Bra schampo och balsam mm vid klåda?
Undrar om det finns några knep och knåp när hunden har klåda och man vill prova mjukgöra huden? Vejles hud ser nog lite fjällig ut.
Vill prova på en gång med något schampo och så testade jag ge honom nyss en 1 tsk rapsolja i maten.
Vilket schampo är klådstillande?

prob-produkterna är mina favoriter (http://www.ekholmnordic.se/)
Annars brukar jag andvända http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=212436 Lättare att få tag på. Fungerade bra på min allergicer
Eller Hexocil om de har bakterier eller svampar i päsen (granngården blandannat)
PROB-schampot är suveränt. Det enda jobbiga är att det ska sitta i 20-30 minuter för att få full effekt, men huden blir mjuk som sammet efteråt och pälsen blir kanonbra oavsett hårlag.
Man har även superlena och fina händer själv efteråt
Jag älskar Pet heads hubdschampon, har dock inte testat just denna men det låter ju toppen http://www.doggie.se/life-s-an-itch-skin-soothing-shampoo
Jag fick ett schampo av veterinären när Hugo hade rävskabb (det misstänktes vara det iallafall). Virbac Epi-Soothe heter det och det fungerade jättebra. Huden blev mjuk och fin och pälsen blev väldigt glansig, mjuk och fin.
Min bedlington hade klåda när jag tog henne (omplacering) jag bytte mat och schampo och nu har hon blivit helt bra. Jag använder Virbac Epi-Soothe, ett schampo för hundar med klåda/irriterad hud. Går att beställa, köpa hos vissa djuraffärer och hos veterinär. Jag är supernöjd! Luktar väldigt gott också, inte parfym utan det luktar milt, rent och fräscht.
kan ju tillägga att hennes päls blivit mycket bättre sedan jag fick hem henne också, tror det är både schampot och maten som gör det :)
Ja det gäller att bestämma sig nu bums. Har kollat upp efter tips här PROB där står inget om lindrande av klåda men schampoot verkar bra.
Pet heads schampoo lät ännu bättre, MEN de står man ska undvika öron och ögon? Ögon kan jag förstå men vi behöver tvätta öronen när vi behandlar dem. Så… :s
# 2 På nätet står det att det ska verka 15-20 minuter. Vilket är även det på tok för länge, vad ska hunden göra då liksom, men kan vara värt att testa.
Egentligen vill man köpa alla tre och prova alla.
# 4 och 5 Räckte det med schampot, eller använde ni balsam också??
#9 Använde bara schampot. Pälsen blir så mjuk så man behöver inget balsam.
9 jag skulle någ köra även balsam pga din hund har lite halvlång päls.
#8 - det står så på flaskan 20-30 minuter och PROB är lindrande, men jag varnar om du vill ha god doft för PROB luktar tjära
Själv använder jag det som vanligt schampo och sköljer ur direkt - men just för att jag tycker schampot är bra och lukter står jag ut med då den bara varar en stund (eller om hunden blir blöt)…
# 11 och 12. Bestämde mig precis att det blir PROB eftersom det finns många recensioner om PROB, det hittar jag inte om de andra även om de låter bra.
Jag blir förvirrad för jag såg att PROB har två schampon. Det är alltså inte det med aloe vera jag bör köpa, utan det här med tjära?
Doften får man nog stå ut med, så hemskt kan det inte vara? ;) Jaha så du låter det inte verka, din hund har inte klåda gissar jag. Hoppas det här hjälper. Synd att den ska verka så länge bara, han kommer slicka på den osv.
Jag ska nog undvika att tvätta honom precis innan läggdags för han ligger 2 cm från mitt huvud. heh
#11 Min hund har lång päls och jag har aldrig behövt balsam när jag har använt det schampot. Men det är väl olika på olika hundar.
#13 Vi har använt tjärschampot i sommar på våra och det luktar inte när dom är torra men regnar det lite och dom blir blöta så börjar dom lukta tjära igen.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Innan jag beställer, nämnde sambon en bra aspekt, hur STARKT luktar det tjära om hunden när den blir blöt? För mina pippisar har mycket känsliga luftvägar (som alla pippisar) och frågan är om de tål lukten. 
