Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 11168 ggr
Sackum
5

Varför halsband?

Kom att tänka på frågan när jag läste tråden "Varför sele?" (som dock var aktuell för ett tag sedan). En av Sveriges största sheltieuppfödare har sagt att jag ska bränna min sele, men jag har inte fått klart för mig varför. Enligt mig finns det många relevanta skäl till att alltid ha sele på sin hund, men finns det verkligen det för halsband?

Indira
5

Man kan korrigera i ett halsband, man får kontroll över huvudet, lätt att ta på och av, det är inte ivägen på hunden om den har halsbandet på sig dygnet runt vilket mina har, det är inte lika lätt att backa ur ett halsband, det är snyggare, bekvämare, smidigare… :)

Changrila
7

En anledning kan vara om det inte finns någon sele som fungerar på den hund man har.

Mina hundar tex, kan utan tvekan komma ur vanliga selar. Det är inte ens svårt för dem. Har jag på en vanlig sele så åker den över manken och ner på halsen bara de står och nosar på något och jag lite lätt försöker dra med hunden åt mitt håll. Hunden behöver då bara ta ett kliv bakåt så är den lös. (och jadå, selen har varit i helt rätt storlek)

På dem är det alltså specialbeställda selar som gäller. Innan jag visste att det fanns så var jag alltså tvungen att ha halsband på.

Har man en hund som kan ha sele utan risk för att komma lös osv, då ser jag ingen anledning till att ha halsband när det finns sele. Å andra sidan, om hunden faktiskt aldrig drar i kopplet, då spelar det ju ingen som helst roll vad hunden har.

Om en hund drar, då sätter jag direkt på sele. Dels för att det är skonsammast mot kroppen, dels för att många hundar jag tagit hand om gått finare i koppel när de haft sele än när de haft halsband. De har helt enkelt inte tyckt om halsbanden.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Sackum
1

Tack för svar! :D

#1 Det första är dock inget skäl för mig, jag skulle aldrig bestraffa fysiskt. Men smidigare kan jag gå med på, har själv halsband för det skälet (glömde nog skriva med "förutom bekvämlighetsskäl" hah).

Och, jag vill inte vara dömande utan är ärligt nyfiken, varför halsband inomhus? :) Tänker eftersom att du har två hundar att det kan finnas en risk i det. Hoppas du inte tar illa upp, jag är bara väldigt nyfiken av mig. ;)

#2 Håller med dig! Gillar verkligen de selarna du har, de ser väldigt bekväma ut!

Indira
0

#3 Tycker det känns smidigast. De har även sina fästingbrickor i dom. Sen är det lätt att kunna ta fast dom i halsbanden om jag ska leda iväg dom från något eller om dom skäller på dörren osv. Sen sitter deras kedjor ganska tajta, så det är ingen stor risk att de fastnar i varandra.. Och sen får de inte leka inne, så dem är lugna inomhus :)

annika85
1

Inga halsband innomhus…..och vid närmare eftertanke knappast utomhus heller. blir lätt så när man bor på landet och promenader tas okopplat 90% av tiden.

Annars tycker jag att halsband är lättare att hantera, på och av. Lättare att korrigera och kontrollera, även om jag gillar sele till mopsen som kan göra utfall efter grässtrå;0)

PiganX
2

På de större hundarna har vi oftast haft halsband, har känts smidigast så och de har inte vantrivts. Är väl kanske på 2-3 st vi fått ha sele istället för att de inte trivts i halsband. Och de små hundarna har vi alltid haft sele på, dom har (som tur är) aldrig lyckats lista ut knepet att krypa ur selen. Glad

Vi har däremot aldrig haft halsband inomhus, ser ingen mening med det.

Portie
1

Tycker att halsband kan vara bra. Speciellt när man vill ha större kontroll på huvudet, jag har det ibland när jag åker buss och det är mycket folk eller så. Annars har jag alltid sele, min hund backar lätt ur ett halsband men selen sitter fast.

Jag har sele för att jag tycker det är bekvämt, hunden skiter i vilket.

JoannaLi
0

Jag har mycket hellre sele, mer skonsamt för kroppen, och så mer frihet för hunden. Jag vill mycket helrre att hunden ska vara med mig för att den verkligen vill det, och känner sig trygg med mig, än att för att den inte har något val och att det blir obehagligt om den inte gör det.

Tyvärr så använder jag inte sele på någon av hundarna jag promenerar med. (Mina morföräldrars.) Den ena - tiken - har precis kommit över sitt tokdragande, och då har vi använt ett speciellt 'nu jobbar vi!'-halsband, och ett annat till 'gör som du vill och ta det lugnt en stund'-halsband. Snart ska vi byta ut det första halsbandet till en sele, men jag vill först vara helt säker på att det verkligen sitter.

Och den andra har inte kommit på hur man går i kopplet än, och då är det tusen gånger smidigare att byta mellan jobb-signalen och rast-signalen om båda är halsband. Tar femton sekunder. Men med sele tar det himla mycket längre tid, och det är inte alltid man har den tiden på sig.

Men, så fort tiken har lärt sig att halsbandet och selen betyder samma sak, och hanen har lärt sig hur man går i koppel, så ska vi absolut byta till sele!

Karmatarerskanise
3

#1 "det är inte lika lätt att backa ur ett halsband, bekvämare,"

Va? Halsband är ju 100gånger lättare att komma ur än en sele som sitter som den ska. Hur man än vänder och vrider på det. Och bekvämare veti tusan. En sele som sitter bra borde vara mycket bekvämare eftersom den är mer anatomsik.

Det är inget som helst fel på selar TS. Så din den där personen som sagt det till dig vrkar lite underlig :) Man får använda det man känner är bäst! Har man hund som drar och man inte tränar bort det är sele bättre för hunden, så skadar man inte nacken. Har man en hund som inte drar så gör det ingen större skillnad om hunden inte plötsligt rycker till.

[Tess86]
11

Halsband är praktiska till att visa okunniga människor att ens jämthund inte är en varg, ifall hon skulle rymma. Det är också praktiskt för att hålla en bricka med telefonnummer.

Utöver det ser jag inget syfte med halsband. För mig spelar det ingen roll hur många positiva saker man räknar upp, det överväger ändå inte de skador på nacke och hals som hundar med koppel i halsbandet får. Jag kan inte för mitt liv förstå var det kommer ifrån att det är okej att dra ett djur i halsen.

htt
4

Enda gången jag har halsband är om han samtidigt har på sig regntäcket, då blir det så krångligt med sele. Eller nog omöjligt med sele :)

Alex92
0

Enda gången jag använder halsband är när våran hund larvar sig och bestämmer sig att inte följa med på promenader, då har jag halsband, stryp, bara för att få med honom runt hörnet för att sen byta till selet, för bara man får med honom en liten bit så ger han upp sen ;) sele och vanligt halsband kommer han ur enkelt, och det vet han. Oftast räcker det att bara sätta på halsbandet för att han ska fatta, han är smart och vet att han inte kommer ur det ;)

Sherlocked
0

Jag har inte direkt nåt jag föredrar, men det finns situationer där jag kan tycka att det ena eller det andra är smidigare, även om det är vilket-som för min egen del.

Om en mötande hund gör ett plötsligt utfall är det lättare snabbt "få undan" sin hund om man har halsband, i alla fall om ens hund är av någon större ras. Lite på samma sätt som det brukar kännas säkrare att leda en häst vid huvudet än i en halsrem.

Om man ska åka buss med en hund som har som vana att fnatta upp i famnen på människor så kan det ibland lättare med halsband, man har bättre koll över huvudet (och därmed resten av kroppen).

Om man har en stor hund som kan göra utfall mot andra hundar, så är det inte särskilt trevligt för den andre hundägaren att stå och hoppas att du orkar hålla emot hela hundens kroppsvikt när den drar i selen.

#10, Alla hundar som använder halsband får inte nackskador… Alla hundar drar inte i kopplet.

