Det är så många som gör fel.....
när de tränar sina hundar i möten. Idag har jag stött på 3 st som haft bökiga hundar vid hundmöten. Jag kommer alltså gående med mina hundar, den mötande håller i sin hund och när mötet är förbi så hör man en ägare bakom ryggen som utbrister: DUKTIG FIDO! Nu var du jätteduktig!
Varför? När belönar man en hund? Ja, inte är det efter att den har varit duktig utan NÄR den är duktig just i denna hundradelssekund. Så det är ingen idé att belöna sin hund när mötet redan varit. Belöna istället hunden när den är duktig, precis när mötet är parallet.
Så även om Ni inte har problem med möten eller att Ni redan vet allt detta, så skriver jag det för att det säkert finns någon där ute som inte kan.
Jaaaaa! Äntligen en till som har förstått! Jag har också träffat människor som belönar efteråt. Och har undrat "Varför då?" Man behöver egentligen inte ens säga "Duuuktig Fido" hunden känner när matte/husse är nöjd.
Det finns säkert många fler som vet allt detta. Men det är tillräckligt många som är okunniga också.
det har jag faktiskt aldrig tänkt på, då jag sällan kan berömma min hund vid möten x'p Han är helt okontaktbar, kastar sig efter den andra hunden och skäller (eller ja, skäller, han låter mer som en tupp…)
Har testat lite olika saker, men inget har funkat. Någon som har nåt tips? x) Han är väldigt liten också, så det är ganska svårt att ha kontroll på honom lixom .. O.o
Ännu vanligare är det de som sätter sina hundar för att man skall passera (njae hunden sätter sig och ägaren är nöjd med att hunde bestämmer) och när man passerat så slänger sig hunden ut allt vad den kan för att kunna nå till mina hundar. Men ägarne av hunden är nöjd för hunden satt (och följde oss med blicken) när vi passerade. 
Jag brukar alltid i sådant läge säga "före" till mina hundar och själv vara mellan mina hundar och hunden som slänger sig som en tok i kopplet bakom oss för oftast åker matte/husse med som en vante och jag vill inte utsätta mina hundar för detta.

#2 Då har du berömt hunden för sent. Det finns ALLTID ett stadie i hundmötet där Din hund är duktig. Hitta det och belöna innan han börjar dumma sig.
#4 Jo det är nog som du säger. men som sagt så berömer jag aldrig hunden (utom om han någon gång är duktig såklart, vilket inte ofta händer xp) Jo, det finns säkert nåt stadie där han är duktig, men jag har då aldrig sett det. Såfort man ser en hund, elr han känner lukten av den så spänner han sig, sen har man ingen kontakt med honom vad man än gör. och jag har blivit tillsagd att jag inte får berömma honom när han spänner sig, även om han är "duktig" och inte skäller. x)
jag berömmer precis i mötet, och vet detta, men har funderat på en annan sak när jag möter hund/hundar med Lusse, ibland så stannar han upp när han ser en hund och blir helt stel o bara blänger på hunden? varför gör han så? d e himla jobbigt o försöka dra iväg honom, så d blir att jag stannar tills hunden gått förbi.. sen e han normal igen….
Jag berömmer inte utan pratar med henne vid möte av andra hundar…funkar dom flesta gångerna =)

