Var säker på att han skulle dö
Usch nu ska jag berätta vad som hände förra natten kl 2 ca.
Jag och David satt och spelade och plötsligt hör vi något ljud från Sheldon. Vi kollar mot honom och ser att han försöker spy men inget kommer upp. Vi förstår fort att något är fel. När vi är hos honom märker vi att han inte andas och vi får PANIK!!!
Något hade fastnat i halsen och jag bara skriker: AAAAH GÖR NÅGOT!!!
Vi står helt maktlösa, David försökte nå föremålet genom att köra ner fingrarna i halsen och ta bort det, men han hittade inget så det satt längre ner. Sheldon Fick panik och spring in till hallen och ramlade omkull och låg och rullade sig i syrebrist. jag tänkte "fan nu dör han, vi hinner aldrig ta honom till veterinären, han hinner dö, nu dör vår valp"
MEN tillslut lyckades han "spy" upp en liten pinne och David sa att han även svalde något annat så han kunde andas igen. PUH!
Sedan satt vi på golvet, jag grät och sheldon viftade som en galning på svansen och var säkert i chock och glad att leva.
Idag har vi ännu inte märkt några skador i magen eller något på honom så vi hoppas allt är över nu. Men ALDRIG att han får ta med pinnar in igen, eller om han även fick en grisknorr/grisöra i halsen.
Vi var helt maktlösa, men skulle vi kunna gjort något?
Kan va bra att veta i förebyggande syfte, om man skulle kunna göra något mer än försöka ta upp det ur halsen på honom
usch vad hemskt! men tur att han klarade sig utan skador :) har tyvärr inga bra råd…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Usch! Har varit med om en liknande händelse med en kompis hund. Vi tränade agility och när kompisen skulle belöna sin hund så kastade hon en ganska stor gummiboll, hunden sprang och tog den i luften. När han landade så märkte vi att han hostade och harklade. Förstod snabbt att något hade fastnat, kompisen dunkade i ryggen, tryckte vid magen och allt sådant men bollen kom inte upp, den satt helt fast. Jag sprang snabbt (har i nte sprungit så fort i hela mitt liv!) in till matsalen där lärarna satt och fikade och skrek att hunden hade satt en boll i halsen, alla sprang fort ut och när jag kom tillbaka så låg hunden mitt på planen, han fick ingen som helst luft. Kompisen hade kört ner armen i halsen för längesen och försökte förtvivlat få upp bollen som bara gled i handen. Tillslut fick hon ett grepp och kunde trycka bollen åt sidan och hunden drog in luft (hans tunga var vid det här laget blå och han svimmade nästan). Efter en liten stund till så fick hon äntligen upp bollen och hunden låg där på marken och skakade. Det var verkligen hemskt, man kände hjälplöshet och jag var helt säker på att hunden skulle dö där och då.
Efteråt så var han såklart jättetrött men fick inga andra men. Kompisen använde aldrig boll som belöning igen fast att hunden älskade det. Denna lilla berättelse kanske inte var till så mycket hjälp, men kan vara nyttig för andra att dra lärdom av.
Vet väl egentligen inte vad man kan göra, men heimlich manöver kan man försöka göra och sedan, som ni gjorde, ta ner handen i halsen. Och framförallt hålla uppsikt när hunden tuggar på ben och annat gott. Man ska aldrig lämna hunden ensam med ben!
Ja usch, tur att det gick bra med den hunden också då. Nej han var inte ensam nu heller, han låg ju bara 2 meter från David :S
#3 Jo, menade inte att ni inte hade uppsikt men skrev det till alla eller så. Men sånt går så fort att man inte ens hinner tänka.

På sidan 21 i denna pdf om första hjälpen så finns det bra beskrivning på hur man gör heimlich manövern på hund.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#5 Kanske skulle lägga den länken i en egen tråd? Tyvärr kan jag inte göra det själv via mobilen just nu