Din hunds sovplats
Var sover din(a) hund(ar) på natten? I sängen, på golvet bredvid eller någon annan stans?
Ni som har hunden sovandes i sängen, är inte ni oroliga för att den ska ramla ner eller att ni ska råka sparka till den eller rulla över den i sömnen?
★
Akillez får sova princip över allt men inte i vår säng
Hugo sover överallt. Han vill väldigt gärna sova i sängen även om man har råkat sparka till honom några gånger. Han lider inte av det utan han ligger gärna på en.
Min hund får sova i sängen, men han gör det väldigt sällan. Jag är inte rädd att det ska hända något, hade jag haft en mindre hund hade jag kanske tänkt annorlunda.
Han har en egen biabädd med trasmattor i på golvet i sovrummet och han sover så gott som alltid där eller på golvet.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Pyret ar sin sovplats vid sängen men hon väljer att ligga på mig i sängen
I sängen, under täcket, antingen klistrad längs med min sida, eller på andra siden i dubbelsängen med huvudet utanför täcket, på kudden ;) Rör mig väldigt lite i sömnen, vaknar alltid när jag ska vända på mig, så jag är inte orolig… dessutom har loppan blivit bra på att flytta sig efter en ;)
Celine sover antingen i biabädden som står precis brevid våran säng, under sängen (fast hon inte får) eller i soffan i tv-rummet. Oftast blir det tyvärr under sängen, vilket gör att man vaknar varenda gång hon ska ta sig in eller ut därifrån, oerhört irriterande, så nästa säng blir en säng där hon inte kan krypa under.
Hon har legat i sängen tidigare, men slutade när dottern föddes. Men vi var aldrig rädda för att hon skulle trilla ner eller att vi skulle sparka henne.
När vi är hundvakter har vi ofta två hundar i sängen fast de inte får, en staffe och en Chihuahua, de lyckas på något sätt smyga sig upp när vi har somnat och man märker ingenting fören man vaknar.
Inte heller där är vi rädda för att sparka till någon eller att de ska trilla ner.

Våra sover i sängen. Nico oftast mellan mina knän o molly under min arm/längst min sida, bägge under täcket. I sängen har jag ochså 2 katter och en sk sambo. Har säkert hänt att jag kastat av( täcket)/puttat bort djuren i sömnen… men dem har aldrig blivit skadade, och dem väljer ju att fortsätta sova i sängen… dem har varsin korg/sovplats allihop, men på nätterna ska man sova hos matt, tydligen.
Dimma sover oftast med mig men sedan jag köpte ny bädd åt henne händer det då och då att hon väljer bädden och kommer upp på morgonen och myser. Nelly sover så gott som alltid på sin bädd eller på mattan. Dom har varsin bia med fårskinnsfäll i, väldigt uppskattan av mina älsklingar :-)
Min Chihuahua ligger alltid i sängen under täcket, antingen i skrevet (haha) på mig eller uppe vid bröstet :)
Jag är inte så orolig för att sparka till henne, tror inte jag brukar göra det, hon ligger oftast på min arm/i min famn. Ramlar ner gör hon dock ibland men hon är ganska bra på att landa så hon brukar inte skada sig :-)
Fia ligger i sin Biabädd bredvid sängen eller på golvet. Hon har aldrig fått sova i min säng, främst för att jag var rädd för att lägga mig på henne när hon var liten :P och nu för att hon inte tar sig upp och ned själv. Skulle hon göra det skulle hon få ligga vissa stunder i sängen, men jag tycker att det är ganska skönt att ha henne på golvet också - det är nog trångt ändå med sambo och två katter :p
Däremot får hon vara i sängen ibland vid andra tillfällen än under natten.
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Bino sover för det mesta på golvet. Det har han alltid gjort. Men han har börjat sova mer i sängen och sin bädd nu efter två år :P. Så på natten varvar han mellan golvet, sängen och sin bädd :). Sixten (mammas hund) varvar också mellan sängen, golvet och sin bädd men han föredrar att ligga i sängen :). Mozart (pappas hund) sover oftast på mattan i hallen under natten eller eventuellt någon annan stans på golvet.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Min cavalier sover hos mig och har gjort det sedan han var åtta veckor. Första veckorna sov jag på en maddrass på golvet och då var jag lite orolig för att jag skulle lägga mig på honom vilket resulterade i att jag sov lättare än vanligt. Men jag tror verkligen inte att jag skulle lägga mig på honom.
