Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1848 ggr
Veero
0

Aggressiv hund

Vi har nyss skaffat oss en hund från spanien, en treårig hanhund som väger endas 2 kg och är en yorkshire terrier. Väldigt go och charmerande men… aggressiv..

Ibörjan var det vell gulligt tyckte vi allihopa när han började små morra och attackera våra händer men min syster och jag insåg snabt detta fel beteende och sa till han på skarpen genom att säga "Nej" "Fy" klart och tydligt. Även peta till han lite lätt men det fungerade inte utan så fort man kom i närheten av han så attackerade han och bet oss. Vi tänkte att tar vi tag i nackkinnet kanske det fungerar bättre men det blev bara värre då. Han agerar värre när man säger åt han, ju skarpare desstå värre. Tror inte riktigt att någon har sagt till när han gör fel.

Vi är alla trötta på hans aggressiva beteende och vet att hade det varit en stor hund kan det sluta illa men han är så pass liten att det ibland inte gör ont när han biter oss.

Idag var han som värst. Efter jag varit ute och gått morgonrundan med min tik som har börjat löpa nu så var han på henne som vanligt och försökte para sig men han är så liten och kommer inte upp. Så min lillebror putta bort han från min hund.. Då bet han till min lillebror riktigt hårt och följde efter min hund överallt sammtidigt som han morra och det gick varken att röra han eller min hund utan att han attackerade och bet. Tillslut så tog mamma en filt över han och lyffte bort han, varav han fortsatte att morra. Jag tog min hund till mitt rum, stängde dörren för att sedan sova vidare. Då ligger han utanför min dörr och gnäller sedan avgår de till gnyande och det varar i 20 minuter innan han ger upp och går iväg.

Nu har jag fått nog av han, jag rent utsagt hatar den här hunden! Min tik kommer även från spanien så vi trodde inte vi skulle få en sådan här knepig hund när vi fick hem han.

Några som har ideer och tipps på hur vi ska göra!?

Han har nu kommit tillbaka och ligger utaför dörren och gnäller.Obestämd

Maja2
6

Oj oj … hur länge har ni haft honom?   Det rent skär i hjärtat när ni fyar och är hårda mot honom, speciellt då ni från början tyckte det var gulligt. Han verkar osäker och som ni märker så blir det ännu värre om ni är hårda mot honom, då litar han på er ännu mindre.

Om tiken är på löpen så är det rätt så naturligt att han beter sig så, och ska jag vara brutalt ärlig så verkar ni sköta det hela på ett otroligt okunnigt sätt. Tro aldrig att en hanhund är så liten att han inte kan para sig med en större tik. Ni borde se till att det inte kommer att hända. Det är naturligt för en hanhund att försöka komma in till en löpande tik. Han är dessutom osäker mot er, och ni beter er tokigt mot honom. Dessutom hatar du honom.

Tog ni hem hunden genom någon organisation här i sverige? Isåfall bör ni omgående kontakta dem så de får hjälpa er att omplacera hunden, så att han hamnar i ett annat hem.

Misarn
3

Om han är osäker på er så måste ni bygga upp tilliten till honom, man vet inte vad han har råkat ut för innan han kom till er och han kan ha goda skäl att inte lita på människor. Aggressionen i sig är oftast inte för att han är elak. Ta hjälp av andra hundkunniga som har säkra och lugna hundar som kan hjälpa han lite på vägen. Vet inte hur länge ni har haft honom men ni måste börja bygga upp en tillit mot varandra, lek och umgås och träna ihop och gör saker tillsammans. Sätt upp tydliga regler och så får man jobba sig fram sakta och stadigt. Man får tänka lite som när man får hem sin valp, man måste börja någonstans :-) Sen när eran tik löper så finns det inget som säger att det inte kan bli valpar, finns flera exempel då stora tikar har blivit parade med mindre hanar, även fast man kan tro att det inte går. Och är han okastrerad så blir det att han kan beteende sig annorlunda, frustrerad och kanske är det klokt att kastrera honom?

Veero
0

#1 Maja2: Vi har haft han i några månader. Just nu säger vi inte till han alls, låter han vara eftersom vi inte vet hur vi ska göra. Vi har endast testa att säga åt han få tal gång men lät nu bli då det inte går. Klart vi är okunnig innom detta då vi inte är vana med en aggressiv hund! Vi säger mest "nej" när han biter oss eller gör inget alls.

Klart jag vet att det är naturligt för hanhundar ett beteesig sådär mot tikar, och vi har aldrig sagt ett ord mot han när han är på henne men min lillebror är liten och puttade bort han nu på morgonen och då fick han ett anfall och han gör fel i att tackera men jag vill inte ha han i min säng när jag ska sova vidare innan jobbet. pga hans beteende! Ivanliga fall får han ligga och sova med mig och det går alltid bra förutom nu då jag inte äns får röra min egna hund utan att han hugger!

