Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3430 ggr
Satum
0

Piss-problem!

Hej!

Åhh, jag blir så irriterad!

Vår ena kille på ca 19månader har under en tid markeringskissat inne. Det kan handla om 1 ynka gång och sedan uppehåll på 1 vecka eller t.o.m 1 månad :O och sen kan han göra de 1 gång per dag i flera dagar. Många säger att det kanske beror på löptikar i närheten?

För just under de veckor han markeringskissar så är han sååååå gnällig också. Han gnäller på allt!

Nu har han nog inte gjort det på 1 vecka och så sitter jag i soffan med laptopen som vanligt. Observera att vi JUST kommit in från promenad och jag har verkligen låtit honom kissa av sig.

Så helt plötsligt känner jag kisslukt och jag tittar ner på golvet framför mig och soffan och där är massa kissfläckar (typiskt markeringskiss). Och så stod Mogge som han heter 1m ifrån med ryggen emot och tittade på kisset och sedan på mig.

Han har ALDRIG gjort det framför varken mig eller min sambo förr. Inte ens gjort inne när vi varit hemma överhuvudtaget.

Vad är detta? Vad ska jag göra åt det? Låtsas som ingenting och hoppas på att det går över?

Blir så frustrerad! Och att han gör det sådär bara mitt framför näsan på mig!

Tacksam för råd och tips :)

LaSadie
1

Nu har jag katter, men antar att det finns vissa problem som gäller alla raser. Är han kastrerad? Har du varit hos vet för att kontrollera så han inte har uvi?

Satum
0

Vet inte alls om man kan jämföra katter och hundar på det viset? Har noll koll på katter :) Nej, har inte kollat uvi. Men borde han inte ha andra symptom isåfall? Och kissa inne oftare? Som jag skrev i inlägget kan han göra det 1 dag och sedan uppehåll på upp mot 1 månad i bästa fall.

LaSadie
0

I vissa avseenden så anser jag att man kan. Som beteendeproblem och där kisserifel. Är han kastrerad?

Satum
0

Nej, inte kastrerad.

LaSadie
1

kan vara därför. De flesta fertila djur gör någon form av markering för att visa att de är tillgängliga :D

Satum
0

Har inga tankar på att kastrera. Och blir problemet verkligen löst genom en kastrering? Hmmm…

LaSadie
1

För katter hjälper kastrering mot markeringsproblem. Men om det hjälper mot hundar får du fråga veterinär eller någon uppfödare kanske :)

Michaela-N
5

Tyvärr har jag haft samma problem med min hane. Men jag kastrerade och då försvann problemet helt! Glad

vallhund
0

Tja jag har aldrig haft en kastrerad hane o heller aldrig haft en hane som markeringskissat inne. Någon enstaka gång har det hänt hemma hos andra som oxå haft hund.

I TS fall låter det som att det nu iaf handlar om löptik.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Satum
0

#8 Okej!

#9 Mmm, är väl bara och avvakta och se vad som händer!

vallhund
1

Stenkoll på hunden, ev koppel inne o så kan du testa skvättskydd, det är som en suspensoar som man har inlägg i som man byter ut. Hundar brukar inte gilla att bli blöta på snoppen.

Satum
0

Tack ska testa skvättskydd! Ska man testa och ta av det sedan efter ett tag för och se om det hjälpt?

vallhund
0

Förmodligen, har aldrig testat själv.

Lycka till!

[Forest]
0

Nu får du inte ta detta illa men jag tror det är lite lättare för ccd att bli lite överdriven på markerkissa inne som ute. Vad jag tror hjälper är att vara som en hök o ta dom på bar gärning. Går han nu o piper så tror jag det beror på 2 saker 1 det finns tik i eran närhet 1 mil radie som löper eller snart kommer in i löpet, 2 (ni har en till hund? ) att han finns med i bilden kanske snart könsmogen? Skaffa kisseskydd du men det kommer troligen inte lära honom att inte markera inne men förhoppningsvis kommer han inse att det inte är så trevligt o kissa när han har den på sig.

jasmina.p
0

Jag känner medlidande!

Min hane blev lika dan, vi kastrera honom när han var 15månader just för att få bort hans "manlighet" och vara så dominant med revirmarkerandet. Det fungerade väl till 50% på min hund, sen hade vi flera kiss skydd på honom som vi bytte dagligen, de drar åt sig kiss så de måste bytas ofta om hunden kissar inne, annars märker man det sen när han lägger sig i sängen med blöt kiss skydd ;)

han skämdes att ha på sig kiss skydd hemma och hos hans hundkompisar så han har slutat med det.

pröva även att gå på promenad som vanligt. kom in sen vänta 2min och gå ut igen och låt han kissa ut de sista dropparna :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

[mangi72]
1

Milou kastrerades för ca 1 mån. sedan och han har alltid förut markerat massor ute och ibland inne men nu skissar han en gång ute på promenaden och han skissar länge åt gången så han tömmer helt inget mer kissade här och där. Jag var väldigt tveksam och anti mot att kastrera men jag ser hur mycket bättre han mår nu så är jag bara glad över att vi lät göra det.

Portie
1

Att ta på bar gärning är det enda som har funkat här. Det var extra mycket markeringspiss när det var tikar som löpte. Men kan även hända om det är en annan hund i samma hus eller liknande.

[Forest]
1

detta med kastrera kan man ju stryka eftersom ts inte verkar vara så intreserad av kastrera. själv tror jag inte mycket på kastrering är lösningen på markerkissa just för att jag har en daghund här ibland som är kastrat som markerkissat inne hos oss 3 gånger.

