Otacksam ägare!
Igår när jag var ute och gick med mina tre hundar så såg jag på avstånd en liten hund som sprang omkring och såg väldigt förvirrad ut! Såg att hunden sprang ut på en 80-väg och sen tillbaka och sen ut igen flera gånger! Bilarna tutade och missade hunden precis alla gånger. Det gick ganska många folk på gångbanan en liten bit intill vägen men ingen verkade reagera :S
Så när jag kom tillräckligt nära så fick jag binda Klenod och ferre i en lyckstolpe och platsa Timmie eftersom han var lös och är väldigt lydig.
Jag sprang fram till hunden och lockade på den (många folk stannade upp och stod bara och kollade utan att hjälpa till) lyckligtvis hade jag med mig korvslantar som jag tränade ferre med för att inte dra i koppel. Hunden (Norfolkterrier9 (stavning?) kom fram till mig efter lite lockande. jag tog upp honom i famnen. Då hör man folk runtomkring säga "åh vilken tur att hon fick tag på hunden" Blev så arg att ingen skulle kunna tänka sig hjälpa till. De såg ju att jag redan hade 3 hundar…
Jag fick släppa lös Klenod och ta hennes koppel och göra osm stryp på hunden. Märkte ganska snabbt att den var mycket agressiv mot andra hundar. Den hoppade på Klenod utan förvarning. Satte sig i halsen på Ferre och reste en ragg som jag aldrig sett för mot Timmie…
Jag fick alltså ha 2 hundar lösa, en hund i koppel som knappt kan gå i koppel och en hund som till varje pris ville ge sig på mina hundar! folk som såg mig måste tänkt att jag verkligen inte hade någon kontroll som helst över "mina" hundar…
När jag väl kom hem så fick jag trycka in mina hundar i vardagsrummet och den andra hunden i hallen med ett kompostgalle imellan. Varje gång någon av mina hundar gick förbi grinden så tuggade hunden fragda och visade tänder :S
Jag ringde polisen och blev hänvisad till ett nummer som man ska rapportera om bortsprungna djur. Ingen hade hört av sig att de saknade en sådan hund. Polisen hade frågat om jag kunde ha kvar hunden till ägaren hittades. Och jo visst kan jag det tänkte jag. Men eftersom den var så agressiv så ville jag helst inte det… Jag känner ju inte ferre så jag vet inte om han skulle svara upp mot den hundens agressivitet liksom.
Jag ringde de lokala radiokanalerna så att de gick ut om efterlysningar ang hunden. Polisen hade stängt och även smådjurkliniken hade stängt här. Så jag satte mig i bilen med denna hund och körde 6 mil till djursjukhuset för att få kollat chippnumret.
Veterinären fick leta länge och väl men konstaterade att hunden inte var chippad. ingen tatuering sågs till heller. Men vi tog chansen att raka bort håret i öronlabben för att se om det verkligen inte fanns någon tatuering. Och jo visst fanns det en väldigt utsuddad tauering där bakom all behåring!! Vi kunde bara se de få första siffrorna och fick söka på det i skk. Vi fick upp ca 100 hundar med samma början av nummer. Men så helt plötsligt så fick vi upp hela hans kull! (Jippie) Gick igenom alla 6 stycken och alla bodde nära varandra men vi tog det första numret och provade att ringa. men det var upptaget hela tiden. Så vi sökte på eniro på det numret och hittade ett mobilnummer och ringde det och DÄR så svarade någon. veterinären presenterade sig och frågade om de saknade en hund. Då hörde jag att människan i andra luren sa vänta ett ögonblick. Så hörde man hur hon kallade på en hund och efter en liten stund så kom hon tillbaka till luren och sa "ja det gör jag nog" :S
Veterinären berättade att en ung tjej (jag) hade kommit in med honom till djursjukhuset efter att jag hittade honom springandes på en stor tungt trafikerad väg. Men ägaren verkade bara undra om jag skulle komma tillbaka hem med honom nu. (Det visade sig att vi bodde ca 5 km ifrån varandra i samma stad).
