Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 10961 ggr
teezan
0

Börja springa med hund?

MIn hund är nu 13 månader och jag har blivit sugen på att börja springa med honom. Undrar nu vad jag borde tänka på innan vi börjar?

Förstår att vi inte kan springa 5 kilometer direkt utan träning innan men är det en start att gå fem-tio minuter och springa en och kanske upprepa det tills vi varit ute, säg en halvtimme? Vet inte hur jag ska börja :)

Han har inga dåliga höfter eller liknande och jag kan tyvärr inte springa med honom lös, så mycket koll har jag inte på honom än, plus att jag vill respektera de vi möter ifall de är rädda osv. Använder ni som springer med hunden i koppel nån särskild skonsam sele?

Sen brukar han reagera på andra hundar när vi är på promenad, borde kanske reda ut det problemet innan vi börjar springa?

Har testat lite smått att jogga på promenader nu men han springer ju lite som han själv vill, vilket är snabbare än mig ;) Kanske får träna upp det först och främst.

13 månader är väl inte för tidigt att börja springa med en hund? Är det bra träning för hunden?

LindaBlue
2

Sätter ett litet tassavtryck här, då vi själva funderar på samma sak.

JoannaLi
0

Hur är han på vanliga koppelpromenader? Börja annars där, tränatränaträna, så att han instinktivt tar kontakt med dig… Hela tiden ^^.

Jag har börjat där, och bara på någon vecka har hanen som annars har nästan dragit min axel är led ett par gånger och varit absolut omöjlig att gå lite fortare med, nu går han med bogen vid min höft, blicken fäst vid mina händer/ögon (jag belönar båda, då för mig är båda ett sätt att ta kontakt) varvat med att kolla ner så att han inte springer av vägen, även i maxfart (okej, inte hans maxfart, men min).

Jag kan förklara mer utförligt hur jag har tränat det här, om du är intresserad.

Jag skulle nog ta en sele just när man springer (jag föredrar i och för sig alltid sele), då det kan bli rätt häftiga ryck om du är för långsam i reaktionerna och din hund akut behöver göra sina behov eller hittar något spännande.

Jag vill också slå ett slag för långlina. Det ger dig mer spelrum, så hittar din hund något spännande/måste göra sina behov behöver du inte akut pallnita, utan kan släppa efter på linan och sakta ner på ett mer balanserat sätt.

Nej, jag tror inte att det är för tidigt, men som du sagt själv, träna upp hundens kondition långsamt, och framförallt lyssna på din hund. Lär dig att se när hunden säger att 'nu är det nog' (innan hunden säger det). Eftersom att hundar i princip aldrig kommer att säga så, så får du lära dig att känna på dig när det räcker för din hund.

CelsiusT
0

Ptja. Agility säger man ju att man ska vänta med till 18mån, men där är det ju mkt för hopp och slitskador, inte för själva springandet. Samtidigt kan jag känna att 18 mån kan vara en bra gräns. Men växer han ännu mycket? Hur hårt och ofta tänker du springa? Hur stor hund pratar vi om (ju större hund desto länge bör man ju vänta)?

Personligen lärde jag mig att springa genom den här podcasten: http://c25k.com/podcasts.htm

Finns på den sidan också möjlighet att se hur dom lagt upp träningen. Tränings-schema: http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm

Detta träningsschemat tränar ju upp både människa och hund i ett lagom tempo. Det är till en början intervallträning, men blir mer och mer sammanhängande löpning. Träningen är anpassad för att springa 3ggr/vecka och att trappa upp till nästa nivå efter varje vecka, men man kan ju välja att springa varje pass i 2veckor innan man går vidare om man vill, så går det lite långsammare frammåt.

När jag springer så har jag hunden i sele och koppel (jag har ju musik i öronen så jag har inte full fokus på omgivningen). Min hund kan ibland dra i kopplet, men jag tar bara kort koppel och sedan jobbar jag på i mitt temp, ganska lugnt och det tog inte lång tid innan han hittade in i mitt tempo. Han kan även vara lite svår vid hundmöten så jag försöker undvika att göra direktmöten (alltså där vi passerar på tex samma stig/trotoar osv) utan väljer att göra en lov runt (som man alltid ska göra). Märker att när vi springer så har han ett helt annat fokus och hundmöten är liksom inget problem. Jag har annat fokus och hunden likaså, vi har en uppgift och ett mål.

Jag tycker det är jättetrevligt att spring med hund och hudnen verkar gilla det också. Jag har cyklat med tidigare hundar och det är ju otroligt uppskattat. Men jag upplever att jag får mer träning när jag springer om träningen även ska passa hunden.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Loveradio
0

Bara att börja jogga och märker du att han blir trött så är det bara att sakta ner och gå en stund och sen köra på när du märker att han har hämtat sig. Med sunt förnuft kommer man långt. Jag cyklar mest nu för tiden, men joggade lite förut med hunden och då kör jag med baggen expanderkoppel och sele. Tips är att köpa midjebälte typ Baggen softbelt och koppla fast hunden i det så får man händerna fria och hunden kan också hjälpa till att dra. Vid hundmöten så är det bara att sakta ner alt. öka farten och korta ner kopplet och springa förbi. Min hund har lite problem med hundmöten och det funkar för mig.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

teezan
0

tack för bra svar :) och #2, du får gärna beskriva mer utförligt hur du lagt upp det :)

jag använder också sele jämt men vet inte om den jag har nu lämpar sig för joggingturer då det kan bli lite mer "ryckigt" kanske. han går bra i koppel nu i alla fall. kan ju dra ibland men händer ganska sällan. och han lyssnar bra på mig. kan dock få för sig att göra nåt oväntat ibland som att hoppa mot en fågel eller liknande men det gäller att vara med ;)

absolut ska jag lyssna på min hund och märker jag att det är för jobbigt för honom kommer jag vänta.

långlina är ju bra men jag tänker att vi springer på vägar där en hel del folk cirkulerar, i skogen nära där vi bor, och då ser jag framför mig att han är lite långt iväg för att jag ska "nå honom" och så kanske vi är ivägen för folk, alternativt han fastnar mellan mig och ett träd ;) men du menar kanske så pass kort lina att det är lätt att korrigera ändå, ha som vanligt koppel men bara släppa efter vid behov?

