Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1253 ggr
[twtw]
0

Hund

Hej hundmänniskor (läs gärna)

(förstår om det är jobbigt med många trådar om samma sak)

Jag har sen jag vart liten önskat mig en hund, en hund som man kan leka med, en hund man kan leka med i snön, i skogen, som är aktiv men ändå kan lugna sig och mysa.

Det är så att min pappa i stort sett avksyr djur, han undviker dom helst. Mamma gillar djur, hon växte upp på landet med kor och dom hade katter när hon var liten. Mamma och pappa bor skilt. Hos mamma har vi sex marsvin, varav en är ute på annons.

Och nu känner jag att jag måste ha en hund. Det låter fult egentligen. "ha" en hund. Men jag vill ha en hund hos mig. När jag ser andra som har hundar blir jag arg, för mina föräldrar säger nej nej.

Men nu ska jag inte tjata, utan säga som det är . Mina föräldrar säger att dom vill att jag ska må bra. Om dom verkligen vill det borde dom säga ja.

Då till frågan. Vilken ras skulle vara lämplig. Jag vill kunna leka i snön med den, i skogen, gå ute och ja ni vet. Men ändå en hund som kan varva ner, mysa lite med en. Labrador och golden retriver har jag fått i förslag, men vad tycker ni? nåt mer förslag?

joheck
9

Om du nu skulle lyckas övertala din mamma om att skaffa hund (antar att det är henne du främst inriktar dig påFlört) så är det viktigt att hunden passar henne också. Diskutera med din mamma och gör en lista på saker ni vill ha och göra med en hund.

Lycka till!

League
1

sätt dig med din mamma och prata igenom saker o ting, först o främst ska hon ochså vilja ha hund. Kolla på pedigree.se där finns ett hundn-test, där man kan få ett hum om  vad som kan passa. kolla även på grupp 9 sällskapshundar, dem hänger med på det mesta men kräver inte så mkt som en bruksras, jakthund lr liknande.

Lycka till :)

[twtw]
1

tack så jättemycket för svar!!

har svårt att sätta mig ner och prata.. och hon har alltid sagt nej till hund. men hon ger det aldrig en chans. jag tycker hon borde det. ska försöka prata med henne nu. kollar in sidan sen:)

AnneN
1

Kanske kan du visa dina föräldrar att du klarar av ansvaret att ta hand om en hund genom att vara hundvakt till bekantas hundar, rasta och träna med grannars hundar, mm.

Om de ser att du faktiskt klarar av att ta hand om en hund så kanske det blir lättare att övertala dem om att få skaffa en egen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[twtw]
0

#4 Jo det har jag tänkt på. förra vintern hade vi en kompis hund här över en dag, vi var ute mycket med den och lekte i snön. en lhasa apso/shih tzu var det.

har fått ett tips om tollare, nova scotia duck tolling retriever, och tycker den passar jättebra vad det står i faktan iallafall

Michaela-N
0

Tollaren är en väldigt aktiv hundras, men de är otroligt fina och underbara i sättet om de får rätt portion kärlek, uppfostran och stimulans

[twtw]
0

Ja, och därför tror jag den passar om man ska ut på promenader/lek, apport/agility/lydnad på en stor gräsplan, leka i snön och skog, hänga med till badplatsen (som är godkänd för hundar) osv. om vi skaffar ska jag göra mitt bästa, och jag kommer även göra mitt bästa för att få skaffa

Michaela-N
7

Det kan alla hundar följa med på. Men om du skaffar en tollare tror jag att den kommer vilja ha mycket mer än så att göra för att må riktigt bra.

loular
0

#6 Som de flesta hundar då ? ;)

vallhund
9

# 9

Tollare är retrieverrasernas motsvarighet til BC, dvs arbetsnarkomaner. Inget bra rasval för en ung tjej vars föräldrar inte tänker vara delaktiga i hundens uppfostran. De är dessutom för vackra för sitt eget bästa vilket medfört att det avlats på lite allt möjligt o det kan vara svårt att få tag på mentalt bra hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Frida B
0

nej en tollare skulle inte må bra av det du kan erbjuda hunden. Det är aldeles för lite för en tollare tyvärr, Däremot skulle jag rekomendera rasgrupp 9. eller varför inte en labbe, som du skrev?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

loular
0

#10 jag har inte nämnt tollare alls. Svarade bara på att alla hundar är underbara med rätt portion kärlek, uppfostran och stimulans? :)

[Forest]
0

Om det skulle bli tal om skaffa hund så är mitt tips på rasval någon av rasgrupp 9 http://www.skk.se/hundraser/?group=9

polgara
12

För att vara motvals o se det ur ett vuxet perspektiv, tycker jag du ska vänta med hund. Vad vill eller läs ska ha nästa gång du får för dig att du måste få ett djur? Att ha hund handlar inte om att leka i snö, skogen eller vad det nu än månde vara, hundägandet innebär så mkt mer: Att vara hundägare är man 24/7, 365 dagar om året, hunden ska ut på promenader flera gånger om dan, oavsett väder, om man är sjuk, läxor i drivor osv. Hunden ska ha en meningsfull uppgift i livet, det den är avlad för, de flesta är arbetsmaskiner på ett eller annat sätt, vissa mer andra mindre iof. Vill inte dina föräldrar ha hund så ska ni heller ingen ha, hela familjen måste vara involverad.

Att ha hund är dessutom inte gratis, kostar massor med pengar, blod, svett o tårar, givetvis mkt glädje oxå.

Att ha haft någons hund en dag är långt ifrån en erfarnhet o kunskap att skaffa sig em hund. Tyvärr är det de som ingen kunskap har som oxå har de mest aggressiva djuren, då de inte har kunskapen att dressera dom.

När du blivit vuxen o tjänar dina egna pengar (o har läst på lite mer) kan du skaffa så många hundar du vill