Agility med papillon
Hejhej!
Jag ska börja träna agility med min papillon. Ska börja med hopphinder eftersom det är det enda hindret jag har än sålänge. Det jag undrar är hur högt hindret ska vara för min pojke? Han är som sagt en papillon, större varianten och väger fyra kg.
Tacksam för svar!
Mvh Johanna
30 cm, som i smallklassen :)
#2 Det gör ju det :) Hur hög är han?
Börja med 15-20 och höj lite varje gång tycker jag :)
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#4 Okej. Enligt rasstandarden ska de vara 28 cm ungefär, min hane är det. Då är det smallklassen ni ska köra. Hur gammal är an? Är han ung, under ett år, bör du köra med pinnarna på marken så det inte blir höga hopp. Sen kan du stegvis öka hinderhöjden om du vill, men 30 cm är inte sp högt att hoppa sp det lär han klara även utan successiv höjning. Jag startade med agility när Hugo var ett åt, då började vi med 30 cm direkt. De växer ju klart så tidigt.
#6 Han blir ett år på måndag! Min lille pojke bli stor
. Visst kan jag väl hoppa med han ändå, trots att det är två hela dagar kvar tills han blir ett?
#5 Ok, ska testa på lägre höjd och se hur det går
. Är han super-duktig så höjer jag nog redan idag.
#7 Du ska inte höja på samma dag! Det kan orsaka skador ect ect.. ! :) jag tycker att du börjar på låg höjd eftersom att han inte är van och ökar suksetivt!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#10 Det ser jätte bra ut, tänk på att variera belöningen och det är bra att ha en skål efter hindret när man lär in, så han hoppar självständigt redan från början, tänk också på att inte göra jätte plötsliga tecken när du visar, utan att du hellre håller kvar armen lite längre. Har även fått tips på att många hundar inte kopplar rusta hindren till "riktiga" hinder, men det ser bra ut! Glöm inte bort att träna så du är på båda sidorna också
Lycka till!
Han är ju jätteduktig
Vad roligt jag ska själv snart gå en nybörjar kurs i agility med min lilla
#15 Jag skulle också vilja gå en kurs, men för att hålla på med agility i Luleå så måste man ha bil och jag har varken det eller körkort
. Så jag får köra på egna hinder istället… Du får ta och visa bilder och filmer på din pojk sen när ni kommit igång!
#16Kan jag väl göra om det blir så. Ska först pattela kolla honom så han är fullt frisk! För man får inte glöma skaderisk som innebär när man håller på med agilty. Vi hoppas på possetiva resultat när det väl är dags att kolla! Men annars ska vi köra på så det rycker
#12 Att du har en skål bara efter släpper honom , och sen ska han springa dit själv, eller att du står i slutet om han kan stanna så du kan passa skålen så han inte får belöning när han inte gör rätt :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jättefint! :) de ser riktigt glada och taggade ut också!! :D
Det var lite skillnad på storleken på dom ser man nu :) Tycker det ser bra ut det synds att de gillar detta. :)
Åh vilka fina bilder 
Men guud, Sansa alltså… hon flyger över hindren, men aaw <3 Sötchock!
Åh duktiga pappisar du har
Bilderna är ju bara för fina.
Och på filmerna ser det ju riktigt bra ut, det är bara att satsa 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Ser mycket bra ut även denna gång :) Håller helt med LinaK bara köra vidare o satsa på detta tycker ni är jätte duktiga :D
Vad snälla ni är! Blir så himla glad
. Skulle verkligen vilja satsa på agility med båda, men det går liksom inte att ta sig till en riktig bana i den här staden utan bil…. Har ju varken det eller körkort
. Vi tycker att det är så roligt alla tre! Jag blir så himla kluven för när vi håller på med lydnad så är det världens roligaste grej och detta ska vi satsa på som nummer 1, när vi kör agility så är det världens roligaste och samma med spår. Haha, lite jobbigt att ha hundar som är bra och gillar allt
.
Tog lite bilder idag också. Här är Sansa i tunneln.
#36 Du behöver ju inte välja mellan agility och lydnad, går ju att kombinera båda
Så gör iallafall jag.
Drygt att inte bo nära någon agilitybana, det går inga bussar alltså?
