BC ej till vallning?
Det flyttar in en border collie hem till oss på onsdag! Och visst är jag glad, men också väldigt fundersam och orolig för hur det ska gå för honom. Jag bor med min mamma i lägenhet i stan. Jag går i skolan och pluggar nästan hela vardagarna, är ledig på kvällarna och helgen. Mamma jobbar hemifrån och har länge velat ha en hund till sällskap då det blir ganska ensamt för henne. Vi har dock aldrig haft hund förut, men hon har läst på väldigt mycket och jag tvivlar inte på att hon klarar av att ha hund. Dessutom ska ju jag hjälpa till när jag kan… Hunden hittade mamma på blocket. Hemmet som den har nu är inte långt bort från oss o vi var där o kollade i tisdags. Då var vi där i flera timmar o bekantade oss med honom och mamma blev störtkär. Det jag noterade var dock att han verkade lite stressad, jag frågade om dom vallar med honom och svaret jag fick var "njäääe, nån gång ibland, men han får annan aktivitet, då behövs inte vallning". En annan sjuk sak dom berättade var att om inte hunden snart hittade nya ägare skulle den avlivas. Hade ett snack med mamma påväg hem om alltihop. Talade om att BC är krävande och måste valla. Ingen hund för henne! Men hon hade bestämt sig redan då att hon ska ha hunden. Det spelar ingen roll vad jag säger, hon känner att hon måste rädda hunden från avlivning, och att hon verkligen gillar hunden. Jag gillar honom också, han är jättego, men jag tror inte på det här alltså. Tänk om han blir helt understimulerad och problemig. KAN man strunta i vallningen? Jag tror inte att han kan valla bra ens, eller är van vid det. Men ja… Vi får se hur allt ter sig. Har skrivit jättemycket nu men kände bara att jag behövde skriva av mig…. :/
Tycker inte heller att det låter som nån vidare bra matchning…. Risken är ju att han utvecklar endel "problembeteenden" och ni lägger upp han på blocket igen. Förstår att ni känner att ni vill rädda hunden, men man kan ju fråga sig hur kvaliten på livet hos er blir för en så krävande hund.
Här har en medlem med just bc skrivit om sina tankar och erfarenheter om rasen, kan var nyttigt för din mamma att läsa.
Är den inte van vid vallning tror jag inte att den biten blir den jobbigaste.
Åh jättebra text!
Nej han är inte reggad.. Han har dessutom yttepytte labbe i sig.
#3 Vad tror du blir jobbigast då? :/
#4 Ok. Är han blandras så tror jag inte att det är någon som kommer vilja släppa honom på sina djur. Så vallning för honom är redan struket. Då gäller det att du och din mamma kan aktivera honom mycket i annat istället. Försök få din mamma att ta en rejäl funderare om hon klarar av en så pass krävande hund. Kommer nog krävas många timmar i veckan på bruksklubben (eller liknande) för att göra honom nöjd.
Här kan vara ett intressant/nyttigt blogginlägg att läsa om en annan bc-blandning.
http://anneochhundarna.doggyblogg.se/92751/Outtrottlig-hund/
En BC bör varken bo i lägenhet eller utan möjlighet till vallning eller annan liknande aktivitet, jag tycker verkligen inte att det låter som någon bra idé för er familj. Självfallet ska man ha hund, men en passande ras är A och O för att alla ska trivas. Är inte säker på vilket som låter bäst för hunden i fråga, att få somna in eller leva väldigt o-idealiskt för sin krävande typ.
