Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1657 ggr
divansson
0

svart golden?

Är inte så inne i hundfärger å sånnt.. men varför finns det ingen svart golden? Vi har en som ser ut som en golden, han är svart. (blandning) det är många som frågar om det verkligen kan stämma att han är en golden. men varför finns det ingen sån?

(La tråden i Avel för att ja tyckte de kanske har med det att göra?)

TinaH
0

Det finns en ras till som också Retriver, som heter  Flatcoated Retrivier, som se nästan ut som en "svart Golden" fast det är lite knäppt och säjja så med, för dem är bara släkt på det settet att dem är av samma ras grupp- nämligen Retirver som är i sin tur rapporterande fågelhund.

Golden Retrivier finns bara i Gold.

Oj lät detta struligt?!?….Generad
Hjälp mig någon som kan och vet mer.Generad

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Malin-A
0

d kan ju va så att "dom" valt att inte avla fram en svart, d skulle säkert gå och avla fram en svart golden, om du blandar i nått med svart o fortsätter avla på den svarta med nån gul o sen kommer d nån mer svart så fortsätter d så, tillslut kommer d finnas svarta golden me, men då från början ej renrasiga.. =D haha detta blev himla krångligt, undra om nån förstår min tanke =D

Lotta
0

*ASG* Du är så sanslös Malin och du med Tina =D Flattarna är gängligare i kroppen en golden och smalare nos förståss. Jag har då aldrig sett en renrasig golden som är svart..namnet kommer av att dom har den färgen =)

Kristina-
0

Din hund kanske är en blandning av Golden och Flat ? Eller kanske Hovawart som oxå kan vara svart och ganska lik Golden. Varför det inte finns svarta Golden beror på att dom är framavlade till att bli golden, alltså "gyllene". Golden retrieverns historia började år 1886. Då föddes en kull gula valpar som var en retriever/jaktspanielkorsning. Det visade sig att dom hade mycket goda jaktegenskaper. Stammen hölls i huvudsak ren och i början på 1900 talet började Golden Retrievern få en allt större spridning.  Kul med lite " Goldenhistoria " !  Har själv haft en renrasig en.

Maja
0

Den heter ju GOLDen Retiriver för att den är i färgen "gold" ;)

AnneN
0

Det finns gula flattar men dom är inte godkända för utst eller avel. Skulle man ha svarta golden så skulle det ju inte vara en golden längre dom har ju namnet efter färgen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

divansson
0

Jajja, nu fattar jag! :) Tack för svaren..