Maja2
26

Jag blir nästan lite förskräckt över diskussionen …. det låter på en del som att om man har halsband på hunden, så skadar man den … det är ju helt befängt och har verkligen gått till överdrift. I många situationer är det smidigare med halsband, medans det i andra situationer passar bättre med sele.

fidojunior
2

Har gått över till sele på båda mina. På den ena hade jag mest halsband förr för jag tyckte då att det var lättare att kontrollera honom vid hundmöten men nu när jag har haft sele istället så märker jag att det inte alls var lättare att kontrollera honom, märker att hundmöten går bättre i sele just för att det inte är något som dras åt runt halsen på honom så han tar istället kontakt bättre. :)

Annars så har jag nu förtiden bara halsband på dem om de samtidigt har regnkläder på sig, blir så krångligt att ändra storleken på selen för att den då blir för trång. :P

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Nicolina
2

Har endast sele då min hund är trång i halsen så hon kan av den anledningen inte ha halsband, dessutom drar hon värre i halsband än i sele vilket ju inte förbättrar hennes trånga hals och jag vill inte träna gå fint i halsband med en hund som har sån här problematik, då undviker jag halsband helt istället.

För övrigt så föredrar jag halsband, smidigare, enklare och mer kontroll över en stor hund. Jag tillåter dessutom aldrig någon hund att dra i kopplet när jag går och föredrar att alltid ha hunden lös överallt utom i situationer där det är av säkerhetssynpunkt att hunden är kopplad. Men sele är helt klart bättre för hundens kropp, så beroende på hund och situation väljer jag en passade utrustning till hunden.

[TheMiko]
0

Använder halsband på Zacke än så länge, köpte en sele som jag egentligen vill använda men med den på så stannar han och vägrar gå på promenaderna varpå han antingen kryper ur selen eller kasar den fram så han får skav bakom frambenen.

Tycker därför det är smidigare med halsband.

PiganX
0

#9 Det beror på vad det är för halsband och hur tight det sitter.

Karmatarerskanise
0

#18 Anser att alla halsband går att komma ur, för inte har man det så tajt att hunden styps, hoppas jag i alla fall :)

PiganX
1

#19 Har man halvstryp där det är ganska tight när man spänner åt så går det inte att komma ur. Inte heller om man har helstryp. Och som du säger själv; om hunden ändå går fint brevid en så spelar det ingen roll vad man har.

Nicolina
1

#19 Fast på de flesta hundraser så brukar ju käkarna och/eller öronen vara bredare än själva halsen så även om halsbandet sitter lagom runt halsen så går det inte över själva huvudet på hunden. Helstyp gillar jag inte, halvstyp eller vanligt fast halsband brukar inte gå över huvudet på en hund om det är rätt storlek och passform. Sen finns ju ex. vinthundraserna som inte har breda käkar och där går väl det mesta över skallen på dem gissar jag =)

Karmatarerskanise
0

#20 Jag har sett många hundar backa ur halv och helstryp.

#21 Även fast huvudet är bredare så är min erfarenhet att halsband går att ta sig ur från.

Nicolina
0

#22 Klart det inte är en omöjlighet, beror ju på hund. Men de allra flesta hundar går det ju normalt sett utmärk att ha halsband på utan att de kan ta sig ur dem precis som många hundar kan ta sig lika lätt ur en sele. Beror helt på hund och dess kroppsbyggnad, vissa kan ta sig ur en sele och vissa ur halsband. Tycker det är betydligt vanligare att de inte lyckas med det om bara ägaren har rätt storlek, sen som alltid finns det ju undantag Skrattande

Karmatarerskanise
0

#23 Det enda jag skrev var att jag tycker att det är 100 gånger lättare för en hund att komma ur halsband jämfört med sele. Ni behöver inte hålla med :)

Självklart kan olika hundar ta sig ur de olika sakerna olika lätt. Men de flesta hundar jag känner til har tagit sig ut halsband, inte det andra.

LostMySelf
0

Skaffade sele till min Chihuahua för det är både obekvämt och jobbigt att ha det på honom, han är lite dragig ibland och då dras halsbandet upp mot öronen. Är även inte bra med halsband för halsen/nacken. Sele är skönt för du får mer kontroll på hunden och ifall dom drar så drar dom med kroppen, inte med halsen.

vallhund
0

Skulle vilja se den hund som kan ta sig ur en Webmaster harness:

http://www.canis.se/nettbutikk/omtale.php?id=RW148_var&mid=89&ug=

Använder mest retrieverkoppel till nuvarande hund, selen vid riktiga långrundor.

Inne o lös ute är hunden naken, av säkerhetsskäl.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

LostMySelf
0

#26: Eller en från Puppia ;)

Sherlocked
3

#22, HUR kan en hund backa ur ett helstryp..?! Den dras ju åt mer när hunden drar. (Klart om man bara låter den hänga som ett snöre, men det är ju som att inte spänna selen och sen säga att hunden kan komma ur den.)

Jag har retrieverkoppel på min, och det är ju strypfunktion… Inte fasen skulle han kunna backa ur.

#21, Tvärtom från dig så gillar jag inte vanliga, "stumma" halsband alls.

SamanthaJones
3

Jag använder för det mesta kedjestryp eller en dressyrlänk, lite beroende på vad vi ska göra. ibland har jag kört med ett solidt halsband eller ett brett halvstryp men det hör till ovanligheterna. Han går oftast lös i vilket fall men skulle han göra ngt så vill jag kunna korrigera honom.

Ser ingen mening med sele, i min värld ska hunden kunna uppföra sig så pass väl att användandet av sele bara är en onödig sak. Istället för att låta hunden ha det bekvämt i sitt dragande eller vad hunden nu gör. lär den gå ordentligt o sköta sig så kan man istället låta hunden gå lös.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

vallhund
3

# 29

Alla hundar går inte att läras att vara lösa. Att man använder sele behöver inte betyda att hunden drar, var har du fått det ifrån?

SaraC
10

#29 Hunden ska kunna uppföra sig så pass väl att sele är onödigt men du använder halsband för att kunna korrigera. Låter väldigt motsägelsefullt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SamanthaJones
0

#30, trodde jag skrev det men hade visst försvunnit.

Såhär hade jag typ skrivit från början "Ser ingen mening med sele, i min värld ska hunden kunna uppföra sig så pass väl att användandet av sele bara är en onödig sak. Tyvärr har min tråkiga erfarenhet fått bli att de som använder sele på sin hund är de som inte orkar/kan/vill ta tag i en så grundläggande sak som koppelvett" Istället för att låta hunden ha det bekvämt i sitt dragande eller vad hunden nu gör. lär den gå ordentligt o sköta sig så kan man istället låta hunden gå lös."

Hade visst raderat lite för mkt o ivrigt.

Nej, långt ifrån alla hundar kan gå lösa. Men de flesta hundar kan gå bättre än vad de gör idag.

Vänligen

Sofia

SamanthaJones
1

#31. Det tycker jag inte. Det är fortfarande en hund jag har o ingen maskin så även om han går kanon 99% av tiden och då är lös så vill jag ha ett halsband på av den anledningen att om han skulle göra något så vill ja ha en möjlighet o korrigera. 

Kan ge ett exempel på vad vi ständigt jobbar på. Han går som en klocka och lyssnar på minsta vink, spelar ignen roll om en mötande hund gör utfall eller dylikt, det ignorerar han. Men(!) om det, gud förbjude, skulle ligga hästskit på vägen, då blir han total döv o ska promt äta, rulla sig o gosa i det. Då spelar det ingen roll vad jag säger eller vad jag gör. Då är det rät nice o ha ett halsband på så att man förhoppningsvis hinner avbryta innan han slänger sig ner i det. 
Sen är ju detta ngt vi jobbar på så ofta som orken finns men vi sitter lite fast på denna punkt och jag tror jag har prövat allt som finns att pröva.