Efter ett par veckor flyttade vi upp i sängen och då la jag honom alltid på insidan tills han blev stor nog att hoppa upp själv. Numera får han vara i sin bädd när jag tycker det är för varmt, annars får han gärna ligga nära.
Ben sover bara under sängen. Oavsett om vi sover hemma eller borta och oavsett hur låg sängen är så ska han alltid tappert klämma sig in. Har försökt få honom sova i korg samt tvingat upp honom i sängen för att sova bredvid mig men det slutar alltid med att han lägger sig under sängen. Lustiga lill-skit 
Tiken ligger antingen vid mina fötter, i bädden eller någon annanstans på golvet när det blir varmt. Hanen sover lite överallt, men tror han ligger hos mina föräldrar. Jag är inte rädd att jag ska råka knuffa ner henne eller rulla över henne. Jag är väldigt lättväckt så jag vaknar varje gång hon hoppar upp/ner och anpassar mig sen efter henne ^^ En gång drömde jag dock att jag försökte öppna våran hissdörr med foten och då vaknade jag av att jag låg och puttade lite på rumpan på henne (Ronja var helt oberörd) men annars så är det inget att oroa sig för ;)
Trey sover oftast på en matta i mina föräldrars sovrum, annars nere i hallen
Annie sover i min säng, men när hon är skendräktig sover hon under min säng^^ min knäppgök <3
I sängen under mitt täcke. Antingen ligger han ihoprullad mellan mina ben eller så skedar vi :P
Klenod sover i min säng och det är faktiskt hon som står för knuffandet!! :)
jag ligger relativt till om nätterna.
Medarbetare på Hundar.ifokus
I sängen, golvet eller i bur…
Jag har både råkat sparka ner hundarna så dom flyger ner i en duns och rullat över dom… Dom överlever! haha 
finns inget mysigare än hunden i sängen ;) fast ibland vill man inte det och då kan det funka att lillen sover på sin bädd ett tag (och så vaknar man ett par timmar senare av att han gnäller för att han vill få tillåtelse att komma upp , haha, ganska sött att han inte hoppar upp utan att vi säger "hopp upp" ;)
och vi är heller inte rädda att han sa bli överrullad men min sambo sover sjukt djupt och det har faktiskt hänt att han slängt benet över obelix så han försvunnit därunder (när han var liten) men dom gångerna har jag vaknat och snabbt hjälpt obelix därifrån och haft honom på min sida av sängen. jag är sjukt lättväckt och nu är obelix hyfsat stor så det går liksom inte att knuffa ner honom. heller inte med tanke på att han alltid måste sova i mitten ;)
ibland sover sambon på tio centimeter, ibland gör jag det. och så ligger hunden utfläkt i mitten ;P
Har har vi två p-piller som jag säger, japp de sover i sängen o de sover i mitten av matte o husse.
Donna sover gärna på egen kudde som även är i mitten råkar jag flytta på denna kudde så intar hon mattes kudde som hamnat i mitten. 
haha, i agree - att skaffa hund är ett utmärkt p-piller ;)
Tesla sover i sängen i ungefär fem minuter. Efter det är det för varmt och hon brukar lägga sig i sin bädd på golvet.
Ivana sover i soffan, men går min man upp innan mig, eller om vi är bortresta utan honom så ska hon ligga och skeda så tätt det bara går. Det är en nackdel med liten säng och stora hundar.
När de sover i sängen är jag inte ett dugg orolig, de är stora som sagt. Däremot kan man rätt ofta få sig en känga av "lilla" valpen när hon ska rulla runt och ha sig så det är nog den egna säkerheten som man är mest oroad över.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Dexter sover lite där han känner för att sova, men väljer helst att ligga nära mig nedanför vår säng då vi inte har hund i sängen. Det blir alldeles för trångt med en dobermann, pojkvän och mig själv i en 105cm säng… Hahaha!
#26: Väldigt många som har hund som heter Dexter, bästa namnet ;)
Wikus sover i sin fåtölj.
Han vet att det är hans (när inte katten ligger där då
), och vet vad jag menar när jag säger "Hopp upp i stolen".
