Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 4586 ggr
ShitGoose
0

Otroligt ljudkänslig, vad göra?

Hilma är så otroligt ljudkänslig/skotträdd. Det började några veckor innan nyårsafton då folk började skjuta raketer/smällare sen har det bara blivit värre och värre.

Först var hon bara rädd för smällare och raketer men nu är det minsta lilla som låter högt/smäller. Några exempel är ljudet från en visselpipa, glassbilen, tuggummibubbla som smäller, om någon skriker väldigt ljust, klappar händerna, mm.

Åker buss och tåg till skolan varje dag och det är alltid något som låter som gör henne rädd. Speciellt vid tågen, så finns det som en sorts singnal hon har blivit rädd för som alltid spelas upp när vi är där.

Jag ömkar henne inte! Brukar oftast bara ignorera eller liksom säga att det är bra.

Det fungerar inte att det ska vara såhär, att hon blir rädd varenda dag. Så tänkte bara höra med er i fall ni har något tips för att underlätta för henne. Går det att träna så det blir bättre, i så fall hur?

Medarbetare på Sphynx iFokus

[Empisen]
0

Putt

League
0

fundering bara, kan det kanske hjälpa henne att dämpa ljuden?  tex göra som dem gör på travhästar o stoppa bomull i öronen? kan ju hjälpa henne i de värsta situationerna, att alla ljud bliv dovare.

Detta är annars vad jag hade gjort, men det kan ju vara omöjligt. och det är att börja om från början med att introdusera nya ljud.

ShitGoose
0

Jag tror inte riktigt det skulle fungera så bra. Hon har börjat med att så fort vi tex. kliver på bussen, börja skaka och flåsa, utan att ens ha hört något. Så hon förknippar väl antagligen bussen med något ljud hon hört och som skrämt henne, så då skulle det inte hjälpa med bomull i öronen.

Hur menar du? Eller liksom hur ska man göra då?

League
0

Att inte utsätta henne för att gå igenom alla ljud o rädslor, utan att börja med ett ljud. och bara sitta o slappna av i närheten av henne. när hon visar att hon inte är så rädd, belöna med ngt gott och varje gång hon ger dig uppmärksamhet, och inte bryr sig om ljuden. Hur stor är hon? En väska/bur kan ge henne trygghet, hennes eget portabla happy-place. Annars kanske du kan ta med någon typ av snutte-filt? en bit av hennes favorit filt, en gammal t-shirt som legat i korgen ett bra tag?  Lite som man gör med valpar?

ShitGoose
0

Aha okej. Men ja, det kan ju vara ett sätt.

Hon är inte så stor eller tung, hon får plats i en väska.
Så jag skulle kunna ta och testa det, det skadar ju inte.

[Forest]
0

Då det låter som att ni åker dagligen buss o tåg så antar jag att hon måste utsättas för detta iaf. Jag tror lite på tvärtom allså utsätta sin hund för ljud nu inte smällare vid tassarna men just dagliga ljud som på tåget osv. Man kan oxå lindra lite genom att stoppa vadd i öronen på dom men sen får man inte ömka dom när de blir rädda. Ett tips är att man köper en dvd-med fyrverklerier osv http://www.canis.se/nettbutikk/omtale.php?id=DVD157 .

ShitGoose
0

Utsätter henne för alla dessa ljud varje dag och det har inte blivit bättre. Kan köpa en cd och träna men då är det bara rädslan för fyverkerier och skott man tränar på, inga vardagliga ljud precis. Visst är det också bra att träna på men ändå. Kan ju alltid testa med vadd, även om jag tror att det inte skulle fungera, men då skulle hon få ha det i, i stort sätt hela dagarna.

[Forest]
0

7, Skulle hon nu inte utsättas för dessa ljud som inte åka buss o tåg skulle det funka för henne då? Jag trode hon behövde åka buss tåg osv för att ni jobba/skolan eller annat?

ShitGoose
0

Ja, hon följer ju med mig. Jag kan ju lämna henne hemma någon gång då och då, men tyvärr inte flera dagar då jag inte säkert har någon som går ut med henne. Fast jag vill ändå inte lämna henne hemma för då skulle hon få vara helt ensam på dagarna.

[Forest]
0

9 denna var en som tog upp på pudelforumet http://www.thundershirt.se/www.thundershirt.se/thundershirt_i_sverige.html kanske kan vara något även för din tik?

ShitGoose
0

Mja, kanske. Om den nu verkligen fungerar, är lite skeptisk.. Om hunden blir lugn när "det trycker" kan man ju lika gärna köpa en förliten tröja, eller ett förlitet täcke bara.

[Forest]
0

11 tror inte det blir samma effekt då den inte är som ett vanligt täcke eller tröja, man får tro vad man vill. 400kr anser jag inte så dyrt o man får säkert lämna den tillbaka om man inte är nöjd med den men antar den bör andvändas lite mer än en gång iaf

ShitGoose
0

Ja, men det kanske är värt att testa i alla fall.