Vänligen

Sofia

Indira
2

#9 Ingen av mina hundar är bekväma i sele.. Båda älskar sina strypkedjor, dom mer eller mindre tar på sig dom själva genom att såfort jag har tagit fram det så knör dom in nosen i det. och dom kan inte backa ur dom hur mycket dom än skulle försöka :)

vallhund
1

Tja, jag använder aldrig halsband/koppel för att korrigera en hund. När hunden är lös har den vare sig halsband eller sele på sig, ren säkerhetsåtgärd. Använder Webmaster harness vid långisar i ojämn terräng, perfekt att kunna hjälpa hunden medelst handtaget på ryggen.

SaraC
4

#33 Det som jag menar är motsägelsefullt är din jämförelse med selen.

Det jag får ut av det du skriver blir ungefär;

Om man har sele på hunden har man det för att man inte orkat koppelträna hunden/inte orkat träna den att vara lös. Har man halsband så har man tränat hunden och behöver därmed ingen sele, men ändå har man halsband på hela tiden för att kunna korrigera vid behov.

[RMSLiners]
1

Jag använder lite allt möjligt på min, allt från halsband till retriever koppel, dragsele, spårsele osv. Allt beror på vad vi ska göra och vart vi ska. I skogen blir det spårsele, i draget dragsele uppenbarligen, vid promenader retriever koppel eller halsband, även sele där om jag använder flexi. Min drar inte i halsbandet eller spårselet (händer väll någon gång då hon kommer av sig men det är inte hela världen), enda gången hon riktigt drar är när dragselet sitter på för då ska/får hon dra.

Hon går bättre i sele men halsbandet har hon på sig hela tiden så ibland är jag bara lat så jag häktar på koppel på henne och går. Halsbandet är också bra att ha om hon ska stå i spann då hon måste ha nacklina för att inte dra åt ett annat håll, nacklinan hindrar henne alltså från att dra sidleds när spannet drar framåt.

SamanthaJones
0

#36. Mig veteligen har jag inte skrivet det du citerar någonstans så om du inte hänvisar till det jag har skrivit så har jag inget o svara på. Så, lär dig använda citattecken korrekt så slipper du skapa onödiga feltolkningar. Det borde väl ändå du som sajutvärd veta och varfa mån om ;)

men som jag ser det, om två hundar går precis lika bra i koppel och till 99 % inte gör ngt som den inte får. Då tycker jag det mest logiska är att det borde vara skönare för hunden o ha en länk löst hängande runt halsen en en sele på sig? Och om hunden mot förmodan skulle göra ngt felbeteende så börjar väl de flesta (eller iaf jag) vanligen med att försöka bryta beteendet genom ord och kroppsignaler. Men detta är inte alltid de biter på hundar, iaf inte min (som i exempelt med hästskit) och då är det betydligt enklare att korrigera i ett halsband än i en sele. Iaf har jag aldrig lyckats med att korrigera vettigt i en sele, men det kan ligga hos mig som förare och inte i selen. 

Försök nu att läsa vad som står o inte som du vill att det ska stå.

Vänligen

Sofia

SaraC
4

#38 Det är inte ett citat, det var vad jag fick ut av ditt inlägg som jag försökte urskilja från resten av mitt inlägg. Jag ber om ursäkt om jag fick det att framstå som att jag citerade något. Ska genast ändra på det. Nej, att jag är Sajtvärd betyder inte alls att jag alltid använder mig av perfekt skrivspråk, är inte perfekt på något vis.

Det du skriver nu i ditt andra stycke är ju inte alls det jag reagerade på från början.

Jag har hela tiden läst vad som står.

SamanthaJones
0

#39. Då förstår vi varandra då? :)

Vänligen

Sofia

fidojunior
2

#28 Har haft helstryp på min Pudel, den åkte över hans huvud när han bajsade haha. xD Så visst kan en hund gå ur ett helstryp när den inte är spänd för då hänger ju den löst runt halsen.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Karmatarerskanise
1

#28 Jag hoppas att de som använder stryp inte har det kaftigt åtspänt hela tiden. Har man inte det är det lätt att hunden backar ur eller kommer ur på annat sätt.

Maja2
0

#42 Nu använder jag inte helstryp … men hoppas precis som du, att de som använder det inte har det kraftigt åtspänt hela tiden … och det tror jag inte att de har heller.

På de flesta så låter det som att det är panik om hunden kryper ur, både halsbandet och sele …. Det verkar som att de flesta har bekymret att hunden inte vill annat än komma loss, och kryper de ur, så är de borta. TRÅKIGT om det är så !!!

PiganX
0

Jag använder lite olika, varierar oftast  mellan halvstryp och helstryp. Och självklart har jag det inte åtspänt hela tiden, om ens nån gång. Leo går ganska fint i koppel, så länge jag motiverar honom att hålla fokus på mig. Så han behöver inte få ont i halsen bara för att jag använder stryp istället för vanliga halsband.

Och jag föredrar halsband framför sele eftersom jag vill ha kontroll, ifall han skulle försöka dra iväg med mig. Nu har det inte hänt på väldigt länge, eftersom vi håller på att träna bort den biten så att han fokuserar mer på mig än intressanta katter som springer över vägen osv. Men om det skulle hända så vill jag inte att han har sele, eftersom han får enklare att dra då.

Och Maja2, tror nog inte att särskilt många hundar strävar efter att krypa ur sina halsband/selen (eller har jag fel?) Tror att du missuppfattat.

[Tess86]
4

#13 Nej, alla hundar drar inte i kopplet. Om mitt inlägg syftade på detta så ska jag klargöra mig. Alla hundar drar inte i sitt koppel och alla hundar skadar inte sin nacke eller hals. Det jag skrev om är att risken att skada nacke och hals alltid finns så länge man har en snara runt halsen som sitter fäst i ett fast föremål, i det här fallet ägaren.

I alla fall du beskriver så handlar det om en hund som drar i kopplet och där anser jag att risken att skadas finns.

#14 Och jag tycker precis tvärt om, att det är skrämmande hur många ägare som är villiga att ta risken att skada sin hund. Av alla positiva sidor jag räknas upp så ser jag bara positiva sidor för ägarens del och aldrig för hundens del. Den största anledningen som jag ser att flest räknar upp är att ha kontroll över sin hund. Jag anser att om man inte orkar hålla i sin hund i en sele så har man skaffat en hund som är för stor. Jag tycker aldrig att hundens hälsa ska äventyras på grund av praktiska skäl för ägaren. Och då kan säkert vissa tycka att jag är jättedum som säger att någon inte kan skaffa en stor hund för att man inte råkar vara stark. Men så tycker jag. Det är inte hundens fel att man själv inte råkar vara tillräckligt stor eller stark. Och sen visst, tränar man sin hund så kan man få en lydig hund trots att den är starkare än en själv, men jag tycker ändå inte att det inte finns någon anledning till att ha halsband medan man tränar hunden.

#32 Vilket konstigt antagande att de som har sele på sin hund inte tränar sin hund. Vad har selen med kontaktträning och lydnad att göra? Kontaktträning och ryck i halsband är två helt olika saker så varför skulle man behöva halsband och smärta (och nu menar jag inte smärta av att ha på ett halsband utan just av att rycka i halsbandet) för att träna detta?

En fråga generellt till alla eftersom de flesta verkar säkra på att deras hundar inte har skadad nacke av halsband, och nu riktar jag den frågan till mig själv också för jag har faktiskt också haft halsband på min hund en gång i tiden. Hur vet man att ens hund inte har skadat nacken? Hur ser man om hunden har muskelspänningar, förskjutna nackkotor, irriterat luftrör, kronisk huvudvärk? En noggrann medicinsk undersökning skulle ju visa detta, men annars? En hund talar ju oftast inte om ifall den har ont.

Karmatarerskanise
0

#43 Den uppfattningen har inte jag fått, att allas hundar försöker komma loss hela tiden ;) Detta är bara en spinnout på en kommentar i början.

vallhund
0

# 45

Det går alldeles utmärkt att ha halsbband på hund utan att skada dess nacke. Personligen tycker jag det är lättare att hålla en hund med sele än med halsband.

Hur kan man medelst en nogrann medicinsk undersökning diagnostisera kronisk huvudvärk hos hund?

Maja2
1

#46 Kanske inte, men fokus hamnar mycket på att hundar kan ta sig loss ur halsbandet.

