Cavalier King Charles Spaniel?
Jag har tänkt på att skaffa en till hund då min väldigt hundintresserade dotter vill ha en hund som hon klarar av själv och som blir som hennes egna hund. Givetvis kommer hon inte ha hela ansvaret och vi skulle aldrig köpa en till hund bara för att hon vill.
Vi har en familj på tre personer. Jag, min sambo (hennes pappa) och Elin som hon heter. Vi har även en hund, engelsk setter eftersom att Magnus (sambon) jagar fågel. Sen har vi också en utekatt.
Elin är väldigt duktig med hundar och alla andra djur också för den delen. Vi har haft fler hundar och katter så hon är uppväxt med djur. Hon tar stort ansvar för hunden vi redan har. Hon är 14.
Vi funderar på en Cavalier king charles spaniel, skulle den passa in i våran familj om den får dessa förutsättningar?
Den kommer att få möjlighet att följa med på våra långpromenader som är ca 1,5 timme 4-5 ggr i veckan.
Den skulle få möjlighet att springa fritt i skogen och på fält 1 gång i veckan.
Elin vill jätte gärna hålla på med agility så den måste lämpa sig för det.
Den ska gå ihop med katten och hunden vi redan har hemma.
Den får gå två 30 minuters promenader och såklart några pisserundor per dag. + långpromenad elr springa i skogen elr agility
Den kommer att få gå på valpkurs + fortsättnings kurs.
Vi vill ha en lättlärd och följsam hund som inte sticker iväg å fort man släpper den lös (alltså lite jaktlust).
Den ska vara en hund som har vilja och tycker om att jobba. Men som ändå är lugn och harmonisk och social.
Vad tror ni, ska vi satsa på en Cavalier King Charles Spaniel? Eller skulle ni rekommendera någon annan ras? Skriv vilken och varför isånnafall.
Om det skulle bli en Cavalier så skulle jag kräva att båda föräldrarna hade Hjärta UA, Knäleder UA och Ögon UA, och vi ska såklart köpa den från en seriös och duktig uppfödare!
Kul att du tyckte att den verkade bra för oss! Har du någon erfarenhet av rasen?
Två av våra medlemmar här på sajten har skrivit om sina erfarenheter av rasen i varsin artikel 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Har läst trådarna nu. Men jag undrar bara en sak.. dem har ju hälsoproblem, men alla har väl inte det? och är det ärftligt? isåfall kan man ju kolla upp att det inte finns någon med problem nära i släkten? Då borde man ju klara sig. Annars finns det någon liknande ras som inte har så stora hälsoproblem?
Vi har haft två blandraser med den rasen, båda 50% Cavalier King Charles Spaniel och 50% papillon. En av dom hade problem med hjärtat under hela livet, men han blev 15 år gammal och dog av ålderdom. Den andra blev omplacerad och bor nu hos en vän till familjen, och hon är då frisk och glad. 
Men just eftersom det är en såpass sjuk ras, så råder jag dig att kolla upp allting i förväg. Givetvis har inte alla hundar samma problem, men det är ärftligt och många kan få problem.
Okej, tack 
Jag har en cavalier. Läs även om syrengymelia, en obehaglig sjukdom. Säkert felstavat. Kolla på några trådar jag startat om honom om du vill. Agility passar de för.
Jag har haft två stycken Cavalierer…och kan varmt rekommendera rasen! Kommer att passa bra till din dotter, det är en okomplicerad ras som hänger med på det mesta , men kräver inte mycket ! Naturligtvis ska man vända sig till en seriös uppfödare, det gäller alla raser !
Vad kul! Jag börjar själv bli riktigt sugen på den rasen nu. Ska bli så mysigt med en liten valp. Bara man får en frisk hund så blir det nog inga problem! Och nej, självklart ska man inte köpa någon hund från en oseriös uppfödare. Vilken/Vilka uppfödare köpte du hunden ifrån? Och hur tyckte du om denne? Fick dina hundar vara friska? tacksam för svar 
Jag tycker ni ska satsa på en cavalier, tycker att de är underbara. Visst ska man kolla upp hälsan på hundarna från kenneln man tänkt köpa ifrån, men det gäller ju alla raser och man kan aldrig bli garanterad en hund som aldrig kommer bli sjuk i vilket fall som helst.
Kika in på Cavaliersällskapets hemsida om du inte redan gjort det.
# 10 Behövde ni rycka hår ur öronen på dem och drabbades de ofta av öroninflammationer?
Åh, blir bara mer sugen på en liten valp nu efter all fin respons jag fått! Längtar nästan mer än dottern
Men även fast längtan är stor så ska vi vänta och försöka hitta den rätta uppfödaren, och jag har förstått att rasen har hälsoproblem, fast jag tror att det är värt det om man får en bra och frisk hund av rasen Cavalier! De verkar passa oss otroligt bra och så är dem ju såå himla söta också 
Mina Cavalierer kom från Nocturnes och jag hade två underbara blendheimkillar som ej hade några hälsoproblem, ej heller problem med öronen. Ryckte ej öronhår på dom .
Känner igen kennelnamnet.
Jag har heller aldrig ryckt hår ur öronen på mina cavalierer, och de har heller inte haft öroninflammationer. Den förra jag hade fick problem med analsäckarna en gång och hon fick livmoderinflammation i hög ålder. Hon fick blåsljud på hjärtat när hon var fjorton men det tycker jag är helt acceptabelt med tanke på hennes ålder. Annars inga problem eller sjukdomar. Den jag har nu är ung ännu, men jag hoppas att hon får vara frisk hela livet.
Då är det jag som har otur då, som med allt annat i livet.
#16 , Gud vad fin! Själv skulle jag vilja ha en ruby elr black and tan. Dottern är så inne på en liten ruby tjej som ska heta Lova 
#20 Åh, Lova är ett himla fint namn!