Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 3361 ggr
[postmortum91]
12

läste en intressant artikel

Läste en intressant artikel i skk tidningen, vet inte om det var den nyaste.
Men för dem som inte läst så berättar jag kortfattat:
Raser har blivit framavlade för vissa anledningar, och trots att just en viss uppfödare försöker tona ner rasegenskapen kommer den alltid mer eller mindre vara framträdande och alltid finnas där.

Ex: En Jack Russel som är grythund är ju framavlad till just att jaga typ grävlingar (och andra grytdjur?). Och oavsett hur hårt dresserade dem må vara så är det ingen som motsäger att jaktkänslan kan ta överhand ibland, just för att de är jakthundar och är framavlade för det. Samma gäller vakthundar och samma gäller spårhund etc. Detta ser folk som en självklarhet, om jag är ute och går i skogen med min Basset (har ingen basset, tog bara exempel) på sommaren lös så finns det ju alltid en risk för att hunden kommer springa efter vilt om det dyker upp något. Oavsett hur mkt pli jag har på min Basset Hound. Därför finns lagen/regeln att inte ha hundar okopplade under sommarhalvåret.

Men när det kommer till "kamphundar" förstå mig rätt, så är det många som nekar till rasens egenskaper. Om rasen blivit från början framavlad till att kampa mot andra hundar så finns den egenskapen kvar likaväl som andra rasegenskaper är kvar. Så varför ska man alltid vifta bort det självklara och säga: Hunden blir som man uppfostrar den. Visst det blir de ju, men man får aldrig förneka att en pitbull kan i lika stor utsträckning anfalla en annan hund som en jakthund kan ge sig på vilt i skogen. Trots att den är väluppfostrad och det är pli på hunden.

Nu menar inte jag att hundar som pitbull JÄMT är oberäknerliga, men att man inte ska förlita sig på att det alltid går bra.

Ungefär så stod det i artikeln, men med mina ord då:P

Det är många jag känner som sagt till mig att det bara är fördomar jäntemot "kamphundar" och att ALLA hundar är lika farliga när det gäller att de kan anfalla andra hundar. Men så är det ju inte. Vissa raser har mer jaktlust än andra och vissa raser har mer kamplust än andra.

På denna sidan tror jag folk har såpass god insikt och kunskap. Men artikeln var intressant, vad tycker ni? Har ni läst den?

Lamina
4

Jag är för trött för att svara nånting vettigt just nu. Men jag håller inte helt med om detta. Sätter en tass här för att följa tråden och förhoppningsvis kunna utveckla mig lite när hjärnan har fått sin 8-timmars vila. Flört

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Maja2
7

Har inte läst artikeln men skulle gärna vilja göra det.

Det här med rasegenskaper och hur rasen "Är" enligt papper, måste man ju åxå ta med en nypa salt. Alla jakthundar är inte bra på att jaga, långt därifrån, men att det skulle vara omöjligt att ha sån lydnad på en jakthund, att den per automatik drar till skogs och jagar bara för att den är utan koppel, det stämmer inte.

Alla av en viss rastyp, följer inte alls de egenskaperna den rasen "borde ha", eller har på papper.  Det är ju till och med rätt stora variationer inom samma valpkull.

[postmortum91]
3

Jag pratar inte om hunden är bra på att jaga eller inte, jag pratar om att det finns större jaktlust i vissa hundraser än andra. Det samma gäller ju kamplust också. Sen om de är bra på det de gör är en annan femma. 
Jag menar inte heller att bara för att jag släpper ut en jakthund i skogen lös så springer den iväg och ska "jaga" med en gång. Detta menade jag att om det skulle skutta förbi en hare eller vad det nu kan vara så är det mkt större risk/chans att en jakthund springer efter den än en Chihuahua. Och jag vet mkt väl att hundar är olika individer och han skilja sig åt. Men det är ju en anledning till att det finns en rasstandard också. Min Sheldon är Eurasier och dem ska vara reserverade mot främlingar. Ibland syns det knappt på honom men i andra stunder är det väldigt framträdande drag hos honom som syns. Men andra Eurasier kanske är mycker framåt och andra inte alls. Men det beror också på hur mkt social träning de fått och överlag så kräver Eurasier mer socialträning än en Shih tzu. Eurasier ska aldrig vara en "allemanshund".