Jo klart att jag skulle köra hem igen liksom :S Så jag fick köra hem 6 mil igen (totalt 12 mil alltså)
När jag var nära min stad så ringde jag människan och frågade när hon skulle kunna komma och hämta honom. Så sa hon att hon hade ett spinningpass inbokat om en timme och undrade om jag kunde ha honom tills efter att hon varit där. (!?) jag sa blankt nej att hon fick faktiskt komma och hämta sin hund. jag berättade även att hennes hund hade gett sig på mina hundar och faktiskt bitit dem men det verkade hon inte ha någon vettig reaktion på.
Så det slutade med att jag fick köra hem hennes hund till henne för hon tyckte inte det var lönt att ta ut bilen och köra och hämta honom för att sen ta ut bilen igen kort därefter för att köra till sin spinning igen… grr!!
När jag plingade på dörren så var det första hon sa "Men vad har ni gjort med hans öron?" Jag sa "Vi var ju tvungna att raka örat för att se vilket nummer han hade i örat, annars hade vi inte hittat dig" Och hennes svar på det var "Men han ska ju ställas ut om 2 veckor" Jag blev så sur på hela situationen. Inte ens ett tack fick jag!! Inte ens ersättning för bensinen som jag fickk betala för att köra 12 mil. Jag fick ställa in mitt agilityträningspass med en kompis som var bestämt sedan länge… usch vad jag var sur alltså!!
Så otacksam och otrevlig! Inte ens en ursäkt att hunden hade gett sig på alla mina tre hundar :S Vissa människor är verkligen puckon :O
Jag var bara tvungen att skriva av mig alltså! Jag vet att det blev lite långt men var bara tvungen!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Men herre gud, vilken ägare! Man blir ju helt mållös. :S Det du gjorde var i alla fall helt toppen Noa-Nisse!
Men oj vilken historia! Bra gjort av dig som tänkte på hundens bästa. Ägarens agerande kan man starkt ifrågasätta. Ingen koll alls och ingen uppfostran heller ,som det verkar.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#1 och #2. Tack!!
Alltså jag hade iallafall förväntat mig ett tack! Jag ser det som en självklarthet att "rädda" en hund om den är i nöd. Jag vill ju gärna tro att folk hade gjort desamma om min hund hade virrat bort sig! Tillskillnad från denna ägaren så hade jag blivit jättetacksam och på något vis ge något för att dom hittat min hund!! :)
Alltså… gaaah! Ska inte bryta mot våra Skrivregler och skriva massa svordomar, men det hade varit lägligt i detta fall.
Fy sjutton vilken människa alltså, sådär beter man sig ju inte bara. Hon borde inte få vara hundägare.
Stor eloge till dig Johanna som tog hand om hunden, du skulle ha gett ägaren en riktig utskällning 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Vilken tur för vovven att ni träffade varandra! 
Galet otacksam alltså. Det är så man själv sitter här och blir ordentligt sur på denna människa. Men ja det finns människor till allt, vissa är ju rätt egoistiska av sig. Tycker synd om dig som ställde upp så mycket för en okänd hund och dess ägare och inte ens fick ett tack, trots att du inte bara räddade den från att bli överkörd, hade den hemma trots att den var aggressiv mot dina hundar, ringde runt till polis och radio, körde 12mil för att ta reda på ägaren utan också körde hunden hem…. Det borde finnas fler människor som dig som ställer upp så, men även fler människor som kan visa sin tacksamhet när man gör något för dom istället för att ta alla för givet.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Det var väldigt hyggligt av dej att göra det du gjorde. Tänk som så att det var hunden du hjälpte, inte ägaren. Finner inte ord för hur bedrövligt illa en del kan bete sej. Ett tack är inte fel i vissa lägen…
Jag plockade upp en blind och döv gammal labbe en vinter när det var -10 grader en sen kväll. Åkte runt och letade ägare men hittade ingen. Pratade med polisen som frågade om jag kunde ha den kvar, men icke. Man tänker ju på hunden men mer på sina egna för man vet ju inte om den bär på något smittsamt och vi hade en högdräktig tik då. Gav den mat i bilen , sen blev det en lång tur till polisen. Och dom fick tag på ägaren. Hon var också så där surmulen och inte ett tack fick jag. Men strunt samma. Hon hade varit ute och rastat hunden lös!!! Både blind och döv… och rätt som det var, var den borta. Jaa, man träffar många olika hundägare. Men hunden slapp ändå vara ute i kylan.
