Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3958 ggr
Noa-Nisse
0

Ovanlig blandras...

Hejsan. Det är så att jag kanske kommer att vara hem åt en blandras som söker ett nytt hem . Det är alltså bara tillfälligt. 

Men denna hund har ganska så opassade raser i sig. Hur kan man förvänta sig att han kommer vara?

Det mesta hänger på om han har seperationsångest eller ej. Har han det så kan jag inte ha honom p.g.a väldigt känsliga grannar… Så jag håller tummarna för att han ska klara av att vara ensam dock med en annan hund, alltså Klenod då.

Konstigt nog ser han ut som en vääldigt smal/tunn liten leonberger. men somsagt, det är han inte!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Karmatarerskanise
1

Vad är opassande raser?

Indira
1

Vilka raser är han? :)

Noa-Nisse
0

ojsan! Glömde skriva dem!!

Han har fyra raser i sig och de är Schäfer, doberman, shih tzu och lhasa apso.

Inte den vanligaste blandrasen precis. Har träffat honom en gång  i en rasthage och han fungerade med alla hundar då (ca 10 st) och han verkade snäll och framåt. Men jag träffade ju honom i endast 1 timme kanske.

Aja, man får se hur han beter sig. Men jag hoppas för hans skull att han inte har svårt för att bli lämnad… :)

Karmatarerskanise
0

Håller tummarna på att det går bra. Inget kul om han måste flytta runt en massa.

Maja2
1

Man kan inte förvänta sig något speciellt beteende skulle jag säga, utan måste helt enkelt se hur han som individ är och beter sig.

Noa-Nisse
0

Nej det är sant! Får se hur han är helt enkelt! =)

Indira
2

Oj, de va en galen bandning! haha en bild på herren sen hade varit kul :)

Lycka till med honom medan du har honom Glad

thildatessie
0

ojdå, vilken korsning!

Gia91an
0

BILDER! Haha låter helt galet! :D

Noa-Nisse
1

Jag har vet att det finns många bilder på honom men jag äger inte dem själv. De finns på FB, men vill inte lägga ut dem här för jag känner inte föredetta ägaren så bra.

Han har en klen kroppsbyggnad. Som en lite biffigare vinthund. medellång päls och beige/gul färg på kroppen med svart mask. Han är himmla snygg. Man skulle aldrig kunna tro att han har de raserna i sig som han har.

Imorgon ska jag prata mer med "förmedlaren" om hon får reda på hur han är att lämna ensam. Fungerar han att vara ensam utan att tjuta med Klenod så kommer jag hämta honom på fredag eftermiddag och då kan jag ta någon bild och lägga upp på honom så ni kan se.

zoolatri
0

Hag är oxå väldigt nyfiken på hur han ser ut, ska bli kul att se bild på den lille gynnaren sen;) Hoppas att det fungerar bra för honom och er att ha honom, så han kan flytta direkt till ett permanent hem sedan.

Noa-Nisse
0

Tack!
Ja, jag hoppas det också! Han har redan haft ett par olika hem. Men hos mig kan han vara till det permanenta hemmet dyker upp iallafall.

Förstår att ni är nyfikna på hur han ser ut! Hade jag gissat så hade jag gissat på en BC-blandis typ :P men tanke på kroppen.

Belimas
0

Oj vilken blandning, hehe! Glad Fast iof har jag sett en tibbe spaniel/rottis blandning som verkade supertrevlig så hoppas att det går lika bra med "din". Glad

Noa-Nisse
0

#13, ja det är också verkligen en ovanlig blandras :O

Jag ska ringa hon som har honom nu för tillfället kl 16:30. Så vi får se då.

Hon som tog honom tillfället har redan tre hundar så hon hade egentligen varken tid eller plats!

Håll tummarna nu :)

Belimas
0

Ja det var nog första gången jag hade hört talas om en sådan kombo, den såg ut som en rottis men i mindre storlek och med något kortare ben =)

Hoppas att det går bra!