[Tess86]
3

Jag förstår hur du och artikeln menar och jag är verkligen lagd till att tänka åt samma håll. Precis som du säger så är jag medveten om att en jakthundsras inte naturligt måste vara bra på att jaga men att driften eller lusten finns där.

Av samma anledning skulle vi aldrig ha skaffat Skade (en älghund) om det inte var så att vi hade jaktintresse. Jag skulle heller aldrig t.ex. få för mig att skaffa en vallhundsras eftersom jag inte ska valla. Eller en kamphundsras, eftersom jag inte vill att kamplusten ska finnas där.

Nu kanske det är att dra det lite hårt för en ras kan ju ha flera egenskaper och lämpa sig till flera områden. Men jag skulle aldrig skaffa en ras om inte i alla fall ett av "användningsområdena" stämde överens med vad jag vill göra med min hund.

Maja2
4

Jag tänker på raser där det finns två olika "varianter" tex mer jakt eller mer utställning inom samma ras, vilket är fallet inom en del raser

Jag tycker också att man ska vara jaktintresserad, eller åtminstone se till att berika jaktvarianternas liv, när man skaffar en hund av jaktvariant, likaså när det handlar om vallhundar.

Just när det handlar om kamphundar måste jag säga att det är betydligt oftare jag hör positiva omdömen där det handlar om fantastiska familjehundar, än attackerande bestar.

[Besan]
0

Jag håller med dig TS.

Blir trött på att höra på vissa människor med framför allt raser av kamphundstyp som försöker mörka kamplusten genom att beskriva hur snälla och gosiga de är. Jovisst det är de säkert men bara för det betyder inte det att kamplusten är borta. Japp jag tycker kamphundraser är oberäkneliga och folk får ju tycka vad de vill om det… :) Samma som jag vet att min hundras har vakt i sig och är väldigt reserverad mot vissa främlingar som beter sig skumt och det är ingenting jag försöker mörka….. Tycker folk borde vara mer kritiska och inte bara snacka om att det ENBART handlar om uppfostran!

Maja2
5

#6 att mörka är givetvis inte alls bra, absolut inte … men tror du inte att det till stor del är fördomar som ligger bakom de flesta uttalanden som är negativa gällande "kamphundsraserna" ?

[Besan]
1

#7 Ja det finns mycket fördomar och det kan också gå till överdrift ja. Men fördomarna bygger ju också på något från början

Maja2
9

#8 jo, fördomar bygger på något som kallas okunskap.

[Besan]
1

#9 Men det är ju fakta att den är avlad för kamp, och det är faktiskt en instinkt som är svårt att få bort helt och hållet.

Maja2
0

#10 Det är väldigt många år sedan dessa hundar avlades till kamp. Vilka raser pratar Du om förresten?

Jamie+Engla
1

postmortum91: jag håller helt med dig. Så är det bara! Fick en fråga av min klasskamrat t'ex, varför får man inte ha hundar lösa i stan och det är en hund som man har riktig pli på? Min pappa har en hund som inte skulle göra något som pappa inte sa åt den att göra, så kan man inte få licens på att få ha hund lös? Jagmenar han är ändå en (pappan hade fått böter för att han haft hund lös i centrala Malmö! ) Vad ska man säga? Jag blev fly förbannad! De fattar du själv att man inte får! O bara för att han är pittbull betyder det inte att han är fett snäll! Polisen har fan en anledning! De ska vara kopplade hundar alltid!!!! (inte rastgårdar, på landet där de inte är någon ja ni fattar) Aaaa va galen man kan bli!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Maja2
8

