Min valp dricker inte
Jag har haft min tös, en nakenhund, sedan fredags.. i början var hon lite hård i magen och fick rådet av uppfödaren att blöta maten ännu mer, vilket jag gjorde. Kruxet är att hon inte direkt dricker så mycket vatten men hon får ju ändå mat 4-5 gånger/dag med mycket vatten i. Min mor pratade med en ägare på djuraffär och hon sa att det troligen är därför hon inte dricker så mycket vatten, för att hon får en del vatten i sin mat (torrfodret läggs i hett vatten samt nötfärsen kokas så ja, det är en del vatten och allt blir svalt innan jag serverar, värmer det ljummet i mikron bara med just mycket vatten med, haha).
Så jag bör inte oroa mig över att hon inte dricker mycket vatten? För hon får verkligen i sig all vatten när hon äter :).
Får valpen i sig mycket vatten i maten skulle jag inte oroa mig. Jag skulle däremot inte använda varmvatten, men det är jag det.
Varför kokar du nötfärsen?
Mvh Linn
Jag oroar mig inte heller direkt jätte mycket, det är folk i min närhet som nojar sig över det där..
Min uppfödare sa att jag skulle göra så och det har inte uppstått några problem :).
okej, det blir ju inte så mycket näring kvar i färsen om man kokar den, bara därför jag undrade. Men funkar det bra för er så är det ju bra :)
Mvh Linn
Jag är lite feg att ändra kosten på henne, rädd att hon ska bli dålig eller sådär.. jag passade en hund en gång i tiden och han fick stekt nötfärs med uppblött torrfoder.. det funkade ju också bra.
Men hon ska ju ha sin 12-veckors spruta om tre veckor och kan alltid fråga veterinären då om jag kan börja steka färsen åt henne istället.. inte tänkt så mycket på det där att näringen försvinner om man kokar men det stämmer ju nu när jag tänker efter..

#4 Mycket av näringen försvinner ut köttfärsen vid upphettning, så steka är lika illa som koka, det bästa är att ge den rå.
Skulle även tipsa om att blöta upp fodret i kallt vatten, tar längre tid att svälla men mindre risk att förstöra näringen i fodret då en del näringsämnen (tex vitaminer) förstörs av värme.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
# 5, steka är sämre då det tillförs fett. Kokt är snllare mot magen, men rått är bäst.
# 4 Fråga någon som kan foder istället, ytterst få veterinärer kan något om foder o de i djuraffärer kan bara prata om de foder de säljer själva.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tack så himla mycket för all info! :) Mycket behövligt, fast det inte hade med att hon knappt dricker men som sagt är jag inte orolig överhuvudtaget och tror det hela löser sig när jag minskar med utfodringen :). Då lär hon dricka mer när hon inte får mat lika ofta
Mina äter färskfoder och dricker inte speciellt mycket - dom får i sig mycket vätska via maten
Jag vill däremot gärna ge dig två tips. Dels att inte blöta upp torrfoder i hett vatten - mycket näringsämnen förstörs. Ljummet vatten (max 40 grader) och bara dra en kort stund, så bakterier inte hinner börja växa.
Rå nötfärs är bättre än tillagad - och vill du ändå tillaga så håller jag med om att hellre koka än steka och då kan du koka i lite vatten och använda vattnet att hälla på maten (köttsoppa).
Jag använder vattnet från det jag kokar nötfärsen i :).
Jag är riktigt tacksam för alla svar! Tack tack!