japp här måste öronhårenryckas. Det hör till rasen att de ska ryckas annars kan de lätt få öronproblem som svamp öroninfektion osv.
Japp, jag har en lagotto och hennes öronhår måste ryckas.
// Nadja
Har en Leonberger, inget hår rycks här
Ja på våran ras(irish softcoated wheaten terrier) måste man rycka hår ur öronen.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Gör inte detta ont för hunden? låter lite som djurplågeri att rycka hår.
Men de borde göra ont (?)
Nope - har ingen såda ras tack och lov
Jag brukar klippa bort håret, iallafall längre in i örat så att säga, på insidan av öronlappen så rycker jag, där gör det inte ont. Men Hugo tycker det gör ont om jag skulle rycka i örat så då klipper jag hellre bort det med en liten sax.
Jag rycker bort hår från öronen och lite känns det ju för hunden, i alla fall på min men det går så snabbt och håret i örat verkar sitta mycket lösare än det övriga håret på kroppen.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Nej det behövs inte på min ras som tur är =)
Jepp rycker mina helt kala i öronen, de verkar inte bry sej så mkt så jag tror inte att det gör så ont
www.myrvangs.se
Japp, ett måste om man inte vill ha öroninflammation (och andra öron problem) på en Lagotto ''/
Men vi har inga problem med det, Wille tycker bara att det är skönt när man rycker bort håret i öronen 
#5 Det är inte djurplågeri. Att rycka bort håret ur öronen är något man måste göra om man har en trim/klippras.
// Hannah
Tycker det är mer djurplågeri att låta bli att ta bort håret, då det annars lätt blir inflammation och svamp i öronen på hundar som är mycket behårade där. Jag rycker håret där på min havanais, det sitter inte hårt och min vovve verkar tycka att det är skönt då han ser ut att njuta.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har en lagotto så öronhåren måste ryckas. Men man får vara noga med att inte rycka för ofta för då kan örat bli irriterat :)
där jag hyr in min ponny så har dom 3 st Old eng. sheepdog.. och dom rycker håret i öronen :)
Nej, det behövs inte på min ras.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Behövs inte på min hundras, men mina föräldrars Pudel så rycks öronhåret och det gör inte ont. Man tar ett bra tag och drar loss det. Jag tycker det är konstigt men det sitter väldigt väldigt löst i öronen av någon anledning :S man behöver inte alls stor kraft för att få bort det.
Jag minns en gång när jag hade glömt dra håren under en period, då fick han svamp i ena örat och DÅ gjorde det ont för honom att få håren ryckta.
Så håller med LinaK att det är taskigare att inte dra håren än att dra dem.
Dessutom så är jag ganska trött på att det slängs ut ord som djurplågeri bara sådär hipp som happ. Djurplågeri är väldigt allvarligt men här på forum verkar det som att det är "vardagsmat" att tala om att något är djurplågeri…
Att först fråga om det gör ont, för att sedan skriva att det låter som djurplågeri, alltså har man ingen aning. Men det låter hemskt så då måste man skriva till djurplågeri.
Tycker det används för lättvindligt! Det är något man blir dömd för i rättegång, inget man bara slänger ur sig.
Medarbetare på Hundar.ifokus
5 Vi som rycker öronhåren gör inte detta för vi tycker det är roligt utan vi gör det eftersom vi är måna om våra hundars hälsa. Skulle vi strunta i det får de snart öronproblem. Jag skulle missköta våra hundar OM jag inte gjorde detta. Gillar inte heller att du slänger ut ordet djurplågeri…
Jag VET inte om det är något som ska göras på en cavalier. Han har en del hår i örat men inte så att hörselgången är "igentäppt" av hår.
Är också orolig över om det gör ont för hunden, man vill inte göra dem illa.
Jag har en saluki och nej, ingen päls rycks bort här. Det behövs helt enkelt inte. Hon har rena, fina och hårlösa hörselgångar ändå.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag rycker inte hår ur öronen - fast jag har en wheaten terrier som inte fäller. Jag håller rent dem och mina hundar har aldrig haft problem med öronen. Kvinnan som klipper min hund, som driver kennel av rasen, gör inte heller det.
En kooikerhondje behöver man inte rycka hår på :) Men den förra hunden vi hade gjorde jag det på (en wheaten terrier som gick bort i våras). Hon tyckte i alla fall inte alls att det gjorde ont (vet inte hur det känns på andra hundar) men hon tyckte att det kittlade lite :P
.