Avbrytet löp?
Hej, jag har blivit lite orolig då min 6 åriga tik (släthårig foxterrier), verkade som om hon skulle löpa, hon svullnade upp som hon alltid gör, fick lite typ.. Flytningar(eller vad man ska kalla det), som sedan blev lite rödaktiga och vi trodde löpet hade börjat så vi började sätta på henne trosan. Men jag slutade sätta på henne den eftersom hon inte löpte så jättemycket än, så hon höll det själv under kontroll.. Men hon började aldrig löpa på riktigt! Vet inte var som hänt, och vad jag vet så har ingen tjuvparning skett…
Jag började märka på henne att hon nog skulle börja löpa snart för ca tre veckor sen, och efter ett par dagar/en vecka så började flytningarna hända.. Och sedan efter ca tre dagar så tog jag av trosan och allt slutade.. Hon är fortfarande i sitt vanliga "löphumör", flirtar med mej och tvättar mej extra mycket och försöker sedan jucka på mej, gnäller extra rejält när en hund går förbi, och är ovanligt snäll mot hundar - vilket jag är tacksam för, då vi skaffade valp i lördags..
Vet inte riktigt vad jag ska göra? Svullnaden har nästan gått ner helt, och ingen löp har kommit.. Sist hon löpte var i början av året så det borde vara dags nu snart, men det kändes ändå som om detta kom förtidigt (om det nu varit löp)..
Ifall det nu skulle spela någon roll; Efter som hon löpt så läcker hon alltid från brösten, alltså mjölk eller något då.. Vilket denna gången gjorde hon ovanligt länge.. Hon blir då också väldigt svullen i magen och brösten.. Fick redan på förra veckan av uppfödaren vi köpte valpen av att det tydligen finns tabletter mot läckandet.. Någon som vet mer om det?
Kort och gott:
Borde jag åka till vetrinären om min flickas konstiga löp?
Någon som vet något om tabletter/medicin mot läckande hundbröst efter löp?
Det finns individer som iböland inte blöder vid löp, fast löpet är normalt för övrigt - det finns individer som ibland har "tysta löp" och det märks knappt något alls. Har dock själv aldrig råkat ut för det, så mitt råd är endast att hålla koll så ingen ful fytning dyker upp och annars vara som vanligt.
Kontakta veterinären för mjölkproduktion på skendräktig tik - det finns ett medel som heter Galastop som hjälper tillatt avbryta mjölkproduktion men är alltså på recept. Men det kommer väl knappast direkt efter löpets slut ? det brukar vara framåt 2 månader efter löpet som tikar kan få mjölk.
Håll även koll på tikens allmäntillstånd och mående om hon får mycket mjölk, för det kan utvecklas till mjölkstockning eller juverinflammation med feber om det vill sig illa. Dra ner på maten när mjölken är på gång.
Tack så jättemycket för ett snabbt och bra svar!
Jag har för mej att det dröjer någon månad efter löpet som hon "mjölkar".. Får fråga mamma, mitt minne är inte riktigt som det borde vara..
Men jag kollade på henne nu, och svullnaden har helt gått ner, och hon brukar vara väldigt svullen när hon löper.. Men ja, jag får väl vänta och se.. Och hålla tummarna något så kopiöst hårt! (Jag är en "Nervous Nelly"..)