#12 Va? Det där var lite rörigt …

[Besan]
1

#11 kan inte alla raser men nu tänke rjag på de man brukar träffa inkl. blandraser. Mastiff, amstaff, pitbull (är dock osäker på huruvida det stämmer när folk säger att det finns sådana i deras hundar), bulldogs, dogo argentino… bullterrier möter man väldigt sällan

Och ja jag vet att det är många år sen, men instinkten finns fortf. kvar! det har man ju liksom märkt

Maja2
4

#14 Jag har själv en Dogo Argentino blandras, och det kan jag säga direkt - det finns INGET som helst aggressivt eller kamp-aktigt i henne :) :) :)   Hur många av resterande raser du nämner, känner du?

[Besan]
3

Nu kommer vi återigen till det att man vill ju så gärna försvara sin hundras… Och jag har inte påstått att alla kamphundsraser är aggressiva mot andra djur, varenda individ. Jag kan också säga att min Rottis är varken aggressiv eller dum mot andra hanar, men bara för det betyder det inte att rasen inte är "känd" för de problemen!

Jag har stött på en hel del faktiskt, och enbart ett gott exempel. Fast den var valp så jag vet ej hur den kommer bli som vuxen.

Mischa
4

Har inte läst artikeln men håller med dig mycket i vad du säger.

Aveln spelar stor roll för vad för förutsättningar och egenskaper som nedärvs, men det är ju inte EN egenskap, en jakthund kan ha stor jaktlust men har den dåligt viltintresse/dåligt intresse för sitt viltslag så kanske den är rent värdelös till praktisk jakt eller på just det viltslaget även om den tycker det är skitkul att förfölja eller spåra saker.

En kamphund har inte nödvändigtvis hög förmågan att bli arg eller stor  social kamplust, ironiskt nog så har dom få L-test som jag sett presenterade på apbt varit låga på skärpa och medel till låg på kamplust, med andra ord kan det vara helt andra egenskaper som visar sig på andra sätt än dom sätt vi "mäter" egenskaper på.

Att beakta härstamningen i hunden är ju en nyttig form av fördomsfullhet, att man har insikt och är förberedd på det tänkbara, även om det inte bör tas för givet att "så är dom" för variationen är enorm även inom en ras.

≧◔◡◔≦

Maja2
3

#15 Nej, det handlar inte alls om att försvara något, inte alls, det handlar om att slå hål på fördomar !!!!!

Noa-Nisse
3

Visst finns det hundar som är dåliga på framavlat beteende specifikt för den rasen. Det finns ju jakthundar som är dålig på att jaga eller helt avsaknar den instinkten. Men jag är helt övertygad om det är lättare att locka fram jaktegenskaper hos en jakthund som inte visar intresse för jakt än låt säga en Shih Tzu…

Jag är ju helt klart mer vaksam när jag låter min tik träffa en amstafftik eller pitbulltik eller annan typ av hundras som varit avlad för kamp förr i tiden än när jag låter henne träffa typ en schäfer, doberman eller nån mastiffliknandehund.

Man vet ju deras bakrund och den kommer man aldrig ifrån! Precis som med alla andra hundraser som är avlade för specifika områden.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Besan]
2

#18 Jo men det räcker kanske inte med en endaste individ.. Utan då skulle man nog behöva en hel del individer från dessa raser. Och sen tror jag inte på att man i detta "hundsamhället" slår hål på fördomar genom att enbart berätta att "min hund är så snäll", då tror jag att man bör bevisa det också. Kanske inte lägga så mycket energi på fördomarna är nog det bästa och visa vad ens hund kan på andra sätt istället, för det är också offermentaliteten många har problem med och är trötta på.

Maja2
5

Ts … för att återknyta till ditt ordinarie inlägg. Visst finns det "medfödda" anlag för alla raser, det vet de flesta. Därav att hundarna är indelade i olika rasgrupper.  Att olika raser är avlade för olika saker … behövs en artikel i SKK för att förklara det??

