Hur bromsar man förkalkning?
Då vet vi att vår hund lider av förkalkning av ryggen. Inget som försäkring vill täcka så vi ska försöka få ihop pengar till rehab. Men vad mer kan man göra själva hemma för att bromsa det?
Jag skulle säga att diet är viktigast av allt. Skippa allt vad torrfoder heter och utfodra hunden med en naturlig diet av råa, köttiga ben.
Kanske ni också kan ta reda på olika sjukgymnastikövningar som ni kan göra själva, när ni inte har pengar till rehab. Jag skulle gissa att promenader på ojämn terräng, som skog, men utan hopp är nyttigt.

Hon får vom och hundemat under en längre tid tillbaka :) Nu är hon lite förstoppad efter ett ben så vi får ta det lugnare.
Vi ska nog boka en tid hos sjukgymnast i alla fall första tid där vi kan fråga vad vi kan göra samt på långt sikt försöka i alla fall spara till vattenlöpband
Det låter som en jättebra diet. Våra hundar får också det men en halv portion varje dag och så får de hälften i råa, köttiga ben, för tänderna och tandköttets skull. Och för att få utlopp för naturligt beteende såklart. Vår ena hund har dåliga höfter med artros som följd. Hon tränar på löpband och det kostar oss 1000 kr i månaden. Det är helt klart välspenderade pengar.
Tänkte föreslå vattensim, men såg att ni redan tagit upp det. Massage är också bra. Det kan ju inte påverka skelletet, men hunden håller sej mjukare och mer elastisk i sina mjukdelar.
Vad är det för ras?

#4 en blandras av okända raser men lite västgötaspets / corgi i henne. Ja vatten kan vara bra men jag tror inte vi har råd med det just nu.
#3 Så billigt? Här kostar det över 3000 för 10 besök i vatten
Det bästa du kan göra är att rådgöra med en veterinär och se om dom har något råd eller tips på kontakter. Täcker djurförsäkringen något av detta?

varför täcks det inte av försäkringen?
:-(
//Linda
#5 Hos dig var det ju billigt, med 300 kr per gång. Hos oss kostar det 500 kr per gång, och då har vi fått rabatt. Våra 1000 kr/månad räcker till två besök, vi går med henne varannan vecka. Under första perioden när vi började med träningen gick vi varje vecka, då kostade det oss 2000 kr i månaden.

Ja det blir en del pengar. Jag tänkte att ni hade 1000 kr för 10 besök eller något sådant inte två gånger i månaden.
Försäkring täcker inte för att jag skaffade henne i januari och hon är 2 år gammal. Hos Agria ska man antingen försäkra innan de fyller 4 månader eller har de karens på ett år. De är dumma för att i det fallet hade jag inte kunnat göra annorlund. för ett år sen hade vi niunia och milka fanns inte i våra tankar. Försäkring kommer inte att täckas något som har med diskbråk att göra, varken sjukgymnast trots att vi har reahb tilllägg eller smärtstillande eller något annat.
#9 Jag tog över en hund som är 4 år. Och försäkringen täcker en hel del. Jag har Folksam till alla mina hundar. Men det är olika på olika försäkringsbolag. Tyvärr vet man ju inte vad man kommer råka ut för.
Men jag hoppas det ordnar sej för dej och din hund.

Jag hoppas också, just nu ser det lite mörkt ut med pengar till en lång 10 simrehabbesök :(
En kollega hade en Tax med diskbrock. Med simning+massage blev hunden helt återställd och kunde till och med börja jaga igen. Hon följde minutiöst veterinärens och sjukgymnastens råd.

Jag vet inte om din kollegas var förlammad, min var inte så är det inte samma sak tack och lov.
Är det en kortbent hund, så kan det räcka med att du går t ex två gånger på simning och lär dig grunderna hur det ska gå till - sen går det faktiskt att simträna en mindre kortbening i badkaren med flytväst.
Så gjorde bekanta som har en Chihuahua som opererades för patella på båda bakbenen (i omgångar då)
Min hund har också blivit helt friskförklarad av att gå på löpband i vatten. Innan hade hon en d-höft som glappade. Höften är fortfarande inte perfekt eftersom själva ledskålen är felformad men höften glappar inte alls längre och hon får jaga och springa runt som vilken hund som helst.
Hur ofta är det tänkt att din hund ska gå på löpband ts? 3000 kr är ju inte mycket att spara ihop och om hunden bara ska gå en gång i veckan sen har du ju lång tid på dig att spara ihop det igen.
#13 Den var inte helt förlamad.

Jag vet inte hur ofta :) Jag tror kanske en gång i månaden, två? vi ska se. Men om man är arbetslös helt utan pengar just nu så är 3000 mycket :) Om man hade kunnat betala för varje gång istället för en gång en stor summa så kan det gå :) Vi ska se vad de säger nästa vecka när vi är hos sjukgymnast.
Hon mår mycket bättre nu, vi får fortfarande avgränsa hennes lek med den andra hund och hennes glädjeutbrott att vi kom hem :P men det syns på henne att hon mår bättre. Hon avskyr dock vatten och är en lång hund så träna henne i badkaret blir nog aldrig :)