Förbudsträning?
Hej!
Jag undrar lite hur ni ser på förbudsträning, att lära in ordet "nej" eller motsvarande.
- Använder ni någon övning för att lära valpen vad nej betyder? Vilken?
- Är det - vilket rekommenderas i många valpböcker - lämpligt att "provocera fram" att hunden ska göra fel? Som att man lägger ut en godis, hunden försöker ta den och man gömmer godisen och säger nej till hunden fram tills att hunden tittar på en - då får den ta godisen.
- Om man vill göra förbudsövningar, när kan man börja med det?
- Vad ska hunden egentligen göra när ni säger nej?
Ni som INTE är för förbudsträningar, skriv gärna hur ni gör i stället!
"Nej" är inget som jag direkt tränat in. Har bara börjat använda det och hunden har inte haft några problem med att förstå det. Antagligen hör han på min ton att det inte är tillåtet.
Jag har däremot tränat honom på "låt bli". Då ska han helt enkelt inte ta vad det nu är (godis/leksak/mm) om jag inte säger "varsågod".
#1. Hur lärde du in "låt bli" och vad ska hunden göra exakt då?
Jag gjorde ungefär som du nu beskrev och tycker det fungerat utmärkt. Innan han får ta den så måste han också titta mig i ögonen, när han fortfarande var så pass liten så räckte det med ett minsta lilla ögonkast. Nu är vi uppe i att han ska kolla på mig i 10 sekunder ibland, men det är mest i träningssyfte. Tränar du "Nej" på detta vis och att hunden sen ska "fråga" dig genom ögonkontakt så får du i slutändan en hund som "frågar" för massa saker. Vi har iaf fått mycket beröm av instruktörer och andra hunduppfödare av hur duktig han är på just ögonkontakten!
Detta började vi med när han var ca 9 veckor, första veckan var det helt lugnt. Jag tror man får känna efter lite själv vad som är lagom.
#2 Jag la fram en godis och sa "låt bli" med bestämd röst. Försöker han ta den säger jag till honom "nej" och tar upp godisen. Repetera tills han fatta. Han kunde alltså redan "nej". När jag använder "låt bli" ska han ta ögonkontakt och inte röra godisen förrens jag säger "varsågod".
Det skiljer sig alltså från "nej" i och med att han ska fokusera på mig. "Nej" så ska han bara sluta och göra nått annat istället.
#3. Förstår hunden "nej" även i situationer som då den tuggar på något olämpligt, hoppar upp på folk eller springer mot en okänd hund? Vad gör hunden när den hör ordet nej? (Det jag undrar är egentligen om jag bör ha olika kommandon på dessa olika beteenden, eller om det fungerar med samma - ett NEJ)
#4. Har det fungerat bra tycker du - alltså förstår han skillnaden? Hur lärde du in vanligt nej? Kan du använda "låt bli" även när han exempelvis springer mot någon/något, eller är det bara när det kommer till godis?
Vi har hundar som är otroligt känsliga för när man är arg.
Jag har någon gång tappat mat eller någonting, som han verkligen inte fick ta. Han gick mot den, och jag hojtade 'nej!' allvarligt, han ryckte till men fokuserade fortfarande för den, så jag lutade mig mot honom lite som en varning, och när han slutade jaga efter matbiten så kunde jag hämta en av deras godisar och berömde och kastade iväg godbiten så att han gick efter den i stället.
Efter det har jag tränat in 'nej'. Jag slänger en godis åt ett håll och säger 'nej' och sedan en annan åt ett annat håll och pekar på den och säger 'varsågod'. På det sättet har jag gjort att han tjänar på att inte ta den som jag förbjudit.
Går han efter den han inte får ta så får jag helt enkelt vara snabb och kasta mig efter och försöka ta i honom - om inte att luta sig mot honom räcker. Jag är helt emot att 'ta i' hunden - jag tar i nackskinnet, inte rycker eller något, bara grabbar tag - men någon gång händer det att jag tappar något som är giftigt för hunden, och då vill jag kunna vara säker på att mitt 'nej' verkligen tar.