Jag har ingen säng så han kan naturligtvis inte sova i den, och när jag hade det (när han var valp) fick han inte sova där. Men när vi bodde i jourhem fick han sova i sängen där, jag struntade i den regeln då.
Men "Ni som har hunden sovandes i sängen, är inte ni oroliga för att den ska ramla ner eller att ni ska råka sparka till den eller rulla över den i sömnen?"
…nej.
Inte om hunden väger över 30 kg, då är jag mer orolig för att han ska putta ned mig med sina kloförsedda tassar. (När jag hade whippet som sov i sängen vaknade jag många gånger av att han sträckte upp sina lååånga, kloförsedda ben i diverse kroppsdelar på mig, så jag knappt fick någon plats i sängen.
)
På en tunnare madrass på golvet. Men oftast väljer hon att sova på golvet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#28 Haha! Fick mig ett gott skratt där..:) Det är de där tillfällena som man förstår hur mycket man älskar hundlivet! Riktigt charmtroll måste jag säga :D
#29 Är det en hundbädd eller vanlig madrass? :)
#30 En sådan tunn madrass man kan via dubbelt om man vill, typ bäddmadrass kanske det heter? :P En sådan man kan lägga över sin vanliga madrass:P
En gammal som vi inte använder ändå så :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
min bebis har sovit i sängen nu första veckan hos mig, har känts bra men jag känner att jag måste vänja av honom då det i framtiden kommer en annan person som vill sova på den sidan :) Så måste börja vänja honom att sova i sin säng, men det är juuu så mysigt att vakna upp av mysiga pussar och kramar :D
Astá sov i sin bädd brevid vår säng fram tills dess att hon blev stor nog att kunna hoppa upp i sängen på egen hand… Nu säger vi nej till att sova i sängen när vi ska somna men hon kommer alltid upp nångång under natten. Fram tills dess sover hon i sin säng eller på överkastet som ligger i en hög på golvet!
O som Noa-Nisse sa, så är det även här HON gör största delen av knuffandet! Men hur mysigt är det inte när man vaknar på morgonen, hon ligger nere vid våra fötter och hör oss varpå hon blir överlycklig! Trött och gosig ÅLAR hon sig upp mellan oss och ler som bara den samtidigt som hon gnyr o slickar o myser!
När det inte är natt så sover hon lite varstans, soffan och fotöljen är två favvisar men hon har svårt för att somna utomhus. Men bästa sovställningarna är antingen ihopkurad till en boll eller utfläkt på rygg! ;)
Vi har en ihopvikt filt på golvet vid garderoben (vid fotändan av sängen) och där brukar han lägga sig när vi går och lägger oss. Sedan byter han gärna plats några gånger under natten. När det är varmt så lägger han sig gärna direkt på golvet brevid min sida av sängen. Är det kallt så kryper han gärna upp vid husses fötter (vilket är helt galet för dom är livsfarliga och sparkas hej vilt). När husse sedan går upp vid 4-tiden på morgonen (jag sover väl till 8-9) så lägger han sig på husses plats så när mig han kan =) Och vi har supermysigt.
På helgerna när både jag och husse är hemma så brukar han ligga på golvet/i sängen vid fötterna tills någon av oss vaknar, då kommer han krypandes upp mellan oss och lägger sig på rygg. Vi båda älskar det och tycker det är supermysigt när han gör så. Vill vi ha mys för oss själva så säger man bara till honom att gå ner.
Innan jag hade sambo sov han alltid på golvet/i soffan (soffan stod då i samma rum som sängen i min lilla etta) och samma sekund som jag öppnade ögonen så kom han upp i sängen och slängde sig på rygg brevid mig med blicken: klia magen! Han är så underbart söt den här hunden =P
Medarbetare på westernridning.ifokus
#23 Åh, du har också p-pudel ;) vi har funderat på att hyra ut våran några gånger till oroliga tonårsföräldrar 
Lisa sover mellan husse och matte hela natten. Vi sparkas, slåss, knuffas och myser lika mycket alla tre PLUS oftast 3 katter
Vet inte vem som är värst Jag, husse eller hunden.
Men alla djuren sover i sängen på egenrisk, ingen som tvingar dom och dom har bäddar/soffor/fotöljer m.m att sova på om dom skulle vilja det.
)