Hundras?
Ska om ett tag skaffa en hund (dock ganska långt kvar, men det är kul att planera :D) Iallafall behöver jag lite hjälp angående vilken ras som passar mig. Kan rada upp lite vad jag tycker och tänker och hur mina levnadsvanor ser ut så får ni komma med förslag sen :)
Jag kommer då va typ 19- 20 år och jag har god hundvana. Jag vill ha en hund med mycket GO i och som vill vara med på allt man ska göra. En mellan stor hund från ca. 40- 55 cm i mankhöjd. Jag kommer att förutom att gå promenader köra agility, spår och även lydnad. Eftersom jag har egen häst är tanken att hunden även ska kunna vara med på ridturer. Jag vill inte att hunden ska bli helt hyper om den inte får jobba fysiskt nån dag. Utan ska kunna klara att bara slappa om det skulle vara så.
Tanken är att jag ska gå valpkurs, sedan någon fortsättningskurs inom lydnad för att få en bra grund.
Hunden kommer bli en aktiv sällskapshund.
Jag har funderat en hel del på en tollare, men är osäker på om den passar eftersom de behöver så pass mycket aktivering. Har ävrn funderat på vit herde hund men är inte lika insatt i den rasen. Ni som har vit herdehund får gärna skriva några rader o hur de är osv.
Tack på förhand!
Hur mycket hade du tänkt träna per vecka?
Hur social vill du att hunden ska vara?
Pälsvård?
Att tänka ett par år i förväg är bra … men det är sällan det blir som man tänkt … så det är svårt att spekulera kan jag tänka
1# Lydnad flera gånger i veckan, vad är lagom för att den inte ska tröttna?
Jag vill ha en social hund som tyr sig till mig i första hand.
Jag vill inte ha en hund som måste trimmas typ en gång i månade eller drar med sig hela skogen in. Borstning en eller par ggr i veckan är inga problem!
Jag tänker på raser som
- Collie (kan vara reserverade, ev för mycket pälsvård)
- Shetland Sheepdog (bra agilityhundar. kan vara reserverade, lite under utsatt storlek)
- Finsk lapphund (kanske inte om du har höga ambitioner i lydnad/agility men på låg nivå fungerar de bra. Bra spårnosar.)
- Boxer (kan vara väldigt sociala)
- Tollare (kan vara reserverade, fäller en del har jag förstått)
- Pudel (nedklippt)
#4 Har faktiskt tänkt på både finsk lapphund och isåfall korthårig collie och sen även tollaren då. Känns som att tollaren är den jag fallit för mest. Jag vet inte varför de känns så härliga på nåt sätt, men tror ni att den aktivieringen jag kan erbjuda räcker för dess behov? Är intresserad av den rasen men jag vill ju inte köpa en om jag inte kan stimulera den så mycket som den behöver…
#5. Jag tycker du ska försöka träffa hundar av raserna du är intresserad av. Prata med tollaruppfödare och kontakta folk som har rasen, se vad de tycker!
Har även funderat lite över pinschern, kan det kanske vara nåt?
6# Det ska jag absolut göra! Vill vara säker på att den rasen det blir verkligen passar mig!
Jag tänkte bara på att du inte visste så mycket om vit herdehund, vad jag har förstårt det som så är de vita schäfrar, fast en egen ras… jag är absolut ingen hundexpert men det står iallafall i min rashundsbok.
#7: Pinschern kan jag starkt rekommendera! Jag ska själv få hem en sådan om cirka 9 månader. Det är en frisk ras, barnvänlig, familjekär och aktiv hundras. Älskar dom! :-)
Pinscher är en av få raser jag inte hade "vågat" köpa, efter att ha hört om hur mycket mentala problem det finns inom rasen. Och nu snackar vi inte om hundar som verkar aggressiva, utan tvärtom hundar som är snälla och vänliga och sedan pang - biter till. I ansiktet.
http://www.youtube.com/watch?v=sMwncfR4tFc (film från pinscherälskare som fått avliva sina hundar pga att de inte fungerade i samhället. Flera bloggar jag följt, då jag själv var intresserad av rasen)
Ts, pinschern är för övrigt mycket svårare att komma någonstans med i lydnaden om det är något du vill satsa på. Verkar annars vara en jättehärlig ras, som sagt, jag var själv sugen på att köpa en. Men man bör vara medveten om deras problem om man tar det valet, och eftersom jag är förstahundsägare så kände i alla fall jag inte att jag var redo för det.