Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1287 ggr
ellenbellen
0

Frågor ang. skaffa hund, ras osv.

Jag kan ju börja med att berätta om min livssituation. Jag går för tillfället i skola, men examinerar till våren. Bor "på landet" även om jag inte bor på bonngård. Har absolut tillgång till att ha hunden lös på gården för bus och lek, och har även en hundgård. Jag har själv aldrig haft en egen hund men har haft och göra med hundar största delen utav livet. Just nu så bor jag hemma men planerar ju att flytta när jag tagit studenten.

Jag har sedan länge planerat att skaffa hund till sommaren då jag tagit studenten men har nu blivit erbjuden av en bekant att få ta en utav hennes valpar för en billig peng mot att hon vet att valpen får det bra. Jag har klurat lite på det här och det passar sig rätt bra, jag har jullov i tre veckor som jag kan tillbringa non-stop med valpen, efter det så har jag två veckor praktik på en gård där jag kan ha med mig valpen varje dag, och efter det så har jag praktik 2 dagar i veckan fram till sommarlovet. Alltså kommer hunden att vara med mig 4 dagar i veckan, men jag går ju i skola 3 dagar. Under de dagarna så kommer det finnas människor (min moster osv) som kan rasta valpen ett par gånger om dagen så den inte blir ensam så väldigt länge. Låter det rimligt? 

Valpen är även en jaktkorsning (wachtel/gråhund), en tjuvparning helt enkelt. Därför vill hon gärna se att hundarna går till någon som hon känner till osv. Jag har tänkt att använda min hund till det mesta, gärna ha med den när jag rider, träna lite agility osv. Ingen jakt eller aktivering på elitnivå utan ett liv som en väldigt akriv fritidshund. Jag är ute väldigt mycket, rider, springer, cyklar och håller även på med lite boskap. Kan det bli ett problem att ha en jakthund utan att jaga? Eller borde ett aktivt liv räcka?

Om inte, vilken annan ras borde passa mig? 

Mvh Ellen!

/Ellen (:

[Forest]
4

Det är två jaktraser i denna jag tror den kommer hålla på med sitt anlag allså jaga. Jag hade inte valt denna blaning om jag ville ha den lös.

joheck
5

Tänk på att skaffa en hund/ras som passar dig och det du vill ha ur en hund. Att din bekant behöver hitta hem åt sina valpar är inte ditt ansvar och att köpa en "bara för att" är direkt oansvarigt. Jag är väldigt skeptiskt till att den blandningen skulle vara den optimala hunden för dig och dina planer.

Belimas
3

Då det är två renodlade jaktraser med hög aktivitetsnivå så behöver den då få utlopp för all den energi och jag är mycket tveksam till att de aktiviteter du vill hålla på med inte kommer räcka för den. Jaktinstinkten är även väldigt hög hos jakthundarna och det kan vara svårt att ha en sådan hund lös utan att den sticker iväg efter vilt.

En annan ras som inte har lika hög aktivitetsnivå och inte lika mycket jaktinstinkt passar nog bättre dina behov.

Maja2
2

Jag håller med övriga, tror inte att den blandningen är den rätta för dig.

jgs09001
1

Jag tror inte det är hunden för dig. Jag har en gråhund/wachtel korsning och han är en riktig jaktidiot. Han är snart tre och går bara att ha lös på gården om man har stenkoll på honom. Han skulle aldrig må bra om han inte fick jaga.

Karmatarerskanise
0

Får hålla med övriga. Verkar inte vara rätt raser för dig. Dessutom ska man inte lämna en så liten valp ensam hemma. Det räcker inte med att någon kommer och går ut med den några gånger om dagen. Valpar behöver sällskap i mer än 5 veckor.

Så jag tror du ska hålla dig till din plan att gå ut skolan först, och undertidem leta efter en ras som passar dig.

ellenbellen
0

Tack för era svar!

Det ni säger är ju ungefär det som jag har tänkt också. Men är det någon som har erfarenheter utav att ha en jakthund utan att jaga med den? Och vad händer med en hund som inte passar till jakt? Är det någon som har erfarenhet utav att ha jakthundar lösa? Min morbror ska köpa jämthund då han jagar mycket älg, men hur pass svårt är det att kunna ha den lös egentligen? Eller blir det hundgård och lina hela dagarna?

Vad tror ni annars jag skulle kunna ha för ras? Har kikat lite på tollare och rhodesian ridgeback. Kan det passa eller är jag helt bakom flötet då? :)

/Ellen (:

Praefatio
1

Rhodesian ridgeback låter inte som en ultimat hund för dig alls, de är ofta svårmotiverade (läs: lata, gosiga soffhundar som mest vill sola eller gosa under ett täcke) och extremt skarpa/svåra. Ingen hundras jag skulle rekommendera som förstahund. Fantastiska hundar, men inga förstahundar.

Min bästa vän har en och jag orkar inte ens gå in på hur hon har fått (och får) jobba med sin hund för att göra den trevlig att ha att göra med, men kan säga att hennes tik tycker att långpromenader är jobbigt och bortkastad tid. Ingenting man tar med sig ut i skogen på en ridtur eller joggar/cyklar med helt enkelt.

Tollare är väldigt krävande aktivitetsmässigt. Jag tycker att du ska vänta tills du jobbat ett par år innan du skaffar en sådan ras eftersom du inte kommer att ha en aning om hur de första åren efter studenten kommer se ut på jobbfronten. En tollare en riktig arbetsmyra och ingen hund som vill ha lediga dagar för att matte/husse har jobbat mycket och inte riktigt orkar den där hundaktiveringen man tänkte att man skulle orka när man skaffade hunden som studerande.

Det finns massor av raser som skulle kunna passa dig. Papillon är aktiv och trevlig hundras som brukar vilja hänga med på det mesta, liksom finsk lapphund, mellanpudel, vissa av spanielarna, kooikerhondje, sheltie, bichon havanais… Finns mängder av hundar som passar bra. Det du söker är ju i grund och botten en sällskapshund som gillar att hänga med i ditt aktiva vardagsliv, och som är hyfsat stabil i temperamentet eftersom du är förstagångsägare. Man är ofta en mindre aktiv och krävande hundägare än man tror om man inte jagar/vallar/på annat sätt behöver en arbetande hund, och behöver sällan en hund av en ras som räknas till dessa jätteaktiva arbetshundsgrupper.

[Highonbluetomorrows]
0

¤7. Vad tror du om shetland sheepdog eller mittelspitz? Låg jaktlust och trivs bra med fart och fläkt, men är ändå sällskapshundar i grunden. (tollaren är mer en arbetande hund)

[Nattkola]
0

7 jag är uppväxt med en jakthund som jagades med. Han var stövarblandning och var extremt skotträdd och fick därför komma till min mamma som hjälpt till på kenneln.

Han kunde aldrig vara lös. När han var 15 år gammal så tänkte mamma att nu kunde han få gå runt och skrota på tomtem på landet. När hon sen gick in i huset för att hämta något var hunden borta när hon kom tillbaka och var ute och drev i skogen…

Det var en väldigt snäll hund mot barn, men vaktade mot vuxna om mamma inte godkänt de.