Noa-Nisse
4

Så nu har jag pratat med henne och jag ska dit imorgon och träffa denna voffsen :)

joheck
1

#16 Kul! Ta bilder och lycka till!Glad

[Forest]
0

håller tummar o tassar att allt går bra :)

Noa-Nisse
9
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då så… Då har jag varit och hämtat lilla Fedrinan :) Han är ett litet  Energiknippe, lite understimulerad men ACK så vänlig och snäll han verkar vara!!

Belimas
0

Oj ja han ser verkligen ut som en spinkig leonberger, typ junior/unghund =) Hoppas att allt kommer gå bra med honom!

monstermash
0

Oj, vilken blandning. Påminner verkligen om en smal leonberger. Lycka till, hoppas allt kommer gå bra med honom =)

joheck
0

Åhh vad gullig!!! Hur funkar han och Klenod?

Noa-Nisse
4

#20 hehe ja en väldigt spinkig en (; han väger ganska exakt 220kg :)

#21, Ja rolig blandning :) hehe

#22Han fungerar underbart bra med Klenod än så länge. Jag hade med mig Klenod när jag skulle hämta honom för den som hade honom gärna ville träffa henne och se hur de fungerade tsm. Och då nosade dem på varandra och "dansade" båda två och bjöd upp till lek. Sen gick de och nosade lite i gräset och sen lekte de lite till igen. 

Bilfärden hem gick superbra, Klenod sov igenom hela tiden och Ferre (som han kallas) satt och tittade ut genom rutan ett tag sen lade han sig också ner och sov.

När vi kom hem till mig så gick han runder och luktade igenom det mesta.
Alla hundarna fick mat för en stund sedan och nu ligger Klenod på min högra sida i soffan och snarkar och Ferre på den vänstra sidan och sover djupt. Timmie den gammelmannen han tog också allt med ro och välkomnade honom med lekinvit och slickar på hans ögon (haha) han ligger på mattan och sover :)

Allt verkar gå bra :)

Noa-Nisse
4

Oj 20 kg såklart! (; inte 220 kg haha!

Qepta
0

Vad vacker han är!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Swadika
0

Gud vilken sötnos ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

jollycox
0

Men så sööööt! :) Skönt att det funkar bra med Klenod.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

NathalieT
0

Så vacker han är SkrattandeKyss

maem
0

Han är ju söt med masken. :) Hoppas att det fungerar bra framöver.

Belimas
0

Hehe! Ja 22 kg är ju inte mkt att hänga i gran med leonbergermått Flört Jag tror min vägde det när han var runt 5 månader eller så Oskyldig

Noa-Nisse
0

Han är jättevacker!! 

#30 haha nä ellerhur (; Jag tror Klenod vägde 20 kilo när hon var 6-7 mån iallafall :)

joheck
0

Han verkar var så charmig. Jag vill ha han!Tungan ute Skönt att det funkar med Klenod och Timmie. Bor Timmie hos dig? Hur hög är Ferre?

sagaindia
0

Hen är galet söt! Hur pass klarar han att vara ensam? Blev lite kär Obestämd

AnnaCDSG
0

Vad fin han är! Kyss

Noa-Nisse
0

#33, Jag har också blivit kär… redan… :P hahah! Obestämd

Han verkar så enkel! Väldigt lekfull. Jag var ute i rasthagen som ligger precis brevid mitt bostadshus. Han och Klenod sprang runder som tokar och lekte med pinnar. Som tur är är Klenod ingen hund som blir arg om någon tar hennes pinne/boll/leksak utan tvärtom tycker hon det är roligt för hon vill kampa. Och vilken lyckoträff, Ferre sprang runder med en kvist i munnen och "retade" upp Klenod så de turades de om att springe med den lilla kvisten ^^ hahah så sött! 

