Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2490 ggr
jollycox
0

Veterinären imorgon

Imorgon ska vi till veterinären med min gumma. Hon har en knöl typ på halsen/underkäken som inte ser så bra ut. Hon har haft den kanske ett halvår(kan vara längre, kommer inte ihåg) men den har sett okej ut men nu ser det ut som att den ska spricka när som helst. Hon har även en knöl på nacken, men den är vi ganska säker på är en fettknöl. Hon hatar verkligen veterinären.
Jag hoppas det går bra och inte är något farligt. Usch, är så orolig…

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Anibaz
0

Min tik opererade bort fyra knölar igår. Det visade sig att dom var ofarliga men det är skönt att ha det gjort.

Hoppas det är ofarligt och att det går bra!

jollycox
0

#1 skönt att dom var ofarliga!

Veterinären sa att det bara var åldersknölar och ingenting att oroa sig för. Men vi ska hålla koll på dom ändå. Så nu kan vi pusta ut. Glad

Måste dessutom berätta vilket fynd vi gjorde på återbruket. Ett hundförarbälte, såg inte ut att vara använt, för 45 kronor. Skrattande

jollycox
0

Knölen har blivit lite större och även börjat läka så det blir att fara och ta bort den nästa vecka.

jollycox
8

Tråkigt att ingen skrivit 'Lycka till, hoppas det går bra.' eller liknande. Andra, mer populära, medlemmar får typ 20 'lycka till'-svar bara för att dom ska till veterinären för hd-röntgen..

Anibaz
1

Jag skrev iallafall Oskyldig

Michaela-N
0

Haha, det är så, man får inte jämt respons på sina inlägg.

I en tråd där jag jätteglatt skrev om valpen jag tingat, var det bara en som sa Grattis Flört

Anibaz
0

#6 Har du tingat valp?

Michaela-N
0

#7 Nej, det här var när jag tingade Hugo, för två år sen. http://hundar.ifokus.se/discussions/4d713bf5b9cb46221d052d7d-vi-ska-bli-hundagare-igen

zoolatri
0

Lycka till!;)

Jag var jätteorolig när min tik hade fått juvertumör, all fakta jag hittade innan jag kom till veterinären var att det nästan alltid sprider sig och leder till ond bråd död. Men det var en godartad liten tumör och ingenting har kommit tillbaka! Så jag säger att du inte ska oroa dig förrän veterinären har sagt sitt!:)

jollycox
1

#5 Jo det gjorde du när vi skulle på första kollen. Jag menade att ingen hade skrivit efter det senaste inlägget. :)

#6 Jag tycker det är så tråkigt, känns som att ingen bryr sig medans andra får jättemycket kommentarer.
Denna tråd har ändå lästs över 250 ggr.

#9 På kollen sa veterinären att hon inte trodde att det var någon farlig knöl men vi får se. Igår opererades den bort och skickades in för analys.

zoolatri
0

#10 Vad skönt! Då är det troligtvis så, har hon haft knölen så länge oxå utan att det spridit sig så känns det ju positivt:)

Sherlocked
4

Hur gick det med knölen, undrar då jag?

#4, Äh försök att inte ta åt dig bara, de flesta ifokus-siter har sina små "klubben för inbördes beundran" (även om "medlemmarna" förstås förnekar det). Jag är visserligen ny här, men jag har varit medlem på andra olika forum (ifokus och andra) i många år, och har både tillhört det "populära" gänget som alla lyssnar på, och varit den som alla tycks ignorera. Människor är patetiska helt enkelt.

(Edit: okej, mitt internet laggade och du hann tydligen svara om knölen i #10 innan jag postade mitt inlägg.)

Sherlocked
0

Glömde fråga - hur gammal är din hund?

jollycox
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Hon är 9 år.
Såhär ser hon ut nu. Dom klippte bort hela skägget på henne och lämnade mustachen :P

joheck
1

Åhhh, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte skrivit något!

