hur lär man hunden...
Hur lär man hunden t.e.x spela död? ligg kvar?? skäms?? sitt vackert <8 med tassarna upp i luften alltså) ? rulla runt? jag kanske låter korkad som inte vet det här men jag fösöker och försöker men jag lyckas inte… hur ska man göra!? ps jag har en hund med mycket energi och ja jag försöker lugna ner med mentalträning och ska börja på agillity till våren! förresten några typs på mentall övningar? mvh alice d
Klickerträna ;)
Just sitta vackert tar jag steg för steg, då det faktiskt är ganska jobbigt för ryggen i början - och det tar tid få till balansen
Jag kör ju med klicker och första steget där är faktiskt med fysiskk hjälp. Jag håller en godisbit framförhundens nos så den är tvungen att lätta på frambenen för att nå den - men hunden får ta hjälp av min hand för att hålla balansen. Alltså sätta framtassarna på min hand för att hålla sig stadig.
Tränar så en tid för att få stadga i ryggen och träna upp balansen och sedan försöker man ta bort handen längre och längre stund.
Här en bild på hur det såg ut precis i början när min yngsta skulle lära sig att sitta fint själv utan stöd av min hand - och man ser verkligen hur jobbigt det är för ryggen då den nästan blir s-formad. Det krävs muskler för att sitta rakt
NU är hon även lite längre i ryggen än min andra heeler, så det tog lite längre tid för denna att lära sig sitta helt rakt - men tyvärr har jag inga fler bilder tagna på just detta som hon klarar superfint idag.
Men balansträning är en bra sak att träna, som man har nytta i mycket annan träning. Lådor, boxar mm som hunden ska kunna stå på - ju mindre låda, desto mer koncentration krävs det
Vi har även både balansbräda och balansboll som vi tränar på ibland och det krävs massor med koncentration för att klara det - så kör på även med sådant.
Ska ni börja med agility så är all balansträning ute även nyttigt. Stockar, stenar mm att balansera på. Lära hunden att runda träd och stoplar på kommando är en annan sak
Jag har börjat lära in 'sitt fint' (jag kallar det 'surrikat' ^^). Det jag gjorde var att lära in 'dutt' på min handflata genom att lägga en godis ovanpå min handrygg och klicka när han duttade på min handflata.
Sedan gjorde jag precis som Lo-katt, bad honom bara att lyfta frambenen i en sekund, för att sedan be honom att lyfta benen högre och räta ryggen mer, och lät det gå längre innan jag klickade och belönade. Nu är det hans favorittrick, han gör det om han vill ha uppmärksamhet, har tråkigt eller inte vet vad för trick jag menar. (:
Ligg kvar träade jag genom att först träna in 'tipp' som för oss betyder 'ligg på sidan'. Sedan såg jag till att det var helt lugnt runt honom, strök lugnt och när han var alldeles på gränsen till att somna reste jag mig upp sade 'stanna', och så gick jag. Då somnade han. Efter det har jag tränat så att jag 'söver' honom mindre och mindre, låter det vara mer störningar osv. Nästa steg är att låta honom ligga på mage, eftersom att det är en position som är lättare att resa sig ifrån, så den kom efter sidoläge.
En enkel mentalaktivering är att låta dem söka sin egen mat. När jag var hundvakt efter min halsoperation aktiverade jag dem med att gå ut i skogen bakom huset, och kasta ut torrfodret. Ibland sl'ngde jag allt på en gång, men oftast en/två på ungefär samma ställe, och när de hittat dem slänger jag två på andra sidan stigen, så blir det ännu svårare, i och med att de då måste springa mellan ställena och hela tiden söka efter spåret, inte bara lyssna efter ljudet. Nu gör jag det även när det är mörkt, så tar jag även bort möjligheten att se precis vars den landar. Optimal mentalaktivering, när man inte kan aktivera dem på annat sätt.
Kommer inte ihåg om jag ens tränade på spela död, Eller jo jag sa väl död när han låg självmant på sidan och sen kunde han det (blev väldigt förvånad). Rulla lärde jag från död, jag tog en godis i ena handen och förde den på sidan av hunden och sen la jag till kommandot rulla. Svårt att förklara exakt hur jag gjorde.
Sitt fint har vi gett upp lite, han kan verkligen inte hålla balansen länge, men han kan vinka med båda tassarna 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kan du se hur jag lär in "spela död".
//Lina
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Och så "slutprodukten".
//Lina