Jag har faktiskt inte provat att lämna honom ensam än! provar kanske imorgon eller på sön en kort kort stund. Enligt henne hade hon inga problem med att lämna honom ensam med hennes tre hundar.

#32, Timmie bor hos mig medans mina föräldrar är i usa. De kommer hem om 2 veckor men han ska bara vara hos mig i 1 vecka till. En av mina föräldrars vänner är helt kär i timmie och ville så gärna passa Timmie också (hon brukar passa honom) så vi sa att han kunde vara där sista veckan.

Jag vet inte hur hög han är, jag kan prova mäta honom! =)

rebz
0

Vad kul att allt funkar bra :). Han var väldigt söt. Som du skrev så ser han ut som en spinkig leonberger :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Noa-Nisse
1

#36 Ja visst gör han =)

Mätte han och han är mellan 59-60 cm i mankhöjd. Svårt att mäta för han kryper ihop liksom (;

Här kommer de sista bilderna för ikväll :) Det är svårt att få en klar bild på honom för han är så glad så när han vifftar på svansen så vifftar hela kroppen ^^

Noa-Nisse
0

Lite våt i pälsen eftersom det regnade ute.

Noa-Nisse
4

Jag är såååå söt :)

Noa-Nisse
4

Äsch kom nu klenod så slaggar vi i soffan (;

joheck
0

Hur ska du kunna lämna iväg han!Tungan ute

Noa-Nisse
0

Gah Johanna! Det var en bra fråga… :S hahah!

LinaK
0

Åh vilken fin vovve, han är ju supercharmig! Hehe tänkte som Johanna (joheck) hur sjutton ska du inte kunna behålla honom? Flört

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Forest]
0

Himmla söt är han, jag hålelr verkligen tummarna här för att allt ska gå som du tänkt dig. Jag hoppas väl lite att han kan stanna , krisar det vid löptider så har du dina päron o Timmie kan vara lekfarbror då Flört

Noa-Nisse
6

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#44, Tack för tummarna ^^ Ja än sålänge går det super! Men jag har märkt att han inte är så förtjust i sovmorgon som klenod, Timmie och jag är (; haha! 

Han är Kastrerad som tur är, och vi mötte en löptik igår på promenaden men han reagerade inget alls. Timmie däremot reagerade starkt men å andra sidan så har ju den gammelmannen kulorna kvar (;

Tyvärr är Timmie ingen lekfarbror :( han gillar inte att leka.

Provade att lämna Klenod och honom ensamma igår. Jag gick ut och ställde mig utanför mitt fönster så jag kunde höra. Han gnydde ganska mycket i en kvart ungefär, men inget skällande som tur är. Om han bara gnyr så hör inte grannarna det. Men jag vill ju inte att han ska vara stressad heller för hans egen skull. Sen körde jag snabbt ner och handlade toapapper + 3 grisöron på willys och när jag kom hem var det helt tyst! Så förhoppningsvis har han varut tyst. Grannen har inte knackat på och klagat :P

Lägger in en liten video på när de springer runt och leker i rasthagen, de tycker verkligen det är skitkul att ha varandra som kompisar (; Ferre vill gärna gå så nära Klenod som möjligt när vi är ute på promenad och när vi är inne och klenod går och dricker vatten så måste han smyga efter för att kolla och sen själv också dricka lite :P hihi sötisarna. Han söker verkligen kontakt, han har redan lärt sig ett nytt trick också, så det är framgång :)

joheck
0

#45 Vad söta dom är tillsammans! Vilket trik är det han har lärt sig?

