Kolla upp ett tillstånd
Någon som vet en bra nätsida med hundars olika sjukdomar/tillstånd och symptom?
Vovven har haft flera "anfall" av något slag, men det kanske inte är något farligt, vet inte men kallar det för anfall i brist på bättre ord. Det bästa jag kan komma på att beskriva det med är att det låter som han grymtar och varar från några sekunder till kanske 40 sekunder. 
grymtar? Har du kollat med veterinären?
Så kan min pojk få också (om vi nu menar samma), men man skulle kunna kalla det för grymta. Han gör det ibland, men aldrig så länge som 40 sec, kanske max 10-15 sec. Det är inte jätteofta han gör det och han verkar inte lida utav det. Jag har inte kollat upp det men det kanske man borde
.
Tassar här hursom ifall det är nån som vet vad det kan vara.
Om det handlar om att de …. snorklar eller vad man ska säga … liksom drar inåt? så kan det vara noskvalster eller trånga luftvägar. Vilket som, så kan det vara en idé att kolla med vet. för säkerhets skull
Jadu bra fråga. Tänkte att det var utåt liksom en instängd hostning, men nu när du frågar så blir jag osäker
. Ska tänka på det nästa gång det händer, om det fortsätter vill säga. Kommer inte ihåg när han gjorde det senast, har liksom inte tänkt på det så mycket.
Vad gör man mot noskvalster?
# 4
Man tar hunden till veterinär för diagnostisering o behandling.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Låter som noskvalster, behandling sker enbart genom veterinären.
Det är inget som kan konstateras mer än om du faktiskt skulle lyckas se en eller vid obduktion, så man brukar behandla när man misstänker att det är vad hunden lider av.
Och det kan vara smittsamt, så ingen direktkontakt med andra hundar.
≧◔◡◔≦
4 kontaktar vetrinären de kollar om det verkligen är noskvalser eller annat fel, http://www.agria.se/hund/artikel/noskvalster-hos-hund
Låter som noskvalster, men kontakta veterinär så du får en riktig diagnos. OM det är noskvalster så är den väldigt enkel att bota, men smittar till andra hundar.
Sen kanske man ska läsa länkarna som läggs upp innan man fråga mer
.
Är lite osäker på om det är samma sak som vavvan i klippet, men inte helt omöjligt. Men borde de inte vara ett "bestående" problem, på så sätt att det irriterar flera gånger/dag? (Hoppas ni förstår vad jag menar). Pin får det bara ibland. Sansa har aldrig gjort det och dom leker och är nära varandra hela tiden.
Hmm, vad tror ni?
Vejle gör det heller inte varje dag. Det KAN vara noskvalster, tittade på youtubeklippet. Har kameran i beredskap annars att filma nästa gång det händer.
Annars, vet någon en bra sida med symptom och sjukdomar hos hund?
Edit: läste här http://www.petvetkamu.com/artiklar%20_files/noskvalster.htm
detta stämmer: Inåtvända dragningar beskrivs ibland som anfall där man upplever att hunden sitter och kämpar för att få luft.
# 3. Okej jo kolla med vet kan behövas. Jag tycker bara det är väldigt svårt att beskriva vad han gör för en vet eller någon annan. Så att de förstår vad det kan vara.
13 att visa film för vetrinär behövs inte, vi åkte dit o sa kan ni kolla luftrören/halsen + om hon har noskvalser. Våran fd hund hade gått med noskvalser i sitt förra hem en längretid och det gjorde att hennes luftrör vart så röda, så hon fick äta pencellin + få medel mot noskvalseter. Efter behandlingen så vart hennes luftrör kännsliga det vill säga hon tålde inte att man tryckte om halsen så sele var ett måste. Så mitt tips är nu isf kontakta vetrinären för titt be dom kolla upp om det är noskvalseter eller inte, be dom kolla luftrören oxå.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Låter som noskvlaster.. Ta hunden till vet så ni kan få medicin.
Droppar i nacken tre gånger med tre veckors mellanrum..