#5 Låter som om felet handlar om just att Du inte berömmer Din hund. Hur ska han veta att han gör rätt då? För rätt det gör han absolut flera gånger om dagen. Och om Du ser honom spänna sig i ett möte, så får du vara snabbare och berömma innan han spänner sig.
En hund lär av positiv förstärkning fortare än negativ förstärkning så varför inte utnyttja det och berömma din hund oftare. Speciellt då i hundmöten. Klickerträna hunden så har du rätt snabbt en hund som fungerar i möten. Allt hamnar om timing och kan man det, så hittar man den rätta sinnesstämingen på hunden så man kan berömma.
Lycka till!
Själv tränar jag så mycket jag kan med Ronja att "gå fint i koppel" då hon möter andra hundar. Då jag ser en annan hund sätter jag henne på min vänstra sida. Håller ögonkontakt. Och efter hunden gått förbi och har gått några meter ifrån mig. Belönar jag Ronja för gott uppförande.
Mvh Emelie 
Jag har hundar som skäller vid hundmöten, dom blir oftast blockerade vid tillfället, men skulle det vara så att jag lyckas bryta retningen från den andra hunden så berömmer jag att (speciellt blandistiken) uppmärksammat mig och lagt av med beteendet, oavsett om vi passerat hunden eller ej.
≧◔◡◔≦
Förr hade jag makalösa problem vid hundmöten, Sheltien skällde så han blev hes, han fick igång Borzoierna (hade två) och de skuttade runt i kopplen som tossingar alla tre. emellanåt flög jag som en tom vante efter dem och landade endera på rygg eller på mage och släpades med några meter. slutade ta ut dem samtidigt. Men sen tränade vi och det slutade med att jag kunde möta hundar med hela flocken utan problem de stannade när en annan hund passerade på en gest från mig.
Idag fungerar allt jättebra, de båda jag har är tysta och lugna och endera stannar vi, och låter de mötande passera, eller så stannar de och vi passerar. Sedan tittar de på mig och jag ger dem en uppskattande klapp, det är deras belöning.
Du kan ju promenera ut med min gubbe och träna honom också…han behöver lära sig gå i koppel ;)
#8 Tack för tipsen!
Det jag försöker säga är just att han aldrig gör rätt. Kan låta hårt, men så är det. Han är extremt hundrädd, så ska jag berömma honom när han är duktig när vi möter en hund, så får jag berömma honom innan jag ser hunden, vilket kankse blir lite svårt. På nåt sätt känns det som jag måste bryta honom ur det där tillståndet när det inte går att få kontakt med honom, men jag vet inte hur. Har på hundkurs fått spruta vatten på honom för att bryta det, och sedan belöna när han koncentrerar sig på mig istället, men nu bryr han sig inte om det heller.
men jag får fortsätta och träna, och ska nog testa med klicker oxå ;)
Ska bara säga också att jag självklart berömmer honom, ganska mycket också. Bara inte då han gör "fel" (tex. skäller och kastar sig efter andra hundar) Men annars berömmer jag honom såklart ;)
Lotta: Visst jag ska minsann lära honom att gå fint i koppel. Vilket godis är det bästa han vet? Det brukar fungera med en "morot" på gubbar.
Choklad på längden och tvären…då gör han allt man begär ;)
#13 Det bästa är att ta kontakt med hunden innan han ser en annan hund. Och visst kan du använda klicker till det om du vill. När han är "inklickad" så fungerar det säkert alldeles utmärkt. Jag hade det ett tag. Men tyckte det blev mycket att hålla i. Koppel,klicker och ta fram godis. Så jag tog till en annan metod som också fungerar, åtminstone på mina killar. Man får helt enkelt prova sig fram eftersom alla hundar är olika och reagerar olika. Vill inte ge några direkta råd längre, för det är inte alls säkert att det jag gör fungerar på någon annan hund.
Lotta: Ok, haha. Men du får stå för "pralinerna" så står jag för träningen.
Men Idelma är osäker på större hundar (låga spanieltikar och högre). Jag börjar misstänka att hon blivit attackerad tidigare, men jag vet ju ingenting säkert. Om dom är en bit bort, så är det okej, men när dom går för nära så blir hon grinig och skäller på dom. Någon som har något tips på hur jag kan träna bort det? :/
Jag har inhandlat 2 kg som jag skickar i godsvagn så gubben inte får tag på det. Honom har jag satt fast i stol nr.324 så det är bara att plocka upp eländet när dom kommer in på perrongen kl. 05.00
#18: Det är detsamma för Ronja. Jag vet att hon har blivit påhoppad av en stor blandras då hon var valp. Och alla de hundar som liknar denna hunden (te.x Goldens, labradorer m.m.) är hon väldigt avvaktande mot.
Men mina kusiner har två snälla goldens. Så Ronja lär sig.
Mvh Emelie 