#3 min hund har slutat växa i princip. har haft samma storlek nu i kanske tre månader. men han är ju inte fullvuxen än. han är av mellanstor ras (labrador/pincher) på 23 kilo ungefär.

jag hade kanske tänkt mig en två gånger i veckan med joggingturer men om vi båda gillar det kan det ju hända att det blir fler :) tänkte också att han kommer fokusera på annat vid springande än vid gång, och att hundmöten eventuellt kan bli enklare (här vill man gääärna fram o leka och man studsar och har sig i kopplet om inte matte är snabb nog).

risken finns att jag kommer få agera godismaskin vid joggingturer då han lyssnar och vill mer då godis är inblandat. vill dock inte att han ska sätta i halsen vilket nog kan bli rätt lätt hänt… man kanske borde avstå att belöna så under just springandet? försöka få honom att lyssna på berömmet i min röst istället även om det inte är riktigt lika bekräftande? ;)

och vid hundmöten gör vi nu också så att vi avviker lite fast då lägger jag godis på marken och jag kommer ju inte stanna om vi springer bara för att göra den ritualen ;) han får helt enkelt lyssna på mina kommandon och rätta sig efter det… ska nog gå :)

teezan
0

#4 ja men precis, man kan ju alltid testa :) tack för tipset om selen o bältet :)

JoannaLi
0

#5 Med långlina går det ju också att korta upp den! Det är så jag menar, att du har den på 'vanliga koppellängd' och om du behöver kan du snabbt och enkelt släppa efter.

Vi började inomhus, belönade spontankontakter, inväntade kontakt innan mat, och allt sådant. Sedan flyttade vi det utomhus. Satte ner hunden, inväntade kontakt, belönade, gick en bit och gjorde om proceduren. När man senare vill flytta det till riktiga promenader, så måste man våga vara lite 'pinsam' i början. Jag har väl varit både lite pinsam och väldigt pinsam. En grej som jag har märkt fungerar, är om jag kliar mig i nacken under promenaden, hundarna följer handen och blir förvånade av vad jag gör. En annan som fungerade lite mindre bra var när jag drog av ett joddelsolo mitt i skogen, men det är en annan sak…

Tillslut kommer hunden på att den kan 'lura dig' genom att titta på dig av sig självt, och då blir du överlycklig och regnar godisar över hunden (inte bokstavligen). Ibland måste jag fortfarande påminna dem (oftast i början av promenaden när vi inte har promenerat på länge - inte mina hundar), men nu räcker det oftast med ett 'psst' eller 'Jappe' om man viskar det. De vet precis att om jag tittar på henne nu, kommer ett urgott godis.

Jo, sedan när jag introducerade att springa, var oftast alldeles i slutet av promenaden, för då hade jag oftast lite lite godis (det ska aldrig ta slut godis på en promenad), så då gjorde jag så att vi rejsade så fort vi kunde på den lilla stigen upp till huset. Sedan beönade jag precis när han saktade av. Efter bara ett par upprepningar så förstod han att han kunde lura mig än en gång och titta på mig medan jag sprang. Jag belönade inte under språngmarschen, men jag belönade med rösten med överlyckliga 'braa, duuuktig kille, åh så fin du är!' + klick (som betyder 'nu kommer godisen') och när vi saktade av överöste jag honom med godis.

Så om jag skulle springa med dem på en ren löptur just nu, sku,lle jag behöva sakta av lite nu och då och belöna, så att de inte tappar intresset.

CelsiusT
0

#5 Ja antingen så bestämmer du dig för att ha kvar era ritualer som ni har vid vanliga promenader och då får du helt enkelt avbryta när du får möte. Eller så struntar ni i dom ritualerna och då tycker ajg inte du ska belöna med godis. Spring på och håll ditt fokus, korta upp kopplet rejält så han bara är vid din sida och gör en lov så det inte blir något direktmöte, jag tror det kommer fungera jättebra.

Ja det låter ju som att det kan gå bra att springa med din hund vid den åldern. Jag tror nog faktiskt det är bättre att springa 2-3ggr/vecka än att springa en gång i veckan. Både människa och hund behöver kontinuitet i sin träning, annars blir det hård belastning på kroppen. Sedan beror det ju såklart på vad ni gör dom andra dagarna men att löpa 1 dag och promenera lugnt i 6 dagar ger lätt det som kallas helgsjuka (man promenerar normalt på veckorna men på helgen när man är ledig så går man flera timmar och då blir man stel efter helgen). Jag tror att ni båda kommer snabbare till bättre fysik och kondition och att använda kroppen rätt om ni tränar mer regelbundet.

Titta på den länken (speciellt schemat) som jag skrev i förra inlägget så ser du ett jättebra upplägg. Det börjar lugnt så ni båda hinner bygga upp er och komma in i träningen.

Medarbetare på westernridning.ifokus