Självklart önskar jag dig och tösen lycka till, fast det är ju kanske lite poänglöst nu… Hoppas att det är en ofarlig knöl.

När får ni reda på resultatet av analysen?

joheck
0

#14 Stackars lilla!

Hur gamla brukar softisar bli? Är hon ung än så att säga?

jollycox
0

#15, #16 Jag vet inte hur lång tid det brukar ta innan man får svar. Jag räknar med kanske en vecka.
Jag har inte riktigt koll på medelåldern men kring 12 år tror jag nog. Hennes mamma avlivades när hon var 11 år för hon hade ett par tumörer. Hennes pappa blev nog också kring 10-11 år. Men min Alice har spondylos och man har börjat märka lite ålderstecken. :(

joheck
0

#17 Nej vad tråkigt. Så hemskt när man märker att kroppen inte orkar längre på dom. Hoppas hon har några fler aktiva år framför sig i alla fall!

Förstår att det måste vara extra läskigt med knölen med tanke på mammanRynkar på näsan.

jollycox
0

#18 Ja jag hoppas att hon lever ett par år till iallafall.. Usch så jobbigt att tänka på.
Men vi hade tur i oturen och upptäckte hennes spondylos tidigt, andra jag läst om har hunden inte velat hoppa, skrikit till när den gjort hastiga rörelser, varit stel men inga såna tecken har Alice haft. Hon kissade inne ibland så vi gjorde alla möjliga utredningar och på röntgen såg dom att hon hade spondylos. Nu i sommar har hon blivit mer stel och såna ålderstecken så hon äter glukosamin.
Ja vi vet ju att det finns i släkten så man får förvänta sig det värsta men hoppas på det bästa.

SaraC
0

Hoppas på att hon får många fina år till!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jollycox
0

Hon har tyvärr kliat bort ett stygn, vi har varit i kontakt med veterinären som sa att vi inte behövde komma in. Men nu har det även börjat gegga så det blir väl att fara in imorgon. Obestämd
Hade varit mycket lättare om såret var någon annanstans än på halsen så man kunde ha tratt och lämna henne ensam i mer än två minuter.

Loveradio
0

Usch då, stackarn :/ Hoppas knölen är ofarlig!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Sigriiid
0

# 4 Ursäkta att jag inte svarat! Vet själv hur tråkigt det är att inte få några svar/kommentarer. Stackars liten :-( Håller tummarna för att resultatet kommer snart och att det är ofarlig knöl hon hade! Vad besvärligt med sår på halsen så att tratten inte går att ha på.. Antar att det blir ett väldigt passande av henne så att hon inte kommer åt att klia… Går det inte att ha en sån där uppblåsbar tratt på? Eller lägga om såret på något sätt så att hon inte kommer åt det?

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

jollycox
0

#23 Ja det blir ett väldigt passande. Nä det går nog inte med en sån uppblåsbar för då ligger det och skaver mot såret. Lägga om har vi funderat på men jag vet inte riktigt hur. Ska fråga veterinären om det imorgon om jag kommer ihåg.

Frida B
0

usch vad jobbigt, hoppas det fixar sig.. och att hon får många fina år till :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

SaraC
0

#24 Ja, hör med veterinären om ni kan lägga om det eller sätta över en tröja eller något. När min hund hade stygn i benet funkade det inte alls med tratt och vi satte (med veterinärens godkännande) en omsydd t-shirt över baken och benet på honom istället.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jollycox
0

Imorse såg det mycket bättre ut så vi tvättar med koksaltlösning och håller koll på det. Ska se om jag kan fixa någon slags tub att ha över halsen eller något. Fast hon kommer ju gnugga ändå, hon lägger hakan och halsen mot bädden/fäll/överkast och gnuggar så jag vet inte om det hjälper så mycket att ha något för. Dessutom läker det ju bättre när det får luftas. Som toppen av allt så har hon fått ett jättestort "sår" runtom pga att dom har rakat.