#37 *galopp galopp!* 
#38 Jo får göra det. Men det lär ju alltid vara en av dom som kommer först. Vilket blir lydnaden då eftersom den är mycket enklare att träna på hemma. Och så glömde jag ju utställningen som är super kul också!
Bussen ska stanna rätt dumt till, mitt på E4an typ. Så det funkar inte heller tyvärr. Får se om jag kan hitta någon att träna med och tigga skjuts av denna
.
#39 Såklart!
Måste bara fråga; är det verkligen meningen att Pin och Sansa ska hoppa lika högt på hopphindret (30 cm)? Det skiljer nästan en dec mellan dom så det känns ju lite sisådär. När jag mäter dom med linjal så blir Pin 28 cm och Sansa 20 cm, känns lite högt för henne att hoppa 30 cm…
Alltså på tävling så hoppar alla hundar i samma storleksklass lika högt, oavsett vart i höjdspannet de ligger.
MEN jag har tex en medium hund men jag hoppas nästan aldrig mediumhöjd när jag tränar, då har jag ca 25 cm högt (annars ak det vara runt 35cm).
Ser ingen anledning till varför man ska ha höga hinder när man bara tränar, möjligtvis om man tränar själva hopptekniken över hindret. Men jag tränar oftast själva handlingen och då kvittar det om det bara är 20 cm högt eller för den delen 10cm.
Jag tycker det är bättre att ha för lågt för hunden för att inte slita för mycket på leder och sener och ligament
#44 Ja det är meningen! :)
MEN GUUUD SÅ SÖTA DE ÄR :D jag vill ha en liten fladderöra
Hundar som är t.ex. mellan 43-44.99 cm i mankhöjd får själva välja om de ska starta i medium eller large. Min hund som är 76-77 cm startar alltså i samma klass som en som är 45 cm. Det kan ju kännas lite orättvist (;
På bilden är det min hund och en bc och båda är i large. Han är en ganska stor largehund överhuvudtaget om man jämför med de andra largehundarna. och min är ju då typ gigantiskt (; hehe.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Tack för era svar. Det är just det här med slitning som jag oroar mig för, men får göra så att jag tränar lägre (det gör jag nog redan).
Och tack Noa-Nisse! Håller med dom är jättesöta
. Egentligen är det inte mycket till öron utan det mesta är bara päls^^. Klenod är verkligen sååå vacker, bcn va jättefin också.
Alltså Sansa, det där liiiilla söta fejset
Hon är ju SÅ charmig! Pin med för den delen!
48 håller med dig hon har ett litet moncicci ansikte ursöt liten fis. jag älskade verkligen moncicci kanske ingen annan som vet vad det är för något
49 det är farligt med för söta hundar här har vi dumsöta Donna hon är verkligen korkad söt, Enja är så stabild o vacker medans lillasyster är som en liten clown med fjädrar under tassarna
Härliga bilder du bjuder på 
#50 Jag googlade eftersom jag inte visste vad moncicci va. Jag förstår vad du menar!
Hihi ja, vissa hundar behöver bara vara och man blir helt knäckt av att dom är sååååå söta. När dom sedan gör något som i sig självt är sött, ja då dör man nästan! Tack, tycker det blir rätt häftiga bilder när det kommer till agility. Tur man har lydiga hundar som kan stanna på ena sidan av hindret tills man säger till dom också
.
Sansa är så charmig och go. Det kan jag garantera som har vaktat henne och Pin i över en vecka och fått ha Pin vid mina fötter och Sansa uppe vid huvudet tätt intill varje natt. Pin är också jättecharmig, men Sansa är ju så liten och behändig.
Johannas mormor
Det är tur att jag har min Snubbe.
mormor
Tips är att hålla upp armen hela tiden i alla fall i början. Det blir lättare för hunden att se vart man vill att den ska gå och vilka hinder den ska ta.
Jag märker jättestor skillnad på min hund när när jag håller upp armen och inte. Nu börjar vi komma så långt att jag har blivit bättre i handlingen att jag inte behöver armen för att mina xlar ska hänga med och visa vart hon ska.
Frsökte hitta någin video på youtube som visade vad jag menade, hittade den här som ilustererar ganska bra. KOlla hur hon gör med sin arm, hon visar hela tiden högt vart hunden ska.
Det behöver vi nog träna på innan vi kan använda som belöning.