Idioter finns det gott om
Tur hunden inte blev ihjälkörd - och att du brydde dig.
Att folk inte tackar för hjälpen är nog rätt vanligt. Men det viktiga är ändå att man hjälpt ett djur,och jag tror faktiskt att de förstår och är tacksamma för att man fanns där för dem
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Väldigt snällt av dig.
Du kunde ju begärt både milersättning och ersättning för logi åt deras hund för att inte tala om att dom ev. inte haft någon hund att ställa ut om det ville sig illa.
≧◔◡◔≦
Alltså, ursäkta! Men gud vad jag garvar nu alltså! Hela situationen som du beskriver låter helt absurd! Bara den ena "roliga" incidenten efter den andra - "Men vad har ni gjort med hans öron?" HAHAAHAH! Vad hade hon väntat sig? Vill hon ha en hund med rakade öron eller vill hon ha en mosad hund?! Skulle passa bra in i en komedifilm eller nåt! Vissa människor är bara knäppa och har noll verklighetsförankring.
Bra att det finns människor som du som hjälper hundar som är utsatta. Men man undrar ju hur bra den lilla hunden har det hos den ägaren som hellre tar en tur på en spinningcykel än ägnar sin hund en tanke.
Att ägaren inte ens visste att hunden var borta är ju helt sjukt kan ju jag tycka. Man måste väl ha märkt det någongång under dagen/kvällen? Jag hade ju tackat ihjäl mig om min hund hade sprungit iväg och någon skulle lämna den till mig igen. Men det finns tyvärr många idioter och man vill bara spy på dom!
Men bra att du reagerade och lämnade tillbaka hunden, du hade ju likagärna kunnat strunta i det.
Eller, skulle man hellre lämnat in den hos polisen helt sonika, och avvaktat att ägaren själv var tvungen att agera?
Så tragiskt att inte bry sig mer, varken om sin hund eller den människa som ställt upp för hunden.
Men jisses! Man slutar aldrig förvånas vilka puckade hundägare det finns där ute.
Det var riktigt bra gort av dig iaf :) !
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Tack för att det finns bra hundägare som faktist ser att någon saknar sin lilla vän. Mycket mycket trist att ägaren i detta fall inte såg din stora hjältemod att ta dig ann hennes hund som verkligen ogillade dina hundar. Men jag ger dig en stor kram för att du fanns där för denna lille pälsboll iaf 
Det är möjligt att du räddade livet på den hunden. Så mycket som du gjorde för den, konstig reaktion av hundägaren måste jag säga.
# 11 Och ersättning för att komma till veterinären. Eller var det kostnadsfritt?
Tack så mycket alla här inne! Hela alltet var värt det p.g.a att hunden slapp vara vilse och kanske bli påkörd! Jag tänker som någon sa här innan att det var för hundens skull och inte ägaren som jag gjorde det! Och det peppar en att höra era fina ord mest av allt =) <3
#18. Det var helt konstnadsfritt faktiskt! veterinären sa "det är inte varje dag någon kommer in med bortsprungen hund, kul att vara detektiv och luska fram saker" Men hon blev också förvånad över ägarens reaktion i telefonen!
Herregud vilken dålig stil! 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se