Bifogar en film på min förra hund Ruff, när han hade noskvalster.. Han blev dock jättedålig o fick feber o spydde osv samtidigt, så han fick ligga inne hos vet ett par timmar med lite dropp o annat..
Filmen heter Kennelhosta, för jag trodde att det var det han hade.. Men det var ju noskvalster..
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
När min sankt bernhardstik hade noskvalster, fick hon medicinen i tablettform. Finns det hundar i hennes närhet skall även de behandlas.
#17 Det går utmärkt att skriva inlägg utan att använda svordomar!
14. Killen ringde en veterinärklinik nyss och vi fick en tid på måndag. han sade att vi ville kolla luftrören samt om han har noskvalster. Men när vi frågade om ungefärlig kostnad sade hon det kan bli 2-3000 kr.
Va, va, va känner jag. Så dyrt för att kolla upp det här? Det här är tredje saken vi ska besöka vet för bara i sommar. Trött blir jag. Så mycket pengar det gått åt till alla veterinärer till djuren i år. Över 20 000 kr. (och jag är arbetslös dessutom)
Iaf vilka undersökningar gjorde de på eran hund? Hon nämnde prover och röntgen, behövs det verkligen? Samt hur mycket fick ni betala?
Help me.
20, men sa han att ni villa ha undersökning för noskvalster? Vad är det för ras ni har?
#20 Det var priser i värsta laget tycker jag. Går en hund med noskvalster för länge kan det påverka halsen och bli inflammationer. Men det vet ni ju inte förrän efteråt.
Hoppas att det löser sej för er allihop.
Tycker också att det låter som ett väl saftigt pris, eller att veterinären misstänker annat.
För egen del har det mer varit ett besök för att prata om symptomerna + recept
≧◔◡◔≦
Jo han nämnde noskvalster. Cavalier.
Finns en del annat som kan få rasen att andas konstigt, hjärtproblem bl a.
24 själv pynta vi iaf ca 450kr för vetrinärundersökning då mot noskvalster, sen fick vi åka o köpa ut medicin vad det gick på har jag glömnt (flera årsen men tycker våran vetrinär håller samma ungefär samma priser i flera år)
26 så de kollade även luftrören och allt gick på poliklinikavgiften? Vill inte bli typ lurad att göra onödig röntgen mm om det inte behövs. Flr haf vet inte hur de kollar på diverse på hundarna. Fåglar däremot har nan lärt sig en del om efter alla vet besök.
27 i Chanels fall räckte det med att hon kollade i halsen så såg hon att luftrören var fula, därmed pencelin hon hade som sagt var haft detta rätt länge innan vi övertog henne vetrinären gissa på minst 4 månader
Man brrukar väl börja med Stronghold), det senare är spot on o tar död på ohyra av olika slag. Hjälper inte det, då kan man gå vidare med fler utredningar
Stronghold hade jag använt på en utav mina undulater. Känner till det.
Efter tips härifrån ska jag säga till veterinären på måndag att även titta på hans tonsiller. För en månad sedan när vi var hos veterinären för svamp i öronen kollade han bara jättelite i munnen och såg tandsten. Gah här har man gått och trott att han mått bra och så är det kanske många problem igen.
Det här är skitsvårt igen, jag kan inte skilja en nysning från hostning från fnysning osv, får göra mitt bästa med att beskriva honom för veterinären.
Han har olika ljud för sig, och jag trodde han var helt enkelt… hund. Med sina ljud och tugganden och slickanden.
P.S. någon som vet hur de kollar om det är trånga luftvägar "helt enkelt"? Möjligt att han har trånga luftvägar då han snarkar ofta. Vad jag hört hör dessa ihop, samt med hans ras.
jag är alltid noga med att beskriva veterinärbesök, inte minst för att senare gå tillbaka och läsa om jag glömmer något.
besöket tog över 2 timmar och lillplutten fick gå igenom en del obehagliga undersökningar. veterinären var bra och pratade om ditten och datten som för mig var rena grekiskan, tur att jag hade en person med mig som lyssnade.
vi tog upp hans olika symptom, och han sade att det inte liknade SM "cavalierklådan" som unga cavalierer kan få. det var ju skönt. sedan pratade han lite om ryggmärgen och hans penis, och konstaterade att testiklarna borde ha krympt då vi satt in chip. så det är nåt som gått snett, formodligen att chipet avlägsnats av sig självt. mycket ovanligt enligt honom.