Sedan tror jag inte att ägaren faktiskt menar att avliva den, oftast säger de bara så för att kunna få dem sålda snabbt.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#8. Varför skulle en BC inte kunna bo i lägenhet? Det kan väl alla hundar så länge de får plats. :S
Sen tycker jag alltid att ett djur förtjänar att leva om de har en möjlighet till ett bra liv. Alla BC:s är inte automatiskt några vallmonster. Däremot behöver de mängder av mental och fysisk träning för att må bra. Kanske om TS mamma är sugen på flyball (heter det så?) eller annat vallsubstitut. Det kan säkert fungera med spår, agility och lydnad också. MEN nu fick jag uppfattningen att mamman egentligen är ute efter en sällskapshund och då är det heelt fel väg att gå. Hunden förtjänar mer aktivering än att busa, mysa och gå promenader :/
TS: ni hade ju kunnat köpa hunden för att rädda den från avlivning och därmed agera jourhem fram tills ett nytt hem erbjuds? Eller behålla den, om ni märker att det fungerar bra.
#9 Alla hundar kan faktiskt inte bo i lägenhet, men nu menade jag inte på det viset utan att en hund som kräver så mycket aktivering har det väldigt mycket lättare att bo mer rymligt och "eget" för att kunna komma ut och röra på sig. Bor man dessutom i en lägenhet i en stad så brukar det tyda på att det är svårare att ta sig ut till mark, men har man vilja till att göra det ändå så är det ju självfallet jättebra.
Och jag menar inte heller att alla BC's måste valla, men de kräver väldigt mycket sådan typ av träning eftersom att de är avlade så komplext för just det. Jag har sett BC-korsningar som gått under och börjat valla sina egna leksaker av ren understimulering.
Skaffar man en jakthund så behöver de få komma ut och spåra, skaffar man en vinthund så behöver de få komma ut och springa av sig ordentligt, skaffar man en vallhund så behöver de få sin individuella mentala träning. Simpelt.
Sedan är alla hundar individer och vissa hundar avlade för något är inte alls som rasstandarden anvisar, så man kan ju omöjligt säga att just denna hund behöver "det och det" - men TS beskriver ju också själv att hunden verkar stressad pga bristen på vall/likasinnad mental träning, därför är det ju också viktigt att tänka igenom vad man ger sig in på och känna efter om det är något man klarar av.
Jag hade en schäferkorsning som var tvungen att komma ut och spåra flera gånger i veckan för att inte bli mentalt nedbruten t.ex. Tursamt nog så bor vi alldeles intill massor av skog och att gå ut och spåra var väldigt lätt.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

#9 Som vallsubstitut tror jag det är treibball du menar, då de ska "valla" stora bollar.
Flyball är då de hoppar över hinder, tar en boll som flyger upp och hoppar tillbaka.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
jag anser inte bc eller bc blaning är bästa första hund men om man verkligen som jag tror din mamma har gjort insett vad denna hund kanske komer kräva så är det inget hinder. men att ge inte utlopp för det som den kanske kommer kräva är för mig inte drieckt snällt, ta dig ett snack med din mamma är hon verkligen redo att lära sig valla? vem vet kanske hon sen tycker det är jätte toligt att aktervera han o ibland med vallning med. Kanske den inte har det intresset änd att valla så länge den akterveras? jag känner två bc-blaningar utan någon som helst vallning i sig. Och visst kan bc bo i lägenhet även gå lös osv o må bra men det krävs lite därimellan för dom att må bra :)
#11. Tack - exakt. :)
14 finns väl flera blaningar med bc som ahr mycket vall i sig o vallar mycket bra, varför ska itne dom få valla?
#15 Så som jag har förstått det så ligger det mycket arbete i aveln med bc för att få fram just passande vallhundar. Föräldrarna måste båda ha klarat vallprov (eller vad det nu heter). Tycker det är mycket viktigt att ha höga krav på just vallhundar då det faktiskt i princip handlar om att "jaga" boskapsdjuren. Visst finns det säkert blandningar som passar till vallning, men då anser jag att de måste vara riktigt erfarna tränare som vallar med hunden. Enligt mig så kommer boskapets hälsa och trivsel först då de faktiskt utsätts för en rätt påfrestande situation. Endast de bästa vallhundarna borde få valla på levande boskap, och dom bästa är renrasiga bcs.
