Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 1056 ggr
Swadika
0

Vad blir valparna

En sak som jag har tänkt på länge och när jag har tråkigt och sitter ensam i skolan så funderade jag på det ännu mer.

Jag såg på blocket häromdagen att en hund var 99% Chihuahua och 1% pappillon.

Säg att man skulle para den hunden med en renras Chihuahua, vad blir valparna då? Hur många % Chihuahua och hur många % pappillon blir valparna?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Fridaaaa
0

Dom blir fortfarande blandras.

Man kan inte säga att en hund är 99% Chihuahua, för när man parar t.ex chihuahua/papillon med Chihuahua kan det blir mycket procent av papillonen ändå.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
3

Rent krasst så ärver avkommor 50% av var förälder och det är så folk tagit fasta på detta procenträknande i blandrasaveln.

Däremot är det inte sagt vad som ärvs och därför blir blandraser ofta väldigt olika varandra, då en del ärver mer vad som syns på utsidan och andra ärver mer vad som finns på insidan (enkelt förklarat).

Swadika
0

Jo det vet jag :) Men jag undrar hur många % valparna skulle bli :P

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Fridaaaa
0

#3 Jättesvårt att veta eftersom man inte vet hur mycket som ärvs till valpen efter föräldrarna

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Highonbluetomorrows]
0

Ja då skulle de väl bli en halv procent. Men det är jättemärkligt att en hund är 99% från början. Vanligtvis säger man att de är 50%, 75% eller rent aav 12,5% procent. Men en procent? haha.. Då är det typ papillon som parats med en Chihuahua som parats med en Chihuahua som parats med en Chihuahua som.. och det är väl förhoppningsvis inte så troligt.

russin
0

och den halva procenten kan innebära ett anlag i en njure eller annat, då man inte på förväg vet hur anlagen fördelasTungan ute

Swadika
0

Haha nej jag vet att man inte vet vad som ärvs och så :P Men jag håller med om att det låter lite sjukt att de är 99% Chihuahua. Haha så om valparna får ungar blir de 99,5% Chihuahua ;)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
0

Tänk sen om man skulle para de valparna med en renrasig Chihuahua, och de valparna med renrasig Chihuahua. Tillslut borde man väl kunna "slå ut" pappillon? Rent matematiskt alltså

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

russin
0

#8 det är ju så man utavlat i små raspopulationer för att få in nytt friskt blod.

[Doglovers]
0

TS Om man tar kullar i tre generationer med renrasig vavva och utgår ifrån valpen och tre generationer efter den, då kan den nog kallas renras efter det. MEN då ska man inte gjort det själv utan man ska ha ett sammarbete med skk och rasklubb.

För det är som Lo-Katt skriver. Så gör man med små eller sjuka raser för att blanda ut generna lite. Under kontrollerade former.