Jo jag vet, jag kan vara en pain in the ass genom att ifrågasätta och diskutera … men hallå ??  ibland verkar det som att det måste skakas om lite !!!

Att ifrågasätta, både info man läser, vare sig det kommer från Skk eller inte …. att faktiskt tänka själv, är en nyttig erfarenhet.

KÄNNER jag många jakthundar … kan jag uttala mig? KÄNNER jag många sk kamphundar? Ska jag uttala mig kategoriskt, eller bara utifrån de tre exemplar jag träffat genom åren?

Om FLER engagerade sig i att ta reda på sin ras och dess behov, FÖRE de skaffar den rasen, skulle bekymren bli mindre. Många, även här på HIF, rekommenderar just SIN ras till kreti och Pleti som frågar vilken sorts hund de skaffa.

ALLA raser kräver sitt specifika …. Tänk om alla tog reda på MER om sin blivande hund …. så mycket bekymmer vi skulle slippa. Om många dessutom tog reda på FAKTA kring ANdras hundar och raser …. så skulle vi slippa många fördomar åxå :) :) :)

Jamie+Engla
0

#13 oj! Min iPad redera enstaka ord i allt och blanda ord lite random.. Sorry! Förbättrar en annan dag, kollar Avatar ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Misarn
7

Blev ärligt trött och allmänt irriterad när man läser trådar där "folk" uttalar sig och faktiskt kanske inte riktigt vet vad man talar om, oavsett vart man läst en artikel ska man ifrågasätta vad om står och utgå ifrån sina egna erfarenheter. Får hem tidningar till höger och vänster där det ofta återkommer liknande artiklar och oftast så räcker det att man tänker efter med sunt förnuft och efter eget huvud. Dessa "sk" kamphundar har ett mycket dåligt rykte och jag kan säga efter att ha träffat många väldigt trevliga hundar att det oftast inte är rättvist gentemot hundarna. Givetvis är det inte heller obetingat att det inte finns en elak sk "kamphund" men om man som ägare hela tiden skyller på hunden, att det är hundens arv och att den är framavlad på ett visst sett ska man inte ha hund. Mycket är ägarens fel till varför hunden agerar på ett visst sett och man kan ha rasstandarden som en riktlinje över hur hunden kan komma att bete sig men det är absolut inget man ska stirra sig blint på. Att faktiskt veta sin ras historia är väldigt viktigt, men om man ska gå bakåt i tiden så användes inte "kamphundarna" till slagsmål utan var brukshundar som vaktar och hjälper till med boskap m.m. Det är den egenskapen som sitter kvar inte att den ska kampa med andra hundar. Stimulerar man hunden så att den får använda både kropp och hjärna är det jättetrevliga hundar och skulle utan tvekan lita lika mycket på en sk "kamphund" som på en Golden retriever som många också drar över en och samma kant, att dom inte kan göra någon illa för att det är så trevliga familjehundar. På våran gata finns det två Golden retriever hundar som attackerar allt som finns men inte tusan drar jag alla sådana hundar över samma kant. Att välja rätt hund är ägarens ansvar, att veta vad det är för ras man har skaffat och anpassa sitt liv efter hunden och inte tvärtom. Har man skaffat sig en bruksras ska hunden få jobba med det, annars faller det sig självklart att hunden blir understimulerad och måste få ut sin oanvända energi på ett eller annat sätt. Då kan man som ägare inte skylla på att det är en "kamphund" och att den beteer sig efter det. Skitsnack! Ser man sen till hur det fungerar i en vargflock och hur deras beteende ser ut så har dagens hundar fortfarande kvar väldigt mycket ifrån vargen och dess förfäder. Är det då så konstigt att hunden agerar som den gör i vissa situationer? Det är ett djur man har och inte en docka. Hundar är inte korkade och vet och förstår betydligt mer än vad vi tror. Om vi tänker att hunden kommer agera på ett visst sett efter vilken ras den är, så självklart känner den av energin som vi ger ut och antagligen kommer den också betee sig efter det. Det är bara sunt förnuft som gäller. Ägare med okunskap är farligt både för hunden/rasen och allmänheten. #21 Du skrev det väldigt bra och kunde inte sagt det bättre själv, mycket vettigt och tänkvärt! Blir lättad över att det finns människor som vågar ifrågasätta och som har vettiga tankar, tack!