#10 vadå alla hundar kan inte bo i lägenhet?? Om man köper en valp och bor i lägenhet så är ju det de enda valpen känner till. Den har ingenting att jämföra med. Har man en hund som bor i hus och sedan flyttar/omplaceras till någon som bor i lägenhet så kommer ju hunden anpassa sig efter det. Ett hem är ett hem oavsett storlek. En hund klättrar inte på väggarna för att man flyttar från 6 rok till en 3:a. Hunden har ju alltid en egen plats med sin korg och en plats i hemmet där den känne sig extra trygg. Alla hundar kan bo i lägenhet så länge som de känner sig trygga i hemmet. Förstår inte ditt tänk med att en hund som är aktiv bör bo rymligt?? Det spelar ingen roll om man bor i en skokartong eller ett slott. Utomhus sker aktiviteterna och inomhus sker vilan. Så varför ska en aktiv hund ha extra mycket rymlighet? Om du menar i form av trädgård att springa fritt så är ju det fel. En hund ska ju inte aktivera sig själv genom att springa sig trött i trädgården som en form av aktivering. Till TS. Om nu din mamma ska köpa hunden så vet hon ju att den har en krävande ras i sig. En ras som behöver mycket mentalstimulans för att vara balanserad. Så ett tips är väl att läsa mycket om olika slags aktivering i form av nosarbete, problemlösningar, trick osv. Det bästa är väl att hon prövar sig fram också och ser vad hunden tycker är roligt. Är det sök så finns det massor olika saker med spår att lära sig och mängder av saker man kan spåra. Och det där med vallningen. Alla BC har inte samma stora intresse för att valla. Men att ni kanske läser om de där med treibball (där hunden vallar bollar) och kollar om hunden har intresset är ju något att föredra. Om hunden har intresset så är ju det ett sätt att stimulera vallintresset. Lycka till!
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
# 15
Jag skulle då inte släppt vare sig blandisar eller renraser på mina djur utan att vara säker på att de hade rätta djurkänslan.
O tänka sig jag har flyttat till lägenhet med en 3 årig BC o 1 år senare flyttade en 1½ årig BC in hos oss, direkt från landet via Bromma flygplats.
Treiball är bra aktivering för alla hundraser, har dock inget med vallning att göra.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
16 oja jag håller helt med dig där, kunskap och allt sånt nu tror inte jag att denna hund som TS menar är vallad alls, och har den vallat så har den säkert vallat själv på något. 
Han har vallat tidigare, dock väldigt sällan o inte regelbundet. Jag vet inte om det är för att han inte gillar att valla eller att nuvarande ägarna inte har tid till det eller kunskapen. Vi tänker inte valla med honom till att börja med. Dels för att vi inte har den kunskapen, och sen vill vi också se lite hur han funkar utan vallning men med annan aktivering som ägarna har gjort.
Man får ju tänka lite på fåren också, de är ju också djur. Inte speciellt snällt mot de små stackarna att bli vallade av någon vallhundsblandning som inte är helt säker på sin uppgift. Nej tack, det hade jag aldrig tillåtit om jag haft får!

Jaghade en BC/Labbe blandning o hon var över huvudtaget inte intresserad av att valla, jo bilar i bilen, men andra djur var totalt ointressant. Hade med henne i stallet dagligen men aldrig hon visade nån vallningstendens ens, inte på fåren hos grannen heller
Har träffat några Bc som inte har fått valla, en av dom var jag hundvakt åt för några år sedan, tränade henne och så. Den hunden var väldigt stressad av sig, hon fick ingen aktivering förutom att fånga boll typ.. Hon var bolltokig. Hon vallade även bilar och människor. Hände varje gång att hon vallade dom som hon var ute med. Hon funkade inte alls med hundar, hon stressade upp sig som tusan och skulle gå till anfall så fort hon såg en hund (vet dock inte om det har med vallning att göra). Ägarna skyllde på att hon inte behövde vallning. Så jag har inte så bra erfarenhet av Bc som inte får valla.
Sen finns det säkert individer som inte har ett lika stort behov av att valla men jag skulle inte skaffa en sån hund om jag inte hade en tanke på att valla.