Lyssnade på hjärta och lungor, gav honom lugnande för att kolla i munnen på tonsiller och där, kollade i öronen samt ville kolla analsäckarna vilket han gjorde.
Kontentan blev att han inte kunde utesluta noskvalster, så vi ska behandla med Stronghold. Sedan fick han en diagnos liknande tonsillit, "Eosinofilt granulom/plaque) då det var några fickor i munnen längst bak som var röda och svullna, därav att han haft problem med andningen.
Han gav en spruta med kortison i munnen. Dock kan problem bestå eller återkomma, vi kan bli tvungna att operera bort om det var tonsiller eller något där. (?) Sedan skrev han ut även antibiotika då kortisonet sätter ned immunförsvaret tror jag.
I öronen fanns fortfarande (!) vaxproppar så han kunde inte titta på trumhinnan som han velat. Så även öronen får vi behandla för att lösa upp vaxet. Om han inte minskat ner på öronkliandet får vi komma tillbaka för att då spola nåt i öronen. Suck. Då vi nämnde att Vejle gnager på låren tänkte han att hundar gör det när de kan vara irriterade i baken. Han kollade då analsäckarna och tömde och sade att det är propp i analsäckarna, inte ovanligt för rasen. Rekommenderade stolpiller på lillen i några dagar. Omg det låter som så mycket vård han behöver just nu, och det är det också. Det är synd om honom. Runt 2000 kr blev det plus medicinerna vad de kan kosta. Det enda i princip jag har att anmärka på var att han tog patienter medans Vejle lugnande spruta skulle verka och det tog alldeles för lång tid innan vet kom tillbaka in. Minst 45 min låg Vejle och väntade på att han skulle komma tillbaka och undersöka honom. När han började vakna till och gå lite fick jag gå ut och påminna om att vi väntar och han börjar piggna till…
Håll gärna en tumme för att vi får bukt med allt och att han blir snart bra.
Självklart håller vi alla tassar o tummar! Även om det var mycket så måste det kännas skönt att veta o att han blir behandlad o förhoppningsvis blir frisk.
Håller tummarna här åxå.
Även här hålls både tummar och tassar! Vad tråkigt att det var så ,mycket som behöver behandlas. Men nu ska ju allt förmodligen bli bra.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Veterinären verkar ha skrivit ut fel styrka på strongholden. Såå typiskt. Vejle väger 8 kg men på förp står det till hundar på 10-20 kg. Jag tyckte väl att strongholden var lite väl dyr för hans storlek. :(
Dubbelpost
Håller tummarna här med, ring o be dom skriva ut ny stronghold i passande vikt
Tack ni. 
Ringde förresten kliniken, enligt veterinären fick vi den högre dosen pga hans typ av päls. Vad det nu betyder.
Det är konstigt, jag trodde man skulle sett förbättringar vid det här laget. Men icke.
Plågsamt att se honom klia sig överallt. Han kanar t.o.m på rumpan vissa dagar.
Veterinären hade isär hans hud på kroppen, dvs en mycket snabb titt på huden och tyckte att det inte såg ut att vara någon allergi han har.
Men man spånar här hemma, han får mycket inköpt godis varje dag, idag började vi avstå från att ge sånt. Han fick glutenfria korvbitar istället vid övningar. Nä stämningen är dyster.