Detta är dock en unghund på två år, inte en valp.
Nu när jag tappar något så tittar han på mig och väntar på antingen ett 'varsågod' eller ett 'nej', men jag vill ändå ha någonting att verkligen betona med att den där tar man inte.
Ibland har jag också låtit honom ta den förbjudna, men då på ett 'varsågod'.
#5 Ja han förstår skillnaden. Vid "låt bli" tar man kontakt. Använder "låt bli" då han hittat nått på marken, det är alltså när det kommer till saker som jag använder det och inte kring människor. "Nej" har han nog bara lärt sig genom att jag använder det ordet och visar att det han gör inte är ok. Vid "nej" har jag aldrig provocerat honom på något sätt utan det har bara använts när han hittar på hyss själv.
#5 Nej han förstår skillnaden!
Jag lärde in nej genom att lägga ett fat med köttbullar på golvet, när Hugo var på väg att ta den så sa jag "nej" och petade på han lite. När han struntade i köttbullarna så berömde jag. Sen upprepade jag det några gånger.
Ett nej betyder för Hugo att han ska avbryta det han håller på med. Gör han det så får han mycket beröm, slutar han inte så kanske jag får ta tag i honom lite (om han inte är för långt bort eller liknande) eller så uteblir belöningen. Hugo hatar att inte få belöningen så den metoden använder jag mest.
Jag behöver inte säga nej till Hugo så ofta, jag brukar kunna avbryta ett oönskat beteende på annat sätt, nej använder jag bara i "nödfall".
Jag började träna förbudsträning när Hugo var runt 4-5 månader.
Jag använder "Nej" med betydelsen "sluta genast med vad du håller på med"
och "Låt bli" betyder helt enkelt du får inte ta/äta/hälsa osv.
Nej - tränade in Nej ungefär som Stanna, när jag säger Nej ska han stanna till och ta kontakt. används oftast som ett skarpare "låt bli".
Låt bli - lärde honom genom att ha två godisar, en som störning, först i handen, stängd hand när han försöker ta den osv. och en "osynlig" i handen eller fickan, så fort han tog kontakt fick han den osynliga och jag tog upp "störningsgodisen". Tränade vidare med att "tappa" saker på golvet, när andra kastar bollar, när vi ska gå förbi nån som tittar på honom eller inbjuder till kontakt osv. använder det i kombination med "varsågod", så han äter inte maten eller saker som man tappar innan ett varsågod, en gång glömde jag att säga varsågod när jag ställt fram maten och gick och dushade, 20 minuter senare kom jag ut till dregglig lätt förtvivlad hund och orörd mat, så han förstår.
Jag fick honom som 4åring utan några gränser allt, så vi har inte valptränat.
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
Det där med "låt bli" och "nej" låter ju rätt bra i så fall. :)
Helst undviker jag att "neja" djur överhuvudtaget (ignorerar hellre), men jag vet ju med mig att ibland så måste man säga till dem - för allas bästa! Men jag ska i alla fall kämpa på kontakten först av allt, och sedan försöka lära in både nej och låt bli.
Tack för era svar - alltid kul att lära sig nya grejer :D
#10. Haha vad sött det med duschen. Och ovanligt - hundar brukar ju "ta för sig" när matte/husse inte kan se att det var dem ;)
Tränade faktiskt låt bli ganska hårt, hade mycket mindre barn runt oss och då är det praktiskt om dom får ha kex och grejer dom tappar ifred och det inte blir nån konflikt.
Haha, ja. jättepraktiskt. lärde in det som man lär hundar vara ensamma hemma, gå ifrån en sekund och sen uttöka, så han tar ingenting han inte får, jätteskönt att kunna lämna mat på bordet osch så när man ska iväg utan att vara rädd att han sätter i sig en massa.
har tyvärr blivit bortskämd med det, så alla hundar vi passar äter alltid upp en hel massa för mig, haha.
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.