PiganX
0

#48 Ja, eftersom vi diskuterar för- och nackdelar med halsband/sele, och någon nämnde att vissa hundar kryper ur selen, och sen fortsatte diskussionen vidare på det spåret. Tungan ute

Maja2
0

#49 Ja, och flera hävdar att de kryper ur halsbanden …  Det känns trist att såpass många hundar vill kypa ur halsbanden … OCH selen .DET är min reflektion

Anibaz
2

Båda mina har Hurttas Y-sele, just för att oavsett om hunden inte drar i kopplet så kan det bli belastning på halsen eftersom handen inte ligger still när man promenerar.

Halsband har jag också, om det är en snabbrastning eller om vi ska åka bil t.ex, just för att det går fort och är lätt att ta på och av. Halvstryp utan strypfunktion är det då som gäller. Sen har dom ett vanligt läderhalsband med spänne där deras brickor med namn och mitt telefonnummer står, men det har jag sällan kopplet i då brickan slår emot haken och det blir skapligt störande i längden.

Huruvida hundarna tar sig ur sele/halsband: Mina har aldrig tagit sig ur Y-selarna, inte för att dom har försökt heller. Hanen tog sig ur halvstrypet en gång, så på honom är sele helt klart att rekommendera eftersom jag inte gärna använder helstryp.

Jag personligen tycker att jag har mer kontroll när hundarna har sele då jag kan ta tag i den utan att riskera obehag på hals och nacke.

fridaas
0

Vi har halsband på vår hund för att det är det enda hon kan ha utan att krypa ur, det kvittar vilka selar vi än har testat så kryper hon på något sätt ur dem och ja de har varit måttanpassade och sydda för just henne.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Forest]
0

Här har vi bara sele ibland allså oftast är det halsnabd smidigt att ta på och av när vi är ute o går, de springer utan sina halsband när dom är lösa. Mina går fint i halsband och även i sina selar inte har de krånglat sig ur halsbanden eller selarna Flört Bra med halsband för min del är smidiga att ta med av och på :)

Satum
2

Jag håller med #1 och sen för att jag personligen tycker det är för jäkla fult med sele Skrattande

Sherlocked
0

#42, och någon annan, som kommenterade att ni hoppas att "vi" som använder stryphalsband inte alltid har dem åtspända:

Nej givetvis inte. Men OM jag skulle ha en hund som ville ur kopplet, så skulle jag väl inte gå helt apatisk, utan man får vara med lite och hålla koll så att man kan dra åt om hunden försöker komma ur halsbandet. Fast i och för sig… OM jag hade en hund som aktivt försöker smita från kopplet så skulle jag faktiskt föredra sele, för att slippa slita i halsen.

Eller kanske fråga mig varför hunden inte vill gå med mig..! (Jag har aldrig haft någon hund som betett sig så.)

Som ett litet "PS" kan jag ju berätta att min hund tagit sig ur strypsnaran massor med gånger! Skrattande Det händer att jag går som en zombie  ibland och låter det bli för löst (retrieverkopplet går att öppna hela vägen) eller till och med tappar kopplet haha! Allt som händer är att han antingen stannar och väntar tills jag sätter på det igen, eller fortsätter med sitt utan att märka det för att han går lös så ofta ändå. Så hela diskussionen om hundar som bestämt ska dra sig ur halsband och sele är ju bara rent teoretisk, från min sida…

[Tess86]
1

#47 Det kan vara svårt att diagnosticera att det är just kronisk huvudvärk hunden lider av, men man kan titta på spänning i muskler och skador på leder och nackkotor vilket kan resultera i nerver som ligger i kläm och konstatera att det troligtvis resulterar i huvudvärk.

När man har undersökt hundar som fått ha stryphalsband på sig under promenaderna och där ägarna använder halsbanden som träningsmetod (t.ex. genom ryck eller genom att låta kopplet bli spänt när hunden går för långt så att halsbandet dras åt) har man sett att hundarnas nackmuskler är konstant spända, även när halsbandet tas av. Detta är samma muskulatur som brukar vara spänd hos människor som lider av kronisk huvudvärk.

Det jag tycker är svårare är hur man konstaterar avsaknaden av smärta utan ett medicinsk undersökning, dvs. hur kan folk vara så säkra på att deras hund aldrig har skadats och har bestående men av skadorna?

LostMySelf
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enda selen jag tycker är fin är den från Puppia, hur kan man inte gilla den? ;)

[Jawa´s]
0

Jag använder halsband, hel- och halvstryp och kommer nog alltid göra det, när det inte gäller spårarbete.

vallhund
0

# 56

Finns det någon forskning på förekomst av skador som beror på diverse halsband?

[Tess86]
1

#59 Ja, det gör det. Jag ska se om de är öppna för allmänheten att läsa eller om man måste vara medlem på tex Web of Science för att få tillgång till rapporterna men om du är intresserad kan jag lägga upp länkar.

vallhund
0

# 60 Tack. På jobbet kommer jag åt alla humanmedicinska o dito veterinär sajter via KIs servrar.

[Tess86]
0

#61 Här är en artikel från American Animal Hospital Association som heter "Effects of the application of neck pressure by a collar or harness on intraocular pressure in dogs". Artikeln finns inte att läsa på internet men går att beställa ifrån Libris. Men kanske att du kan komma åt och läsa den ändå då.

Här är artikelns abstract:

"The effect on intraocular pressure (IOP) from dogs pulling against a collar or a harness was evaluated in 51 eyes of 26 dogs. The force each dog generated while pulling against a collar or a harness was measured. Intraocular pressure measurements were obtained during application of corresponding pressures via collars or harnesses. Intraocular pressure increased significantly from baseline when pressure was applied via a collar but not via a harness. Based on the results of the study, dogs with weak or thin corneas, glaucoma, or conditions for which an increase in IOP could be harmful should wear a harness instead of a collar, especially during exercise or activity."

Men den gäller ju bara effekten på ögon. Jag ska kolla efter de andra artiklarna också.

[Tess86]
1

Här är en artikel som är ett kort utdrag ur Anders Hallgrens Ryggproblem hos hund.

http://www.hundharmoni.com/halsbands_art.htm

Han skriver framför allt om halsbandet som Cesar Millan har tagit fram men diskuterar i artikeln om man borde använda halsband i huvud taget och framför allt alla sorters stryphalsband.

Är man intresserad står det längst ner på sidan hur man kan skaffa "Ryggproblem hos Hund", om det fortfarande är aktuellt.

wintermynta
1

Jag använder både och på min dvs sele o halsband beroende på vad vi ska göra.
Sele vid promenader, miljöträning, och koppelträning. Halsband när vi ska ta oss från punkt a till b. Fördelen med halsbandet är att det går snabbt att ta på samt att hunden vet vad som är syftet.

vallhund
0

Samma artikel som http://www.dogma.nu/artiklar/farligt-halsband

Nu har ju AH ingen veterinärmedicinsk utbildning, han är leg psykolog på humansidan i grunden. Vad har kraniosarkal terapi o bioenergi med seriös forskning att göra? Undras var (Hallgren, 1994/2005) är publicerat?

CMs halsband fyller samma funktion som retrieverkopplen gör när man vänstervarvar o drar upp kopplet precis bakom öronen, deet är ingen nyhet att det r ytterst smärtsamt för hundarna.

Men tack för hjälpen, ös gärna på med mera så skall jag kolla upp på jobbet onsd/to natt när jag arbetar igen.

[Tess86]
0

#65 Jo, precis. Jag är också lite kritisk till A.H. eftersom han inte är någon forskare. Egentligen är det bara vetenskapliga studier i ämnet som jag är intresserad av. Men jag tänkte att jag skulle maila honom och höra vad han baserar sina påstående på. Om han har hämtat informationen ifrån vetenskapliga studier så är det fine med mig, skulle dock vilja kunna läsa orginalstudierna själv i så fall.

vallhund
0

Vet inte hur det var när AH gick sin utbildning. På 80 talet ingick grundläggande forskarutbildning i den 3 åriga utbildningen till B psykolog.

