Lite tips och hjälp med förstföderska!
jag har inte träffat min syster och hennes hund på ett tag nu, men vi försökte få henne dräktig och parade henne den 25 juli. och för 2 dagar sedan ringde hon mig och bad mig komma upp för hon trodde att de kunde ha blivit något i alla fall. Jodå, nog sjutton var den damen tjock och fått tuttar. :D Så vi räknade ut att hon ska vara på dag 53, alltså nästan fullt gången. Detta är en förstföderska, så jag tänkte höra med er som är lite mer erfarna om vad man ska se till att ha hur man märker allra bäst när valpningen är på gång, varit med om katter som fött, men aldrig hundar. Så dela gärna all info ni har och om era erfarenheter! Hon är inte jätte tjock, lite halvrund, ser bara ut som hon ska ha gått upp lite i vikt, så jag skulle inte tro att de är någon stor kull, skulle kanske gissa på 2-3 ungar. :/ Hon är av rasen Lhasa Apso så ni som fått lhasa apsos får gärna berätta också!
Tack för svar!!! :D
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3
Man brukar märka några timmar innan att valpningen är på gång genom att tiken blir lite orolig, flämtar mycket och börjar få förvärkar. Sen märker man också på tempen, sjunker den drastiskt (under 37) och sen stannar där under minst 1 dygn så är det valpning på gång inom de närmsta dygnen.
Sen gäller det ju att se till att man har allt hemma inför valpningen men det har ni säkert koll på =)
ja, vi har allt som skulle behövas, vi har gjort i ordning ett litet rum med en mysig valplåda, svag belysning och vatten. hon gillar att ligga därinne, men vi tror faktiskt att hon kommer att föda antingen under sängen eller i soffan, för de är där hon är som mest. XD Hon sover förvånansvärt mycket och drar sig gärna undan lite grann nu. Är de vanligt?
Tikar kan ju reagera olika, min var väldigt tillgiven under hela dräktigheten och ville alltid vara nära en i stort sett hela tiden. Min föredrog också en annan plats att sova på men när väl valpningen började så gick hon frivilligt till valplådan och stannade där hela tiden =)
2 ja det är vanligt att de drar sig undan lite. Endel vill gärna ha koja mer att föda i så jag kan rek att man sätter in kanske låda eller annat, ahr man stor hundbur så funkar även denna (är det nätbur så lägg på lakan eller annat) De brukar inte orka gå långpromenader men det är bra att de rör på sig lite ändå :) Kolla tempen morgon o kväll när den sjunker kan ni snart räkna med att det är på G :)
Sen är det bra att ge henne lite extra energi efter förlossningen jag kan inget om just denna bit då jag itne vart med när en hund föder. Men kolla även inne på kennel.ifokus där är det många ufd som säkert kan tipsa er, just det det är bra att man ringer o förvarnar vetrinär OM man märker att tiken är på G vissa vetrinärer tycker det är bra o veta om lite allså blir för varnade att det är dags för er kanske det sen blir aktut (det tror jag inte men iaf) *peppar peppar ta i trä*
Lycka till
Tänkte också som #4 nämnde att om din syster inte visste att hon var dräktig förrän nu så kanske hon fortfarande äter sitt vanliga foder ? I så fall behöver hon så snabbt som möjligt gå över till ett mer energirikt foder (ex. valpfoder) som man egentligen ska ge från 4:e dräktighetsveckan så att valparna växer som de ska och tiken orkar mer valpningen. Samma foder ska tiken även fortsätta att äta under digivningen.
ok! vi får åka och handla imorgon då, men tösen är fruktansvärt kinkig när det gäller mat. :/ så vi får hoppas att hon gillar de. jag vet att hon äter pedigree med grönsaker och grejer nu i alla fall. :) men tro om vi inte fortfarande har endel valpfoder kvar. :) hon är på dag 54 nu så de närmar sig ju 56-70 nu :)
6 Det fodret är knappas ett foder anser jag, fullt med bara skräp. Men det vet du säkert redan om :) Satsa på ett bra foder men gör nu för snabbt foderbyte för då kan det gå kan hon bli dålig i magen. Har din syster läst på mycket om dräcktighet som sagt det är mycket man ska kunna, hoppas att hon även kollat in så försökringen täcker snitt o den biten annars kostar visst snitt 25 000kr. det är mycket man missar o det är inte kul att stå där sen Om det skulel vara något. Min ena hund mamma fick göra snitt sist (2a kullen) så det är inte så jätte ovanligt att det kan gå snett. Bara en tanke :) Hoppas allt går bra iaf :) Håller tummar o tassar ser fram mot mer info o sen även bilder på mor o bäbisar :)
Håller med #7 hon behöver definitivt ha ett bättre foder, inte bara för hennes skull utan även valparnas. Nu är det ju tyvärr allt för sent hon kommer börja få ett energirikt foder men bättre sent än aldrig. Om hon är kinkig med torrfoder så prova med färskfoder i så fall, det brukar gå hem hos de flesta hundarna.
ja de kan jag prova har ni något förlag? hon är inte så förtjust i stora bitar så dom gånger hon fått färskt har man varit tvungen att dela på varenda bit för att hon ska äta. XD Självklart kommer jag att lägga upp bilder!!
