Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 2776 ggr
collinn
0

Hund lös

Jag tycker att alla hundar har rätt att släppas lösa och bara vara hundar regelbundet. Problemet är ju att alla hundar inte är inkallningssäkra…

Idag ordnade vi en lekträff med två andra hundar och vi åkte långt ut i skogen för att minimera risken att störa någon i och med att hundarna inte är 100 % säkra vid inkallning.

Vi såg på håll en man med en hund och vände och gick tillbaka dit vi kom ifrån. Olyckligtvis gjorde mannen detsamma och vi möttes vid en korsning… Två av hundarna sprang dit och hälsade och mannen blev arg eftersom hans taxtik var jättegammal och skröplig.

Det hände ingenting men såklart fick vi jättedåligt samvete. Vi hade gjort allt för att inte störa någon och ändå hände det.

Vi brukar ha vår hund i lina men i och med att de skulle leka kunde vi inte ha det. Hur gör man? Vi har ingen inhägnad att släppa dem i här. 

Jag vill gärna ha tips, råd och synpunkter på detta med lös hund. Vi tränar inkallning varje dag men hundar är ju olika och tyvärr är vår hund väldigt, väldigt människokär… Hur gör man med hundar som inte är inkallningssäkra? Har hundar som inte kommer på inkallning förbrukat sin rätt att vara okopplade?

reverse
2

Nja, det finns ju ofta inhägnade hundrastgårdar att tillgå, även om jag själv tycker att de ofta är löjligt små. Sedan finns det till exempel fårhagar som inte alltid används och man kan fråga (eller göra ändå, men det är ju lite fult… Flört) om man kan få släppa sin hund där.

//Lina

LitenPyssling
4

Tycker inte att man överhuvudtaget ska släppa en hund lös vars kontakt med ägaren är osäker, införskaffa en lång lina och träna inkallning där innan ni ens tänker på att släppa hunden/arna lös och träna på det planet. Linor finns i massvis med olika längder så finns egentligen ingen ursäkt där, bara för att den går att ha lös så betyder det inte att man får ha den hur långt bort som helst. Tror gränsen ligger på max 60-80m ifrån ägaren om jag inte minns fel, så att träna med lång lina tycker jag är bra.

Man ska inte släppa en osäker hund lös oavsett var man befinner sig, en hund som inte är säker på inkallning är minst lika "farlig" i skogen som ute bland människor. I skogen finns djur som den kan sätta efter och när de naturliga instinkterna kommer in i bilden så vet du inte hur lång tid det tar innan din hund kommer tillbaka på det neutrala planet.
Under tiden som den agerar via instinkt så kan allt hända, den kan springa iväg, ut på vägen och skada sig rejält om den springer i skogen efter något. Det är stor skillnad att jaga något i skogen och bara springa då det blir mycket mer intensivt, och det spelar heller ingen roll om man är 300m in i skogen eller 3km så kan den oavsett springa ut på en väg.
Anledningen till att jag skrev din med fet text är att du som ägare inte vet vad du har där när hunden agerar via instinkt, då är det inte din hund längre - om du förstår vad jag menar. Glad

Bland människor kan den istället bli farlig mot andra människor och/eller hundar, även i stads/bostadsmiljö så kan det finnas bland annat harar och rådjur som den kan sätta efter. Överallt finns både katter, ekorrar och fåglar, dessa må vara en del av en hunds vardag men i morgon kan just den där ekorren vara oerhört intressant och förvandlas till ett byte som hunden gärna sätter efter.

Så det här med var man ska träna är inte lätt och jag tycker det är jätte trist att kommunerna inte lägger mer vikt på att skaffa rastgårdar där man kan släppa sin hund och då även de som är inte lika bra på inkallning! Obestämd
Som du säger så borde ju hundarna få vara hund också och få springa av sig, alla har inte möjlighet att ha sin hund lös och då är ju dessa rastgårdar perfekt oavsett - de ger ju också säkerhet till hunden, dig och andra.

Dock så bör man som hundägare också ha i åtanke att det spelar ingen roll hur uppfostrad ens hund är så kommer du aldrig ha 100% kontroll på den av den enkla anledning att du vet aldrig när de naturliga instinkterna kommer in i bilden och när de väl gör de så är det inte din hund där längre och du vet inte vad den gör förren den kommer tillbaka på det neutrala planet.
Man kan förebygga men inte förhindra.

