Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2544 ggr
ccv_sr
0

Vilken hund?

vilken hund ska jag ha?

Inte så stor

ska helst vara bra i stallet

Jag ska kunna cykla med det ganska långt (6-7km)

den ska helst inte fälla mycket. ;)

p.s vi har en smålandsstövare så den ska gå bra med andra hundar.

Belimas
0

Utifrån dom uppgifterna är det omöjligt att säga vilken ras som kan passa.

Vad kommer hunden få för aktivering ? och hur mycket är du villig att aktivera den ? Ska det vara en korthårig, strävhårig, "normalpälsad" eller långhårig ? Är det någon speciellt utseende som du absolut inte gillar ?

[Sofia1]
0

om inte det skulle varit det dära inte så stor. Så skulle en schäfer passat ;P.  Men jag håller med #1 det är ganska svårt att säga nu. Men border collie kanske. bara tips dåh x)

Lathundarna
13

#2 Fast, hur tänker du nu? Varken BC:n eller schäfer nöjer sig med det lilla i TS:en.

[Sofia1]
0

Ja.. Det är ju ett problem men det är svårt att säga rakt på sak riktigt vilken hund som passar :s

Lathundarna
17

#4 Fast om man inte vet vilken ras man ska rekommendera för att TS:en inte ger någon som helst information om vad som finns att erbjuda en hund är det nog bättre att föreslå en sån här jycke om man känner att man vill rekommendera nåt alls OskyldigSkrattande

thildatessie
0

Vad vill du ger hunden mer än cykling?

ccv_sr
0

1# jag kommer att kunna hoppa och jogga med den (brukar jogga 1 km per dag) Jag kommer gå ut med den när det behövs.  jag vill att den ska var korthårig (men går bra med lite långhårig oxå) vill inte att den ska vara känd för att dregla.

2# Tänkte oxå på en schäfer först men mamma ville absolut inte ha (vet inte varför) Jag vill ha en boder Collie

Vill träna helst lydnad och agility

Lathundarna
9

#7 Är du medveten om vad som krävs för att ha en välmående schäfer eller BC? Det låter otroligt naivt nämligen.

Frida B
10

#7 skaffa inte border collie om du inte ska valla.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
1

hur mycket motion är du villig att ge hunden per dag? kom ihåg att hundar ofta lever i ca 13 år (beroende på ras), är du då villig att ge tex en border collie det den kräver i så lång tid?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ccv_sr
0

Ja jag kommer kunna gå långa promenader på morgonen och när jag e i skolan kommer den vara i en lina eller i hundhage och när jag kommer hem så  kommer jag fa ut och jogga eller cykla så den hund jag skaffar kommer få så mycket motion som det behövs :)

P.S jag kommer nog inte skaffa valp utan en som är 1,5 - 3år :)

Lathundarna
12

#11 Ska du ha hunden i lina när du inte är hemma? Jag blir… mållös. Känner mig tvungen att fråga - hur gammal är du?

ccv_sr
0

Det är en lina som är upp bunden så den kan inte trassla in sig i den. det är inte farligt + den har en hundkoja den kan gå in i. den hunden vi har nu är lär.

det är inte en sån lina som är på marken. Linan är fast i en lång järn stång och linan kan gå över hela stången. och de3n sitter högt nog att hon inte ska kunna hoppa över den.

Frida B
3

#13 skaffa en katt ist vettja, så gör man inte mot en hund anser jag.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ccv_sr
0

men herregud det är inte farligt kunnde vissa dig men har ingen bild och det är svårt att förklara men jag´VET att det inte är farlig

Lathundarna
5

#15 Hur en löplina ser ut och fungerar vet jag, men huruvida det är lagligt med den typen av förvaring av hund ställer jag mig oerhört skeptisk till. Och oavsett så verkar alltihop så naivt att jag är benägen att hålla med #14n

Frida B
3

#15 hunden sitter fast i en lina. det kan hända vad som helst som gör att hunden skadas, det är även mot lagen att göra så

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Besan]
3

#14 Fast jag tycker inte att en katt bör vara uppbunden i lina heller.