#7 Vart stod de att man skulle undvika öron och ögon? Jag har alltid tvättat öronen med Pet heads schampon, inte i öronen och grejar med vatten och så men utanpå! Den luktar dessutom passionsfrukt, den jag har luktar blueberry muffin. Så gott haha :)!

Svårt att ange luktnivå. Jag tycker inte det luktar utan mer doftar. hm. Hjälpte det något?
#11 - det är schampot med tjära du ska ha om du ska lindra klåda. Och så strakt luktar det inte att pippisar mår dåligt av det och det är mest bara stunden hunden är blöt som det luktar lite.
och nej jag har ingen hund med klåda, men har haft tidigare och då schamponerade jag in hunden och tog en promenad (sommarhalvåret) och vinterhalvåret fick hon helt sonika stå i antingen badkaret eller i badrummet under verkningstiden.
Som #18 skriver så är det svårt att skriva hur mycket det luktar. När man badar dom så luktar det rätt mycket men när hunden är blöt känner man bara lukten om man är nära hunden, det är inte så att det luktar i hela rummet.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
För min del nu så beställde jag, efter mycket överväganden, Epi soothe schampot. Hade rådfrågat min fågelveterinär och imorse svarade hon att hon blir osäker om schampot är ok eller ej. Hon pratade med hundveterinär hos dem som rekommenderade epi soothe.
Man vågar knappt använda deo eller rengöringsmedel hemma så att de kan känna lukten av det. Fåglar är så pass känsliga. Hjälper inte epi soothe går jag vidare till andra medel.
#17 det var på något butikssida jag googlat fram.
#9 För mig räcker det faktist bra med bara schampot, trots att jag har pälshund :) Blev själv överraskad av att det funkade så bra utan balsam faktist, annars har jag alltid använt balsam också.
#21 - vad har du för märkliga fåglar egentligen ?
Jag har en gång i tiden fött upp nymfparakiter och dom överlevde alla perioden med hårspray, spraydeodoranter mm utan problem.
Ingen jag känner som har fåglar har haft problem med rengöringsmedel osv och lever helt normala liv trots fåhglar/parakiter och papegojor
Och så dör någon fågel hos dem plötsligt och de undrar varför..
Du, jag har varit och är aktiv på ett flertal undulatforum och har en del erfarenhet därifrån, sedan kan inte en av Sveriges främsta fågelveterinärer ha fel heller. Du får väl läsa på lite.
Mina fåglar är knappast märkliga, även om vi kämpat med både vanliga och mycket ovanliga sjukdomar genom åren. Leukemi, en till blodsjukdom samt förlorat en nyinköpt nymf i Borna-virus som han hade redan i affären tydligen.
Okej - undrade bara då ingen av mina fåglar dog pga lukter hos mig.
Hur ofta använde ni Epi-soothe schampot på hunden? Efter en första schamponering ingen större skillnad på honom.
Jag använder alltid det schampot till Dimma. Badar henne ca varannan vecka. För mig tog det några veckor innan hon slutade klia, nu kliar hon i princip aldrig. (jag bytte ju dock mat också så svårt att säga hur mycket schampot och maten skulle hjälpt var för sig). I början kan du nog få tvätta några ggr och vara noga med att låta det verka tillräckligt länge innan du spolar av.
Kan ju vara allergi/överkänslighet av något slag då krävs det ju lite mer än ett schampo. HUr gammal är hunden, har han haft klåda länge?
Badade varannan vecka när Hugo hade rävskabb tror jag.
Jag lät schampot verka i ungefär 10 minuter. Han är snart 1 år. Klåda, jag vet inte riktigt, kanske ett par månader..
Jag ska sluta med Standardt och välja ut en annan sort och prova. Läste ang Standardt att några hundar varit som Vejle som gnagande på bakbenen och klåda. Vilken mat bytte du till, # 27?
Ska jag bada honom igen om någon dag alltså, får nog prova så.