41 låter inte kul att han kliar sig så mycket :S hur det yttrar sig är olika vissa får prickar o de kliar andra får dålig mage osv. Du ser inget speciellt i huden heller? du ahr inte badat honom nyligen, inte bytt tvättmedel eller skjölmedel även detta kan hundar reagera på
Aha… (antar att du pratar om allergi i andra meningen) Nja vi kollade hans hud idag där han gnager sig (på låren) vi är inga experter men möjligtvis såg huden där lite fjällig ut. =Torr? Efteråt provade vi en aloevera-spray jag har till fåglarna på låren och gned in den. aloe vera är bra för huden annars…
Huden på pannan kollade vi också, svårt dock, han har så kort päls. Vad vi kunde se fanns inga prickar eller rodnad.
För några veckor sedan köpte jag hans första schampoo, inget dyrt visserligen Dogmans denna gång blev det. Och då han får öronrens och blir kladdig där har jag schamponerat öronen på sistone, inte varje dag, men någon gång i veckan. Även rumpan efter stolpillret har fått sig tvättar förra veckan med schampoot.
Nåt jag känt idag är även att han blivit svullen på bägge sidorna vid analöppningen. Detta efter att läkaren pressat ut vätska för 1 vecka sedan plus behandling därerfter med stolpillren plus schampotvättar. Svullet där nu.
Intressant att du tog upp sschampo och tvättmedel, inget jag tänkt på innan. Tyvärr håller jag inte så bra koll på när jag byter märke osv. Går mest efter priset varje gång jag köper tvättmedel, sköljmedel.
Prova att lägga in hans filtar i frysen. Det han ligger på om natten och dagen. Dammsug och ha det så dammfritt omkring din hund som det bara går. Kanske han kan ha kvalsterallergi? Du kan ju prova med det här i alla fall. När man lägger in hundens liggunderlag i frysen dör kvalstren. Nu kommer snart vintern och kyligare väder och då blir det enklare.
Hoppas ni finner någon lösning på problemet
Jag ska tänka på dina tips 44. Fast det blir lite svårt att frysa in sängkläderna, han sover mycket i vår säng. Kan hund plötsligt få kvalsterallergi då? Han hade inga besvär tidigare i sommar. Nästan omöjligt ha det damfritt här hemma, då får man dammsuga hela tiden, jag har 4 undulater som ruggar ofta och dammar.
Vet du, jag skulle allvarlig undersöka om din hund är allergisk mot fåglar. Jag är själv rätt känslig mot fåglar innomhus. Visst kan man bli kvalster allergisk. Det är väldigt vanligt bland både folk och hundar. Kvalstren stormtrivs i sängar och andra mjuka mysiga ställen. Googla lite på kvalster allergi, så får du säkert upp något läsbart. Tvätta sängkläderna i 90 grader och byt varje dag ett tag framöver så får du se om det blir någon skillnad. Det behöver ju inte vara det här han är känslig mot, men då har du ju testat det i alla fall. Du kan inte ha dina fåglar i ett separat rum under under en tid?
Hade en schäfertik som vid 2 års ålder utvecklade foderkvalsterallergi och husdammkvalterallergi. Tog bort alla mattor, minimerade risken för att hon skulle må dåligt, städade två gånger/dag. Hon hade klåda på kroppen, fjällig hud och öroninflammation. Varje gång som hennes allergi ökade, koom öroninflammationen och klådan som ett brev på posten. Fick även testa mig fram med hundmat, tills jag fick tag i ett som passade henne perfekt. Jag utredde min hund hos veterinären (-00) genom att han tog blodprov som skickades till Norge. Du kan ju alltid prova en biabädd istället för filtar mm, det är ju lättare att bara torka av dem med en våt trasa. Du har ingen möjlighet att ha fåglarna för sig själv ett tag, för att se om det blir någon bättring? Det är ju jättesvårt egentligen, men om din hund inte blir bättre, ta den åter till veterinär och ta ett blodprov, då får du ju reda på vad det är. Lycka till med er, håller tummarna att allt skall ordna sig.
Har en cavalier som är 12 i februari.
Han kvarkar vid vissa tilfällen och har alltid gjort, är ju inte noskvalster för det. Trodde det var något som var vanligt för rasen - Cavalier kvarka?
Att åka kana på rumpan gör många hundar. Kan vara allt från mask till analsäckar. Min gör regelbundet detta och är inget fel.
