade en katt, så köpte vi en hund. Katten började må dåligt, sedan dog hon.. Vet inte riktigt varför men hon slutade äta och fick någon sjukdom :'(
Vi skaffa hund först sen katten, det som vi verkligen märkt att det kanske var lite fördel katten lärde sig hundar redan efter en vecka sen var dom lekkompisar. Det är skillnad från flera vad jag får läsa om, där de kanske har haft katter i flera år innan sen hund, där är det inte alls säkert att katten kommer funka alls med hunden. Och det måste ju vara trist :-/
Jag skulle definitivt säga hund först, katt sen. Det jag hört på kattforum har varit att det är mycket svårare att vänja en katt vid att det kommer in en hund i hushållet, än tvärtom. Jag hade hund först, och skaffade katt för en månad sedan, och det har gått utmärkt. Samma för några år sedan när jag bodde med min mamma, vi hade en hund och tog hem en kattunge.
Jag hade min katt först en tjurig katt hona på 6 år. Hon visade första dagen vem som bestämde i huset när Leo flyttade hem till oss. Så jag skulle tycka att man skaffar katten först då en valp har enklare att lära sig efter katten.
Jag har gjort båda varianterna och båda fungerar bra - allting beror på hur man hanterar situationen
Spelar ingen roll :)
Har testat båda "versionerna" och båda har fungerat bra :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.