Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2394 ggr
Flöffo
0

Spökåldern.

Min valp , 4 månder (tror jag) har kommit in i spökåldern.Han har blivit försiktig och rädd för vissa saker.Nu till frågorna:

1. Vad ska man tänka på när valpen är i den åldern?

2. Om han är rädd för något ska man ignorera det?Eller ska man göra något?Te.x han är rädd när bilar låter för mycket.Då försöker han springa iväg , men jag håller fast honom och tvingar honom förtsätta gå.Fel?

3. Kommer hunden vara rädd för det han är rädd för nu sen när han blir äldre , om man inte tränar bort det?

//Flöffo

teezan
0

om din valp har blivit osäker och rädd behöver den nu mycket stöd och uppmuntran från dig. ignorera att den är rädd men beröm när han går bredvid dig istället för att fly till exempel. ömka den inte för då kan den bli ännu räddare. jag tycker du ska fortsätta gå som du beskriver och som sagt berömma honom när han slutar "fly". var lugn och bestämd.

beröm också valpen när den visar nyfikenhet på det han tidigare varit rädd för men tvinga den inte fram till det som utlöser rädsla.

det KAN vara ett ärftligt beteende eller så har valpen varit med om något skrämmande kopplat till just det den visar rädsla för.

det är viktigt att man som ägare visar hunden att man har kontroll över situationen och att hunden inte behöver vara rädd. det kan du göra om det ex är ett föremål, genom att gå fram till detta först och visa valpen att det inte är något farligt.

är den rädd för folk eller hundar är det viktigt att ingen får komma fram och klappa hunden, respektera att den inte är bekväm med det. det gäller att vara hård mot folk eftersom många tror man bara kan slänga sig över en söt valp. tvinga den inte att hälsa eller vara med andra hundar, allt för att få ett så stort förtroende som möjligt och hunden kan så småningom lita på dig och känna sig trygg med dig.

det är också bra att aktivera den lille med sånt som stärker självförtroendet, få den att jobba självständigt. det kan vara att du gömmer lite godis inomhus och så får valpen leta rätt på det :)

teezan
0

kanske borde fråga dig VAD den är rädd för? :)

Flöffo
0

#2 Han är rädd för sånt som är nära honom och låter mycket.Sen är han rädd när hans bajs fastnar i pälsen och förföljer honom.Och så är han rädd för nya saker ( sånt som han aldrig sett förut) , men bara vissa.Han har varit rädd för en fotboll förut (nu leker han med den , tack vare mig).Och den stora bollen.Inget mer vad jag kommer på.

//Flöffo

teezan
0

om det fastnar i pälsen kan du testa att hjälpa honom. har hänt att jag fått ta påsen och ta bort det som fastnat på min hund. tror de flesta hundar tycker det är lite obehagligt.

om den är rädd för ljud nonchalera hunden när du ser att den reagerar på ljudet. titta inte ens på honom vid detta tillfället. totalignorera. händer det inomhus agerar du likadant. oftast bryr sig inte hunden om inte ägaren bryr sig. till slut kanske han lär sig att kolla av med dig om det är något ljud han ska "bry sig om" om du förstår hur jag tänker :)

om du lyckades få honom orädd för fotbollen kommer du lyckas med de andra sakerna också. var bara tålmodig och lugn. stressa inte på det. det kan ta väldigt lång tid eller så löser det sig snabbt beroende på vilken individ du har och hur "långt in" rädslan sitter.

Flöffo
0

Okej , tack för hjälpen!Det är så jag brukar göra. Glad

//Flöffo

russin
0

Den så kallade spökäldern kommer inte riktigt så tidigt, utan det är nog mer en utvecklingsfas. Spökåldern brukar vara mer framåt 8-10 månaders åldern när hormonerna spökar.

Valpar går fram och tillbaka vad gäller självsäkerhet/försiktighet ju mer medvetna dom blir om att det faktiskt finns faror. Vissa är mer hariga än andra och då går man lite försiktigare fram.

Flöffo
0

Okej.Min kompis sa att det kunde vara det , så jag trodde det. Glad

//Flöffo