Rumsren
Hej!
Jag hämtade hem min valp i tisdags och hon är en tik och är då 8veckor gammal. Uppfödaren har inte tagit ut dem i halsband och koppel särskilt mycket alls eftersom hon har fått ett ryggskott och därför har min valp knappt varit ute. Hon har lärt sig att göra sina behov på tidningar inomhus.
Hon är jätteduktig här hemma hos mig och både kissar och bajsar på tidningarna, och jag har lyckats få henne att kissa ute en gång. Men hur ska jag göra nu för att få henne rumsren? Ska jag ta bort tidningarna helt eller kan jag låta dem vara kvar?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Låt tidningarna vara kvar. Ta ut henne efter mat, lek och sömn. Beröm henne mycket när hon kissar/bajsar ute. Hon är alldeles för liten för att ens klara av att hålla sig så du ska absolut inte skälla ut henne när hon gör inne.
Ta ut ofta och beröm så kommer hon att fatta.
Låt dem vara kvar till hos vant sig. Det kan ta väldigt lång tid att få en valp rumsren, och finns det inga tidningar kommer hon helt enkelt uträtta sina behov på golvet istället. Mina föräldrar har en 6-månadersvalp som inte är helt rumsren än.
Kämpa på bara, och gå ut med henne när hon ätit eller sovit. Som sagt, det kan ta lång tid ibland.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#1 Då låter jag dem vara kvar
Nej, det är klart att jag inte skäller ut henne. Jag berömmer henne när hon kissar/bajsar på tidningarna och jag berömde henne när hon lyckades kissa ute. Jag tänkte bara att hon kanske hellre tror att man ska kissa/bajsa på tidningarna istället för ute men det är nog ingen fara då 
Jag skulle tagit bort tidningarna men i övrigt gjort som #1 skriver 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag hade tagit bort tidningarna direkt, och gått ut väldigt ofta och stannat ute tills valpen gör det den ska. Sedan hade jag överröst med beröm då valpen gjort det den ska.
Ut efter mat, efter valpen sovit, efter lek, och därimellan.
Att ha kvar tidningarna tror jag bara kommer göra att det tar längre tid för valpen att förstå att det är ute den ska göra sina bestyr.
#2 Tack för ditt svar 
#4 & 5 Okej, blandade åsikter angående tidningarna märker jag! Hade ni tagit bort tidningarna för att valpen kanske tror att man hellre ska uträtta behoven där? Det jag märker när jag tar ut henne är att allt annat är så mycket roligare och hon äter gräset och sniffar överallt och lixom "glömmer" bort att hon var kissig 
#7 Jag är inte förtjust i "tidningsmetoden", ser ingen anledning till att man ska lära hunden göra sina behov på tidningar när det är ute man egentligen vill lära den göra behoven. Bara förvirrande för valpen, enligt min åsikt.
Om du låter henne gå inne på tidningarna så är det ju inte konstigt att hon inte är nödig ute, eller hur?
Ute är det mycket intryck för en liten valp och det kan ta en stund innan de kommer till ro och gör ifrån sig. Gör det till en vana att alltid gå till samma ställe när hon ska rastas, välj ett lugnt ställe där det inte passerar en massa andra hundar/människor eller liknande som är spännande. Och som #5 säger, stanna kvar tills hon gjort det hon ska.
#8 Tack för ditt svar
Fortsatte med tidningarna eftersom det var så uppfödaren hade gjort, men som du säger så är det ju ute som valpen ska uträtta behoven så jag ska försöka ta bort tidningarna och ut med henne och se hur det går 
Jag skulle också ta bort tidningarna, det funkar säkert för vissa men jag tycker att det känns lite onödigt och bättre att låta valpen verkligen lära sig att det är utomhus man gör sina behov och inte på en tidning.
Annars fick du väldigt bra tips av #1
Ett tips är att ta bort alla mattor i hela huset/lägenhten, valpar har en förmåga att dra sig till mattor
Sen ha tålamod, det är mitt sista tips! För vissa valpar tar det lång tid innan dom blir helt rumsrena och man kan tro att dem är rumsrena och helt plötsligt så pinkar dom en pöl någonstans.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#11 Haha ja, mattor är borta! Blivit väldigt noga med att inte lägga kläder och liknande på golven iheller, haha.
Tålamod måste man alldeles säkert ha.. Jag har inte riktigt lärt mig hennes signaler än så ibland har hon redan hunnit kissa på golvet, är det då "lönt" att ta ut henne direkt efter hon kissat inomhus?

Min valp på 4,5 månader är så gott som rumsren nu, har tidning vid ytterdörren o när jag ser att hon drar sig däråt tar jag henne under armen o springer ut. Mkt beröm när hon kissar eller bajsar ute o tom en godbit, ignorera när det händer nått på tidningen. Ibland när jag inte är uppmärksam nog kan det hända nån olycka. Blir mkt spring ut o in i början, så fort den lekt, sovit o käkat, o massa gånger där emellan. Ett tag tyckte jag inte att jag gjorde annat än sprang fram o tillbaka
#13 Tack för ditt svar. Jag velar mellan att ta bort tidningarna helt eller bara ha dem vid ytterdörren, får se hur jag gör.. 