[Tess86]
0

Ja, han har väl kanske en forskarutbildning ifrån den tiden men jag tror inte att han har en doktorsexamen som är giltig idag. Men oavsett om han är forskare idag eller inte kan det ju vara så att han kommer med vetenskaplig information, det är ju en fråga om var han hämtar sitt matierial ifrån. Jag kan också skriva en vetenskaplig artikel (även fast jag bara har en magister i biologi) så länge jag baserar den på vetenskapliga studier.

vallhund
0

Fast då uppger du referenser.

[Tess86]
0

Precis, och det är de referenserna jag skulle vilja ha av honom.

Sophie&Segra
4

Ååååh herregud vilket ståhej.. Som om sele inte kan ge skador på en hund, likt halsband kan göra?

Ingen som någonsin tänkt tanken att en hund som går med sele, och ev. kanske drar i den - kan felbelasta något kopiöst?
Verkar inte så..

Jag kan ta Segra som exempel.. (Och alla mina tidigare hundar för den delen också, för dom alla har varit likadana)..

Ska jag ut o bara rasta henne, åker första bästa halsband på.. Det kan vara allt från ett fast nylon halsband, till dressyrstrypet i tyg, till läderhalsband osv..

Ska vi ut på långpromenad får hon 9 av 10 ggr alltid ha sele på sig.. För att hon då kommer in i typ ett "walking mode".. Och vet att då selen är på, så går vi.. Då nosar vi inte, vi drar inte i kopplet, vi gör inget annat förutom att gå.

Selen åker även på vid spår, (vilket tyvärr blir ytterst sällan). Och då drar hon endast framåt, om hon drar = ingen felbelastning.

Om vi däremot ska träna lydnad, eller nått annat.. Gå ner till centrum, går där vi kommer att möta en del folk och hundar.. Ja, då åker strypet på.. Av den simpla anledningen att jag vill kunna korrigera henne snabbt, för att sen belöna..

Det här med sele/halsbandshysterin har verklgien stigit en del över huvudet! Jättebra om du har en mjuk, förarvek och allmänt "sällskaplig" hund..
Men har du en "rejäl" hund, med ordentliga drifter, en hårdhudad brukshund tex.. Ja.. Då säger jag bara lycka till om ni jämt o ständigt ska dra på den hunden ett sele.. Flört

När Segra har sele på sig när vi går bland folk/hundar, blir hon odräglig.. Då hon har lärt sig att tryck i selet (vilket det blir om hon försöker komma fram till nån hund/människa), betyder retning/hetsning.. Alltså blir det som om jag (genom att bara hålla emot) hetsar henne mot hunden/människan/gud vet vad det nu kan vara som hon vill fram till.

Nä.. Ni som vill ha sele på era hundar.. Varsegod, jättebra att det fungerar för er och era hundar!
Men JAG ser över huvud taget ingen anledning till att ha sele på hunden om det inte är så att den vantrivs i halsband, om den inte ska arbeta/"vandra"/dra osv..

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

zoolatri
0

Har har inte läst alla inlägg men jag kan berätta hur jag gör.

Oftast används halvstryp från hurtta, i en storlek som gör att det inte blir någon strypfunktion om kopplet sträcks. Att jag har halvstryp är enbart för att det är enkelt att trä över huvudet på hundarna när vi ska ut och gå. Hemma har hundarna alrig halsband på sig, jag tror det handlar om formen på mina hundar, jag har aldrig hittat några halsband som sitter så bra att jag tycker det är snyggare med halsband än utan. Även om jag hade halsband till som som vore jättesnygga på, så skulle jag störa mig på att pälsen formar sig efter halsbanden. Det har jag nämligen gjort de perioder hundarna har haft halsband med fästingbricka i under perioder.

Tar vi längre promenader eller om vi ska ut i skogen tar jag på deras y-selar, det känns skonsammare för hundarna och när jag släpper dem lösa behöver jag bara bära kopplen, inte halsband och koppel. I selarna har de sina namnbrickor med mitt telefonnr på om de skulle springa bort(vilket ännu aldrig hänt,  det är inget jag tror kommer hända, men för säkerhetsskull). Dessutom har de bra reflex i selarna. Nackdelen med selarna är på vintern när de inte riktigt är kompatibla med hundarnas täcken… Så under vintern blir det helt enkelt oftare halsband på promenaderna.

Jag bor precis som Annika85 på landet och ofta går hundarna lösa utan koppel, som de gårdshundar de än. Jag vill inte att de ska ha varken sele eller halsband på sig så de kan fastna, vare sig i varandra när de leker eller i pinnar och annat som finns utomhus.

Fördelarna jag ser med halsband är ffa att det bkir bäst ihop med täcken och teflexvästar på hundarna, att det är smidigt när man ska ut på en kort runda… Och att det finns många snygga halsband, inte riktigt lika många snygga selar! En nackdel som jag upplever med halsband är om man har en hund med väldigt smalt huvud, som min foxterrier, så är det väldigt lätt för hunden att backa ut halsband, om man inte sätter halsbandet väldigt tajt runt halsen.

kodex
0

Min vovve tycker inte om att ha sele. jag har provat alla sorters modeller opch har till och med sytt ett antal själv helt efter hennes kropp. Men hon verkligen hatar att ha sele. Så därför har jag halsband på henne. Men annars är jag starkt förespråkare av sele då det är absolut skonsammast för hunden.

Fast Tilla går mest lös och då har hon ingenting såklart.

[Jawa´s]
1

#71 kunde inte sagt det bättre själv.

Var ute och gick med en fralla idag, i en julius k9 sele….min hand höll på att gå av eller få blodstopp. Den lilla hunden blev emormt stark i selen och Sprang framåt. Och ett ryck bakåt saktade inte ner den….blev en väldigt tråkig och irriterande promenad, vilket förstörde för de andra hundarna i gruppen. Undrade helt ärligt hur länge mina nerver skulle räcka innan jag skulle få ett utbrott^^ 
Att sätta en sele på en hund som redan drar är i mina ögon dömt att misslyckas. Jag har personligen aldrig sett en hund dra mindre när selen åker på, utan tvärtom.

Hade jag satt på en sele på min förra schäfer så hade jag flugit som en vante efter! Och vad hade hänt då? Jo hunden hade lyckats slita sig.
Jag tycker man tappar kontrollen.

Ursprungliga ägarna till hunden jag har nu tjatade på mig att sätta på min hund en sele då han är känslig i halsen, men då får han helt enkelt lära sig att inte dra, drar han inte så behöver han inte börja hosta, inte tänker jag istället sätta på en sele så att han kan dra frittfram.

teezan
3

nu är min hund bara ett år och väldigt nyfiken och glad i allt, lite stressad av sig är han också. han har sele på sig för när han har halsband kan han inte slappna av. vi insåg efter mycket halsbandsträning att han inte kan ta till sig av det vi säger och nu när vi skaffat sele är han som en ny hund utomhus. drar nästan ingenting och lyssnar på allt man säger! går efter träning även jämte oss på kommando och söker sig även dit självmant så det var det bästa vi kunde göra. efter bytet blev det bara glädje att gå ut med hunden för innan stressade han upp sig och var stressad och stretade under hela promenaden och hörde inte ett ljud av vad vi sa. var som han fick en kick av att han inte kunde andas då han drog och så blev det bara värre och värre.

dock sa de i djuraffären att vi bara skulle se selen som en tillfällig lösning vilket jag inte förstod riktigt.. varför envisas med halsband när hunden mår bättre och trivs i sin sele? hund i halsband är väl inte lika med en bättre hund? känns som en del ser det så. till och med jag själv trodde till en början att jag hade misslyckats som ägare då min hund vägrade ha halsband. men det är bara olika från hund till hund!

