Hälsa eller inte hälsa?
Fick en liten fråga i huvudet nyss när jag och sambon var ute med våran vovva, det kom fram en man i 25-30 års åldern och frågade om man han fick klappa hunden, helt utan att titta på henne, och inledde inget samtal, utan det var bara kort och han ignorerade henne som sagt. Kändes lite "udda", så mitt svar blev helt enkelt "Helst inte".
Vad tycker ni? Låter ni främmande människor komma fram och hälsa på era hundar?
Det beror ju på. Är man trevlig och frågar snällt så får man oftast det, om min hund vill också såklart (Fast det vill han oftast). Dessutom ska man vänta tills jag sätter ner hunden då jag tränar honom på att hälsa fint och inte hoppa. Jag säger alltid det till folk men vissa bryr sig ändå inte. Jätteirriterande. Dessutom ska ju inte varje människa få hälsa, men det händer ju inte ens att varje människa frågar ;).
Jag skulle nog inte ha låtit vem som helst göra det, eftersom Leo är såpass osäker. Skulle nog vilja säga att det är hunden som ska hälsa på personen, och inte tvärt om. Skulle nån närma sig Leo och börja klappa på honom eller liknande utan att han fick närma sig först, nosa etc så skulle han antagligen bli rädd.
Har (tyvärr) fått se en av de värre sidorna hos honom, han går inte till attack när han blir rädd eller känner sig trängd, men han försöker ta sig därifrån och börjar skaka något otroligt. Av den anledningen tycker jag inte heller om att låta barn eller vuxna som inte har hundvett hälsa på honom. Och man vet ju aldrig vad okända människor kan/inte kan om hundar, så skulle inte låta vem som helst klappa honom. Han behöver tid på sig att nosa, utforska, och kontrollera så att personen är lugn och pålitlig innan han låter någon röra honom.
Det beror lite på situationen och vilken hund jag har med mig. Det är sällan jag låter folk hälsa på min valp eftersom hon är väldigt osäker på nya människor och behöver utrymme, jag stannar gärna och pratar med folk men berättar då att vi tränar på att hon ska bli trygg bland människor och inte ska hälsa eftersom hon tycker det är obehagligt. När jag är ute med min äldre hund så är det inte så många som frågar om de får hälsa på henne, de som stannar är ofta bara nyfikna på rasen osv. Vuxna människor som jag tycker verkar okej brukar jag svara att de kan få prova och se om hon vill komma fram, barn får inte hälsa på henne när vi är ute och går. Hon har inga problem med barn men jag låter hellre bli än chansar, hon är oftast inte så intresserad av att gå fram och då känns det onödigt. I den situationen du beskriver hade jag nog också sagt nej..
Beror helt på människan och på hur Hugo reagerar. Oftast så går det bra, men vissa människor är Hugo mer misstänksam mot. När Hugo var yngre så var han mycket osäker och rädd för främmande människor, därför har han bara fått hälsa på "säkra" personer som inte blir rädda för honom eller som tvingar sig på honom.
Tycker det är skönt när folk frågar, har hänt mig flera gånger att folk tagit för givet att det är ok att hälsa och det stör mig verkligen! Brukar nästan alltid säga ja om någon frågar, kenzo älskar ju alla och han vill gärna hoppa upp och pussas vilket jag försöker få bort och då blir jag verkligen less när jag sagt till den som vill hälsa att det inte är okej att han hoppar och jag får som svar "det är okej för mig"..
Det beror helt på vem det är som frågar, när någon frågar, vilken hund jag har, och vad vi själva gör.
Standardsvaret, om det nu inte är ett nej, vilket nog är det vanligaste, är att man gärna får hälsa på valpen, men ignorera den vuxna.
Min stora tjej är inte alls förtjust i främlingar och tycker att det är riktigt äckligt om de ska fram och kladda på henne, det förstår och respekterar jag och vill därför inte tvinga in henne i möten hon uppfattar som obehagiga.
Valpen å andra sidan älskar människor och blir jätteglad över att få uppmärksamhet och jag har inga problem med att människor i rätt situation får hälsa på henne. När människor hälsar är de ju också intesserade av rasen och jag tycker att det kan vara ganska trevligt att prata med andra om jus "min" ras. Samtidigt så får vuxna tösen utrymme och kan välja själv om hon vill gå nära eller hålla sig bakom, men hon ser att situationen inte är livsfarlig och att alla människor inte är borzoislukande monster som är ute efter henne.
Är det däremot någon som själv tar sig friheten att klappa kan det koma riktigt fräna ord, tyvärr. Egentligen är det väl bättre att försöka förklara lugnt varför det inte är ett lämpligt beteende, men oftast vill jag bara få bort mina hundar och få personen att förstå att hundarna inte är någon allmän egendom och att konsekvenserna av att klappa en främmande hund kan sluta ganska otrevligt. Jag tror nämligen att mn äldsta tös i ren insinkt skulle kunna hugga efter någon som plötsligt kommer och börjar klappa henne och jag vill inte att hon ska behöva utstå obehag för att en främling inte respekterar vårat personliga område. Så tyvärr är det inte alltid så väna ord som kommer då, eller i alla fall inte i den vänaste tonen.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Nej, oftast får ingen hälsa.
Men om någon frågar snällt och om jag har tid/lust så brukar jag säga att om hundarna själva vill komma fram och hälsa så får de göra de och då kan de klappa, men inte annars. Ena hunden vill alltid fram och gosa meda den andra är helt ointresserad av andra människor.
Precis samma som #7.
Tack för era svar :) intressant och se vad alla tycker.
Det som jag och sambon tyckte var alla lustigast var att vi stod inte still eller så, utan vi gick i ganska rask takt, vi såg denna person från långt håll, och när han närmade sig så han var ett par meter i från så frågade han om han fick klappa hunden. Vi var mitt uppe i ett samtal både jag och sambon så denna herre avbröt oss helt plötsligt. Därför känndes det ganska olustigt.
Jag får blickar från hur mycket folk som helst med min Chihuahua, var till och med en bil där dom drog ner rutan och sa att jag hade en fin hund en gång :P
Ja, jag låter folk hälsa. Oftast tar de kontakt med mina hundar som svarar tillbaka. Jag läser av kroppsspråket på personen, verkar personen lite skum så går jag bara vidare. Vissa vill bara titta på hundarna medan andra börjar med att titta för att sedan hoppas att få hälsa.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Jag låter sällan någon hälsa. Den ena hälsar inte fint och den andra är ganska ointresserad av främlingar. Plus att jag oftast inte har lust att stå och vänta på att någon annan ska klappa min hund…
De gånger som det händer att någon hälsar är ofta ifall det är någon som kommer med specifika frågor om hundarna. Ofta ägare/uppfödare av samma ras.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Jag låter folk hälsa på hundarna. Bullmastiffen älskar folk och blir alltid superglad och svansen går i 140 när folk kommer fram, så han hälsar alltid när någon kommer. :)
Pufftjejen brukar jag säga att de får sätta sig ner och se ifall hon vill. Hon kan vara lite olika ifrån dag till dag. Vissa dagar nosar hon lite på personen och går sedan. Andra dagar älskar hon allt och alla. :)
http://isabellarun.weebly.com/