Så mitt tips är att införskaffa en lång lina att träna med innan du/ni går vidare till nästa nivå och släpper den lös. Såg att ni hade lina men vet ej vilken längd den är på, det finns i olika längder.
Skvaller träna kan också vara en idé, jag har dock ingen erfarenhet av detta så någon annan får gärna ta över den informationen. 
Klickerträning, är det något som fungerar?

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Karmatarerskanise
8

Har man inte bra inkallning på sin hund så släpper man den helt enkelt inte lös om det inte är i en inhägnad. Även om man är ute i skogen kan man som ni märkte möta folk, sedan får man inte glömma alla vilda djur.

Så gå till en inhägnad.

collinn
0

Vi har en 15 meter lång lina på henne, men i och med att de skulle leka kunde vi inte ha lina eftersom de skulle trassla in sig. Det finns ingen rasthage här. Alltid annars har vi lina, men hur gör man om hundar ska få leka?

Jag är helt med på att att man måste ha koll på sin hund och att det inte finns någon anledning till att låta den gå långt ifrån, men vi tränar! Vi tränar och tränar men vissa är ju mer lättlärda än andra, vissa har mer jaktinstinkt än andra osv. VAR ska man då träna att ha den lös om det inte finns rastgårdar? 

Jag tycker att det är ett jätteproblem att vissa hundar måste gå i koppel hela livet eftersom det inte finns någon bra rasthage. Det finns nog mycket få rasthagar om man kommer bortanför storstäderna. I min kommun finns det i alla fall ingen.

Karmatarerskanise
3

#4 Var bor du?

Tyvärr är det så att man då får ha hunden kopplad om det inte finns något alternativ. Man får träna med långlina.

Det är vårt ansvar att lära hunden komma på inklallning och att hunden ständigt har koll på oss.

Finns inga rastgårdar kanske man änner någon med trädgård eller liknande som man kan få låna för träning.

League
0

det finns linor och långkoppel av en andledning, att dem ska andvändas.

Men vi går ochså ut i skogen och släpper dem lösa, dels för att syrrans hund lyssnar bättre ( inga hundmöten,katter, människor i allmänhet) men i skogen funkar hon klockrent på inkallning. Samt att vi kan ha mindre koll på mina hundar som bara hänger dem, dem sticker inte.  mer avslappnad miljö och vi är lugnare eftersom vi ej behöver hålla koll så ingen kommer mm.

Men sticker ens hund ska man inte släppa dem, hitta på ngt som gör att du kan träna inkallning säkert. ridhus kanske?

Mischa
0

Välj ställen med omsorg.

Kanske ex. stora öppna ytor där man har bra uppsikt över omgivningen om hundarna skall leka.

Även olyckor kan hända den bäste, men några "rättigheter" som hundägare har man inte.

≧◔◡◔≦

collinn
0

# 5 Dala-Järna i Dalarna

Okej vi får undersöka möjligheterna. Annars får man väl köpa sig en skogsplätt och sätta upp ett staket. Tror det skulle vara väldigt uppskattat för jag antar att jag inte är ensam om det här problemet.

collinn
0

# 6 Jo jag vet att långlinor finns av en anledning, men som jag sa så skulle hundarna få leka och därför kunde vi inte använda linor.

[Nattkola]
5

Jag tycker många hundmänniskor är väldigt "präktiga". sälvklart om man har en hund som är jättepå att sticka efter vilt kanske man inte ska släppa den lös is kogen.

Men de flesta har inte hundra procent inkallning när hundarna leker och ser en annan hund. Och jag tcyker det är jättebra att man då försöker åka ut i skogen och låta hundarna leka.

Sen att det kom en gubbe med en ickelekglad Tax var väldigt olyckligt. Men jag antar att era hundar bara ville fram och hälsa? Och inte på något elakt sätt?

Hade jag varit den som hade mött er hade jag inte blivit sur…

Mischa
2

Hade man bara kunnat välja vem man möter så hade det aldrig varit något problem, men i verkligheten så kan man ju inte välja vem som befinner sig i omgivningen och även om man har en trevlig hund så är det inte säkert att mötande hund är det.

≧◔◡◔≦

Noa-Nisse
6

Jag hade inte heller blivit sur. Men alla är olika.

Jag hade åkt till ett stort fält (skjutfält exempelvis?) och gått en runda runt skjutfältet för att checka läget. Sen släppt dem. Eftersom hundarna verkar lekfulla så är chansen mycket större att ni upptäcker eventuellt människor som kommer andra djur eftersom de är upptagna av varandra och att leka! Gör det säkert att hundarna vet till 100% att ni har JÄTTEGOTT godis. Och försök kalla in dem några gånger utan att ni ser någon komma. Annar blir det lätt så att när det väl kommer någon och ni kallar så kollar hunden runt omkring sig för att se om det kommer någon. De lär ju sig efterhand.

