Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 887 ggr
Lillalukas
0

aktivitet med staff

ända sen vi valde att skaffa vår lilla staff var jag sugen på att börja med weightpulling men nu när vi gjort höft och armbågsröntgen så hade hon B/D på höften så då tänkte jag att det inte var så bra ide längre.

vi skall göra en ny röntgen om ett halvår för att se om det är någon skillnad (hoppas).

men nu har jag idetorka på något som man kan hitta på med lilltjejen, något som både är kul för henne och ger henne något.

jag tror jag hade förväntat mig att vi skulle börja med weigthpulling så nu blir man lite så där -jaha å nu då? (klart jag förstod att hon kanske inte hade gillat det men de tror jag dock att hon hade gillat de)

klart vi har vardagliga aktiviteter men vill hitta det lilla extra att träna och göra med henne, vad hittar ni på med era hundar ??

Wand
0

Jag vet inte hur staffar ställer sig till sådan typ av träning, men viltspår kanske vore något? Inte så påfrestande för höfterna men väldigt bra aktivering för hjärnan.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Lillalukas
0

vi har testat på spårning på unghundskusen och där var hon intresserad utav allt man gjorde, men försöker man med det hemma så funkar det ibland och ibland inte, oftast är det något annat som är mer intressant.

jag får nog gå spårkurs isåfall eftersom hon fungerar så bra på kurser och förstår vad hon skall göra där och uppför sig exemplariskt =)

AnneN
0

Lydnad eller rallylydnad kanske kan vara något?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lillalukas
0

ja det är värt att fundera på =) där jag gått min valp och även unghundskurs finns en del att välja på så man kanske skulle boka in sig på en rallylydnas kurs och testa på.

joheck
0

Jag rekomenderar starkt både lydnad och viltspår. Jätte roligt för både dig och hunden, samtidigt som det inte sliter allt för mycket på höfterna.

Apportering annars kanske.

Lillalukas
0

apportering gillar hon ju, men ni som tränar spårning, hur börjar ni träna detta ?? det vi fick lära oss var att ex. dra en korv i ett snöre i skogen och sedan låta huden spåra upp den, men är det så ni börjat? förklara gärna lite kort =)

eller har ni valt att gå kurs och lärt er där? jag gillar att gå kurser då hon förstår vad hon skall göra där och är riktigt lättlärd när vi väl är på kurs =) men kan ju vara kul att veta hur man börjar spåra på ett bra sätt själv

joheck
0

#6 Kör med blod/blodmjöl direkt! Här ställde jag endel frågor innan jag la mitt första spår mha blodmjöl. AnneN beskriver det väldigt tydligt och bra i kommentar #2. Det va så jag gjorde.

Sen är det slltid bra att gå en kurs!

Mischa
0

Spår i alla former är en mycket tacksam aktivitet.

≧◔◡◔≦

Lillalukas
0

#7 läste på länken du skicka och bra beskrivning om man vill börja viltspåra.

#8 ja kan tänka mig att hunden blir ganska trött och nöjd av denna aktivitet

Vovvie94
0

jag skulle rekomendera lydnad eller rallylydnad Glad spå, sök och kanske "hemma freestyle" där vissa av tricken (som är dåliga för höfterna) kan utelämnas Flört

[Nattkola]
0

Kanske sök (alltså de söker efter en person)?

Det måste man vara två på så träningen "kräver" lite mer än bara en själv. Men det är väldigt roligt! Och börjar man med en människa som hunden känner (ex en failjemedlem) brukar det gå ganska fort för de att fatta vad det är de ska göra.

Mina hundar tycker det är jätteroligt, men det är intelika krävamde för huvudet som spår dock…