Noa-Nisse
0

#46, Ja jättesöta :) snurra runt har han lärt sig :)

Belimas
0

De ser ut att ha superkul ihop! =)

[schäfernronja]
0

Vad vacker han är! Ska du ha kvar honom?:)

[Forest]
0

45, Låter kanon jag håller tummarna han är jätte söt det syns att de trivs ihop Flört

Noa-Nisse
6

#48 Ja det har de verkligen! Jätte jättekul! De springer runt och leker och kampar om samma saker! Klenod är lite "feg" i sitt kampande med andra hundar så hon gör sig jämnstark med Ferre ;-) fast med mig vågar hon ta i mycket mer =) # 49, ja han är jättevacker både på insidan och utsidan! Synd att han är så understimulerad! Jag har funderat fram och tillbaka jättemycket men kommi fram till att för hans skull så ska han ha ett eget hem! Jag har planer på att plugga vidare och jag vill vara säker på att ha råd att ha två st så pass stora hundar! Klenod är jättedyr att ha varje månad! Jag vill liksom inte stå där sen som fattig student och sen bara ha råd att ha kvar en hund ändå! Så jag måste se bortom hans söthet och härliga charmiga sätt! Jag får inte vara egoistisk och skaffa en hund till bara "för att" liksom! Hoppas du förstår vad jag menar! #50 att lämna honom har gått kanonbra! Han är helt tyst trots skrammel av nycklar, smällande av dörrar, höga röster i trapphuset. Jag har bett grannarna att "testa honom" när jag är på jobbet och de är ensamma på det viset och sen få en rapport! Och jovisst! HELT knäpptyst i lägenheten! Jag har det väldigt lyhört här så man hör om hundarna bara gnyr utifrån trapphuset! Dock inte så lyhört lägenheterna imellan som tur är! Lite uppdatering annars: För andra gången idag sedan han kom hit har han inte skällt som en tok när vi möter hundar!! Eftersom varken Klenod eller Timmie hakar på andra skällande hundar när Ferre har hållt på och skällt ut den mötande hunden så tror jag att jag fått en bra chans att rätta till beteendet! Jättestolt över honom! Han är en väldigt dragig hund, men det går lite lite bättre för varje dag! Jag har klickat in honom helt nu och har lärt sig med klickern "snurra" och "ligg" han tycker det är jätteroligt! Han verkligen VILL arbeta! Man ser det på hela honom! Han söker verkligen ögonkontakt! Frisbee har han blivit en riktig hejare på! Har kastat lite frisbee varje dag och han har fångat den i luften ett par gånger riktigt snyggt! Något som han är en riktig hejjare på är inkallning! Han vänder bokstavligt talat på en femöring! Mitt uppe i världens fart av lekande med klenod kan jag kalla på honom och han vänder direkt! Räcker med att säga det i normal ton! T.o.m när det helt plötsligt på ett öppet fält hoppade fram en hare bakom en tuva gräs och haren satte av i full fräs framåt och Ferre efter och jag kallade på honom! Han vände innan jag ens hade skrikit hela hans namn! Han kom i full fart tillbaka med blicken "vad ska vi göra?!, ska vi hitta på något kul?!" verkligen en stjärna på den fronten! Men där är mycket kvar att träna och beteende att få bort! T.ex. Stressgången inomhus efter promenader! Jag tror dock att det kanske lägger sig efter en tid! Eftersom han nu får stimulans och inte fick det innan! Kanske ett beteende för honom att göra av med energi! Aja där finns saker att träna på! Förlåt för långt inlägg!! ;-D

joheck
0

Det låter som att han är himla rolig att jobba med! Hoppas han kan komma till ett hem där han får hålla på med agility och/eller lydnad, låter som att det kan passa honom. Har du lagt något spår åt honom eller låtit han söka?