[mangi72]
0

Självklart ska man inte kastrerade bara för den skull eftersom det inte alls är säkert attdet hjälper. Att ta på bargärning funkade bra på Milou inomhus :-) och då ska man vara snabb:-)

LaSadie
1

Varför har man en hund fertil om den inte ska gå till avel?

[NinaCrown]
1

#20 Hundar brukar kunna reagera mer negativt på sin avsaknad av hormoner än katter. En del hundar vill verkligen inte umgås med kastrerade hundar och kan bli aggresiva mot dom, även tvärt om att den kastrerade inte gillar fertila… Sociala dynamiken hamnar nämligen på sniskan. Katter reagerar ofta inte alls på kastrering, eller om de möter en kastrerad katt.

[Forest]
0

20 varför inte?

LaSadie
0

Jaha det var nått nytt. Bland katter så mår det oftast bättre av att inte ha massa hormoner som sprutar igenom kroppen och skapar med harmoni inom kattgruppen. Ser ingen anledning att ha de fertila om de inte ska avlas på då det kan resultera i markering och att det blir en massa bråk.

JessicaRex
0

Jag har exakt samma problem med min hund som nu är 7 år och det har varit till och från under åren.

Jag har inte heller velat kastrera honom då problemet inte varit alltför jobbigt.

Men jag har vid några tillfällen valt att kemiskt kastrera honom och det är något jag verkligen kan rekomendera. Det man får tänka på är att det är klassat som doping vid utställning så om du ställer ut vovven är det kanske inget att tänka på.

Men effekten är som sagt väldigt bra och när det gäller min hund så slutar kissandet inomhus på en gång och hans beteende blir också väldigt mycket lugnare.

Satum
0

#14 Nej jag tar inte alls illa upp :)

Jo, hela vår trapp är full av hundar och de flesta är tikar, på samma våning i dörren mittemot bor en tik. Sen vet jag inte när hon löper och så men det är väl det då.

Och ja, vi har en till hund, han är snart 8 månader. Och faktiskt så markeringskissade Mogge aldrig förut, det började lite smått när den andra kom. Men det gick över och han gjorde inte på säkert 2mån och så nu har det börjat igen.

Ska verkligen hålla ögonen på honom o ta han på bar gärning. Har gjort det en gång förut o han fick sig en rejäl utskällning men det verkar han inte bry sig om, jag vet inte.

Satum
0

#15 ska testa det med promenaden och sen gå ut :)

#17 Mmm, får vakta honom dygnet runt haha

#25 Kanske är kemisk kastrering något man kan testa, ska läsa på lite om det. Och ja vi ställer ju ut då och då, mest på skoj. Men måste man då sluta med det om man kem.kastrerar? Trist.

JessicaRex
0

Om du går till en bra veterinär så har det koll på det. Och sen kan man välja hur länge man vill att en kemisk kastrering ska sitta i. Man kan välja en kortare period eller upp till ett år.

Jag brukar själv inte ställa ut något under vinterhalvåret och kan därför ge honom en kemisk kastrering som då håller i under den tiden. Sen kan den hinna gå ur kroppen tills det är dags för sommarens utställningar igen.

Kalli
0

#21: Fast att vissa individer inte är stabila nog att kunna umgås med en kastrerad hund är ju inte den kastrerade hundens "problem". Att min kastrerade hane inte gillar okastrerade hanar är ju inte heller det kasteringens fel. Nu menar jag inte att det inte finns beteendeproblem som kan uppkomma på grund av kasteringen, det finns det säkerligen men jag har aldrig träffat på något fall så det kan inte vara särskilt vanligt.

[Forest]
0

24 mycket stor skillnad på katter och hundar, jag har flera ufd som jag känner som har flera fertila tikar och hanar alla funkar bra ja även vid löptider. Katter löper ofta hanar slåss för para sig. Katter är mer självständiga vi som har hundar kan lära hunden funka bra även med tikar vid löptider, det kan givetvis inte alla hanhundar men de 6 jag känner funkar bra. Men jag ser verkligen inte samma sak som katt o hund, jag kastrerar katten då han börja skricka o visar stort behov av att ta sig ut för ge hankatterna däng. Men hanhund kan jag träna med o få den lägga ner energin på annat, det kan jag inte med katten. OBS har inte hanhund o kommer troligen inte skaffa det heller dom närmaste 15 åren Flört

LaSadie
1

#30 Jag menar inte att katter och hundar är likadana, men köndriften finns hos alla djur och viljan att para sig finns i grund och botten hos alla djur. Hur mycket man än vill träna bort det.

[NinaCrown]
0

#24 Förstår vad du menar, var tänkt att min hankatt skulle ställas ut och kanske avlas på men han mådde verkligen inte bra av sina hormoner. Vart mager, stirrig och osocial så vart tillslut bollknippsning.

#29 Vet om att alla hundar inte blir på det viset, och att problemen kan ha uppstått tidigare men mötte några hanar med det problemet när jag praktiserade på hunddagis bland annat. Är synd att de är så, och själv anser jag att det är en onödig risk med kastrering om det inte är så att den fertila hunden mår extremt dåligt av sina hormoner.

Till OP: Om du överväger kemisk kastrering kan du ju höra med grannarna med tik och be dom höra av sig när deras tikar löper. Då kan du ju se om din hunds kissproblem matchar deras löp. Då blir de ju glasklart svar om ifall det är tikarnas löp som triggar honom :)

Satum
0

#32 Ja, smart där! Tack :)