Mysisa
3

Du får lämna hunden i löplina 2 timmar enligt lag. Däremot är det helt ok att ha hunden i hundgård som du också hade som förslag att lämna hunden i. Så länge hundgården är tillräckligt stor så kan du ha en hund där en hel skoldag utan problem.

minavitas.wix.com/kennel

Lathundarna
2

#18 Jag vet inte hur #14 menar men när jag tänker katt i detta läget tänker jag en frigående utekatt som kikar in för mat och sömn och kanske lite klapp. För intrycket jag får är att ansvarskänslan ligger nånstans på den nivån.

Mysisa
1

Är det så mycket bättre än att lämna hunden i löplina? Läste precis på jbv att det är ok att lämna hunden i löplina upp till två timmar. Att lämna en katt "frigående" kn vara ett rent djurplågeri lite beroende på vart man bor

minavitas.wix.com/kennel

Lathundarna
0

#21 Öhh, va? Vart har jag påstått att löplina är nåt bra? Kollar du #5 ser du min enda rekommendation till TS.

Lathundarna
0

#21 Sorry, läste för snabbt och missade "än":et. Självklart är inte utekatt lämpligt var som helst, men det verkar ju som att TS bor på glesbygd. Med tanke på att en hund redan sitter i lina.

Mysisa
1

Säg inte det.. Jag brukar ha hundarna i löplina hemma hos svärföräldrarna och hemma hos min pappa. Min pappa bor så centralt man kan om man vill bo i villa o svärföräldrarna bor inte heller ute i nån glesbyggd..

minavitas.wix.com/kennel

Lathundarna
0

#24 jag kan bara utgå från vad TS skriver, och det är inte särskilt informativt. Därav att jag rekommenderar den typ av hund som i #5. Kanske naivt av mig att tro att det handlar om glesbygd, vad vet jag :P

Maja2
7

#7 Hoppa och jogga med hunden som motion?  Jogga en km tar ca 7 minuter om man inte springer snabbt …. och 7 minuters joggingtur är ingen som helst motion för en hund.

ccv_sr
0

Men jag skrev ju tt jag cyklar oxå och det finns alltid någon hemma så att dolly (den hunden vi yar nu) är i linan ca 1 timme sen tar farmor in hunden så hon är där inte hela skoldagen.

Lathundarna
3

Om du nu är inne på BC, vad tänker du erbjuda mer än lite motion och häng i stallet? Jag har "lightversionen" av en BC, och vi lägger spår, kör upplet, tränar sök, etc. Det lilla du beskriver att du vill göra med hunden räcker inte ens halvvägs. Menar absolut inte att låta negativ eller elak, men du kanske ska bli lite mer realistisk i vad du faktiskt kan erbjuda en hund och vad för typ av hund som då passar?

Det låter som om du bor hemma hos dina föräldrar, i så fall - vad vill de ha för typ av hund i hemmet? Vill de ha en lugn hund som "bara är" och hänger med på det mesta, eller vill de ha en hund man hela tiden måste hålla koll på och ligga stegen före och styra upp? Kommer de hjälpa till nåt med träning och aktivering eller är det du som kommer ha huvudansvaret?

thildatessie
3

Vad gör du med den andra hunden ni har?

monstermash
1

På din presentation står det att du redan har två hundar?

Frida B
2

#27 så du ändrade dig nu? först sa du nämligen att hunden skulle vara i lina när du var i skolan.

vill också veta vad ni gör med den andra hunden.. och varför vill ni ha en till hund? är ni ens säkra på att ni har tid för två hundar?

om ni nu bestämmer er för att skaffa hund (då att inte ha den i löplina merän 1 timma) tycker jag ni ska kolla upp rasgrupp 9. varför inte en cavalier, dom är rätt aktiva men ändå "lugna", lättlärda och vill gärna vara med

tycker inte att du ska skaffa en bruksras (eller bc och dylikt) då dom kräver mycket mer än vad ni har att erbjuda

som sagt så är hoppning och 1 km jogging ingen motion för en sådan krävande hund

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ccv_sr
0

jag har en hund hemma hos min mamma och en hund hos pappa som bor i skåne och jag bor i skeleffteå