[Jawa´s]
0

Jag känner mig tryggare vid hundmöten om hunden jag möter bär halsband, gärna någon form av stryp (halv, hel, kedja, retriever). Det är så lätt att hundar börjar tjafsa eller vill leka och drar extra mot varandra, har hundägaren med sele inte koll på sin hund, vilket jag ju inte har nån aning om, så Är det lättare för hunden att dra omkull ägaren om den bär sele än om den bär halsband.

kodex
4

#74 En mellanpudelhane som jag passar drar mycket mindre när han har sele på sig (vilket familjen blev väldigt glad över när jag introducerade dem för denna fantastiska uppfinning :P) :) Den har verkligen en lugnande effekt på honom. Jag vet dessutom många som det är likadant med bland annat en annan hund jag passar (en rottweilerblanding). Men med pudeln är det verkligen stor skillnad! Så hundar som drar i halsband och drar mindre i sele finns det i alla fall ;)

Sen förstår jag inte riktigt det där du menar med att hunden inte ska dra om den inte vill hosta. Det är en hund vi talar om som inte kan dra dessa samband mellan konsekvens och handlande. Inte i en sådan otydlig situation i alla fall. Det är vad jag tror.

#76 Jag känner att jag har kontroll vid alla slags möten när jag har sele på dessa hundarna. Jag har så pass bra kommunikation med dem att de lyssnar på mig. Men detta beror ju på hund till hund. En annan hund jag passade åt en kompis (pitbull) kunde man inte gå med utan att ha stryp på för han var så otroligt stark samtidigt som han var hundaggressiv. Hade han haft sele så hade man inte haft någon chans, dels för han kunde missrikta sin aggression mot den som höll i honom i stundens hetta. P.S. Han är bättre idag D.S

[Jawa´s]
0

#77 mina hundar har dock lärt sig att det inte lönar sig att dra i kopplet, inte för att jag har tränat det, (för mina hundar får gärna gå långt framför mig och va på gränsen till att dra) utan för att de själva måste ha gjort någon sorts koppling att det är obekvämt att dra. Hade de inte visst om koppellängden och konsekvenserna så ser jag inte varför de Inte skulle dra för fullt? Det hade jag gjort om jag var hund och inte kände något ordentligt motstånd, mer än en sele som det nästan blir roligt att dra i.

Jo det är det jag menar, vissa hundar Är starka, det var dit jag ville komma i tidigare inlägg där jag skrev om frallan jag var ute med, den väger väl inte mer än 5kg men det kändes Bra mycket tyngre när han drog i sin sele, jag trodde flera gånger att jag skulle tappa greppet. En dragande fralla, eller jack russel för den delen hade Lätt kunnat dra omkull gamla rangliga Agda 85. Detsamma gäller större hundar, en mellanhund, tex bulldog eller labbe hade lätt kunnat dra omkull mig om den hade haft sele på sig. Annat blir det med halsband, det är ett helt annat motstånd som många hundar tycker är lite obehagligt. Så Därför känner jag mig säkrare av att träffa på en hund med halsband, för den har förmodligen inte lika stor chans att slita sig som en hund i sele.

Kan ju säga att det inte är superkul att möta alla staffar/pitbull (vad.det.nu.är) i sina selar där jag bor…med ägare (både unga killar och medelålders kvinnor) som kämpar som grisar för att hålla kvar hunden medan den gör sina utfall i sele. Kul och säkert =)

kodex
3

#78 Jo jag förstår vad du ville säga i ditt inlägg men jag ville också bara påpeka att minst lika många hundar går bättre i sele än i halsband som tvärtom!

[Tess86]
6

#71 Jag tänker inte kommentera hela inlägget eftersom det känns som att jag redan har sagt min åsikt i ämnet, men jag vill i alla fall kommentera ett stycke och det är det här:

"Det här med sele/halsbandshysterin har verklgien stigit en del över huvudet! Jättebra om du har en mjuk, förarvek och allmänt "sällskaplig" hund..
Men har du en "rejäl" hund, med ordentliga drifter, en hårdhudad brukshund tex.. Ja.. Då säger jag bara lycka till om ni jämt o ständigt ska dra på den hunden ett sele.. Flört"

Hunden som vi har sele på är en jämthundstik. Hon används till jakt på älg och vildsvin. Hon har otroligt mycket driv, är en allmänt hård hund och säger ifrån om hon tycker att hon behandlas fel. Redan som valp kunde hon spänna blicken i en och morra om hon tyckte att man inte fick säga nej till henne.

Det är just dessa hårda hundar som jag tycker att ett halsband inte fungerar på, som de gör på förarveka hundar. En vek hund känner smärtan eller obehaget av ett halsband och slutar dra. En hård hund bryr sig inte om obehaget. En tränare provade att sätta på vår hund ett halsband och varje gång hon sträckte ut kopplet göra ett ryck och vända håll så att hon skulle förstå att rycket betyder att hon inte får dra. Hon reagerade inte i huvud taget. Hon har så pass hög smärttröskel att man måste på gränsen till misshandla henne om hon ska reagera. Och om man nu skulle vilja jobba på det sättet så finns istället risken att hunden då slår över och försvarar sig. När vi istället arbetar med kommunikation har vi en hund som genast slutar dra i kopplet.

Min slutsats är att ett vek hund kan man träna med obehag, en hård hund måste man träna med förtjänad respekt. Vår hund lyssnar bara på en lugn och trygg människa som hon bryr sig om, inte obehag eller smärta.

Sophie&Segra
1

#80, Tycker att du resonerar väldigt vettigt måste jag faktiskt säga trots att vi tycker olika i frågan! Flört

Jag förstår hur du både tänker och menar.. Men.. Åh.. Vet inte hur jag ska förmulera mig i text.. Har det så bra i huvudet, haha.. Obestämd

Det jag menar är, att dom Du som förare/tränare kan få en "hård" driftstark som har "jag klarar mig bäst utan dig" mentalitet.. Så JÄTTEBRA och stort grattis och en stor eloge till dig! Verkligen! Och det är ingen ironi eller sarkasm i det här!!

Men.. JAG som person.. Som har ett rätt hett temprament, och ett lika hett humör.. Skulle ALDRIG orka/klara av att träna uteslutande med positiv förstärkning och inga korrigeringar (eller korrigering i forma v utebliven belöning). 
Och jag har därför valt den typ av hund som passar just Mig som person.. Vi har lite samma mentalitet jag o Segra och passar därför varandra som handen i handsken.. Och just för att vi är så himla lika, så blir det sällan missförstånd mellan oss :)

Som sagt.. All respekt och stor eloge till dig om Du har det tålamodet och som person kan klara av det..
Men jag, är inte sån som person.. Och jag har inga problem med att korrigera min hund så pass att den "tar åt sig" för att DIREKT efter det belöna och det blir KALAS!

Det är sån tur att vi alla är olika, och att det finns en hund för oss alla.. :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

willas
0

#73 skrivetav kodex

Samma sak här. Min vattenhunds-x Taffo avskyr alla slags selar. Jag gillar själv att använda sele, så jag har prövat flera modeller.

Tar jag fram en sele när vi skall gå ut, så går han och gömmer sig under bordet!

Jag hade förr en hundaggressiv boxer. Jag använde sele på honom. Det gav bra kontroll att ta i handtaget på ryggen. Vid behov kunde jag lyfta upp framdelen på hunden utan att behöva oroa mig för att skada honom.

bruksterrier
0

Jag använder halsband på mina hundar.

Även de "riktiga" hundarna vi haft, dvs hundar av bruksras.

Vid skada eller annat så åker en sele på.

Om man använder sig av halsband bör man dock se till att man har ett halsband som passar hundens nacke och som är bekvämt. Dessutom bör man också använda det med lite vett…

Det är väl lite av en smaksak och jag skulle aldrig heller komma på tanken att korrigera mina hundar genom koppel och halsband, eller korrigera öht.

För övrigt är de lösa majoriteten av våra promenader.

[Tess86]
7

#81 Jo, det är ju ofta så att trots att man tycker olika i ett ämne så har båda sidor en vettig anledning att tycka som man gör :) Olika människor fungerar på olika sätt och olika hundar fungerar absolut på olika sätt.