Jag håller med dig! Hade jag haft en hund som jag inte haft bra inkallning så hade jag gjort samma sak som ni. Man vill ju att sin hund ska kunna sträcka ut på benen ordentligt lite då och då och bara få springa, springa, springa och verkligen bara få ha kul och vara en hund =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Karmatarerskanise
3

10 det har inget med präktighet att göra utan det handlar om respekt mot andra och om säkerhet! Om att ta sitt fulla ansvar!

[Doglovers]
3

Nu när ni går långt in i skogen , ska ni tänka på att det kan finnas jägare också.

Hunden har inte förverkat sin chans att få vara lös. Men det är upp till ägaren att träna så pass mycket att hunden till slut ska lyssna till er. Lösa hundar i skog och mark är inte försvarsbart om den inte kommer på inkallning. Vad gör ni om den sätter efter vilt. Det är ett jaktbrott och på annans mark. Skadar den även djuret i fråga kan det bli ännu värre.

Lycka till med träningen och hoppas ni hittar ett bra ställe att träna påFlört

[Nattkola]
1

#13 ja och att åka ut i skogen för att försöka undvika människor och hundar ÄR respektfullt!

Sen kan det ju tyvärr ske som i detta fall att trots att man gjort massa åtgärder så händer en "olycka".

Själv blir jag inte sur om någons lösa hund kommer springadne och jag märker att ägaren gör allt för att förhindra det och få stopp på hunden. Ingen är ofelbar. 
Däremor blir jag asförbannad på folk som låter sina hundar gå lösa vind för våg och springer fram till andra hundar (och min) utan att ens bry sig.

Själv tycker jag man kan visa ömsesidig respekt. Om jag ser att några har sina hundar lösa för att de ska leka  och jag ser det på långthåll brukar jag ta en annan väg om det går. Just för att inte störa och vet att det kan vara svårt att få stopp på även den lydigaste hunden när de är uppe i hundbus, då de eggar varandra. Och för att jag tycker det är viktigt att hundar får leka med varandra, och jag villa unna andra hundägare att kunna göra det.

Portie
0

Ligger man ett steg före hunden så brukar det inte vara några problem med att släppa hunden. Menar inte att man ska kolla som en hök efter eventuella "faror" men ha lite översikt eller så. En stor öppen yta är jättebra, där har man ju bra översikt och kalla in lite då och då, även när det inte kommer någon/något. Om hunden/hundarna sticker så kan man göra ett plötsligt ljud, nåt som man aldrig gör annars, typ skrika högt och ljust eller liknande. Det funkar för min hund om han får för sig att dra iväg, han brukar då stanna eller vända sig om och då passar jag på att belöna.

Magrat
5

Kommer en hund framspringande till min äldsta tik så kan den få vara hur jäkla snäll och trevlig som helst. Min tik är det däremot inte när det kommer till främmande hundar. Men visst, är man villig att riskera sin egen hunds säkerhet och hälsa kan man ju ha den lös lite hursom, oavsett om man har någon inkllning eller inte. Men då bör man också ha såpass mycket skam i kroppen att man sår för veterinärräkningen själv när hunden fått en ordentlig åthutning och kräver vård. Dessutom vara såpass rakryggad att man har vett nog att be om ursäkt ill ägaren med den kopplade hunden, oavsett hur skadad ens egen hund är.

Ja, jag låter bitter och elak men tyvärr är det ofta den krassa sanningen. Hundägare som har osäkra eller aggressiva hundar brukar nämligen inte bry sig om huruvida en lösspringande hund bara är snäll och vill leka. De vill se att man har såpass mycket respekt och vett att man har ordning på sin okopplade hund och inte under några som helst omständigheter låter den rusa fram.
Har man inte en fungerande inkallning så är det lina eller inhägnad som gäller. Så nej, at åka ut till skogen är inte respektfullt.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Praefatio
0

Som sagt, fårhagar utan får är ingen dum idé alls och finns överallt i landet. Enligt allemansrätten får man vistas i djurhagar så länge man inte skadar eller skrämmer djuren eller förstör hagen på något sätt. Var jättenoga med att kolla så att inga djur går i hagen först bara (fåren lär nämligen bli stressade oavsett om hunden är snäll eller ej…), och se till att stänga grinden efter er! I många hagar finns fler än en grind och stänger man inte efter sig så finns risken att boskapsägaren släpper sina djur i den andra grinden utan att veta att någon öppnat den första.