[postmortum91]
2

Om du tänker på mig när du skriver "folk" så kan jag berätta för dig att jag har egna erfarenheter. Jag är en självtänkande människa, men det måste inte utesluta att jag får hålla med en skribent till en artikel i skk.

Det är så mycket skrivet nu, jättekul. Men om jag ska svara på alla kommentarer och resonemang kommer jag inte ha så mycket fritid de nästkommande timmarna. 

Men för att sammanfatta det hela:
Alla hundar kan bli jobbiga och bitska/aggressiva, men det krävs mer av ägaren när det kommer till kamphundar än många andra raser.

När jag var på valpkurs för nån vecka sedan så skulle vi leka "dragkamp" med våra valpar. Efter att vi hade gjort det så sa den UTBILDAD kursledaren att om någon av oss hade istället haft med oss en "kamphundsvalp" så hade det inte varit möjligt att träna dragkamp eftersom det är en egenskap man vill tona ner hos dem.

Min Eurasiervalp behöver som tidigare sagt mer socialträning med nya människor för att bli mindre reserverad än en Shih tzuvalp behöver.

Anledningen till att jag tar Shih tzu som exempel är just för att jag hade en sådan som liten Tungan ute

[Howard]
9

Att dämpa en hunds naturliga anlag och genetiska vilja som den har avlats för/till genom lydnad/träning går till en viss del, ja. 

Men helt och hållet ? Absolut inte. Det är som att jaktlusten ur en hårtavlad stövare vars förfäder avlats uteslutande för jakt i flera decennier, kanske t.o.m århundraden.

Allt som oftast så är det blandraser det handlar om när det kommer till dessa "kamphundar". I vissa fall så är det renrasiga AST eller SBTs, men i de flesta fall är s.k kamphundar inget annat än ett impuls köp ifrån en annonssida där en ras eller en viss %-del anges för att vara av den och den rasen.

APBTn(Pitbullen) är i ur och grund en kamphund som avlats uteslutande för detta ändamål, snarlikt sättet avel med jakthundar går till, mao :

En hund som är bra på syftet eller producerar hundar som är bra på syftet, används i avel.

joheck
0

Mycket intressant! Jag ser en tydlig logik i det som bla ts och Howard skriver, vilket gör att jag väljer att tro att det är mycket sanning i det.

vallhund
3

Att det skall vara så svårt att hålla isär begreppen?

Vem tusan vill ha en brukshund utan kamp? Gör det den till en kamphund?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Maja2
1

#24 Vilken utbildning hade den instruktören?

#25 Jag känner inte till aveln på PB:n de senaste hundra åren, avlas ff på samma egenskaper, eller har det blandats in helt andra också?

#27 Fast i det fallet så handlar det väl om att hunden ska ha stor kamplust, alltså engagera sig  i kampande, utan någon aggression?

Noa-Nisse
5

Sen är det ju också så att självklart så är kamplusten hos en kamphund mycket mindre än jaklusten hos en jakthund. iallafall i svenskuppfödda hundar. En jakthund avlas fortfarande för jakt. En kamphundsliknande hund avlas ine för det ändamålet längre!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Waymore_Hoss
1

Jag kan tycka att debatten behöver nyanseras en aning när man talar om kamphundar kontra vallhundar, jakthundar mm.