Klådan - kolla foder, kanske byta. Min hund får mjäll och klåda av bla pedegree torrfoder.
# 48 du säger att det är inget fel på din hund. Har ni kollat upp rumpan och "kvarkandet" (vad det nu betyder) då?
Veterinären frågade vilket foder han äter, nu äter han standardt och ett annat märke, det första är glutenfritt har jag för mig och det andra är han uppfödd på. Men jag utesluter inte något som orsak. Vi väntar på ett klådstillande schampo till honom.
Jag skrev till uppfödaren för ett par veckor sedan och skrivit allmänt om honom och bifogat bilder. Han blev väldigt glad. Dock har han struntat i att svara på mitt mejl med frågor om hur han gjort med Vejles mamma i vissa situationer. Och några utav hans problem nämnde jag då. Känns som han inte bryr sig.. 
Så jag antar han är en oseriös uppfödare (av väldigt liten skala). Får även känslan av att han inte vet ett skit om cavalierer trots att han har en cavalier själv. Bara ger hunden mat i princip och inget mer.
#51 Har du testat att ringa? Vissa brukar vara riktigt dåliga på att svara på mail. Om han inte bryr sig är det ju för j*vligt! Så jag antar att du inte har fått reda på om kullsyskon eller tidigare hundar har haft liknande problem?
Vissa uppfödare är ju så underbara att dom hjälper till även om valpen inte är köpt hos dom. Så du kan ju kanske försöka ta kontakt med någon annan uppfödare för stöd. Finns ju någa cavalierer här inne så det kanske finns någon snäll själ som kan kolla med sin uppfödare.
Måste vara jobbigt
. Hoppas det ordnar sig i slutändan och att det inte blir en allt för dyr historia.
# 47 Tack, jag får se hur det utvecklar sig. Vi provar några saker i taget.
Stronghold + fler mediciner just nu, och så schampot som kommer hoppas jag på. Och hoppas hans öron är rena från vaxpropparna vid det här laget. Vet sade att om öronen irriterar kliar hunden sig där som följd, vilket han gör.
Läser att ni haft det tufft med er hund ni. 
# 52 Nej inte ringt. Jag har en jäkla social fobi som gör att jag ofta inte fixar att prata i telefon, det gör inte sambon heller. Suck. Vi får se om jag vågar..
#54 Vet precis vad du menar. Har själv haft enorma problem med sociala sammanhang där telefon har vart bland det värsta. Min mamma va den som hade all kontakt med uppfödaren via telefon, detta trots att jag inte bor hemma
. Ni har ingen som skulle kunna ringa åt er?
Nja jag har ingen familj som kan hjälpa. Kanske killens far eller mor, men tveksamt.

#56 jag har grov telefonfobi som jag kallar det, men gäller det min hund ringer jag.. Det är ett liv jag skaffat och jag måste sköta om, även om jag inte "kan ringa för mig själv" måste man göra det för sin pälskling. Och det är inte så farligt när man väl börjat, bara skriva upp det man ska säga, och sen köra.
# 56 ok bra att du ringer.
# 52 Provar mejla igen, om hans problem med lite frågor.
Ja hunden är självklart kollad, även behandlad för noskvalster vid tillfällen men utan resultat, han fortsätter att kvarka rätt vad det är.
Vår hund kvarkar oftast när han blir uppspelt eller när han dragit i kopplet och fått "tryck" över halsen. Bättre att ha sele…
Är ju inte så att han gör det hela tiden.
Även vår Chihuahua gör detta när hon drar i koppel eller blir tokuppspelt.
Vad gäller öron och klåda i öronen så har vi fått förklaringen att det är för mycket hår… hade en period han fick mycket öroninflammationer och vi höll på och petade och tvättade med öronrens och mediciner om vart annat. Tog lång tid innan det blev bättre och vi klippte bort en del hår för att få luft i örat.
Efter att vi slutat och hålla på hela tiden så har det blivit bra. Nu är han bra i öronen och vi tvättar torkar ur dem vara när han badar samt håller håret lite kortare på insidan av öronen.