[Forest]
0

51 vad kul o läsa att det är så många bra framsteg :) låter som att han verkligen trivs med arbeta o jag tror som du att detta med stressgången när man vart ute kommer lägga sig med tiden o det är någ ganska snart med. Han låter verkligen som en rolig glad hund, dessutom lättlärd Glad Inkallningen funkar jätte bra det är kanon att det är så Skrattande

Noa-Nisse
3

#52, Ja han är verkligen super att jobba med eftersom han verkligen vill liksom =) Agility hade passat honom sjukt bra! han är jättesnabb och smidig! Lydnad också men jag kan tänka mig att han tycker det är för stillsamt! Men bra sätt för honom att träna självbehärskning :)

#53 Kul att det uppskattas! Jag hoppas också att det är något som försvinner av sig själv efterhand när han vänjer sig vid att bli stimulerad.
Mycket lättlärd! Klenod är värsta trögisen jämfört med honom (; men sen ligger det nog något i att han har mer "will to please" än klenod. klenod gör ju gärna vad jag säger åt henne… men en annan dag (; haha! men jag gillar det ;)

två nya bilder =)

Noa-Nisse
4

Men kasta bollen dåååå!!! Skrattande

[Forest]
0

55 vad liten han ser ut mot henne Flört jätte fina bilder Kyss

jollycox
0

Han är sååå söt! OCh verkar vara en väldigt trevlig hund. Glad

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Noa-Nisse
6

Lite nya uppdateringar.

Ferre gör framsteg hela tiden och i snabb takt :) Så himla roligt! Numera har Ferre en sele och drar knappt något alls! Jätteduktig.

Igår gick vi en promenad på 1½ timme med mina hundar och min kompis två cocker spaniels. De är två är väldigt mycket skälliga. Skällde hela första 15 min innan de lugnande sig. Jag tänkte att detta kommer bli en stor utmaning för Ferre. Klenod och Timmie ignorerar hundar som bara står och skäller så jag visste att jag kunde ägna all tid åt att få Ferre att inte haka på skällandet.

När jag skulle släppa ut alla tre hundar ur bilen så var alla tre koncentrerade på mig :D Ferre släppte inte blicken från mig! :D Jag gav honom ett varsågod kommando (= gå och nosa som du vill på marken) Och han tolkade kommandot hur fint som helst! precis som när det bara är jag där! Han försökte inte ens gå bort till de två skällande cockrarna som gick precis brevid oss ca en halv meter mellanrum. Jag hade Full koppellängd på både Ferre och Klenod (Timmie lös, eftersom jag alltid går preciiiis brevd mig) och ingen av dem visade intresse av att hälsa på de andra!! Tjohoo! Dessa cockrarna är för honom helt okända! Jag fick verkligen en jättevarm känsla innom mig! kände mig så stolt. Denna hunden har liksom råskällt på alla hundar han har sett och mött innan, men har blivit bättre och bättre hela tiden. Jag har inte ens haft honom i 3 veckor och han är som en helt annan hund!

Idag har vi varit på stranden och badat! ferre älskar vågorna och kastar sig i dem ;D Timmie och Klenod sprang mest i vattenbrynet. De tyckte nog det var lite väl kallt ;)

[Forest]
0

Vad härligt det är att läsa om hur ducktig Férre är o hans framsteg. Härlig bild med ser verkligen sommrig ut med Tungan ute Här är det mindre kul väder regn o blä väder Flört

Noa-Nisse
0

#59, Tack! Jag tycker själv det är jätteroligt att se så fina framsteg :)
Ja det var riktigt härligt och varmt idag faktiskt. Som en lagom varm sommardag! Men man märker att hösten smyger sig på. Löven håller på att ändra färg!

joheck
0

#60 "Löven håller på att ändra färg", *suck*. Säga vad man vill om Skåne, väder är ni bra på!

Kul med framsteg! Oj vad jobbigt det kommer bli för dig att skicka vidare honom till nytt hem sen.

Noa-Nisse
0

#61 hihih är vi bra på väder? :P

Ja jättekul! Usch… det kommer bli jättesvårt! Jag kommer verkligen gråta floder :'(

joheck
0

#62 Yepp, långa sommrar och milda vintrar, det kallar jag bra väder!

Du har ju Klenod som kan trösta dig!

Noa-Nisse
1

#63. jo det har du ju rätt i ;)

Ja som tur är har jag världens bästa klenod att krama ihjäl!!