Jag tror på att bryta ett dåligt betennde och snabbt korrigera in hunden på något de kan, så ge berömmet då.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Om jag säger duktig under tiden hon är duktig så börjar hon skälla på den andra hunden men är jag tyst under tiden så säger hon inget ljud så efter berömmer jag :/

Nu har jag inte läst allt ovan, så kanske någon nämnt det….
Många är det ju oxå som skäller på sina hundar efter att de gjort fel.
Tex; Husse hittar ett hål i gräsmattan som Fido grävt.
Ropar till sig Fido, pekar på hålet och bannar honom
-Vad har du gjort!!
Ännu värre fel! Nu förstår ju hunden inget alls.
"varför får jag skäll"
beröm och banningar ska ske precis då hunden gör det bra/dåliga
#23 Ja, det har du rätt i. Jag har hört folk som förmodligen bannat hunden så många gånger så de blivit less på upprepningar, de drar då i kopplet och säger "Vad sa jag till dig!" Hm, hur tusan ska hunden uppfatta det? Ett annat tonläge än "nej" eller "fy". Det är ju inte orden i sig, utan tonläget som hunden lyssnar till.
När min ålderman levde och han såg en hund han inte skulle hälsa på sa jag alltid "Ge fan i". Lågt o dovt. När han fick hälsa på andra hundar, kompisar eller bliviande, sa jag "försiktigt", i ett lungt tonläge, och han hälsade på ett bra sätt. Likadant om det var halt ute, använde "försiktigt" då också. Tonläget i de båda "kommandoorden" fick honom att helt enkelt inte bry sig om vid det ena och sakta ner vid det andra.
Nog kan jag berömma mina hundar EFTER ett möte med annan hund, men då är det för att båda går fot och tittar mig i ögonen och då kan jag ju lika gärna berömma efter en längre sträcka (då jag har kommit så långt i träningen, om ni förstår vad jag menar?) Ibland berömmer jag när dom har kontakt med mig precis i mötet också så jag varierar mig. :) Men då är ju mina hundar inte något problem vid möten. Har väl hänt att jag har lagt dom också nån gång, bara för att liksom. Oftast låtsas jag inte om den andra hunden och det funkar lika bra det med, då struntar mina hundar också i den och bara går förbi. (Att i det läget berömma är bara dumt för då gör man mötet till en grej..)
Men jag håller med, har man en hund som är besvärlig vid möten ska man se till att berömma vid rätt ögonblick.
Tips till Dobby! Klicka in din hund och träna lite tricks eller nåt inomhus innan du går ut på promenad, då har du hans uppmärksamhet. Fortsätt träna och gör inte promenaden tråkig på nåt sätt, ha med supergott godis och gör dig så rolig som det går. När du då möter en annan hund kanske du har lättare att få kontakt med din hund..? Det kan ju iaf vara värt ett försök eller två? :) Försök dessutom att inte spänna dig så fort du får syn på en hund (om du gör det, ofta tänker man inte på det själv) låtsas inte om den så kanske din hund inte heller blir lika okontaktbar?
#16 Jo, jag brukar gå o köra kontaktövningar med honom i korta sträckor, för att han ska lära sig att hålla kontakt även när det komer en hund, men det är ju svårt endå att veta innan det kommer en hund ;) Mötte några hundar på midsommar firandet idag, och försökte då med en metod vi fått tips om, ssom vi kallar för "trycka in godis i truten på honom". x) tyvärr fick jag dock slut på godis efter ett tag, o då kunde man ju inte vara snäll längre x'p
#22 ja, så gör mina hundar också! xD
#27 Ja,du det där tipset "trycka-in-godis-i-truten-på-honom" låter kanon bra. Det fungerar alltid med godis. Men man får se till att ha tillräckligt mycket med sig i fickorna då.
Bra om man har en jacka med många fickor som man kan fylla med godis. :-D

Med Velvet funkar det rätt bra om man har henne lös och kastar fresbee eller liknande för då har hon inte riktigt tid med andra hundar
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#28 haha, ja så måste man ju vakta godiset från den andra hunden oxå xD men annars så funkar det bra ^^