Och glöm inte att plocka upp efter er även i hagen. Det är inte alls mysigt att klippa ett får som legat i hundskit.

Man får till och med rida igenom hagar med djur i om man ser till att inte skrämma eller stressa djuren. Allemansrätten är verkligen en gåva för friluftsmänniskor.

LostMySelf
1

Det är verkligen jättesvårt att få bort det här med att hunden springer fram direkt han ser en annan hund ifall han är lös, kämpar själv med det och jag har jättebra kontakt med min hund.

[TheMiko]
1

Tur det finns rastgård här för som det låter kommer jag aldrig våga släppa Zacke lös någonsin. Hur vet man att inkallning är 100% säker?

1000 ggr i långlina 10 000?

Har varit med om hundar med sk 100% inkallning som trots det inte kommit pga oförutsedda händelser. Allt kan hända då det är djur vi har omkring oss.

Karmatarerskanise
4

15 inte om inkallningen och lydnaden inte sitter. Har du tränat din hund bra lyder den dig även vid lek, eftersom den fortfarande följer dig som ägare.

Finns inga ursäkter. Jag blir riktigt förbannad på lössprongande hundar(ägarna). Jag gör allt jag kan för att bli av med förrymda hundar som kommer fram, och det är jag inte ensam om. Så släpper man sin hund lös trots bristande lydnad kan man inte bry sig speciellt mycket om sitt djur, eller så tänker man inte på kosekvenserna som kan följa med det. Och det är som sagt vårt ansvar att tänka på följderna av vårt agerande.

En dag springer er hund fram till en människa som kanske sparkar den för att den ska gå iväg, eller så blir den biten i halsen av hunden som den springer fram till. Hoppas för era hundars skull att ni slutar släppa lös era hundar INNAN olyckan är framme. De vet inte bättre, men ni gör.

[Doglovers]
4

Jag och flera av mina hundar har blivit attackerade av lösa hundar. Och då har mina ALLTID varit kopplade. Som tur är för dom lösa hundarna, så har jag inte haft hunden med som har kortast stubin och vaktar mej. Som markägare skulle jag bli väldigt ilsk om någon gick igenom mina fårhagar med kopplad eller lösa hundar, eller red igenom dom, med eller utan djur. Allemansrätt eller inte. Men dom får gärna komma in och fråga. För vad är det som säger att det inte finns en folkilsken bagge som skyddar sin flock eller tjurar i hagarna???

Praefatio
0

#22 Helt utan att starta en lång OT eller rent av en hetsig diskussion (vi har nämligen god kontakt med bönderna runt omkring just för att ingen ska bli upprörd över att vi rider igenom deras marker ibland): Varför skulle du bli arg över en sådan sak? Hur påverkar det din (av djur obefolkade) mark att någon går igenom med kopplad hund? Just ridning är ju betydligt känsligare eftersom man kan förstöra markerna om de är blöta, så där har jag full förståelse för att man blir irriterad om folk tar sig friheter utan att höra… Men människa och hund, eller svampplockare utan hund, eller vandrare? De gör ju ingen skada. Som sagt, är inte alls ute efter att starta en hetsig diskussion, jag respekterar din åsikt, är bara nyfiken. Du gör ju som du vill, liksom.

Att man får gå igenom hagar med djur tycker jag är heltokigt och en konstig del av allemansrätten, det skulle jag aldrig våga göra. Eller jo, jag gick in i en kohage för ett tag sedan och hjälpte en kalv som hade fastnat i en grenklyka med frambenet. Fast då var nog jag betydligt mer rädd än kalven, kor är så jädra stora, men kalven hade förmodligen brutit benet om jag inte hade gått in så jag "offrade" mig.

[Doglovers]
3

#23 Jag tycker inte om när folk går igenom våra hagar. Men om alla tänkte som du vore det inga som helst problemSkrattande

Och det var ju en väldans tur att du befann dej i hagen vid rätt tillfälle annars hade det nog gott illa med kalven, som du säger.

Men folk stör djuren, stänger inte grindarna om hagarna är tomma och när vi sedan ska släppa in djuren i hagen är nästa grind på vid gavel. Hagarna är väldigt stora. Vissa beten är som en hage och så går det som en smalare sluss genom skogen ut till nästa bete. Och en del har dålig koll att det går tjurar där. Jag har till och med stått och tittat på en familj som stog och försökte öppna stängslet och bara gå. Även mitt framför ögonen på oss har folk kommit mitt i koflocken när vi tagit in korna för mjölkning. Vägen är privat och det står även skyltat. Ändå åker dom in mitt ibland djuren och öppnar bommen vi dragit för vägen så dom inte ska springa i väg utan styra upp till lagården i stället. Och kossorna drar all världens väg.