De flesta kampraser har sin kampbakgrund ganska långt bakåt i tiden. När man jämför dessa raser med andra hundtyper bör man rimligtvis också ta hundraser som inte avlats för deras ursprungliga ändamål på lika lång tid för att få en uppfattning om hur pass lämpade de fortfarande är för sitt ursprungliga arbetsområde. Vi ska alltså inte jämföra det med raser som än idag används och fungerar som vallhundar och jakthundar utan med raser där man sedan minst 70-80 år avlar efter andra premisser så som utställning. Vad tror ni jägare och vallhundsfolk skulle tycka om den sistnämnda gruppen av hundars egenskaper? Troligtvis skulle de såga hundarna rakt av och anse att de saknar det mesta som man vill se hos en fungerande jakt/vallhund. Men när kamphundar diskuteras så verkar många tro att egenskaperna aldrig försvinner eller dämpas trots att man sedan länge inte premierar egenskaperna i aveln.

vallhund
0

Tja varken collies eller Belgarna klarar ac riktig vallning i dagens läge.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

XxteZZxX
2
Om vi tar amstaff som exempel, så är dom från början (ca 1700-tal?)framavlade för att hantera och hålla fast boskap, alltså användes dom från början som boskapshundar. Senare (ca 1850-tal?) användes dom dock till kamp, det vet jag och det är ingenting jag försöker "mörka". Dock användes hundar inom samma ras även som vakthundar, gårdshundar, sällskapshundar och återigen boskapshundar. Under 1940-talet slutade dom använda Amstaff som slagsmålshund i Amerika. Att det finns kamp i dom vet jag alltså mycket väl, men det betyder inte att dom är farliga och hoppar på allt som rör sig och vill döda allt och alla. Är man som ägare vettig lär även hunden bli vettig. Och om jag inte missminner mig är det golden eller Tax som attackerar flest människor per år? Rätta mig gärna om jag har fel, men är nästan säker på att det var någon av dom.

Btw, är ni lika rädda för engelsk bulldog och bostonterrier som ni är för amstaff och pitbull? Det tycker jag att ni borde vara då dom härstammar från samma raser.

#24 Den kursledaren vet nog inte riktigt vad h*n pratar om. Det är inga som helst problem att leka dragkamp med en "kamphund", bara det inte går till överdrift. Men det ska det ju inte med någon hund alls, så jag tycker inte det skiljer sig mellan raserna.

♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫

XxteZZxX
1

vet inte riktigt vad som hände med texten där men.. >.<

Waymore_Hoss
7

Hundar av bulldogtyp har funnits betydligt längre tillbaks än 1700-talet och hundkampen fanns också den långt före 1850-talet. Ska vi gå längre tillbaks så har det troligtvis funnits i större eller mindre omfattning sedan romarna ankomst till de brittiska öarna. Vad gäller skriftliga källor så är det på 1100-1200-talet som det och hundkamp först omnämns. I ett historiskt perspektiv så talade man om att man använde Mastiffer till bull-baiting. Dessa fanns i två storlekar, den större som bara kallades Mastiff och den mindre som kallades small Mastiff. Den sistnämnda vägde runt 20-25 kg och kom senare att börja kallas för bulldog. Får be om ursäkt för den historiska utläggningen.

Bull-baiting förbjöds 1835 och det gjorde att hundkampen fick ett uppsving i popularitet. I övrigt har amstaffen precis samma bakgrund som APBT då rasen helt och hållet härstammar från ett 50-tal UKC-registrerade APBTs som plockades ut för att börja registreras under rasnamnet "Staffordshire terrier" 1936 i AKC. Att hundarna också användes till andra ändamål förändrar dock inte att det var hundarna som visade framtassarna i hundkamp som användes i aveln. Kollar vi på uppfödarna vars hundar lade grunden till amstaffen så var det den tidens stora namn inom hundkamp som Colby och Tudor.

Sedan ska man också ha klart för sig vilka egenskaper en kamphund kan tänkas ha. En kamphund kan tänkas slåss intensivt och inte vilja ge sig om den hamnar i ett slagsmål. Lite grovt så är det vad man eftersträvat i aveln. En kamphund ska normalt sett inte bita en människa och därför blir det rätt ointressant att diskutera vilken/vilka raser som biter flest människor då problemet som finns med hundtypen främst är umgänget med andra hundar.

joheck
0

#34 Väldigt intressant måste jag säga. Tack för den informationen!