Dem gångerna jag har lyckats känna igen hennes tecken på att hon ska kissa så har hon redan hunnit kissa för att jag ska hinna få på mig skorna..
Och en annan fråga - hur länge är ni ute med valpen? Hur lång tid tar det innan er valp kissat? Jag var ute sist i 20min utan något resultat sen när vi kom in, ja då kissade hon på tidningarna efter 10min 
Jag tror tyvärr det är risken med att använda tidningar, att hunden gör där istället för ute..
Hur ofta tar du ut henne? Låter som att du bör försöka gå ut oftare, så du hinner före henne.
Jag hade en kompis hund här om dagarna när han var valp och han var då duktig på att göra ifrån sig ute när han var hemma, men första två dagarna här hemma gjorde han så gott som bara ifrån sig inne och vägrade göra något ute.. Jag gick då ut med honom med halvtimmes-intervaller under dagtid och hela tiden till samma ställe, baksidan på vår trädgård där det var lugnt och lite avskilt. Försökte stanna ute tills han gjorde ifrån sig även fast det tog lång tid. Dag tre började det fungera, då gjorde han ifrån sig ute utan problem. Han kom ju till ett nytt ställe hos mig och det tog helt enkelt lite tid för honom att kunna slappna av och göra ifrån sig när vi var ute.
Sedan händer det självklart alltid olyckor när man har med små valpar att göra!
Ja… jag får väl testa med att ta bort tidningarna helt och gå ut oftare då. Jag kanske är lite "lat" med att gå ut så att säga, hon kan äta några kulor torrfoder och dricka pyttelite vatten och då går jag inte ut med henne, men det kanske jag ska göra då. Så att jag verkligen går efter VARJE gång hon äter, sover och leker då.
Och ha tålamod med att jag då eventuellt måste vara ute länge med henne, för 20min var jag som sagt ute sist och då hade hon ändå inte gjort något. Hon sätter sig också gärna ner i gräset och piper/gnäller.
Vet inte hur bra ide detta är men det var en tanke jag fick. Ta bort tidningarna innomhus och när du går ut med henne så tar du med en tidning ut och lägger i gräset. På så sätt gör hon ju ifrån sig utomhus på det hon fått lära sig är toalätt och förknippar inte tidningar + inne = göra ifrån sig. Som sagt bara en tanke.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Bort med tidningarna är mitt tips med, så fort jag tog bort dessa så kissa inte Enja inne direkt. Nu ska man ta ut dom ofta och även låta dom vara ute en stund både för lukta in sig o hinna med bus men oxå hinna göra ifrån sig :) Jag berömde med min röst bra duktigt flicka/enja osv o det håller i sig än idag konstigt vad sånt sätter sina spår 
Tack för era svar
Jag berömmer både med godis och röst, mest med rösten! Jag tar ofta ut henne utan kopplet, bara med halsbandet och så övar vi lite också på att hon ska följa efter mig och när jag ropar kom så kommer hon fram till mig 
#22 Hennes mamma är schäfer/collie och pappa är labrador/pyreneer 
Hade tagit bort tidningarna och bara gjort det man brukar, ut efter mat, lek och sova. Vet själv att det tagit längre tid för hundar att bli rumsrena om det varit tidningar inne, det sänder ju liksom fel signal till dom.
#24 Ja de flesta verkar överens om att tidningar gör dem förvirrade, tog bort tidningarna imorse och har varit ute några rundor men inget än. Dock kissade hon ute halv fyra inatt, haha. 
Sen får du förvänta dig olyckor inne, valpar i den åldern kan inte kontrollera deras behov. Jag var ute typ varje kvart med min i den åldern, men det var roligt :)
Jag tycker att du har fått många bra tips. Men jag tänkte svara på frågan du hade om man skall gå ut med valpen direkt efter den har gjort inne. Jag gjorde inte det. När hon hade kissat inne så torkade jag bort det och ignorerade det. Eftersom hon då redan hade kissat så kände jag att det var ingen idé att gå ut med henne av den anledningen, utan jag gick ut som vanligt efter hon lekt, ätit eller sovit.
Jag tycker att det är bra att du tagit bort tidningarna och att du går ut med henne ofta. Hur länge man skall vara ute beror lite på när de var ute sist, vad de har gjort och varför man är ute. Om min vovve var ointresserad av att göra något när jag gick ut med henne så väntade jag ett tag och gick sedan in oavsett om hon gjort något eller inte. Men då får man vara beredd på att gå ut på en gång igen 
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Himmla söt valp :) Ovanlig blaning ska bli kul o se henne växa :)
#27 Tack för ditt svar.
Jag går inte heller ut med henne ifall hon redan har gjort sina behov inne, så det fortsätter jag nog med. Men hon gör inte sina behov särskilt ofta, jag trodde det skulle vara mycket mer men igår t ex kissade hon bara 2-3ggr och bajsade en gång på hela dagen.
#28 Tack så mycket