Bara för att jag hatar honom så bryr jag mig inte om honom. Han sover jämt med mig, jag går jämt ut med han och myser med han. Mer hans beteende jag hatar! Han verka tro att han är bossen, atackerar katten när han ska upp på sängen och ingen annan får röra han när han är på sängen (kan tillägga att han är bara aggresiv när han är på sängen, spelar ingen roll vilken säng det är).

Han kommer inte från någon orginisation. Det var en släktning som rädda han och gav han till oss, hon bor i spanien.

Du säger vad vi gör för fel (vilket jag redan vet är fel, eftersom det ger ett värre resulat), men säger  inte vad vi ska göra för att göra det bättre. Vi har försökt med de metoder vi hört och läst om och nu mera ingronerar vi hans beteende vilket är fel det med! Vi kan inte bygga upp något förtroende alls med han genom att ingronera hans beteende precis!

Maja2
1

Blev så frustrerad så jag kom mig inte ens för att ge tips.

Aktivera hunden på ett sätt som får hans självförtroende att öka. Han är inte osäker för att han tror han är bossen, utan för att han vill försvara en resurs just då. Han litar inte på någon.  Endera låter ni honom inte vara i sängen på ett tag, utan ge honom en bädd på golvet där han kan känna sig trygg, eller så låter ni honom helt enkelt vara ifall ni tillåter honom att vara i sängen.

Kan han leka?

Veero
0

#2 Misarn: Jag tar med honom nästan överallt, dit de går att ta med han förståss. Och även mamma tar med han när det går att ha med hund. Tränar jag min tik tränar jag han med. Dock när vi är ute och springer förljer han inte med, efersom han hinner inte med och orkar inte heller. Längsta promenaden han orkar med är en timmas innan han stannar och vägrar att gå, men konditionen bygger vi upp med tiden.

Han är inga problem med annars, tigger inte, drar inte i kopplet, han skäller inte mot hundar eller katter när vi är ute och går (vilket han gjorde i spanien), rumsren, springer runt och leker, går bra ihop med katten och kaninerna. Det är just när han på sängen och någon ska till att röra han. Märkt av att det är som värst vid morgonen och på natten (om man väcker han, blir han på sämre humör).

Vi har funderat på att kastrera han, våran ena hund är kastrerad men han va så pass lugn och snäll att man inte märkte någon skillnad. Vi får hålla uppsikt på han och tiken så att det inte blir några valpar då!

Tack för svaret. Men hur ska vi göra när han attackerar och morrar?

Veero
0

#4 Maja2 Vi har tre hundbäddar efersom vi har tre hundar, en hundbädd i varje sovrum. Där ligger han om dagarna men när vi ska till och sova och han vet att det finns någon på sängen så står han och hoppar för att komma upp men han lyckas aldrig eftersom han är så liten. Eller så gnyr han. Vi lyfter då upp han och han ligger tättintill mig/ägarn till sängen och sover till någon kommer och han väcks.

Men om han biter och attackerar när han är på sängen måste han veta att det är fel? Eftersom vi redan har ingrorerat det den senaste tiden har det inte gett något resultat alls.

Ja han leker, antingen med de andra hundar eller så leker han även själv med en tom toalettrulle (de andra leksakerna är han inte intresserad av). Då brukar vi leka med han rullen då, dra ragkamp, kasta iväg den osv.

Maja2
0

Bits han alltså mest när han blir väckt eller överraskad?

Veero
0

#7 Maja2 eftersom jag ibland jobbar kväll/natt så kommer jag hem 04.00 och då vaknar han av att jag öppnar dörren, och han då möter mig vid dörren, jag brukar då lyfta upp han för att bära han till mammas säng om han kommer ut därifrån. När jag då ska släppa ner han på sängen, så fort han är på sängen vänder han sig snabbt om och hugger. Ska jag vidröra han då efteråt så morrar han och attackerar. Eller är jag hemma reda och ska gå in till min mammas rum och säg något på kvällen / morgonen så vaknar han till och börjar direkt morra, och om jag ska klappa han så attackerar han. Kan tillägga att han aldrig biter personen som redan ligger i sängen utan bara de som kommer in i rumet efteråt.

Maja2
0

#8 Prova göra så att du inte alls lyfter upp honom i din mammas säng, och om han redan ligger där, klappa honom inte utan låt honom vara helt enkelt.

Mischa
1

Det är en hund som inte tar skit, blir han aggressivt behandlad så svarar han med samma mynt.

Nu har jag inte läst igenom allt, men har ni uteslutit att han faktiskt inte har ont någonstans?