Jag har egentligen bara en enda anledning till att jag inte vill använda halsband och det är att jag inte vill äventyra mina hundars nackar och halsar, just för att jag har hundar med mycket driv i och som lätt distraheras av saker och då vill jag ha en chans att få dem att välja mig igen innan kopplet ger dem obehag.

Och nu är det inte så att vi tränar helt utan korrigeringar heller. Men för oss är inte korrigeringar fysiska utan mentala, dvs vi använder röst och kroppsspråk. Och vår tjej som vanligtvis är så tuff och klarar sig själv och gärna springer flera kilometer bort på jakt kan komma krypandes och smörandes bara vi gör en mörk röst åt henne och spänner kroppen. Idag har vi världens mysigaste hund som lyssnar på oss för att hon vill att vi ska bli glada igen. Skulle vi börja korrigera henne fysiskt skulle vi istället kanske ha en hund som snart försvarar sig. När hon var ung såg vi i henne att skärpan finns där, nu är det upp till oss att lära henne hur man beter sig mot dem man bryr sig om.

Jag tänkte på det där du sa om att en sele också kan ge skador i form av snedbelastning. Det har du såklart rätt i och det är viktigt att en sele verkligen sitter rätt på en hund. En bra dragsele ska ju t.ex. inte ge felbelastning eftersom den är gjord för hundar som ska dra hela livet. Men om jag skulle jämföra vilket halsband som helst (som jag anser alltid ger felbelastning på kroppen) och vilken sele som helst (som också kan ge felbelastning men längre ner på kroppen där kroppen är mer kompakt) så skulle jag anse att en seles felbelastning alltid är att föredra framför ett halsbands. Men självklart är det viktigt att man väljer rätt utrustning till sin hund. Att föredra vore väl att ha hunden lös, men det fungerar inte så bra i vårt samhälle, och då tycker jag att det näst bästa och minst skadliga är att föredra, kombinerat med träning så att hunden inte drar i kopplet.

[Tess86]
2

Jag hittade en "artikel" skriven av en hundfysioterapeut som beskriver vilka skador hon ser på sina kunder (hundarna) efter stryphalsband. Hon skriver också om en studie som har utförts i Tyskland med stryphalsband och stackel och där det visade sig att hundarna med stryphalsband hade mycket mer skador än hundar med stackel. Jag ska se om jag kan få tag på orginalstudien, och om den förhoppningsvis finns på engelska.

http://www.astors.se/stryphalsband-962059

Indira
2

Nu måååååste jag kommentera!

Ni som skriver om att halsband skadar hundarna, tror ni verkligen inte att selar också gör det? En hund SKA INTE dra, under några omständigheter. Men, att ha en sele på en hund som drar, kröker ju ihop hela ryggen på hunden! Selen pressar ju ihop skulderbladen på hunden, hundens bog pressas bakåt och ihop medan ryggan blir välvd uppåt och rumpan trycker på…. Den blir GANSKA så felbelastad, vilket bara tar några veckor! (Har sett det med egna ögon, ganska hemskt)

Ett halsband trycker bak nacken, men kroppen är densamma. JAG skulle ALDRIG ta på en hund som drar en sele. Jag kör halsband jämt, jämt och jämt! Och med halsband tar det 1-2 dagar att få en hund att sluta dra. Varför dra ut på tiden med en sele som felbelastar och skadar hunden ännu mer?

Karmatarerskanise
5

#86 Selarna jag har använt felbelastar ingenting. Och har definitivt inte pressat ihop skulderbladen.  Inte heller påverkar dom ryggen.

Michaela-N
4

#86 Oj, då har nog selen varit för liten eller så har det varit fel modell av sele på hunden du mött.

Alla sorts selar passar inte på alla hundar. Min hund t.ex har väldigt svårt för Y-selar.

Indira
0

Fast det är inte bara en hund, jag har även hört om fler.. Selar är enligt mig väldigt ohälsosamt för en hund att ha av just de anledningarna jag skrivit.

[Tess86]
14

#86 Men jag har aldrig påstått att hundarna ska dra i selen. Om man ska ha en hund som ska dra ska den självklart ha en dragsele på sig.

Varför tar så många för givet att folk med sele inte tränar sin hund i att gå fint?

Det handlar inte om att hunden ska ha sele för att det inte ska vara farligt att dra. Det handlar om att oavsett hur duktig hund man har så kan kopplet bli stramt. Antingen kan hunden glömma bort sig och rycka till (för det är väl ingen maskin man har i kopplet?) eller så kan man själv trassla med kopplet eller råka dra till. Jag pratar inte om hundar som strändigt drar i kopplet, de ska alltid tränas, jag pratar om plötsliga ryck som kan uppstå. Det handlar inte om långvarigt slitage utan om whiplashskador och skadad luftstrupe.

Prova själv att knyta ett rep runt din hals och låt en annan människa lätt rycka i det. Prova sedan att knyta det runt bröstkorgen och gör samma sak. Vilket känns bäst? Hundar är däggdjur precis som människor och deras nackar är uppbyggda på samma sätt. En människa kan få en whiplashskada med bestående men av en bilkrock i 50 km/h. Varför tror folk att deras hundar tål så mycket mer?

kodex
2

#90 Bra skrivet! Skulle skrivit detsamma som svar om inte du gjort det :)

Indira
2

En hund har oroligt mycket muskler kring sin hals för att kunna stå emot bitskador utav andra djur. Bogen och skuldran är inte skyddad på samma sätt.

Har du sett en hund som drar till i en sele? Nackan och hela kroppen svungas ju runt där också! Och att jämföra hur det känns på mig jämfört på mina hundar är okunskap… En hunds hals är mycket mycket starkare, bättre uppbyggd och skyddad av alla den muskulatur som finns där. Vi har ingenting som skyddar vår hals, så det är stoooooooor skillnad!

CelsiusT
0

Jag har halsband på 24/7, av säkerhetsskäl. Jag vill kunna ta tag i hunden och verkligen få tag i den snabbt och lätt. Tex om man måste stoppa hundleken lite abrubt eller om det kommer besök eller något händer så vill jag kunna ta tag i hunden. Eftersom jag också oftast tar ut hunden på gården lös (utan att aktivt sätta på någt) så vill jag ha halsband at ta tag i om vi tex ska gå över vägen eller liknande. Dock har jag det löst satt så att hunden själv kan få det av sig, om h*n tex skulle fastna eller så, men inte så löst att det ramlar av av sig självt. Det är helt utan spännen och av brett läder så det täcker stor del av halsen. När hunden är hos pappa så händer det att han tar av halsbandet för att han tycker det ser bekvämare ut, men då stå min hund och tjatar om att få det på sig igen. Han blir inte riktigt nöjd när man tar av det.

När jag går ut och promenerar så har jag honom näsan alltid lös. Ibland väljer jag dock att ta med mig koppel om i fall att och då sätter jag alltid på honom selen. Är jag ute på koppelpromenad så är det sele på som gäller.

Ska jag gå på stan eller så då har jag alltid grimma på och det för att jag vill vara säker på att kunna styra huvudet (händer rätt ofta att han även har selen på sig men utan koppel i så jag kan koppla över om jag vill). Anledningen tlll grimman är främst för att jag vill vara säker på att min hund inte kan bitas eller sticka fram huvudet till folk. Inte för att han brukar bita folk men i dagens samhälle vet man ju aldrig när hunden plötsligt tvingas försvara sig själv, vilket dom inte heller får lov till. Har varit med om alltför många gånger där hunden blir påhoppad av folk och fä på stan, så nej där vill jag vara säker. Han kan dessutom bli lite ivrig när vi kommer till stan med alla lukter och ljud och allt så då är det skönt att veta att axlarna inte blir utsatta för plötsliga ryck.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Tess86]
11

#92 Muskler hjälper inte mot plötsliga knyck och ryck, speciellt inte från ett tunnt halsband som trycker in mellan kotorna. Hundar har dessutom inte mycket mer muskler på luftstrupen än andra däggdjur. Man hör på hundar där ett halsband dras åt att deras andning påverkas.

