Tips på aktiveringsövningar
Hej, jag skulle behöva lite tips på aktiveringsövningar för min 5 ½ månaders Eurasiervalp?
Övningarna vill jag helst ha ute, så man inte bara går ut, låter han springa lite, träna lite trick och sedan är det klart. Har hört balansgång på trästam, vad finns det mer?
Vi slänger även godis på gräset som han får nosa efter. Men skulle vilja ha en aktivering som gärna aktiverar kroppen mycket men även hjärnan
Klättra, balansera på stenar, murar, stockar och annat kul. Fast klättra kanske man ska vänta med tills hunden är fullvuxen fast lite kan man nog köra. Jag lärde min hund att "markera" brunnslock när han var liten valp. När han stod på brunnslocket så belönade jag och sen så ville jag att han skulle springa och sätta sig på brunnslocket när han såg det, det tycker han är jättekul!
Olika nosövningar i olika terräng kan man ju också göra. T.ex. slänga ut godis i kuperad terräng, på asfalt, sand, grus osv. Då får ju hunden röra sig en del också. Att gömma godis på stenar, stockar och träd är också bra.
Det finns sjukt mycket man kan göra utomhus, man får vara kreativ och man kommer på riktigt roliga saker ibland.