Tycker han är en fräsch 11 åring på bilden….
Yes uppfödaren hade iaf svarat tillbaka, men visste inte så mycket. Hans svar:
Så mycket bekymmer! Jag lider med både dej och Vejle… Jag har nog inte så mycket att bidra med, för jag känner egentligen inte igen något av det du beskriver. Jag har kontakt med Vejles båda syskon och ingen av dem har haft några hälsoproblem. Angående Paris Öronen: Inga problem Jag tvättar öronen med en specialtvål (rinnande) i samband med vanlig duschning. Du hon ligger och sover brukar jag vika undan öronen så att innerörat luftas. Jag har aldrig klipp något hår intill innerörat. Kliande: Det är ett rastypiskt beteende att försöka klia med ena bakbenet (i Paris fall höger) fram mot örat. Hon når sällan ända fram. Det händer oftas i början av en promenad, ca 20-30 sek. Enl. vad jag har hört behöver inte detta betyda att det är ngn irritation, utan nåt slags ärvt (genetiskt) beteende hos Cavalierer. Det blir aldrig så intensivt att hon river sår eller så… Hon har aldrig hållit på att bita sej. Om vi varit i skogen och någon kvist eller kardborre e dyl fastnat, så försöker hon givetvis avlägsna det. Kvalster: Har ingen erfarenhet av det. sTonsill: Paris har opererat bort en tonsill som var lte inflammerad, eftersom jag tyckte att hon snarkade oerhört. Hon var nog bara 1-2 år då. Jag vet inte om det blev bättre. Alla Cavalierer snarkar. Analsäckar: Har inga erfarenheter/kommentarer. I övrigt kan jag bara säga att Paris "lunkar på", hon mår bra och har nästan alltid gjort det. Någon gång har hon ju drabbats av magbesvär (typ diarré), men inte i någon dramatisk omfattning. I samband med parning/seäktighet/valpning, LIKSOM VACCINERING, så har jag givetvis haft täta kontakter m vet. i övrigt inte. Jag har vid bekymmer alltid kunnat rådfråga min veterinär. Jag har hela tiden haft samma veterinär, så hon känner Paris väl. Jag hoppas verkligen att era problem ska finna en lösning, men jag är rädd att jag inte kan bidra med så väldigt mycket kunskap…
62 vilka var alla Viljes problem? öra,analsäckarna, halsen + klåda? Om det skulle vara så himmla vanligt att din ras nu ärver lite "maniskt kliande" bara för att så tycker jag att det är konstigt att vetrinärer inte vet om det. Har du kollat med pappan till Velje? ofta så får man inte rätt svar där då de inte vill nämna brister som kan finnas hos hanen/pappan..
# 63 jao de du nämner är hans problem i dagsläget. fast jag vet inte om tonsillerna blivit bättre, men tycker han har kvar gräsätande och bitande, slickande på saker. han ska alltid nuförtiden klia sig i ansiktet mot saker direkt efter maten. Men inte bara efter maten.
Jo jag är medveten om att han kanske inte säger helt som det är, man kan inte lita på att de nämner fel när han säger att hans syskon är helt friska och så. Pappan hade han hyrt in från en annan kennel eller privatperson. Iofs står kanske den ägarens tel nr på SKK på stamtavlan… Risken är att de också skulle undvika att vara ärliga förstås om man skulle höra sig för. Kanske skulle känna sig påhoppad om jag frågar om pappans hälsa?
Suck, inlägget försvann. Jo jag höll på att skriva att veterinären vi varit hos nämnde cavalierklådan, dvs Syringomeylia som är ett utbrett tillstånd/sjukdom hos rasen. Men då kliar sig hunden, av vad jag läst, mest på en sida och kliar sig mycket även i luften. Så det är ett neurologiskt problem med syringomeylia. Han kunde i princip utesluta det på vejle idagsläget. Praise the lord, det är en hemsk sak att få, där hundar kan få smärta, hellre får han bli sjuk i dessa mindre allvarliga saker.