Jag vet inte vad det är för typ av sele du tänker på när du säger att nacken svungas runt. Möjligtvis tänker du på en sele som har ett bröstband och ett halsband, med ett ryggband emellan. En sån sele ser jag som samma sak som ett halsband. En y-sele däremot går inte ens fram till hundens hals och nacke. Och skulle det nu finnas en sele som sitter på halsen skulle jag säga att det är en dålig typ av sele. Halsband däremot sitter alltid på halsen.

Karmatarerskanise
4

#92 Nej, jag har aldrig sett en hund som drar i en sele som påverkas på det vis du beskriver.

Maja2
6

#93 Det där var nog det virrigaste inlägg jag läst hittills. Du har inte sådan lydnad/kontakt med hunden att du kan stoppa den utan att grabba tag i halsbandet, men du har den lös ute?

Du har ett läderhalsband utan spänne?

Hunden känner sig obekväm utan halsbandet, och tjuter för att han vill ha det på??

Du har grimma på honom för att… vad`?

Väldigt förvirrande.

CelsiusT
0

#96 Jaså det var inte meningn att virra till det för dig.

Jag har sådan lydnad på honom att jag kan kontrollera honom utan att ta i honom. Men ibland går handling snabbare än att kontrollera med orden (främst i hjärnan på mig). Då tar jag handen och håller honom med, inte så konstigt att man ibland vill kunna handgripligen hålla i hunden, ser jag inget konstigt med alls. Det ger även trygghet till mig när vi ska passera över 90-vägen som går intill gården.

Japp ett läderhalsband utan spänne, det är ihopsytt så det går inte att varken öppna eller ändra storlek på.

Nää skulle inte säga att han tjuter om han inte har halsbandet på sig, däremot så tjatar (=pratar) han om att han vill ha det. Jag kan ändå se tydligt att han går fram och puffar på halsbandet och försöker få uppmärksamheten från oss. Tar jag upp det så vill han gärna stoppa in näsan och få det på sig. Skulle väl kanske inte säga att han är obekväm av att inte ha halsbandet på, men han gillar helt klart att ha det på sig.

Grimma har jag som jag skrev för att kontrollera hundens huvud bland folk.

Medarbetare på westernridning.ifokus

vallhund
0

# 92

Lite magstarkt att starta sin bana på¨hundar iFokus med att anklaga andra för okunskap, utan att själv presentera sina ev kunnskaper i ämnet hund.

Indira
2

#98 Jag har funnits här i ca 2 år ;)

jag är Ronon-m

[Tess86]
4

Själv har jag också varit här i två år, men vad har det med hundkunskap, och framför allt fysiologi, att göra? Hur länge man har varit med på ett forum på internet bevisar väl inte vad man har för kunskaper inom biologi…

vallhund
1

# 99 Enligt ditt info reggade du dig 2012 09 02 O påståendena du kommer med i den här tråden verkar inte ha så mycket verklighetsförankring.

Michaela-N
2

#101 Men herregud, har du inget vettigare argument att komma med än att just den medlemmen är ny? Sök efter ronon-m innan du håller på sådär.

Starta ingen sandlådediskussion.

(Kom att tänka på en sak, vill du fortfarande att jag rättar dina stavfel?)

vallhund
0

Du får gärna rätta mina stavfel, jag har svårt att se dem innan jag ser det postat.

O varför skulle jag söka på någon som inte står som avsändare på ett inlägg? Inlägg som dessutom anklagar andra skribenter för okunskap samtidigt som skribenten i denna tråd uppvisat just det, dvs okunskap om hundars anatomi o selars funktion.

Men det kanske är sandlådenivå att ifrågasätta kunskapsnivån på skribenter som trots frågor, inte bara av mig, inte förklarar sig?

Michaela-N
3

#103 Svar JA - jag tycker det är sandlådenivå att bestämma en medlems kunskapsnivå inom ämnet hundens anatomi genom registreringsdatumet.

Du menar alltså att om jag skulle registrera en ny medlem och ta bort den här, skulle jag automatiskt förlora allt jag vet om hundar?

vallhund
1

# 104

Och det jag frågade efter angående anatomi räknas inte? Fö inte bara jag som påpekat det, oavsett hur länge man varit medlem så borde man kunna svara på varför man anser/skriver saker som är uppenbart felaktiga.

Indira
0

#105 Det är inte felaktigt det jag skriver.. Men snälla, vad har min längd på medlemskap här med min kunskap om hundar och anatomi att göra? Jag vet vad jag lärt mig av flera olika hundtränare, en utav dom med 28 års erfarenhet. Så nej, jag skriver inte något som så uppenbart är felaktigt….

vallhund
2

# 106

Vad bra, då kan du ju ta o svara utförligt på # 94 o # 95.

Indira
1

De hundar jag har sett dra i en sele går snett med kroppen…Inte om de går rakt framför ägaren och kopplet dras helt rakt bakåt. Men går den på sidorna och drar så blir det en felbelastning eftersom de hänger med kroppen i selen åt ena hållet. En hund ska inte dra i verken halsband eller sele, det är såklart bättre att inte få ett tryck på något sett.

En hund som gör ett snabbt ryck i en sele får ett stort ryck i hela kroppen och hundens hals. Jag har redan skrivit varför jag tycker som jag tycker…

Däremot finns vissa hundar som inte kan ha halsband på grund av att de har en känslig nerv i halsen som gör att de tuppar av… Dom behöver en sele.

Karmatarerskanise
2

#108 Men en sele som inte sitter vid halsen ger ju självklart inget tryck där heller.

Indira
0

Nej absolut inte, i halsen trycker inte en sele som sitter rätt… Men den trycker på andra ställen på kroppen.

vallhund
0

Och hur var det med musklerna som skulle skydda strupen mot bett? Vad har hunden för muskler som skiljer den från andra däggdjur enligt dig?

Lilllens
2

#108 fast det är väl bättre för hunden om trycket är fördelat över kroppen än att all påfrestning sätts på halsen? Ifall hunden gör ett ordentligt ryck.

Karmatarerskanise
1

#108 Så varför skriver du då "En hund som gör ett snabbt ryck i en sele får ett stort ryck i hela kroppen och hundens hals"

Saken med sele är att trycket kommer på ett större område där muskler finns, ett halband trycker på halsen som är svag.

#112 Självklart är det bättre. Förstår verkligen inte hur man kan påstå annat.

[Tess86]
3

#108 Så hundar som har en så känslig nerv så att de tuppar av ska få slippa halsband, men hundar som får smärta eller obehag utan att visa det får helt enkelt stå ut? Varför tror du att vissa hundar får en sån nervimpuls så att de tuppar av medan andra hundar skulle vara helt oberörda? Ska hundar med hög smärttröskel få stå ut med vad som helst bara för att de inte protesterar?

polgara
1

Tycker tråden har urartat o blivit ren pajkastning

Min vavvablandis är så liten att det inte finns nån hundsele som passar, då är det kattsele som gäller, vilket innebär samma tryck runt halsen som med halsband. Kattselen kryper hon ur så då återstår halsband eller att ha henne lös, o det är inget alternativ eftersom vi bor i ett bostadsområde med mkt trafik

Lilllens
0

#113 Nej jag förstår inte heller det..

[Tess86]
5

#115 Varför är det pajkastning? Man måste väl få känna starkt för ett ämne och säga sina åsikter om det är så man tycker? Inte är det väl roligt att sitta och skriva på ett forum om man måste känna att man måste hålla tillbaka sina åsikter.

Så länge det inte är några personliga påhopp känner jag att man ska få tala hur fritt man vill i ett ämne. Vem är det annars som ska avgöra vem eller när någon måste vara tyst? Och om någon känner sig illa berörd får ju självklart den personen tala om det själv. Jag är inte den som inte kan be om ursäkt om någon känner sig sårad, men att hålla tyst om mina åsikter i ett ämne som vi faktiskt diskuterar alla här tillsammans, det tänker jag inte göra.

Noa-Nisse
0

Jag använder halband när jag behöver ha mer kontroll på min hund huvud och sele när vi mest går runt och strosar.

Jag gillar båda lika mycket och ser inget fel eller rätt med något av det =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.