Valp få "aktivitetsryck"
Jag har en liten fråga angående min valp. Han är 10,5 veckor och varje kväll runt halv 8 så får han någon typ av "aktivitetsryck" och när vi går ut för att kissa så springer han fram och tillbaka i 120. Jag antar att detta är för att han är "övertrött". Jag undrar lite hur man ska hantera detta beteende. Ska man avleda, avbryta och passivitetsträna eller bara låta honom löpa.
Likaså ibland när vi går i koppel så får han samma "ryck" och springer då fram och tillbaka i kopplets längd. I sådana fall brukar jag lyfta upp honom för att undvika konflikt.
För övrigt tränar vi mycket passivitet och balanserar passivitet och aktivitet väl. :)
sådär är mina hundar åxå, speciellt unghunden och hon som är 6 år. Fast, det är bara unghunden som får rycken när hon har koppel på sig, eller fick kan man säga, medans de andra väntar med rycken tills de är lösa. Alternativit att de får tok-ryck och springer runt i lägenheten som galningar :)
Jag har då aldrig dämpat eller försökt få bort det, mer än när de är i koppel. I kopplet så leker jag en stund med henne, springer en bit, kampar med en pinne en stund, sen är det tillbaka till gång-position. Det har funkat jättebra
Alla valpar (även mina unghundar) får sådana där tokryck. Jag bara ler och låter mig glädjas av deras energiutsläpp - så länge möblerna får stå kvar
Så gjorde min hund ofta när han var valp, kutade runt i en väldans fart och drog med sig mattor och annat (när det hände inomhus vill säga). Jag väntade bara ut honom och tillslut så däckade han på sin bädd. Det händer nu också att han får sina ryck och då brukar jag leka med honom, tycker jag inte att det är lämpligt just då så avbryter jag men annars så får han visa sin glädje hur mycket han vill, tycker bara det är kul 
Skönt att höra. Jag var rädd att beteendet kunde leda till stress eller något! Men så släpper jag de funderingarna! Jag kan passa på att fråga en sak till! Om man vill ha en valp som "inte bryr sig alls" om människor och hundar vid möten, vad är det bästa att göra då? Ska man leka för att distrahera mötet eller sätta sig på en väldigt rörlig gata och bara glo. Eller hur tycker ni? Just för tillfället är hon superglad i människor och jätte intresserad av andra hundar ! :)
Låter rätt normalt för mig oxå, här har vi två tokar trots över 1 o 2 år så är det ofta samma tid samma rus, jag brukar låta dom vara ute efter kissepromenaden då är det "deras bustid" :)