≧◔◡◔≦

kodex
0

Har ni varit hos veterinären med denna hunden (antar att ni har det eftersom han kommer från spanien)? Men han kan ha ont någonstans så när ni rör honom gör det ont och då reagerar han sådär. Det är därför lite svårt att veta hur ni ska göra när han morrar och attackerar.

Han har troligen varit med om relativt obehagliga saker nere i spanien och det krävs någon mer kunnig som kan läsa hans signaler (någon som inte är inne på dominans och bestämmandesnacket) och kanske avgöra vad hans problem är. Detta är troligen inte så mycket en uppfostringssak, därför är det svårt för er att få honom att fatta att han gör fel när han gör så då beteendet troligen är starkt kopplat till hans känslor över någonting han har varit med om.

Veero
0

#10 läser du allt jag skriver så behöver jag inte svara!

#11 Han har varit till veterinären, flertal gånger i spanien för att göra iordning passet och sedan när han kom hit åkte vi in med han för en udersökning där klor klipptes och all tandsten togs bort och hans öronskabb behandlades (han kom hit med öronskabb) sedan sa veterinären att han verkade frisk av de han kunde bedömma!

League
0

Min Molly kan visa ganska starkt att hon inte tycker om att man flyttar på henne i sängen, men det blir färre gånger. Säger hon ifrån så får hon inte vara där. Hos oss är sådant beteende inte Ok. Hon kunde bli helt rabiat i början, när man lyfte henne, sa ifrån mot henne eller liknande. Och vi visade att det inte var ok, genom att om vi höll henne, hålla kvar tills hon lugnat sig, tog i regel mindre än en minut (hon skulle ju testa oss) Numera räcker det med att jag liksom morrar på henne, så flyttar hon på sig. visa Att dem regler som finns här är till för att följas, man måste vara konsekvent! givetvis ska man aldrig orsaka hunden obehag med att nypa/ slå en hund! Att ignorera är ett bra hjälpmedel, för hundar söker uppmärksamhet. testa att kalla på din hund så hon går ifrån honom?

Belöna honom så fort han gör ngt braa! mjuk röst, godis o gos

ta kontakt med en instruktör, gå en kurs.

( har min far en hund tillfälligt som är dum så sätter han hunden i en situation, utan att hunden vet att han har satt den där, och räddar hunden ur situationen, vilket skapar tillit till far och hunden kommer be om hjälp att lösa sina problem)

russin
2

Tja - tyvärr så vet man inte vad man får när man köper en hund man inte träffar eller haft på prov eller ens sett "live" så jag är inte det minsta förvånad.

Jag är stor motståndare till att släpa hit gathundar från utlandet, då ingen vet vad man får - och så cirkulerar det en massa hundar som ingen vill ha sedan med diverse problem (och sjukdomar om man har otur).

Ta kontakt med bra instruktör.

Veero
2

Har funderaat sarkt på en instruktör, ska kolla runt och se om det finns någon i närheten!

Jag tycker det är bra att man tar i hemlösa hundar, man ger dem en ny chans i livet, ett bättre hem. Ser det som att man adopterar ett barn från afrik ex. Samma sak :)

[madelaine]
1

Vår hund kan göra så ibland, just när hon är trött eller kanske lite stressad. Tex om man av någon anledning måste flytta på henne då hon vilar, eller om man flyttar hennes leksaker från "hennes" plats. Förut fick jag inte ens bädda upp sängen om kvällarna, men då bad jag om råd här på iFokus och fick väldigt bra sådana.

I början när hon "vaktade" sängen/soffan så lyfte vi helt enkelt ner henne eller ut ur rummet. Bits hon får hon inte vara med.
Inget fyande, inga hårda tag eller något sånt.
Märkte skillnad väldigt snabbt.
Numera känner vi av situationen de få gånger hon blir "arg". Händer det tex när jag plockar rester av en trasig leksak på matten motar jag helt enkelt bara undan henne och fortsätter plocka.

Utöver det tränar och leker vi för att stärka kontakten mellan oss. Jag vill att min hund ska lyssna på mig för att hon vill och tycker att jag är en rolig och trygg filur, inte för att hon är rädd att få skäll om hon gör fel. Jag bjuder in till lek, springer, hoppar, busar osv. Sen går vi upptäcktsfärder, nya stigar, upp och ner från stenar och stockar.
Mental träning, tricks…

russin
5

#15 - njae, adoptera barn eller hund från annan land är inte samma sak. Hundar kan ta med sig sjukdomar vi inte vill ha i Sverige och det finns massor hundar här som behöver hem. Däremot så är det mycket svårare att hitta svenska barn att adoptera, så därför söker sig många utomlands.

Inte jämförbart tycker jag…