Koppel?
Jag fick rådet att inte koppla min valp när vi bara skulle ut för att göra hennes behov. Jag har en liten gräsplätt precis utanför min lägenhet, dock kör de ju förbi bilar men jag lydde rådet ändå och hon har gått snällt på gräsmattan och kommit när jag kallat eller bara satt sig ner så att man kan hämta henne.
Nu är hon 9veckor och istället för att fortsätta komma när man kallar så springer hon runt på gräsmattan som en tok och skäller och jag får inte tag på henne. Sist tog det 20 min innan jag äntligen fick in henne. Det hjälper inte att locka med godis eller favoritleksaken, det hjälper inte att sitta på huk och försöka ropa in henne - hon bara fortsätter springa och springa och skälla..
Hur hade ni gjort? Tycker ni att jag ska koppla henne varje gång hon ska ut och göra sina behov istället?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
En bra grej är att köpa en långlina/spårlina. I och med att den är så lång så kan den släpa i backen vilket ger lite av en känsla för henne att hon är lös. Och den kan du använda när du försöker kalla in henne. Om hon springer som en tok så kan du gå en bit bort och ropa, kommer hon inte så kan du ta tag i linan och försiktigt bara "dutta" lite i den så att hon börjar röra sig mot dig, och då ropar du glatt på henne och ropar "bra" eller "duktig tjej" och då brukar de fortsätta in mot dig. Då belönar du henne med gott godis eller annat hon tycker om :). Så tycker du borde fixa en lina att ha när ni går ut ;)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag hade aldrig min kopplad vid så tidig ålder, gå bara motsatt håll så kommer hon till slut.
#1 Tack för ditt svar, ska kolla upp det 
#2 Problemet är att hon inte alls kommer även om jag går åt andra hållet. Hon gjorde det som sagt i början men nu har hon börjat att springa omkring som en tok och totalt ignorera mig. Jag har testat att sitta stilla både framför henne och med ryggen emot henne i säkert 10-15min men hon kommer inte fram, hon kom fram kanske 1-2ggr och då en bit ifrån mig och sen sprang iväg direkt igen. Locka med godis hjälper inte heller, inte favoritleksaken iheller. Vet inte riktigt vad hon har fått för fnatt 
Finns det bilar som kör nära, så ska du givetvis ha koppel - lösträning går att göra på annan plats
Har du hamnat i att valpen inte kommer , så ska du givetvis ha den kopplad. Påbörja kontaktövningar, både ute och inne istället, så att du på så sätt får valpen att VÄLJA att hålla kontakt med dig.
Tack, får läsa på om kontaktövningar.
Hon tycker ju givetvis om att leka, men det bästa är ju att få godis, hon blir väldigt exalterad då. Därför har jag använt godis när jag t ex lärde henne sitt - men är det "farligt" att fortsätta ge godis som beröm vid t ex kontaktövningar? Eftersom man ska berömma mycket och ofta så fort valpen tar kontakt?
Jag skulle säga att du ska använda dig av en lång lina, för då kan du säga "kom" tydligt och kommer hon inte då så är det bara att "fiska" in henne. Och sen berömmer du. Senare så kommer hon lära sig att hon bara vinner på att komma till dig n'är du säger till henne. 
Jag skulle, som andra också sagt, köra långlina på henne. Så att hon tror hon är lös men så du kan få in henne. Matte/husses långa arm når hur långt som helst…
En annan sak jag tänkte på, när du sitter med ryggen mot henne, sitter du still o tyst då?
Vår valp struntade i oss vid sådana tillfällen men när vi började "rota" i marken och låte "ojojoj så gott, mums mums mums" typ med ljus glad röst så kom hon väldigt fort. Ett tips där är att då fortsätta vända sig bort från henne så hon får kämpa för att se vad du har i händerna. Hur länge man kan "busa" så med valpen får man känna av, men inte mer en en liten stund till att börja med. Sen får hon godiset du har "hittat", lägg det på marken och gå ett par meter därifrån, sätt dig på samma sätt och gör om hela proceduren.
Vår lärde sig då iaf att vi var duktiga på att hitta skatter och att det är bra att komma så fort som möjligt när man börjar låta, för då finns det GOTT!
Lycka till!
Hur stor är valpen? Tänk på att inte ha en tung lång lina utan fixa typ som en tunn flagglina eller något sådant, kanske ett långt kattkoppel eller likandne. Anledningen till att man inte vill ha koppel på små valpar är för att inte vänja dom vid att dra i kopplet, för när dom är så små så studsar dom omkring och ska så få göra, men har dom då ett koppel att släpa på så vänjer dom sig snart vid att ha belastning vilket lätt lär dom att dra. Men en tunnare lina är bättre då.
Hur har du tidigare gjort när hon väl kommit till dig? Om hon nu slutat att komma till dig så har det antagligen inte lönat sig att komma till dig eller så har du gjort något som är mindre kul tex alltid plockat upp henne, alltid gått in, aldrig belönat osv. Se till att alltid belöna och vara rolig när hunden kommer till dig/är hos dig, plocka in upp valpen varje gång/direkt när den kommer, ropa ofta in hunden och belöna den och låt den gå igen. Det ska bara vara ibland som inkallningen efterföljs av koppel/uplock/ingående eller annat tråkigt.
#6 Nej, tvärt om, sluta aldrig att ge godis!!! Tänk om din chef kom in till dig en dag och sa att nu gör du ett så bra jobb så nu drar vi in din lön. Då skulle du nog ganska snabbt sluta att utföra ditt jobb tror jag och detsamma gäller hunden, den måste alltid få lön för det den gör (öven om den med tiden klarar fler arbetsuppgifter innan lönen delas ut).
Vad som däremot är bra är att öva upp så att leken också är rolig för valpen, det gör det lättare för dig att belöna hunden om du har flera olika typer av belöningar att välja mellan.
Medarbetare på westernridning.ifokus