XxteZZxX
0

#34 Fast nu skrev jag ju att jag tog amstaffen som exempel? Har inte sagt att det inte fanns hundar som användes till kamp innan det…

Där jag har läst har det stått att engelsk bulldog härstammar ur samma ras, men visst kan jag ha fel om detta. I sådana fall ber jag om ursäkt.

[Howard]
4

Du har tyvärr blivit felinformerad. Amstaffen avlades fram ur ett antal utvalda APBTs(Pitbulls) som lade grunden för rasen. Så om Amstaffen är något i grund och botten samt från första början, så är det just en kamphund.

Följer du en Amstaffs stamtavla tillräckligt långt bak till dom första hundarna så kommer du finna matchade APBTs.

[Doglovers]
4

TS Jätte bra tråd du skapade. Mycket intrressant.

Vi avlar på jakthundar. Tre olika jakthundsraser. Alla med olika egenskaper. Och alla lika dressyrmottagliga som vilken annan ras som helst även om många ickejägare tror att en jakthund är IQ beriad. Drivande och ställande.

Men jag skulle få väldiga problem om jag skulle vilja få en stövare att valla till exempel. Att alla hundraser har olika egenskaper är ju det som är så intressant. Man kan få den hund som passar en bäst, med lite kunskap.

Problemen dyker tyvärr ofta upp då folk köper en söt valp på till exempel blocket och den är blandras med, ska vi säga… rottweiler och border collie men sååå sööt. Där krockar egenskaperna så det visslar om det. Och det dröjer inte så länge förrän den finns på blocket igen som problemhund.

Men ingen regel utan undantag. Vår förra stövare älskade apportering. Och vatten. Hon både vattenapporeterade och var med på fågeljakten. Förrutom har- jakten som vi i huvudsak använde henne till. Egenskapen att apportera visade hon oss, då vi själva inte hade något intresse i början. Sen fick vi reda på att hennes far gjorde likadant. Vid Harjakten korsade hon många gånger rådjurspår och sprang förbi flockar utan att visa ett dugg intresse. Och rådjuren lyfte endast på huvudet. Hon var född RR=Rådjursren vilket man måste vara som stövare.

Vid val av valp måste man alltid se över vilka egenskaper som döljer sej bakom den söta fina valpen för att det ska fungera. Och som du TS började med. Visst är det så. Att alla egernskaper är framavlade sedan många många generationer och finns där även fast man inte ser det på ytan. Eftersom det finns nedavlat så plopppar det upp vid vissa situationer.

Waymore_Hoss
1

De hundar som användes till hundkamp innan 1835 var amstaffens förfäder. Före 1936 så har amstaffen, precis som Howard skriver, precis samma bakgrund som APBT.

Kalli
5

#24: Vad synd att kursledaren är så oinsatt då. Det går utmärkt att "kampa" med en kamphund, det är en utmärkt belöning/motivation. Att kursledaren inte klarar av att göra det säger mer om denna än om hundtypen.

I övrigt tycker jag inte att man ska förneka hundtypens ursprung, bara att det ibland dras alldeles för störa växlar om vad det skulle innebära. I mångt och mycket utmålas ju hundarna som galna monster i såna här diskussioner, vilket trots allt inte är fallet.

Angry_Bird
0

Intressant tråd, skall bli kul att se hur den utvecklas.

XxteZZxX
1

#37 & #39

Då har jag lärt mig något nytt, synd att jag hade så dåliga källor innan. Jag ber så hemskt mycket om ursät för mitt inkorrekta inlägg.

[Doglovers]
1

#42 Det är mänskligt att felaFlört

XxteZZxX
1

#43 Självklart, men jag ber gärna om ursäkt när jag kommer med felaktiga påståenden ^^