Skickar upp en bild på mamma Vilda :)
Det finns en massa olika sorter, själv kör jag med vom og hundemat. En tinad korv håller några dagar i kylen och man kan även värma på maten lite grann i micron.
jag ger orijen o taste of the wild high prairie canine formula båda dessa räknar jag som små biltar men det är vanligt att det är skapligt små bitar över lag på torrfoder. Jag varvar dessa torrfoder pga de tröttnar efer ett tag, sen ger jag färskder. Men dessa två torrfoder rek jag, taste of the wild är billigare. Finns väl resept med ett foderer som är bra billigare med. Men stirra er inte helt på priset utan på innehållet i foder ju mer spannmål (ris,majs räknas oxå in där säkert mer) desto sämmre foder är det.
( 7) tidigare inlägget missa jag skriva inte
Satsa på ett bra foder men gör nu INTE för snabbt foderbyte för då kan det gå kan hon bli dålig i magen.
12, va ränkar du med stora bitar? alla under 1 cm är räknar jag med små bitar. Dessutom är valpfodret ännu mindre bitar
Vill man ha pytte små som små kaninungpluttar så kan jag rek resept-valpfoder.
14 enligt mig nja, de är inte heller helt runda o tillplattade som orijens foderbitar. rc foder tycker inte jag är bra heller men deras foder är säkert olika stora beroende på vad man köper för "rasfoder" har inte provat något från deras sortement för hundfoder.
Här är bild på Orijen o valpfodret resept som Donna äter. Jag tycker båda är små, ena är mycket liten :)
9 himmla söt :) ser ut att vara rätt så rund. Hur mår hon idag allt som vanligt :)?
Dag 56 idag. Ja hon är lite rund så de syns ju i alla fall. :) Hon sover mestadels men har börjat dricka ganska mycket vatten. :) Väldigt glad och mysjuk då hon väl är vaken. Men man ser ibland att hon reagerar på att de rör sig i magen då hon vrider på huvudet och tittar på den en stund :) Något ni märkt av på era tikar?
17 När Enja vänta smått så märke vi inte så himmla mycket mer än att hon ville sova mer och att hon skulle gå långpromenader men orka inte gå hela vägen så hon åkte bitvis vagn då jag inte orka bära henne. Hon fick åka till ufd 10 dagar innan då jag vart oroligt att det skulle komma innan o kan som sagt var inget om förslossning jag hade någ vart mer panikartad än lugnande för Enja om vi säger så ;) (enja är våran foderhund)
Nej hon reagerade aldrig när lilltösan sparkade, nu gjorde hon iof inte det så ofta heller. De kanske reagerar mer om det är fler valpar, min hade bara 1 =)
:) tror de kommer att komma fler än 1. :) Men nu är hon på dag 59, så hon borde ju kläcka ur sig sötnosarna snart! :D Och gud vad jag håller tummarna för att allt ska gå bra! :) Min syster är ju också gravid och har strax under 5 veckor kvar innan hon får barn, så de blir mycket nu. :) men gud så glada vi kommer va när allt är klart! :)
Dag 60 fortfarande en väldigt lat och slö liten tuss :) Magen på henne är otroligt hård, men vi har inte märkt av värkar eller något. Väntan känns som en hel evighet! hur klarar ni av väntan???? :P
Jadu bra fråga =P Men den sista tiden gick fruktansvärt långsamt! 
ja de gör den verkligen, nu dag 62, och fortfarande ingenting… Och jag längta så fruktansvärt, och inte förens nu har hon börjat bädda, men hon har fortfarande väldigt svårt för att bstämma hur och vart hon ska ligga. När började era hundar att bädda?
Dag 63, Damen har haft lite diarré och mått lite illa, blev lite orolig och undrar om de kan bli så i slutet av dräktigheten? =S
Min fick aldrig något sådant under sin dräktighet men slå en pling till vetten för säkerhetsskull, hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Jo, men hon verkar bra i magen idag, men hon har dragit sig undan väldigt mycket idag, systers styvdotter kom på besök en sväng. och lilla vilding sprang och la sig under soffan direkt och vägrade komma fram och hälsa, så hon har varit väldigt konstig idag och bara velat vara för sig själv, men matte går bra att kela och mysa med, men ingen annan. :/ Kan de vara något på g tror ni?
.