Men kommer dom och frågar om det är okey, då kan jag tala om för dom hur och var dom ska gå för att undvika att ställa till en massa oreda i stället. Och det är likadant när dom har hundar med sej som "aldrig jagar" och vips så kommer vovven med ett rådjur framför sej.

Allemansrätt=AllemansvettFlörtDet är en avvägning med det.

Men jag har all förståelse för TS och hennes kompisar. Här har vi byggt en jätte stor rasthage där hundarna kan busa av sej och där vi även tränar hundarna. Det skulle finnas fler rasthagar eftersom det är så jätte många som har hundar i stan. Och bor dom dessutom i dalarna så släpper man inga hundar i skogen hur som helst eftersom det är så mycket varg där. Så där är det ju ännu större anledning att ha stora rasthagar till hundarna så dom får härja av sej ordentligt.

[Nattkola]
0

Jag tycker självkalrt inte man ska ha hundar lösa vind för våg, och har man inte koll på inkallningen ska man inte ha hunden lös där risken är stor att man stöter på andra människor och hundar.

MEN jag tycker att är man ute i skogen, där det sällan går människor (ex på vårt landställe har jag aldrig träffat på en människa när jag gått ut i skogen på promenad, under 15 år!), så tycker jag att man kan ha sin hund lös, även om inkallningen inte är ett hundra procent.

Om man aldrig tränat på att gå med hunden lös kommer den heller inte bli bra på det. För många hundar vet om att de sitter i lina och är man i ett inhägnat området blir det en helt annan sak.

Självklart ska man visa respekt och inte låta sin hund springa vind för våg, men har man koll och det är ute i "ödemarken" så är min åsikt att man kan ha hunden lös.

Jag har också haft en hund som var hundilsk, men som sagt jag kan inte bli sur på hundägare som där man märker att det är en olyckshändelse att hunden sprang fram, att de verkligen har försökt hålla koll och kalla in. Dessa har varit väldigt väldigt få, de flesta som har koll på sina lösa hundar händer det inget sånt.

Därmote som sagt de som låter hunden ränna vind för våg och bara ropar "fido är jättesnäll, hanv ill bara leka" det är såna jag får dåndimpen på, det är de som är ansvarslösa hundägare utan vett och reson…

Ingen är ofelbar och alla kan göra fel, men det är hur man hanterar situationen som visar om man är en bra hundägare.

Själv har jag min hund lös i skogen, även om vi bor, nu, i ett ganska tätbebyggt område, men hon är också inkallningssäker. Hon har aldrig sprungit fram till vare sig en annan hund eller människor. Däremot min unghund har jag inte lös, om det inte är typ ute hos mina föräldrar på landet där det bor väldigt lite folk,för som sagt hur ska hon lära sig hur hon ska bete sig när hon är lös om hon aldrig får göra det?

Och de flesta har inte tillgång till rasthagar och liknande och då får man göra det så bra som möjligt.

Praefatio
1

#24 Då förstår vi varandra utmärkt. Jag blir totalt galen på människor som inte använder sina hjärnor, i alla sammanhang. Självklart stänger man grindar, självklart håller man koll på sin omgivning efter djur och annat, och självklart visar man respekt genom att lämna platsen som man hittade den. Precis som att man plockar upp efter sin hund i stan, inte har en olydig hund lös bland folk, inte tar med sig hunden in i matbutiken… och så vidare och så vidare. Allemansrätt = allemansvett, precis som du säger.

Det finns respektlösa människor överallt… Obestämd

[Doglovers]
0

Här kommer dim från stan, öppnar bakluckan och släpper ut hundar som får springa som skållade troll på vallar där det finns massor av djurungar under föryngrings perioden. I går hörde jag några tjejer med stående fågelhundar berätta att dom hittat en träda där dom tränar sina hundar på både rapphöns, fasaner och andra fåglar. Jag upplyste dom om att kontakta markägaren och även kommunen som har jakträtten. Såna detaljer tänker andra över huvudtaget inte på. Jag tycker själv att det är tråkigt att tjejerna håller till på trädan och skrämmer bort fåglarna nu när vi börjar få tillbaka dom igen. Särskilt fasanen är väldigt ovanlig här. Och trädan ligger intill våra åkrar.