Frågor
Jag vet inte om det finns liknande trådar eftersom jag är rätt ny här, men jag har några frågor.
Vi har skaffat en ny hund (schäfer) efter att vi fått avliva våran förra (blandras).. Men schäfern hårar verkligen jättemycket, är det normalt att schäfrar gör det?
Och en annan sak: Han gnäller hela tiden för allt och ingenting. Och om han sitter i bilen så "sjunger" han varje gång man saktar in eller stannar. Det låter verkligen illa :P
Hur vänjer man av sånt? För han lyssnar inte alls när man säger till honom. Han är 11 månader.

Tyvärr helt normalt.
Måste dammsuga varje dag för att inte bli anfallen av hårbollar
:(
Att han sjunger när ni saktar in och stannar bilen låter som om han är ivrig att komma ur bilen.
Han kanske fäller valp pälsen? :) Kiwi gjorde det nyligen, hon är 8 mån.
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Han är 11 månader *pekar ovan*
att han fäller mycke e nog bara att vänja sig vid =), säger som Nicki dammsuger jag inte varje dag så attackerar hårbollarna mig.. att han "sjunger" kan som sagt va att han e ivrig att komma ut eller inte vill bli lämnad ensam i bilen…

När jag hade mina 2 andra schäfrar, och mamma hade labben så brukade vi alltid åka till ett visst ställe och släppa dem ihop.
De ylade och betedde sig som tokiga vildhundar sista biten innan vi kom fram för att de visste " nu får vi snart komma ut och leka"
Gick inte få tyst på dem *L*
jo sån e Lusse me om vi kommer till ett ställe där han vet att han får springa o ha kul.. =)
#5 Ja jösses va dom lät… Började ju redan på rakan upp till ÖB.

Ja *S* De var ju för sköna. Värsta operan i bak
Crim lät nog värst med sitt ljusa ylande *fniss*

Ps. Massor av folk ute och handlar

Hehe tack för svaren ^^
Ja, men denna kille ylar och har sig vart man än är. Folk som man åker förbi brukar stirra på oss, haha. :P
Jag är lite ljudkänslig också så jag sitter och håller för öronen så det ser nog ganska kul ut :D

Hur länge har ni haft honom?

3 veckor bara, så det kanske är för att han inte riktigt kommit tillrätta hos oss? Han gnäller hela tiden inomhus också, men han verkar inte orolig eller så.. han bara gnäller.
Visst är det härligt med en schäfer som fäller, hela golvet blir täckt av deras päls. Och i värsta fall får man ett strå i foten, och det är inte skönt…damsugarn stog framme hela tiden när vi hade våran schäfer ;) Men jag tycker det är lite lång tid som han gnällt…men alla hundar är ju olika så det ger nog med sig ska du se =) Att han ylar i bilen kanske kan bero på nått ljud som han inte är van med eller som lockar honom att yla…

#14 Hehe, ja min mamma som gillar när det är kliniskt rent hemma brukar muttra lite varje gång dammsugaren åker fram :)
När vi pratade med de förra ägarna så sa de att han var "mammig" och "pappig" så jag misstänker att han har fått uppmärksamhet varje gång han har gnällt så det har blivit till en vana eller nåt.
Han verkar inte vara så tränad heller. Jag testade lite saker med honom dagen efter att pappa köpt honom och han kunde inte ligga ner på kommando. Han tittade bara frågande på mig. Och han reagerar inte alls när man säger åt honom. Våran förra hund lärde sig på en gång vad "nej" betydde. Nu kan han iaf ligg någorlunda bra efter att jag har tränat honom. Men det finns fortfarande en massa annat som behöver tränas, t.ex. att han ska sluta dra i kopplet och att kunna möta andra hundar utan att skälla och ha sig. Tur att jag har sommarlov så jag kan ta itu med lite av det :P
Han har ju bara varit hemma hos dig en kort tid…han kommer lära sig snabbt =)

Ja jag hoppas det :)
Våran förra hund var typ min och pappas bästa vän eller hur man nu ska säga. Var verkligen jättesvårt för mig att acceptera att han skulle avlivas, han var ju bara 3år (tårarna kommar bara jag skriver detta :P). Så jag har inte riktigt släppt in vår nya hund i mitt hjärta än. Men det syns att pappa gillar honom :)

#17# Varför tog ni bort hunden när den var 3 år då?

#18 Han var ute med pappa och när han sprang efter en boll så missade han den, och när han skulle vända så tappade han greppet med bakbenen så de åkte in under hans kropp, sen skrek han bara till och blev förlamad i bakdelen. Han kunde inte ens vifta på svansen när jag och min pojkvän kom dit. Efter några dagar på strömsholm så sa de att det inte gick att göra något. Han blev bara sämre och ryggmärgen hade blivit dubbelt så stor :/

Nej, men gud vad tragiskt. Stackars hund och er. Han knäckte ryggen på något sätt då? Vad var det för raser i han?

Ja, jag tror att det var något sånt. Det kom väldigt oväntat iaf.. Blev väckt av att pappa ringde på mobilen och sa stressat att jag var tvungen att skynda mig till båtplatsen. Det är mkt gräs och så där så han brukade alltid få springa lös och leka där.. hans favoritplats.
Han hade schäfer, golden och labrador i sig. Blev lite skeptisk när pappa skulle köpa den nya schäfern sen eftersom man har hört om många schäfrar som får problem med höfter och så. Men pappa älskar schäfrar och det är ju hans hund så han fick ju såklart bestämma själv vilken hund han ville ha.