LinaK
0

#27 Skönt att höra! Det är inte alltid lätt att få dom låta bli sår/stygn, dom är ju så himla påhittiga och man tycker ju själv att man är påhittig och fiffig men så är dom ännu mer smarta Tungan ute

Hoppas hon kryar på sig!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Sigriiid
0

Skönt att det är bättre med såret! Hoppas att det läker ihop snabbt och utan mera gegg nu!

// Emmily

jollycox
0

Nu har hon kliat bort ett till stygn, men det är ett stygn mellan det första stygnet som hon kliade bort och detta men det glepar mer. Trots att vi har hållit koll på henne hela tiden. Så imorgon ska vi ringa och så hoppas jag att dom har tid för oss att komma in och sy igen det eller nåt för annars kommer det säkert börja glepa mer under helgen så vi måste åka dubbelt så långt och dessutom på helg.

joheck
0

Ajdå! Hur länge är det meningen att hon ska ha stygnen? Hoppas ni får komma in imorrn.

jollycox
0

#31 Dom sa att vi skulle plocka bort dom efter ca 10 dagar men eftersom hon kliade bort ett efter bara någon dag så tänkte vi ha dom lite längre så det tar ihop ordentligt men nu när ett till är borta och det glepar mer så vet jag inte vad dom gör. Jag hoppas att dom två stygnen som är kvar sitter ordentligt.

joheck
0

#32 Ska ni ta bort dom själva?Förvånad Har jag aldrig vart med om. Jo får hoppas ni får komma in snabbt så att läknings processen inte hämmas. Ni har inte fått något svar på analysen än?

jollycox
0

#33 Jo, det är bara klippa upp dom försiktigt med typ en nagelsax och dra ut. Så fick vi göra när hon kastrerades för typ 5 år sedan.
Nej inget svar på analysen än.

joheck
0

#34 Det skulle jag nog aldrig våga göra, är så feg när det kommer till sånt. Ok, hoppas ni får svar snart! Måste vara jobbigt att inte veta.

[Forest]
0

Håller tummarna här att analysen visar att det bara är en åldersknöl och helt ofarlig för henne. Glad Söt är hon tanten hur löste du detta med såret lite nyfiken pga det satt lite illa till, alltid bra o höra andras lösningar Flört

jollycox
0

Precis som förra gången så har det blivit bättre under natten. Mamma tyckte inte att vi skulle ringa för dom skulle ändå inte göra något.

#36 Tänker du på något speciellt? Hon kan ju inte ha halsband så hon har sele, men det brukar hon ofta ha annars också. Det har fått vara öppet hela tiden, altså jag har inte lagt om det eller satt på någon "halsduk". Jag tror inte det skulle hjälpa, snarare tvärtom då hon nog skulle kämpa med att få av det.

[Forest]
0

37, det var lite det jag tänkte på hur såret var allså omplåstrat eller inte, jag tror inte tratt behövdes eftersom hon inte kommer åt att tvätta det iaf ;)

jollycox
0

#38 Tratt går ändå inte att ha för då skaver det på såret. Nej hon kommer inte åt att tvätta och det är ju bra, men hon kommer åt att klia med baktassen, inte bra, och det är därför två stygn har lossnat. Men nu ser det jättefint ut, har tagit ihop bra och är skorpor på.

jollycox
9

I onsdags plockade vi bort stygnen. I torsdags eller fredags fick vi svar på analysen, godartad tumör. Glad

joheck
0

Vad skönt att höra!

Loveradio
0

#40 Så skönt! Glad

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Sigriiid
0

Härliga nyheter :)

// Emmily

zoolatri
0

Vad skönt!:)

jollycox
1

Ja det är jätteskönt att slippa oroa sig längre.

LinaK
0

#40 Underbart Skrattande

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se