Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6050 ggr
undulat_
0

Hjälp, ev chokladboll

Gah… jag får lite panik för jag misstänker att Vejle tuggat i sig en bit av en chokladboll för nästan 10 min sedan. Såg på promenaden att han började tugga på nåt, bredvid låg en stor bit chokladboll. Dvs en annan bit. Vet ej hur mycket han fått i sig isf.

Farligt? Kan jag avvakta just nu och se hur han verkar må? Just nu får han sin frukost för att spä ut om han nu svalt något av en chokladboll.

Är hemma själv nu också, svårt att ta sig till vet, inte omöjligt men svårt.

Rynkar på näsan

undulat_
0

Ska jag gå ut med honom nu och låta honom käka gräs? om han gör det. klarar nog inte av att försöka få honom att spy om det skulle behövas!

[Empisen]
0

Tror inte det ska vara någon fara.
Men visst, håll koll på allmäntillståndet.

Det är den mörka chokladen som är farligast om jag minns rätt.

undulat_
0

Och kakao right? kan finnas en del sådant, jäkla människor som ska slänga sånt. :(

han fick äta en del gräs ute nu med en matte som stod och hejade på. så kanske han spyr. klart orolig är jag. skulle jag ringa en vet klinik skulle de säkert bara säga kom in med honom…

Hur var det man såg om han börjar bli dålig??

polgara
0

tror faktist inte det är nån större fara, cacaohalten är relativt liten i chokladbollar

[Empisen]
1

Symtomen kommer vanligen inom 2-4 timmar men kan komma efter 24 timmar. Typiskt ses först tecken på illamående, dregling, ökad törst och oro följt av kräkningar, diarre och buksmärtor. Hunden verkar rastlös, andas snabbt och får snabb, eventuellt oregelbunden, hjärtrytm. Gången blir stel, vinglig och i svåra fall tillstöter kramper och koma varefter hunden dör.

Kopierat från veterinären.nu.

Men som sagt var, jag tror inte det är någon fara.

undulat_
0

Okej är lite lugnare nu och avvaktar. Han sover. Tack för svaren.

Satum
0

Tror absolut inte det är någon fara. Kakaohalten i en chokladboll är såpass liten.

Michaela-N
0

Du behöver nog inte oroa dig.

kodex
1

Min vovve käkar allting och har käkat allt ifrån en hel kladdkakebit till en halv chokladtomte (av misstag då såklart!!). Det har gått bra alla gånger men man får ju hålla koll på dem. Som sagt, ju mörkare choklad och desto mindre hund, desto sämre. Min hund väger 6 kg så hon blir ganska lätt "hög" av chokladen. Sen kan ju olika hundar vara olika känsliga med.

Portie
0

Det gör nog ingenting om du väntar och ser om hundens tillstånd förändras. Min hund råkjade få tag på en hel kladdkaka en gång (det var ganska mycket kakao i) men jag väntade bara och gick ut med han lite oftare än vanligt. Ingenting hände som tur var.

undulat_
1

Min väger 8 kg. Som tur är är han som vanligt. Ett litet monster alltså. Flört Han kräktes inte ens efter allt gräsätande.